handdator

Visa fullständig version : Efterlyst...


Yankeee
2005-03-17, 21:27
"Alla pratade rinkebysvenska?"

Hahaha, fyfan. Finns det verkligen något som heter så?

Baan
2005-03-17, 21:27
"Alla pratade rinkebysvenska?"

Hahaha, fyfan. Finns det verkligen något som heter så?

jo, det är slang när på man snackar med fet brytning..

Monoxide
2005-03-17, 21:28
"Alla pratade rinkebysvenska?"

Hahaha, fyfan. Finns det verkligen något som heter så?


Öh, ja? Det har väl varit ett vedertaget begrepp ett bra tag nu? Var har du varit, Yank? :)

mystic[-_-]
2005-03-17, 21:29
"Alla pratade rinkebysvenska?"

Hahaha, fyfan. Finns det verkligen något som heter så?

Japp.

"Rinkebysvenska är en svensk dialekt med inslag från språk talade av invandrare, och dialekten kallas även invandrarslang eller invandrarsvenska. Den bildades i början av 1980-talet. Den svenska rapgruppen Latin Kings rappar på invandrarsvenska. Rinkeby är en förort norr om Stockholm, där det bor väldigt mycket invandrare. Liknande dialekter pratas bland ungdomarna i bl.a. Alby, Flemingsberg och Rosengård. Folk (både invandrare och svenskar) som bara lär sig det språket kan få problem ute i övriga samhället. De kan få problem med att göra sig förstådda, och det är ju inte bra vid t.ex. en anställningsintervju." Susning.nu

Ett gäng killar slår ned 3 små tjejer och ger en av dem en permanent hjärnskada fyfan..

Yankeee
2005-03-17, 21:29
jo, det är slang när på man snackar med fet brytning..

Jo, det förstår jag också. Men jag blev så förvånad över att höra det på tv.

Yankeee
2005-03-17, 21:31
Jaha, jag var tydligen ensam om att aldrig ha hört ordet förut :(

FredsAmiralen
2005-03-17, 21:32
Jaha, jag var tydligen ensam om att aldrig ha hört ordet förut :(

Inte då, skåning som man är :D

Metal_boy_
2005-03-17, 21:51
Inte då, skåning som man är :D

Ne då har du bara hört talas om Gröt-Turkiska :D

palme
2005-03-17, 21:52
Du vet len de har hemliga words så aina inte ska veta vad de snakish om. Sho bre!? Fett med knas len!!

Boxsquat kom och översätt till svennarna.

Megatuttarna
2005-03-17, 21:55
Du vet len de har hemliga words så aina inte ska veta vad de snakish om. Sho bre!? Fett med knas len!!

Boxsquat kom och översätt till svennarna.

Msak bue looooo :thumbup:

Baan
2005-03-17, 21:57
Jo, det förstår jag också. Men jag blev så förvånad över att höra det på tv.

nej iofs, inte jag heller, men det är ett ganska vanligt ord som används til vardags

stefannn
2005-03-17, 21:59
nån som vet vad " fistik" som filip och fredrik säger i HC avsnitet med mahir??

Baan
2005-03-17, 22:01
nån som vet vad " fistik" som filip och fredrik säger i HC avsnitet med mahir??

tik som fiser ?! :)

stefannn
2005-03-17, 22:02
tik som fiser ?! :)
nej uttalar det typp som fhisstick

Yankeee
2005-03-17, 22:03
nån som vet vad " fistik" som filip och fredrik säger i HC avsnitet med mahir??

http://www.fistik.com/eng.htm ?

palme
2005-03-17, 22:05
Msak bue looooo :thumbup:

Sho habibi? Får jag stoppa min err i din tizz?

Officer
2005-03-17, 22:39
Jag bor i Rinkeby och har gjort det hela mitt liv.

Fistik är på turkiska och betyder typ "nöt" som i nötter, fast med en riktigt positiv nästan sexuell innebörd. Man brukar säga det till brudar, "läget fistik?", som att säga "whats up hottie?"

