handdator

Visa fullständig version : råd om min träning


Bempers
2005-03-17, 17:13
Har just börjat styrketräna och hittade den här sidan och tänkte be om lite råd :)
Har tränat två och en halv vecka nu och kört hela kroppen varje pass för att komma igång lite och har tänkt dela upp muskelgrupperna nu på olika dagar,jag tränar tre dagar i veckan(måndag,onsdag,fredag och vilar sen till måndag).Hur tycker ni att jag ska lägga upp träningen och hur många reps+set ska jag köra på övningarna om jag vill öka fort och växa? :)
Som jag har gjort nu så har jag kört "pyramidträning" men tror inte det är effektivast då jag har dragit på mig mycket mjölksyra då jag kommer till mitt tyngsta set..
tacksam för svar! *yourock*

Fatalist
2005-03-17, 21:43
Kolla best of..-delen. Där hittar du många bra scheman av z_bumbi

titanic
2005-03-17, 21:52
Har just börjat styrketräna och hittade den här sidan och tänkte be om lite råd :)
Har tränat två och en halv vecka nu och kört hela kroppen varje pass för att komma igång lite och har tänkt dela upp muskelgrupperna nu på olika dagar,jag tränar tre dagar i veckan(måndag,onsdag,fredag och vilar sen till måndag).Hur tycker ni att jag ska lägga upp träningen och hur många reps+set ska jag köra på övningarna om jag vill öka fort och växa? :)
Som jag har gjort nu så har jag kört "pyramidträning" men tror inte det är effektivast då jag har dragit på mig mycket mjölksyra då jag kommer till mitt tyngsta set..
tacksam för svar! *yourock*

Jag skulle ha delat in kroppen så här:

Måndag: Bröst,Triceps,Axlar
Onsdag: Rygg,Biceps,Vader
Fredag: Lår,mage,underarm

krilleh
2005-03-17, 22:21
Jag kör 4 ggr i veckan!

Måndag: Biceps, triceps, rygg
Tisdag: bröst, axlar, mage

Torsdag; Biceps, triceps, rygg
Lördag; bröst, axlar, mage!

Tycker de fungerar bra

Solle
2005-03-17, 22:55
Jag kör 4 ggr i veckan!

Måndag: Biceps, triceps, rygg
Tisdag: bröst, axlar, mage

Torsdag; Biceps, triceps, rygg
Lördag; bröst, axlar, mage!

Tycker de fungerar bra
Låter som väldigt mycket overkill och disco när man är ny på gymmet. Träna ben för fasen :whipped:

Jax
2005-03-17, 22:56
Du glömmer ju halva kroppen pöjk!

krilleh
2005-03-17, 23:04
Låter som väldigt mycket overkill och disco när man är ny på gymmet. Träna ben för fasen :whipped:

Behövs inte för min del, och visst kalla min träning för disco bara ;P i dont care! trivs med detta!

Solle
2005-03-17, 23:08
Behövs inte för min del, och visst kalla min träning för disco bara ;P i dont care! trivs med detta!
Ger säkert bra resultat, men att rekommendera det till andra, och då speciellt nybörjare, var det jag reagerade på :)

Jax
2005-03-17, 23:10
Behövs inte för min del, och visst kalla min träning för disco bara ;P i dont care! trivs med detta!
Du kör ett program som tränar halva kroppen och dessutom tränar du triceps på varje pass. Knappast något att rekommendera. Gissar att du inte har tränat så länge. Har jag fel?

krilleh
2005-03-17, 23:36
Du kör ett program som tränar halva kroppen och dessutom tränar du triceps på varje pass. Knappast något att rekommendera. Gissar att du inte har tränat så länge. Har jag fel?

Tränat i 4 månader! Du får tolka de som du vill :)

Jax
2005-03-17, 23:47
Tränat i 4 månader! Du får tolka de som du vill :)
Jag tolkar det som att du inte piskar musklerna tillräckligt ;)
Nä, men fungerar det för dig så är det utmärkt.
Men jag tycker inte att det verkar vara något att rekommendera.

