handdator

Visa fullständig version : Styrketräning för överviktiga


mmmCay
2005-03-15, 22:32
Människör som är kraftigt överviktiga har det ganska svårt med att träna kondition på samma sätt än andra. De som har intressen att börja sköta kroppen tycker jag skulle börja med styrkesträning som motion.

Men det känns kontraproduktivt att rekommendara en bulking schema till någon som drabbas av fetma. Hur effektivt är det att båda bygga och deffa för såna folk? Jag pratar inte om nybörjarökningar utan en långsiktig plan att träna muskler och minska kroppsfettet samtidigt.

Som överviktig (90+ kilo, 164 cm) började jag med styrketräning som tillägg till en hälsosamt kost med mindre kaloriintag och daglig motion. Jag tror att jag skulle hade fått bättre eller snabbare resultat vid bulking, men är väligt nöjd med båda mina ökningar och fettminskning över senaste året.

Jag undrar om mina bra resultat hade mer att göra med en naturlig energiöverskott (dvs fettet under huden) eller tajming. Jag åt inte optimalt men satsade en stor del av mina dagliga kalorier runt träningen. Jag också gick på kvällpromenad i en timme, ungefär 7 timmar efter träningen. Och min underskott var inte så kraftig, runt 500kcal varje dag.

Jag skulle vilja veta om det finns några studier om just min fråga om styrketräning för kraftigt överviktiga vid kaloriunderskott.

Baan
2005-03-15, 22:41
Människör som är kraftigt överviktiga har det ganska svårt med att träna kondition på samma sätt än andra. De som har intressen att börja sköta kroppen tycker jag skulle börja med styrkesträning som motion.

Men det känns kontraproduktivt att rekommendara en bulking schema till någon som drabbas av fetma. Hur effektivt är det att båda bygga och deffa för såna folk? Jag pratar inte om nybörjarökningar utan en långsiktig plan att träna muskler och minska kroppsfettet samtidigt.

Som överviktig (90+ kilo, 164 cm) började jag med styrketräning som tillägg till en hälsosamt kost med mindre kaloriintag och daglig motion. Jag tror att jag skulle hade fått bättre eller snabbare resultat vid bulking, men är väligt nöjd med båda mina ökningar och fettminskning över senaste året.

Jag undrar om mina bra resultat hade mer att göra med en naturlig energiöverskott (dvs fettet under huden) eller tajming. Jag åt inte optimalt men satsade en stor del av mina dagliga kalorier runt träningen. Jag också gick på kvällpromenad i en timme, ungefär 7 timmar efter träningen. Och min underskott var inte så kraftig, runt 500kcal varje dag.

Jag skulle vilja veta om det finns några studier om just min fråga om styrketräning för kraftigt överviktiga vid kaloriunderskott.

Jag har inet hittills stött på någon (och har träffat en del med kraftig övervikt) som prioriterar muskler före viktnedgång så det brukar inte direkt ändå kommer på tal om någon bulkdiet, speciellt om man förklarar att det innebär kaloriöverskott och inte direkt att man blir smalrae av det. I regel är det då säkerligen önskvärt att man främst går ner i vikt med träningen, bäst är ju självklart att äta nyttig mat, ligga under kaloribehovet, det du säger låter vettigt cirka 500 kcal (även om dte kan låta lite mycket tycker jag om man avser längden och vikten) och börja träna. Har man en kraftig övervikt så borde man gå ner fort om man har psyket att följa dieten, så det bore inte ta alltför lång tid teoretiskt sätt att bli nöjd med fettnivån och kunna byta till en mer byggande diet. Bulk är lite ta i kankse då om man känner att man inte vill bli fet igen.

Det kan säkert gå rätt fort när man går från stillasittande till att både äta bra och träna bra, sen hjälper ju promenaderna också, det kan bli en väldigt stor omställning för kroppen, som förmodligen knappast snålar på fettet heller om det finns gott om det. En sån chockförändring av livstilen har vad jag märkt en ganska stor effekt på viktnedången hyffsat kortsiktigt. Sen vänjer ju kroppen sig självklart och man får väl sänka energiintaget ännu mer efter ett tag om man ska fortsätta gå ner i vikt.

Har märkt på en kusin jag observerat (cirka 175 lång kanske 130 kg när han var som fetast) att det räckte för honom att i princip sluta äta förbannat mycket så gick han ner några kg:n direkt (han blev lurad av herbalife) -- så med tanke på hur mycket lagrad energi man har så vore dte vädigt konstigt om kroppen ville spara på den. Nu är det iofs knappast någon vetenskaplig slutsats

Men det låter som du gjort allt rätt, visst det kan alltid bli bättre men det låter som helt rätt riktning. Har det varit effektivt då? Om du inte vill skriva några siffror så kan du i alla fall berätta lite, kan alltid berätta för min kusin så han lägger ner allt Herbalifeskitsnack och kör en vettig diet och motion istället.

mmmCay
2005-03-15, 22:54
Vilka siffror skulle jag skriva? Vilka övningar jag tränar med eller? Väger 62 kilo just nu.

