handdator

Visa fullständig version : Benhinneinflamation

Brenner
2005-03-16, 16:22
Heeeeeeeeeere gud, för en månad sen gick jag runt och skratta åt ett par polare som hade fått det och frågade mig själv "hur i helvete lyckas man" jag fick äta upp mina ord *slap* , drygt en vecka nu så har jag haft det!! ******** GAH!!
Jag vill inte vara skadad så jag undrar om ni har haft det nån gång och vad man ska göra för att det ska försvinna?

Big_Vik
2005-03-16, 16:29
Jag har haft det ett år. Ibland känns det inte, ibland gör det lite ont, ibland är det helt enkelt förjävligt! Kan man göra något åt det? Ja,sluta träna ;) Lindrande: Lindor, liniment, mer/längre uppvärmning, infraljusbehandling (det funkar! :)) endast hantelövningar för biceps, sen att inte försöka hålla såhårt om hantlar/stänger hjälper också vissa.

Brenner
2005-03-16, 19:17
ooookaj, men jag har fått det på smalbenet! haha kanske jag skulle sagt!

fintelligens
2005-03-16, 20:00
Hur vet du att det är benhinne-inflamation? Känns det ungefär som träningsvärk eller ett blåmärke?

Fatalist
2005-03-16, 20:06
Om du följer insidan av smalbenet med fingrarna, gör det ont då? Då är det med stor sannolikhet benhinneinflammation. Jag har haft det ett tag, men börjar sen jag grejat bra skor och slutat springa bli mycket bättre. Låt bli all vadträning, hoppa inte, gör inget som gör ont, smörj med liniment och ibumetinsalva, skaffa BRA SKOR! <- VIKTIGT.

Patriarch K
2005-03-16, 20:39
Jag hade det i runt ett halvår. Det var en plåga och jag trodde aldrig att det skulle försvinna. Jag testade allt från salvor till varm/kall-behandling. Nu är det i alla fall borta vilket är skönt. Vad du ska göra är att skaffa skor som är BRA och undvika att springa på hårt underlag. Får du ont när du rör dig ska du se till att röra dig så att du inte får ont, exempelvis på mjukt underlag.

Du kan testa att ha en hink med kallvatten och en med varmvatten. Tryck ner hela smalbenet i iskallt vatten och ha kvar benet där i 5 minuter. Flytta sedan benet till hinken med varmvatten (mysigt och lite brännande). Smörja in med nån trevlig salva efteråt, typ aloe vera eller något annat skräp. Jag kan inga namn :) Undvik att hoppa...

Ja, du förstår säkert.

Brenner
2005-03-16, 21:01
tack för tipsen gubbar, jag har nog bra skor, och det gör ont om jag springer och hoppar så det skippar jag, ingen vad trännigen nä, men det gör inte ont när jag tränar vader men jag skippar dom ändå!! vi får se hur det går hör av mig om en vecka...

Spiffy
2005-03-16, 22:21
kolla om du behöver inlägg i skorna för att få upp hålfoten lite. Hjälpte väldigt mycket för mig när jag la in inlägg i skorna.
Stretcha även vaden och dess framsida ordentligt.
Att inte träna vader tror jag inte på, har inte gjort någon skillnad till det sämre för mig.
Allt detta är enbart egna tankar och erfarenheter dock.

Brenner
2005-03-17, 08:57
kolla om du behöver inlägg i skorna för att få upp hålfoten lite. Hjälpte väldigt mycket för mig när jag la in inlägg i skorna.
Att inte träna vader tror jag inte på, har inte gjort någon skillnad till det sämre för mig.

Jag har redan inlägg i skoran sen tidigare och strecha ska jag göra!

m96olsen
2005-03-17, 09:07
Jag har redan inlägg i skoran sen tidigare och strecha ska jag göra!

Följande har jag själv testat och det ger resultat. Gäller kanske främst löpare men kan vara nyttigt att läsa.

http://www.sfik.net/peha/matte/benhinnor.pdf

Fatalist
2005-03-17, 20:44

Jag fick inte ont av vadträning, dock började det kännas bättre först efter att jag slutat träna vader

Jax
2005-03-17, 22:05
Gå till en bra sportbutik och be dem filma ditt löpsteg för att avgöra vilken typ av sko du ska ha. Neutral eller med pronationsstöd. Det kan göra stor skillnad. Inlägg är bra för att hålla upp hålfoten, men oftast inte tillräckligt för att klara av kraftig pronation.
En sko med kraftigt pronationsstöd och ett neutralt löpsteg kan även ge benhinneinflammation.

Sen ett tips för att få bort inflammationen. Vila från löpning. Vadträning på gymmet, cykling, arctrainer och liknande kan du däremot köra. Käka ipren 3 ggr per dag i 7-10 dar (ipren tycker jag fungerar bra tillskillnad från salvor som jag inte tycker fungerar överhuvudtaget, varken linement eller antiinflammatoriskt). Efter det börjar du lungt med löpningen igen. Börja med att några korta långsamma pass, sen ökar du till normal nivå igen.

*edit*
Kanske vore bra att säga vad det är du har fått det ifrån också? Löpning?

och att det sitter på smalbenet behöver du inte säga. Bara där man får det =)

Brenner
2005-03-17, 22:33
jag har hört att man kan få det på underarmen också faktist! men men, =)
Jag vette FAN hur jag fick det, helt allvarlgit, men jag bytte skor idag och det kändes genast bättre! men det är inte helt okej.... men tack för era tips gubbar

Brenner
2005-03-20, 16:28
Japp gubbar nu har det gott tre dagar och det känns bättre för varje dag må jag säga! jag kyler ner vaden i 10 min med is kallt vatten och värmer den och så en liten massage på det, sen lite orodis salva! :thumbup:

Brenner
2005-03-28, 22:06
har inte haft några problem det försvann efter 4 dagar :thumbup: