handdator

Visa fullständig version : Pulsmätare på cardiomaskiner - hälsosamma?


Pellefant
2005-03-15, 22:41
Hejsan,

Undrar angående de pulsmätare som finns i en del maskiner på gymmet, det är stålhandag, på cyklar och crosstrainers(Life fitness), givare som mäter pulsen.

Har mig några gånger tyckt mig känna små "stötar" från dem(inget obehagligt egentligen), det fick mig att fundera på om det finns några dåliga sidor med att hålla i såna handtag 1-2 timmar om dagen?

Borde innebära att strömmar skickas genom kroppen hela tiden?

(Frågan är helt seriös)

perarvid
2005-03-15, 23:01
Köp ett sånt där bröstband som mäter pulsen o skickar vidare den, så slipper du oroa dig ;)

Frippe_L
2005-03-15, 23:23
Köp ett sånt där bröstband som mäter pulsen o skickar vidare den, så slipper du oroa dig ;)

Kan han/hon inte även prova att sluta hålla i handtagen hela tiden?
Eller det är så noga att veta pulsen hela tiden man tränar kondition? *rolleyes*

Pellefant
2005-03-15, 23:27
Kan han/hon inte även prova att sluta hålla i handtagen hela tiden?
Eller det är så noga att veta pulsen hela tiden man tränar kondition? *rolleyes*

Hej! :)

Saken är den att maskinerna får mig att hålla 122 i puls(optimal fettförbränningspuls) och anpassar motståndet därefter samt ber mig öka eller minska takten, men ibland släper jag dem o kör med de små handtagen utan "kännare" istället. Då skriker och piper maskinen ett tag att den vill ha min puls men efter ett tag ger den upp.

Frippe_L
2005-03-15, 23:34
Hej! :)

Saken är den att maskinerna får mig att hålla 122 i puls(optimal fettförbränningspuls) och anpassar motståndet därefter samt ber mig öka eller minska takten, men ibland släper jag dem o kör med de små handtagen utan "kännare" istället. Då skriker och piper maskinen ett tag att den vill ha min puls men efter ett tag ger den upp.

Är det inte bätte att du ställer in lagom motstånd och takt från början och sen trampar i den takt som ger då en puls på 122? varför så petig på just 122? gör det väldigt stor skillnad om du skulle råka komma upp i 140 nån gång eller ner till 110?

Pellefant
2005-03-15, 23:38
Är det inte bätte att du ställer in lagom motstånd och takt från början och sen trampar i den takt som ger då en puls på 122? varför så petig på just 122? gör det väldigt stor skillnad om du skulle råka komma upp i 140 nån gång eller ner till 110?

Hej! :)

Det vet jag tyvärr inte, men skulle bli glad om någon kunde klargöra det.

(Jag knappar in "Fat burn" programmet, blir det 122 för mig)

Spiffy
2005-03-15, 23:50
Är det inte bätte att du ställer in lagom motstånd och takt från början och sen trampar i den takt som ger då en puls på 122? varför så petig på just 122? gör det väldigt stor skillnad om du skulle råka komma upp i 140 nån gång eller ner till 110?

varför inte köra på det optimala om det nu bara är att hålla i ett par handtag?

bryggarn
2005-03-15, 23:54
Hejsan,

Undrar angående de pulsmätare som finns i en del maskiner på gymmet, det är stålhandag, på cyklar och crosstrainers(Life fitness), givare som mäter pulsen.

Har mig några gånger tyckt mig känna små "stötar" från dem(inget obehagligt egentligen), det fick mig att fundera på om det finns några dåliga sidor med att hålla i såna handtag 1-2 timmar om dagen?

Borde innebära att strömmar skickas genom kroppen hela tiden?

(Frågan är helt seriös)

Hörru gosse det är statisk elektrisitet du känner.. iaf så tror jag det :)

Frippe_L
2005-03-16, 00:01
varför inte köra på det optimala om det nu bara är att hålla i ett par handtag?

Jovisst det kan man ju göra, men om motionscykeln som nämns är den sittande varianten från Life Fitness tycker iaf jag att det är onödigt jobbigt att hålla händerna på de handtagen hela tiden. Då jag får sträcka fram överkroppen så man når handtagen där uppe. Eller så är det bara jag som har korta armar. Elstöten har jag med känt av nån enstaka gång, men då har det nog varit pga handsvett som runnit ner emellan springorna i stålhandtagen. Nån ny ide för tv-shop kanske? elchock och "Orbi-Trak" i ett? :hbang:

Beast
2005-03-16, 01:03
Frågan är hur bra dessa är egentligen. Plockade ihop en träningscykel till mossan sist och den visade då inte rätt (också sån man håller händerna på)

Tolkia
2005-03-16, 07:40
Jag tror, som redan skrivits ovan, att det är fråga om statisk elektricitet, alltså samma fenomen som när du för stötar av klädkrokar, dörrhandtag etc. - det är möjligt att du har några minnen från bieffekterna av högstadiegympans lek med basketbollar att referera till också ...? Gissar att du har skor med gummisulor och står på något slags plaststeg eller band? Du märker det förmodligen också mer nu på vintern, då luften är torrare. Jag har väldigt svårt att tro att den ström används för pulsmätningen skulle vara så hög att den känns, särskilt inte på vuxna män (jo, det finns köns- och åldersskillnader i strömperception). Och särskilt inte med tanke på att gymredskapen oftast är av amerikanska fabrikat, och är det något tillverkare "over there " är rädda för så är det att de skall blistämda p.g.a. påstådd skadeverkan av sina produkter ... kolla in varningtexten på t.ex. en trappmaskin. ;) Kroppens egna strömmar är i storleksordningen 1 A, och de reaktioner du får när man tillför ström i den storleken utifrån är nervretningar av olika slag, t.ex. muskelryckningar och synfenomen (ser stjärnor), så det är inget som lär passera obemärkt. Sedan är det ju inte precis fråga om någon långvarig exponering i ett livsperspektiv.
Kort sagt: Är exponeringen något som verkligen gör dig fundersam - byt träningsredskap. Själv skulle jag dock inte bry mig.

Edit: Däremot händer det att jag också, som skribenten ovan, undar hur bra den här typen av "handtagspulsmätning egentligen är som pulsmätning betraktat.

z_bumbi
2005-03-16, 08:03
Pellefant: Upplevs det vara ett problem sluta använda handtagen, de tillför ingen större fördel när det gäller att bränna fett och huvudsaken är att man rör på sig i ett bra tempo. Det kan t o m vara en fördel att variera tempot mer.

Jag tror att mätarna funkar något så när när det gäller pulsen men jag är inte säker på exakt hur de funkar så jag måste läsa på mer först, att de inte är farliga förutsätter jag däremot redan nu.

Pellefant
2005-03-16, 09:08
Hej! :)

Tack för alla svar.

Blev lite nojig bara när jag började tänka på det, inget som oroar mig så mycket längre då jag läst era svar. Tack.

MEGA_MAN
2005-03-16, 15:52
Tror inte att d skulle skicka ut någon ström som märks på det sättet.
Om de nu skulle göra det betycer det inte att det är negatvt då ström i viss mån ä nyttigt.

Troligtvis mäter maskinen kroppens egna strömmar, men det är ju möligt att den mäter resistans.