handdator

Visa fullständig version : Akut behov av hjälp! - Ryggskada


Patriarch K
2005-03-16, 06:51
Känns inte lönt att posta denna i "rehab"-avdelningen med tanke på att det inte är så mycket folk som tittar där.

Klockan är nu 06:41 på morgonen. Vad gör jag uppe nu, väntar på skolan? Nej! För några veckor sedan skadade jag mig i marklyft när jag skulle maxa i den övningen. Det skulle jag inte gjort för det knäckte till i ryggen och sen gjorde det väl lite ont och jag kunde inte träna resten av den dagen. Dagen efter gjorde det väl lite ont men det var absolut ingen fara. Tredje dagen kändes det inget alls. Veckan därpå körde jag en annan övning som belastade ryggen för jag trodde att den var läkt, men icke. Då knakade det till igen och jag fick ont i ytterligare två dagar. Det var det så gott som läkt, bara att jag fick lite ont när jag lyfte saker och ting när ryggen kopplades in.
Nu en 1 vecka efter det kändes det okej och jag stod och arbetade lite med böjd rygg lutande framåt. Efter 2-3 minuter knäckte det till och det kändes som om mina muskelfästen lossnade. Det gjorde ganska ont och jag kände nästan hur jag sjönk framåt p.g.a att jag inte orkade resa mig, men jag lyckades. Efter det gjorde det så förbaskat ont, det gick knappt att gå för det gjorde så ont i ländryggen, att stå var ingen höjdare det heller, att sitta gör fasligt ont det med, jag kan inte böja mig, jag kan inte sitta framåtlutad. Att ligga ner gör ont, men det är ändå det lindrigaste sättet.

Nu har det gått 12 timmar sedan jag stod framåtlutad och arbetade. En natts sömn har passerat men inte hjälpte det. Det gör fortfarande förbaskat ont. Jag får nu strunta i skolan för dit kan jag absolut inte gå på långa vägar. Jag kan inte göra några läxor då jag inte kan sitta framåtlutad. Jag kunde inte ligga kvar i sängen och tänka på allt hemskt som kan hända om inte ryggen återställer sig.
Jag var helt tvungen att fråga här och jag vill ha ett svar så snabbt som möjligt. Hoppas verkligen inte att det krävs någon sorts behandling bortsett från vila. Detta är inte kul alls, jag förstår nu hur det är att vara handikappad *cry*

King Grub
2005-03-16, 07:23
Jag var helt tvungen att fråga här och jag vill ha ett svar så snabbt som möjligt.

Gå till doktorn! Sådan där smärta är inget för forumråd!

Patriarch K
2005-03-16, 08:04
Ett tips eller råd vore ändå på sin plats trots allt. Kan det vara en helt vanlig skada som går över efter någon dag?

KIRE
2005-03-16, 08:12
Ett tips eller råd vore ändå på sin plats trots allt. Kan det vara en helt vanlig skada som går över efter någon dag?

Hur ska någon skulla ställa diagnos genom ett internetforum om detta?

Ring vårdcentralen nu!

z_bumbi
2005-03-16, 08:13
Läkare, naprapat, sjukgymnast eller kiropraktor.

Det låter som låsningar som har övergått i ett ryggskott.

Patriarch K
2005-03-16, 08:32
Tycker ni att jag ska vila i en dag till och se hur det utvecklas sig innan jag ringer till någon?

z_bumbi
2005-03-16, 08:45
Tycker ni att jag ska vila i en dag till och se hur det utvecklas sig innan jag ringer till någon?

Nej.

Mccartney
2005-03-16, 09:18
Låter som "sättningar i ryggen" .....ett råd är att gå till en kiropraktiker. Gärna till en som tar hand om idrottmän.

Johnny
2005-03-16, 10:31
Uppsök hjälp direkt. Vad tror du ska ske på en dag när du har sådan rejäl smärta? Smärtan tyder på att något är fel, och om det är det så kommer det inte att gå över av sig själv, kroppen behöver lite hjälp på vägen.

AngelLove
2005-03-16, 11:37
Tycker du redan har väntat den där "dagen" flera gånger enligt vad du skriver i din text.

Har du så ont så du inte kan ligga, sitta, röra dig så är uppsöka läkarhjälp det enda som är rätt. Inget du skall behöva få konfirmerat på ett i-netforum iaf !!!

Pez
2005-03-16, 12:11
Ett tips eller råd vore ändå på sin plats trots allt. Kan det vara en helt vanlig skada som går över efter någon dag?
Ett tips..njaa..snarare en synpunkt - "en helt vanlig skada" går inte "över efter någon dag".. en mindre blessyr kanske gör det, men inte en skada.
Det du har låter som tidigare sagts som nån låsning av nåt slag, vilket i sig är ganska lätt fixat av en kompetent nap/kiro.. däremot kan du ju få värre krämpor om du bara går med det utan behandling.

Patriarch K
2005-03-16, 12:54
Jag har legat och sovit 5 timmar sedan mitt förra inlägg för jag orkade verkligen inte göra något klockan 6:40. Nu kan jag gå utan att det gör så fasligt ont. Ligga också. Kan även böja mig mer än innan. Känner dock fortfarande smärtan.

Jag tror att jag följer mitt eget råd och väntar ett par timmar till. Sen ska jag allt uppsöka hjälp som ni säger.

Tack för råden/synpunkterna/tipsen.

jwzrd
2005-03-16, 12:57
Jag har legat och sovit 5 timmar sedan mitt förra inlägg för jag orkade verkligen inte göra något klockan 6:40. Nu kan jag gå utan att det gör så fasligt ont. Ligga också. Kan även böja mig mer än innan. Känner dock fortfarande smärtan.

Jag tror att jag följer mitt eget råd och väntar ett par timmar till. Sen ska jag allt uppsöka hjälp som ni säger.

Tack för råden/synpunkterna/tipsen.

Gå nu! Vad är det du väntar på? Problemet försvinner inte nödvändigtvis för att symptomen gör det.

Yankeee
2005-03-16, 14:18
Blir ju fan arg när man läser den här tråden. Hur tafatt är du? Måste ryggen gå av innan du fattar att det är något som är fel? Gå nu för i hel****

Patriarch K
2005-03-16, 15:07
Jag var och kikade vid stället där vi har/hade en nappaprat. Dock hade han slutat nyligen så jag fick GÅ hem. Det gick bra att gå, inga större problem.

Ska jag kanske gå till läkare nästa? Känns bara som att de inte vet så mycket om sådant. Men men...

AngelLove
2005-03-16, 16:06
Gå till vem som helst höll jag på att säga...

Det får ju inte bli så inskränkt att man måste kolla med Kolo först innan man går och får gjort en koll...

Tolkia
2005-03-16, 16:28
Nu låter jag kanske hård, men jag undrar ju vad det är du är rädd för när du så desperat försöker slingra dig undan läkarbesök trots att du uppenbarligen har STORA problem?

Taurus
2005-03-19, 09:44
OMFG, gå då till nån!
Ryggen har ju bevisligen smällt till flera gånger?
*slap*

Grahn
2005-03-19, 10:23
läkare med en trasig rygg? lycka till......

Naprapat är min rekomendation.

Myten
2005-03-19, 12:43
Tråkigt det där min son, hoppas att du lär dig en läxa och ALDRIG MER MAXAR på marklyft!

Patriarch K
2005-04-11, 14:23
För de som är intresserade kan jag ge en liten rapport om hur det ligger till just nu.

Ryggen är i okej skick, ibland känns det inget alls och ibland när jag sitter kan det kännas lite granna. Jag kan lyfta saker framåtlutad utan att den går upp igen. Jag har dock inte testat någon övning som belsatar ryggen något överdrivet mycket på gymmet än. Jag testade marklyft på 50kg för att se och det gick fint.

Stöter jag på en naprapat inom en kort framtid kommer jag givetvis att fråga lite. Annars tänker jag bara vila och fortsätta köra på gymmet - fast då endast överkropp och inte rygg.