Megatuttarna
2005-03-17, 22:59
Hos oss finns ett närbesläktat ord som uttalas "Fisstack" vilket även det är en benämning på nötter; pistagenötter mer specifikt.

Megatuttarna
2005-03-17, 23:02
Sho habibi? Får jag stoppa min err i din tizz?

Hahaha du låter ju som en clown, åk hem till Uppsala och sitt tyst. Lås alla fönster och lås och hoppas på att jag inte åker upp dit haaaaaaaaaaa (notera att de i ghettot säger "haaaaaaa" efter varje hot. Detta skall ha en förstärkande effekt på det skrämmande momentet i hotet. :D )

Grisen
2005-03-17, 23:03
Hos oss finns ett närbesläktat ord som uttalas "Fisstack" vilket även det är en benämning på nötter; pistagenötter mer specifikt.

Perfekt! Då slipper man säga tack, 1 hekto fisstack!

Pdaddy
2005-03-17, 23:33
Grymmt fett.. Ja svär asså "Mammas död" palme e grymm..

Ej på koranen me mannen... yalla bye see you..

M

boxsquat
2005-03-17, 23:59
Jag säger såhär, det språket som pratas av svarta (jag har haft mestadels afrikanska vänner) i Stockholm är ett helt eget språk. Det är en egen dialekt av förortssvenskan (Rinkebysvenska låter bara mobbat, särskilt när folk i Rinkeby inte pratar som folk i t.ex. Fittja) med massa inslag av olika afrikanska språk, turkiska, kurdiska, syrianska, arabiska, svenska, engelska och jugoslaviska. Väldigt mycket turkiska dock.

Jag kan typ ta ett exempel. Som den lingvist jag är har jag alltid varit riktigt bra på det språket och faktiskt upptäckt en och annan regel också. Exempel:

Vanlig svenska: Denna tjej har fin rumpa.
Översättning: Shuno har göt challe.

Vanlig svenska: Jag ska slå Yankee och råna honom på hans marijuana för att han är svensk.
Översättning: Me go pok Yankees sås o chall hans zattla bre, shuno han e mozongu.

Vanlig svenska: Tyst.
Översättning: Ah kantoum.

Vanlig svenska: Äta mat.
Översättning: Njaaam.

Vanlig svenska: Jag har haft analsex med Herkulez.
Översättning: Benim njam Herkulez sås.

boxsquat
2005-03-18, 00:02
För er som är intresserade kan jag även härleda alla dessa ord och begrepp utifrån deras etymologi. Det är bara att fråga om någon är intresserad. =)

Språket som pratas i förorterna i Uppsala är t.ex. helt annorlunda mot det som pratas i Skärholmen eller Tensta.

dared
2005-03-18, 00:02
Öhh.. jag fattar fan ingenting av den såkallade rinkebysvenskan yao...

boxsquat
2005-03-18, 00:08
Du fattar nog inte särskilt mycket av akademikersvenska heller. Jag är däremot skitbra på allt. Jag förstår all sorts svenska och en massa andra språk. Lägg även till att jag är extremt mycket bättre på svenska än vad du är, fastän jag till vardags oftast pratar förortssvenska, så har du en jättekomplicerad ekvation där du är tönt och jag är Gud, dared.

Metal_boy_
2005-03-18, 01:37
Du fattar nog inte särskilt mycket av akademikersvenska heller. Jag är däremot skitbra på allt. Jag förstår all sorts svenska och en massa andra språk. Lägg även till att jag är extremt mycket bättre på svenska än vad du är, fastän jag till vardags oftast pratar förortssvenska, så har du en jättekomplicerad ekvation där du är tönt och jag är Gud, dared.

hahaha fy fan boxsquat, nästa gång vi ligger med varandra ska du få utöva riktigt gammaldags Småländska under akten :)

Allan
2005-03-18, 04:52
Jag förstår all sorts svenska och en massa andra språk. Lägg även till att jag är extremt mycket bättre på svenska än vad du är, fastän jag till vardags oftast pratar förortssvenska....


