handdator

Visa fullständig version : 50/50 koncentrat/hydrolysat, bra?


Keyser
2005-03-17, 18:51
Hur skulle en blandning av 50% koncentrat och 50% hydrolysat funka tillsammans med snabba kolhydrater (t.ex. maltodextrin) vad gäller insulinpeaken?

Alltså om man till exempel tar 15g RHB och 15g Excell efter träningen, skulle då de 12g proteinerna från hydrolysatet räcka för att få en synergistisk (stavning?) effekt med kolhydraterna?

Lite som Ultraway fast med betydligt större andel hydrolysat...

King Grub
2005-03-17, 18:56
Det finns inga direkta studier att referera till, men ja, jag tror att det skulle fungera bra, med dels ett mycket snabbt protein och ett snabbt protein, som fyller på med aminosyreutsöndring.

Keyser
2005-03-17, 19:16
Det finns inga direkta studier att referera till, men ja, jag tror att det skulle fungera bra, med dels ett mycket snabbt protein och ett snabbt protein, som fyller på med aminosyreutsöndring.

Hur skulle då en dos på 25 g (20 g protein) RHB stå sig mot en dos på 15 g RHB och 15 g Exell (24 g protein)? Hydrolysatet är ju som du säger väldigt snabbt men kanske inte verkar lika länge som ovanstående 50/50 blandning?

EDIT: väger 84 kg...

King Grub
2005-03-17, 19:19
Om du äter en normal, proteinrik måltid 30-60 minuter senare är det inga specialla fördelar med att ha långsammare protein med i drinken; då fyller du på i alla fall. Och det är verkligen att rekommendera. Om du däremot till äventyrs inte tänker äta något mer på ett antal timmar är det säkert en fördel med en del långsammare protein. Kanske t o m kasein i sådana fall. Men skall du, som man bör, äta mer när du kommer hem från gymmet, är det antagligen bättre ju större del av proteinet i drinken som utgörs av så snabbt som möjligt sådant.

I praktiken märkbar skillnad för medelbyggaren: högst tveksamt.

vrålapa
2005-03-17, 19:25
Om du äter en normal, proteinrik måltid 30-60 minuter senare är det inga specialla fördelar med att ha långsammare protein med i drinken; då fyller du på i alla fall. Och det är verkligen att rekommendera. Om du däremot till äventyrs inte tänker äta något mer på ett antal timmar är det säkert en fördel med en del långsammare protein. Kanske t o m kasein i sådana fall. Men skall du, som man bör, äta mer när du kommer hem från gymmet, är det antagligen bättre ju större del av proteinet i drinken som utgörs av så snabbt som möjligt sådant.

I praktiken märkbar skillnad för medelbyggaren: högst tveksamt.



Så att jag som inte käkar något utöver min gainer efter träning är det bra att jag även slänger i mig lite kasein protein?! har jag fattat det rätt?

King Grub
2005-03-17, 19:26
Så att jag som inte käkar något utöver min gainer efter träning är det bra att jag även slänger i mig lite kasein protein?! har jag fattat det rätt?

Ja, men det får nog räknas som ett nödfallsupplägg i alla fall, ett dåligt alternativ mot att fylla på med flera mål. Det är verkligen att kasta bort tillfället att utnyttja näringsfönstret.

Keyser
2005-03-17, 19:28
Om du äter en normal, proteinrik måltid 30-60 minuter senare är det inga specialla fördelar med att ha långsammare protein med i drinken; då fyller du på i alla fall. Och det är verkligen att rekommendera. Om du däremot till äventyrs inte tänker äta något mer på ett antal timmar är det säkert en fördel med en del långsammare protein. Kanske t o m kasein i sådana fall. Men skall du, som man bör, äta mer när du kommer hem från gymmet, är det antagligen bättre ju större del av proteinet i drinken som utgörs av så snabbt som möjligt sådant.

I praktiken märkbar skillnad för medelbyggaren: högst tveksamt.

Jo, jag äter ordentligt 30-60 min efter drinken. För medelbyggaren/den vanliga styrketränaren, hur skulle då ett rent koncentrat stå sig? Du har säkert svarat på detta 9 miljoner gånger... men men

EDIT: ...och hur är det med kolhydraterna till ett koncentrat, ska dom fortfarande vara av snabbast möjliga typ fast proteinet inte är det?

King Grub
2005-03-17, 19:30
För medelbyggaren/den vanliga styrketränaren, hur skulle då ett rent koncentrat stå sig?

Prioriterar du att ge bästa förutsättningar för proteinsyntes och muskeltillväxt framför plånbokens bästa, är nog ett hydrolysat ett bättre val än ett koncentrat. Det är en fördel att snabbt få ut aminosyror, det stimulerar bättre leucinbalans och ger, som påpekas i första inlägget, en någorlunda samtidigt toppning av blodsocker, aminosyror och insulin. Jag kan givetvis inte ge någon gramsiffra mer eller mindre muskelmasseökningar som det ena eller andra skulle ge, utslaget på ett år.

Behöver du inte tänka med plånboken: fundera på hydrolysatet. Annars: köp ett koncentrat och satsa på att optimera maten först och främst.

och hur är det med kolhydraterna till ett koncentrat, ska dom fortfarande vara av snabbast möjliga typ fast proteinet inte är det?

Ja.

Keyser
2005-03-17, 19:34
Tackar för alla svaren, King Grub!