handdator

Visa fullständig version : Träning med skivstång


c1rca
2005-03-17, 22:35
Tjohej,

Har fått en gammal skivstång av farsan och tänkte börja träna lite smått regelbundet. Har inte tränat nåt aktivt på 2-3 år. Nåja, har inte råd att gå på gym eller liknande, är 17 år och fattig student så mina pengar går till annat, så såna kommentarer slipper jag helst. Men är det någon som har lite tips till bra övningar man kan köra ? Skulle vara guld i så fall !

/Jakob

sunkan
2005-03-17, 22:38
hur mycket vikter har du?

c1rca
2005-03-17, 22:41
Sammanlagt 60 kg ungefär.

Solle
2005-03-17, 22:42
Militärpress, Bänkpress, Marklyft, Skivstångsrodd, Knäböj, Raka marklyft, Skivstångscurl, Frenchpress + nån form av vadpress.

Övningsutförande kan du se Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071)

Lycka till :thumbup:

c1rca
2005-03-17, 22:44
Fan, tackar. Kan tilläggas att jag har en tjatande flickvän som inte alltför ofta gillar att jag sitter och glor på tv istället för att träna något, håhåjaja. *rolleyes*

Solle
2005-03-17, 22:50
Fan, tackar. Kan tilläggas att jag har en tjatande flickvän som inte alltför ofta gillar att jag sitter och glor på tv istället för att träna något, håhåjaja. *rolleyes*
Ja, se kvinnor :D

Ordningen på övningarna är inte den bästa kom jag på. Kör såhär så funkar det nog bättre:
Bänk
Militärpress
Knäböj
Mark
Raka mark
Skivstångsrodd
Skivstångscurl
Frenchpress
Vadpress

c1rca
2005-03-17, 22:52
Okej, tackar igen! Hur länge ska jag köra ungefär för att det ska ge lite resultat ?

sunkan
2005-03-17, 22:56
Ja, se kvinnor :D

Ordningen på övningarna är inte den bästa kom jag på. Kör såhär så funkar det nog bättre:
Bänk
Militärpress
Knäböj
Mark
Raka mark
Skivstångsrodd
Skivstångscurl
Frenchpress
Vadpress

hur har du löst bänkpressen som? han kommer ju inte precis djupt om han ska ligga på golvet *slap* :confused:

Solle
2005-03-17, 22:57
Okej, tackar igen! Hur länge ska jag köra ungefär för att det ska ge lite resultat ?
Beror ju på hur mycket resultat du vill ha :)
I början kommer du förmodligen öka rätt snabbt men efter en tid blir ökningarna mer och mer beroende hur du sköter träning/kost/vila.

Solle
2005-03-17, 22:58
hur har du löst bänkpressen som? han kommer ju inte precis djupt om han ska ligga på golvet *slap* :confused:
Har du nåt bättre förslag? ;)

Får väl vara lite uppfinningsrik och sätta ihop nån duglig bänk.

c1rca
2005-03-17, 22:58
hur har du löst bänkpressen som? han kommer ju inte precis djupt om han ska ligga på golvet *slap* :confused:

Kompenserar man inte det lätt genom att dra på mer vikter, eller är jag helt ute och cyklar ?

Solle : Ok, låter perfa :)

sunkan
2005-03-17, 23:01
Kompenserar man inte det lätt genom att dra på mer vikter, eller är jag helt ute och cyklar ?

Solle : Ok, låter perfa :)

då jobbar du ju inte i hela muskelns längd, men jo det blir ju säkert lika jobbigt om du kompenserar med mer vikt men inget jag skulle rekomendera men

c1rca
2005-03-17, 23:09
Ok ok, undviker nog det. Får väl köra mer med den övningen då.

JAM
2005-03-18, 00:53
Tjohej,

Har fått en gammal skivstång av farsan och tänkte börja träna lite smått regelbundet. Har inte tränat nåt aktivt på 2-3 år. Nåja, har inte råd att gå på gym eller liknande, är 17 år och fattig student så mina pengar går till annat, så såna kommentarer slipper jag helst. Men är det någon som har lite tips till bra övningar man kan köra ? Skulle vara guld i så fall !

/Jakob
Grattis till beslutet att börja träna! Det kommer du förmodligen inte att ångra. :)

Du kan kommer långa med en skivstång, men jag skulle rekommendera att du köper en ställning:

http://webshop.kiprod.com/images/produktbilder/bilde2_2005.jpg

och en bänk:

http://webshop.kiprod.com/images/produktbilder/bilde2_8035.jpg

Inte nödvändigtvis de dyra modellerna ovan, men något liknande. Går att hitta begagnat om du letar. Bor du i stockholmstrakten så kan du titta in på www.almcareplan.se. De har ett enormt begagnatlager.

Om du vill ha ett riktigt grymt hemmagym onskar du dig en sådan här i julklapp:

http://webshop.kiprod.com/images/produktbilder/bilde2_8042.jpg

:thumbup:

c1rca
2005-03-18, 17:03
Uhm, okej. ;)


Har fått övningarna "godkända" nu av tjejen. Hur många gånger ska jag köra per vecka ungefär ? Och hur många sets och reps ?


Tack!

RobbeliRobban
2005-03-18, 21:03
Om jag fattat rätt har du stång+60kg vikter, men ingen bänk eller ställning, right?

Mitt tips är att börja med två ggr/vecka helkroppspass, ngt sådant här(2ggr/vecka)

Knäböj, marklyft, framåtlutande rodd, framåtlutande rodd till halsen eller drag till hakan, bicepscurl, militärpress, tricepspress, armhävningar, crunches

2set/övning

För att efter kanske tre månader lägga till ytterligare en dag, öka setmängden till 3-5/övning och splitta schemat.

Dag1: Knäböj, utfallsteg, frivändningar, marklyft, raka marklyft

Dag2: Framåtlutande rodd, fr lutande rodd till halsen, drag till hakan, bicepscurl, underarmscurl

Dag3: Militärpress, tricepspress, armhävningar, täta armhävningar, crunches

c1rca
2005-03-18, 21:45
Okej, låter skitbra!

Tack alla för hjälpen. Jävligt trevligt forum detta alltså. :thumbup:

JAM
2005-03-19, 02:19
Jävligt trevligt forum detta alltså. :thumbup:
Jepp! :thumbup: :D

Straffaren
2005-03-19, 11:15
Har fått övningarna "godkända" nu av tjejen.


:confused:
Var det bara jag som tyckte det här lät konstigt som fan?

Bengan
2005-03-19, 11:21
:confused:
Var det bara jag som tyckte det här lät konstigt som fan?

Tyckte det lät som om mannen börjar bli riktigt förtryckt av alla feminister
*cry*

c1rca
2005-03-19, 11:34
Vad gör man inte för kärleken ? :P

sunkan
2005-03-19, 11:59
Vad gör man inte för kärleken ? :P

luktar toffel ända hit :D

JAM
2005-03-19, 14:13
Vad gör man inte för kärleken ? :P
Mycket gör man, men frågan är varför hon inte skulle "godkänna" vissa övningar?luktar toffel ända hit :D:D

ugly_kid
2005-03-19, 14:50
Har du nåt bättre förslag? ;)

Får väl vara lite uppfinningsrik och sätta ihop nån duglig bänk.


ett par ölbackar funkar rätt ok som bänk att ligga på, blir lite hårt men du vänjer dig