handdator

Visa fullständig version : Styrka och motion, samma pass!


pocoloco
2005-03-17, 01:33
Har märkt att det är en del som brukar motionera en stund efter passet, HIIT med mera. Själv så känner ja att varje sekund innan man druckit sitt vassle och käkat sin första måltid spelar roll, men det kanske inte spelar nån större roll? Vill inte hamna i nåt katabolistiskt tillstånd eller vad man nu ska säga. Man brukar ju annars stanna ganska tvärt när allt känns som det ska. Men det kanske bara gör en gott att krama ur de allra sista, eller motionera lite direkt efter passet? Vore kul och veta lite hur andra gör.

King Grub
2005-03-17, 06:47
Är det att stimulera maximal proteinsyntes du är ute efter skall du ta din kolhydrat och ditt protein direkt efter styrketräningen och inte köra kondition och styrka i samma pass, utan dela upp träningsformerna, antingen på separata dagar eller så långt från varandra på dagen du kan, företrädesvis kondition på morgon och styrka på sen eftermiddag.

mangs
2005-03-17, 12:53
Det är som jag alltid trott och sagt bäst att köra dessa aktiviteter separat från varandra. När man kört ett ordenligt styrkepass är man slut i kropp och knopp och kroppen vill du fylla på med näring för att må bra. Att då köra ett stenhårt intensivt konditionspass förefaller en aning elakt mot den stackars kroppen. Dessutom tror jag man presterar bättre på detta konditionspass om man inte kört sig slut på ett styrkepass innan. Jag brukar ta min drink direkt efter sista set eller ibland tom när jag har 1-2 set kvar.

Fredrik_
2005-03-17, 16:40
Av tidsskäl så måste jag köra konditionsträning direkt efter styrkepasset två dagar i veckan, speciellt under vintern när det är svårt att träna ute. Jag är inte totalt fokuserad på muskeltillväxt, utan konditionen är också viktig för mig, så jag kör 3 styrkepass och 4 konditionspass. De två längre konditionspassen har jag lagt på separata dagar, men två intensivpass (30 minuter intervall) ligger fortfarande kvar direkt efter styrketräningen.

När ska jag köra min återhämtningsdrink? Brukar ta 15 g. protein + 60 g. kolhydrater före styrkepasset och detsamma när intervallpasset är slut. Borde jag lägga in något mellan styrkepasset och konditionspasset?