Bempers
2005-03-18, 00:14
Jag skulle ha delat in kroppen så här:

Måndag: Bröst,Triceps,Axlar
Onsdag: Rygg,Biceps,Vader
Fredag: Lår,mage,underarm
Okej det lät rätt bra!tränar magen i slutet efter varje pass :)
Hur tränar man underarmen?den växer väll med allt annat då man tränar eller finns det specifika övningar för den?
Och vad är bra övningar för axlarna egentligen?jag kör axelpress och då man står och lyfter två hantlar rakt ut åt sidorna då jag tränar axlar,också använder jag skivstång och står och lyfter den upp och ner.Finns det några andra bra axelövningar typ för delen längst ut så man får som "kulor" visst är övningen som man lyfter rakt åt sidorna bra för det eller har jag förstått det fel?Har tänkt få träningen på kroppen utspridd så bra som möjligt.Är en nybörjare som ska hålla på seriöst,längtar redan till nästa träningspass imorrn :)
Enda problemet jag märkt nu då jag har kört axelpress varje pass nu är att axlarna är helt slut så dom får ta och vila några dar,får mjölksyra efter några reps på 10kg nu i axelpress,annars tränar jag på 20kg på den övningen.
Vad säger ni om "pyramid" träningen då?är det kanske bättre att värma upp ordentligt på trampcykel och rodd för att sen köra ordentligt?
tack för svaren :)

krilleh
2005-03-18, 00:14
Jag tolkar det som att du inte piskar musklerna tillräckligt ;)
Nä, men fungerar det för dig så är det utmärkt.
Men jag tycker inte att det verkar vara något att rekommendera.

okok! Ere just för att ja tränar triceps istortsett varje gång? nåt mer som ligger bakom ditt beslut?

JAM
2005-03-18, 00:44
Jag kör 4 ggr i veckan!

Måndag: Biceps, triceps, rygg
Tisdag: bröst, axlar, mage

Torsdag; Biceps, triceps, rygg
Lördag; bröst, axlar, mage!

Tycker de fungerar bra
Allt fungerar bra i början de första månaderna. Håller dock med alla om att ditt pass inte är att rekommendera för en nybörjare. Varför inte? Jo:

1) Ingen benträning
2) Triceps fyra gånger i veckan
3) Ingen benträning
4) Det kan vara lite mycket att börja med fyra dagar i veckan
5) Ingen benträning

Jag skulle ha valt en tredagarssplitt med benträning.

krilleh
2005-03-18, 00:50
Allt fungerar bra i början de första månaderna. Håller dock med alla om att ditt pass inte är att rekommendera för en nybörjare. Varför inte? Jo:

1) Ingen benträning
2) Triceps fyra gånger i veckan
3) Ingen benträning
4) Det kan vara lite mycket att börja med fyra dagar i veckan
5) Ingen benträning

Jag skulle ha valt en tredagarssplitt med benträning.


De enda ja håller me om här e punkt 2! Tycker inte 4 ggr i veckan e för mkt om man e nybörjare.. bara man tar de lugnt osv på passen! Sen benträningen e ju upp till var o en! Tycker inte de e en självklarhet att träna dom! kanske kmr senare fram , who knows?

aliquis
2005-03-18, 01:25
Kika bumbis tråd, kör helkropp eller halvkropp och lite fler reps, typ 12-15 eller något tills det sitter.

aliquis
2005-03-18, 01:26
De enda ja håller me om här e punkt 2! Tycker inte 4 ggr i veckan e för mkt om man e nybörjare.. bara man tar de lugnt osv på passen! Sen benträningen e ju upp till var o en! Tycker inte de e en självklarhet att träna dom! kanske kmr senare fram , who knows?
ja.. skiter man i benen blir det väl rätt lugnt, iaf om man fuskar lite med ryggträningen också ;)

klart det är upp till var och en om man tränar ben eller inte, men rätt sämst att rekommendera någon annan att skita i det.

JAM
2005-03-18, 01:31
De enda ja håller me om här e punkt 2! Tycker inte 4 ggr i veckan e för mkt om man e nybörjare.. bara man tar de lugnt osv på passen! Jo, fyra gånger i veckan är mycket. Nu råkar du gilla det här med styrketräning, men för de som inte bestämt sig än är risken stor att de lägger av om de "tvingas" köra för ofta. Och "ta det lugnt på passen"? Skämtar du?Sen benträningen e ju upp till var o en! Tycker inte de e en självklarhet att träna dom!Absolut, det är upp till var och en. Men det är mer regel än undantag att man bör träna benen, så det är inte att rekommendera att rekommendera andra att inte träna dem.kanske kmr senare fram , who knows?Det gör det, var så säker... ;)