Fettecke
2005-04-11, 16:22
För de som är intresserade kan jag ge en liten rapport om hur det ligger till just nu.

Ryggen är i okej skick, ibland känns det inget alls och ibland när jag sitter kan det kännas lite granna. Jag kan lyfta saker framåtlutad utan att den går upp igen. Jag har dock inte testat någon övning som belsatar ryggen något överdrivet mycket på gymmet än. Jag testade marklyft på 50kg för att se och det gick fint.

Stöter jag på en naprapat inom en kort framtid kommer jag givetvis att fråga lite. Annars tänker jag bara vila och fortsätta köra på gymmet - fast då endast överkropp och inte rygg.

Herregud, hade jag suttit i samma rum som dig hade jagklappat till dig i bakhuvet och sedan burit dig till en människa som fixxar din rygg

Eftersom du skrev att du gick i skola, så kan du gå GRATIS! till en doktor, gör det NU!, alltid nånting vettigt han/hon kan säga dig.
Sedan hade jag klappat till dig en gång till i bakhuvet för att du ska träna överkroppen, vad tror du stabiliserar din kropp igentligen, dina vader?
Lyfter du en hantel på 20kg så belastar du ryggen med 20kg till, samt mer vikt när du börjar röra dig...

i övrigt så låter det som om du vill bli skadad igen om du ens tänker tanke på att köra övningar som relativt garanterat kan skada dig igen!

Grattis till din snart kommande Större skada, hur känns de?

bubbe
2005-04-11, 18:17
ja nästan en månad åt pipan med ryggträning, kanske mer. med en naprapat hade du åtminstånde fått veta hur du ska komma igång, i bästa fall hade du redan kunnat börja köra tungt redan nu. Nåja hoppas du lär dig en läxa och besöker en naprapat ögonaböj, även om du är sent ute så är det bättre än att inte ha undersökt det alls.

Lizard
2005-04-11, 18:32
För de som är intresserade kan jag ge en liten rapport om hur det ligger till just nu.

Ryggen är i okej skick, ibland känns det inget alls och ibland när jag sitter kan det kännas lite granna. Jag kan lyfta saker framåtlutad utan att den går upp igen. Jag har dock inte testat någon övning som belsatar ryggen något överdrivet mycket på gymmet än. Jag testade marklyft på 50kg för att se och det gick fint.

Stöter jag på en naprapat inom en kort framtid kommer jag givetvis att fråga lite. Annars tänker jag bara vila och fortsätta köra på gymmet - fast då endast överkropp och inte rygg.

Typiskt för diskbråck är att smärtan kommer relativt plötsligt och sakta känns bättre över tiden men kan komma tillbaka för minsta lilla. Diskbråck är degeneration av en intravertebraldisk med herniering av diskmassan, det betyder för dig och mig att den geliga skivan som ligger mellan kotorna i kotpelarraden har glidit ut och bildat en ficka. Detta uppstår tack vare att kotorna pressat ojämt mot ena kanten och inte fördelat trycket jämt över hela ytan. Fickan består i allmänhet och som namnet antyder bildas ett bråck som alltid ligger och öppet och lurar genom hela livet. Du är predestinerad för ytterligare diskbråck med andra ord. Att du fått flera i tät följd har sannerligen inte gjort saken bättre.

Genom att röra sig normalt förbättras så gott som alla ryggproblem, men för dig som antingen har ett diskbrott, eller kanske ett lumbago, dvs en låsning i intervertebrala, kotorna hakar fast, gäller det att skaffa sig rygghygien.

Jag tycker som alla andra ovan att du ska gå till läkare för att säkerställa diagnos. Din läkare kan remitera dig till en kvalificerad sjukgymnast som drastiskt kommer att förbättra din framtida ryggstatus. Över tid och tillbaka fullt ut på gymet ska du omsätta ditt nyvunna kunnande till dina rörelser som mycket väl kan innefatta marklyft, men nu med en bättre hållning genom rörelsen.