Nå, det skulle ju inte skada med lite språkvård i några av dina sentenser. Som den här t ex.....


allan

Jense
2005-03-18, 05:53
Sho habibi? Får jag stoppa min err i din tizz?


KAZUBUBU bongo bubba eh-ne!

vill smaka den där herkulez såsen. med lite djudje till, kanske ett glas sash till det

Herkulez
2005-03-18, 07:54
Vanlig svenska: Jag har haft analsex med Herkulez.
Översättning: Benim njam Herkulez sås.
ofan har du

(fritt översatt från nattbuss 807)

Thony
2005-03-18, 09:49
´Hur kommer det sig att 95 % av alla brottslingar i efterlyst är av "utländsk härkomst" ?

Grahn
2005-03-18, 09:53
´Hur kommer det sig att 95 % av alla brottslingar i efterlyst är av "utländsk härkomst" ?

De är de inte.
Så enkelt var det.

Thony
2005-03-18, 10:28
De är de inte.
Så enkelt var det.


okey sorry 97% då..

Grahn
2005-03-18, 10:29
okey sorry 97% då..

Det är inte sant heller även om de är överrepresenterade.

Thony
2005-03-18, 10:32
Det är inte sant heller även om de är överrepresenterade.

Okey men du förstod min mening eller ? varför utgör nästan hela efterlyst av invandrare ?

Grahn
2005-03-18, 10:35
Okey men du förstod min mening eller ? varför utgör nästan hela efterlyst av invandrare ?

Tja det är väl mer en fråga för efterlysts programledning, efterlyst är inte en opartisk myndighet som försöker ge en bild av sveriges brottslighet. Även om de gärna vill ge den bilden.

J.Saarela
2005-03-18, 10:49
Jag säger såhär, det språket som pratas av svarta (jag har haft mestadels afrikanska vänner) i Stockholm är ett helt eget språk. Det är en egen dialekt av förortssvenskan (Rinkebysvenska låter bara mobbat, särskilt när folk i Rinkeby inte pratar som folk i t.ex. Fittja) med massa inslag av olika afrikanska språk, turkiska, kurdiska, syrianska, arabiska, svenska, engelska och jugoslaviska. Väldigt mycket turkiska dock.

Jag kan typ ta ett exempel. Som den lingvist jag är har jag alltid varit riktigt bra på det språket och faktiskt upptäckt en och annan regel också. Exempel:

Vanlig svenska: Denna tjej har fin rumpa.
Översättning: Shuno har göt challe.

Vanlig svenska: Jag ska slå Yankee och råna honom på hans marijuana för att han är svensk.
Översättning: Me go pok Yankees sås o chall hans zattla bre, shuno han e mozongu.

Vanlig svenska: Tyst.
Översättning: Ah kantoum.

Vanlig svenska: Äta mat.
Översättning: Njaaam.

Vanlig svenska: Jag har haft analsex med Herkulez.
Översättning: Benim njam Herkulez sås.


he he :D

nim
2005-03-18, 10:53
Vanlig svenska: Äta mat.
Översättning: Njaaam.



Mitt smeknamn är Njaam :D

strong-man
2005-03-18, 11:08
Tja det är väl mer en fråga för efterlysts programledning, efterlyst är inte en opartisk myndighet som försöker ge en bild av sveriges brottslighet. Även om de gärna vill ge den bilden.

Sluta blunda för verklighet det är bara o inse att sveriges invandrar problem är det STÖRSTA problem sverige har *grr27* *grr27*

Grahn
2005-03-18, 11:11
Sluta blunda för verklighet det är bara o inse att sveriges invandrar problem är det STÖRSTA problem sverige har *grr27* *grr27*

Det får stå för dig, för mig är det största problmet rådande system och dess effekter på folket med den sviktande arbetsmarknaden.