Baan
2005-03-15, 22:56
Vilka siffror skulle jag skriva? Vilka övningar jag tränar med eller? Väger 62 kilo just nu.

nä kroppsvikten var jag intresserad av.. träningsvikter är inte direkt av intresse. Hur lång tid tog det då? Grattis får jag väl säga också

mmmCay
2005-03-15, 23:13
Ja men det är svårt att säga hur mycket av vikten är mager ;)

Jag kanske vägde runt 75 kilo januari 2004.

Baan
2005-03-15, 23:22
Ja men det är svårt att säga hur mycket av vikten är mager ;)

Jag kanske vägde runt 75 kilo januari 2004.

låter ju som en vettig nedgång, med andra ord ca 3.5 kg per månad .. Är du själv nöjd och vad har du som mål (är bara nyfiken)? Går du efter våg eller spegel?

mmmCay
2005-03-15, 23:40
låter ju som en vettig nedgång, med andra ord ca 3.5 kg per månad .. Är du själv nöjd och vad har du som mål (är bara nyfiken)? Går du efter våg eller spegel?

Vi är i 2005 nu, det blev liksom .87 kilo / månad.

Kläderstorlek. Hade storlek 10 eller 12 i januari 2004 och storlek 4 (amerikanska storlekar) i januari 2005. Eftersom jag är starkare nu är vågen inte givande längre.

Mina mini-mål har varit att köra min kroppsvikt i knäböj och marklyft. Sen tänker jag skapa mig en längre mål att köra kroppsvikten på clean & jerk. Det tar säkert mycket tid :)

Jag vill också kunna ge vettig råd och inspiration till mina överviktiga släkt.

z_bumbi
2005-03-15, 23:41
Hur effektivt är det att båda bygga och deffa för såna folk?

Inte alls effektivt om de vill ha mer muskler men det brukar inte vara den högsta önskan att bygga muskler just då iofs.

Styrketräning kombinerat med konditionsträning är nog det bästa om man vill tappa i fettvikt och inte bara vill rasa i vikt oavsett vad man tappar, det går inte att förbruka hur mycket energi som helst genom att styrketräna så man bör se till att förbruka lite mer genom någon form av konditionsträning om man kan.

Taurus
2005-03-16, 00:02
Alltså, nu är jag ju inte så extremt fläskig, men är ändå 15 år och väger upp mot 104 kg vilket ju är en övervikt... jag prioriterar muskler, viktnedgången får komma i andra hand eller kommer naturligt.

Men jag är inte den ni söker. För "smal" för att det ska gälla mig ;)

mmmCay
2005-03-16, 00:03
Inte alls effektivt om de vill ha mer muskler men det brukar inte vara den högsta önskan att bygga muskler just då iofs.

Det beror på. Överviktiga ofta känner sig utan kontroll av deras liv. Skamkänslan kommer med att svetta, att inte orka med mycket, hopplöshet med tänken av hur lång tid man lider med motionen för att få någon märkt resultat . Att lyfta vikter istället är anpassad till alla konditionsnivåer och ger känslan av kontroll. Eftersom ökningar kommer snabba i början får man självförtroende och konkreta resultat som kan ger inspiration för att fortsätta med livstilen.

- ante
2005-03-16, 00:50
Intressant..
Nu tänker jag på en väldigt överviktig individ.

Hur funkar det egentligen då kroppen har en massiv energibuffert och man ligger på ett energiunderskott? Kan kroppen ta den energi som den saknar för att täcka den dagliga energiförbrukningen samt den energi som går åt till muskelbyggandet från fettbufferten? Alltså, den näring som bygger musklerna kommer från maten, inte från fettet i kroppen, utan den näring som kroppen går miste om när den bygger musklerna kompenserar den med att ta energi från fettet.

Är detta möjligt?

z_bumbi
2005-03-16, 06:53
Det beror på. Överviktiga ofta känner sig utan kontroll av deras liv. Skamkänslan kommer med att svetta, att inte orka med mycket, hopplöshet med tänken av hur lång tid man lider med motionen för att få någon märkt resultat . Att lyfta vikter istället är anpassad till alla konditionsnivåer och ger känslan av kontroll. Eftersom ökningar kommer snabba i början får man självförtroende och konkreta resultat som kan ger inspiration för att fortsätta med livstilen.

Det är här är andra frågor, att man bör styrketräna för att öka sin styrka och behålla musklerna man har när man ska gå ner i vikt ser jag som ganska självklart oavsett vilken nivå man ligger på men man kommer inte att bygga några större mängder av ny muskelmasssa om man ligger på energiminus och inte är nybörjare. Det senare var det jag svarade på.

mmmCay
2005-03-16, 15:38
Tack för en bra svar :)