Lizard

Patriarch K
2005-04-11, 22:08
Jag blir rädd när jag läser här. Jag känner mig även ganska dum, men det finns ingen naprapat här i alla fall. Jag ska till en stad där det finns en inom en snar framtid, jag ska söka upp en. Brukar de finnas på läkarstationer eller på andra ställen?

http://www.exrx.net/Graphics/ErectorSpinae.gif

Jag kan lägga till att jag får ont där ni ser ett litet "a" och ibland drar det sig ner till lilla "c".

obesogen
2005-04-11, 22:48
Jag blir rädd när jag läser här. Jag känner mig även ganska dum, men det finns ingen naprapat här i alla fall. Jag ska till en stad där det finns en inom en snar framtid, jag ska söka upp en. Brukar de finnas på läkarstationer eller på andra ställen?
Jag kan lägga till att jag får ont där ni ser ett litet "a" och ibland drar det sig ner till lilla "c".


Lyssna på Lizard. Jag tycker också det låter som ett diskbråck. Fortsätter du kan du, om du har otur göra så att nucleus pulposus (den mjuka kärnan i disken) brister posteriort. Vätskan i den är sur och kan fräta på nervträd och det är att be om problem som man inte kan träna bort.

Patriarch K
2005-04-13, 14:11
Har bokat tid hos läkare nu. Jag snackade även med min idrottslärare idag och han trodde inte det var diskbråck utan han sa någonting om att muskelfästet kanske hade lossnat. Nu vet jag inte om det var det han sa men jag har för mig det, något liknande i alla fall.
Han menade att om jag skulle ha diskbråck skulle jag haft mycket ondare och inte kunna springa ordentligt och så.

Päär
2005-04-13, 19:29
Bra, ryggen ska man absolut ite leka med. Hopaps nu att det inte är något allvarligt. Och att du i frotsättningen går direkt och kolalr till ryggen.

obesogen
2005-04-13, 19:44
Har bokat tid hos läkare nu. Jag snackade även med min idrottslärare idag och han trodde inte det var diskbråck utan han sa någonting om att muskelfästet kanske hade lossnat. Nu vet jag inte om det var det han sa men jag har för mig det, något liknande i alla fall.
Han menade att om jag skulle ha diskbråck skulle jag haft mycket ondare och inte kunna springa ordentligt och så.

Din idrottslärare är uppenbarligen inte påläst i ämnet. Som Lizard skrev tidigare kan diskbråcket finnas kvar trots att symptomen försvunnit. Man kan även ha diskbråck helt utan besvär. Magnetkameraundersökningar har visat att var fjärde person frisk person har ett diskbråck i cervikalen utan problem och var tredje ett i lumbalen, som inte ger några som helst symptom.

Patriarch K
2005-04-20, 15:15
Var hos läkare idag. Han sa väl inget skoj direkt så jag ska nog uppsöka en naprapat. Ska kika lite med en sjukgymnast vad som kan va bra att göra så länge :)

Sve
2005-04-20, 15:32
jag måste fråga vad du kör för övningar nu i rehab-syfte. Eller gör du ens det?

Patriarch K
2005-05-06, 10:35
jag måste fråga vad du kör för övningar nu i rehab-syfte. Eller gör du ens det?

Japp. Jag har nu varit hos sjukgymnast två gånger och hos läkare en gång (det är bättre än inget med tanke på att vi inte har någon naprapat).
Det var inget diskbråck som sagt, det var en spricka mellan diskarna. Den kommer läka om jag sitter ordentligt och inte böjer mig allt för mycket under min rehab-period. Jag fick endast en övning av sjukgymnasten och den var helt vanliga armhävningar fast endast med överkroppen.

Någon som vet en annan övning som går att köra?

Player
2005-05-06, 18:37
Jag fick endast en övning av sjukgymnasten och den var helt vanliga armhävningar fast endast med överkroppen.

Någon som vet en annan övning som går att köra?

Seriöst? *slap*