handdator

Visa fullständig version : Recept för en hel måndad


Yip_man
2005-03-15, 18:51
Tänkte att alla skulle få fylla på denna tråd med lättlagade "bra" recept här. behöver inte vara nått avancerat.
det ska mer vara tänkt som en receps bank där man ska kunna gå in och ta ett recept om dagen i en hel månad d.v.s minst 30 recept.
Kan tänka mig att det är fler än jag som tycker det är tråkigt med samma mat varannan dag.
Vet att det finns en recept sammling i sticky men tänkte att recept får man aldrig för många. och jag tänkte att vi börjar med lagade rätter , inga mellanmål mm.

Inzza
2005-03-15, 18:58
Sötsur gryta 4a portioner:
400g magert griskött
1 msk soja
1 gul lök
1 paprika
2dl annanasspad ( naturell juice )
1 msk rödvinsvinäger
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 tsk kardemumma
½ tsk ingefära
2 tsk Maizena Redning
8 annanasringar

servering:
6dl kok ris
strimmlad vitkål

Strimla köttet och blanda med sojan. Skala och skiva löken. Strimla paprikan. Koka upp annanasspad, vinäger, salt och kryddor. Lägg i löken och låt koka någon minut. Lägg i köttet och paprikan och låt grytan koka ca 25min. Späd eventuellt med vatten. Red av med Maizena Redning och låt grytan koka ytterligare 5 minuter. Skär annanasen i bitar och blanda ner i grytan före servering.

Kommentar: Denna var väldigt god. höll på att föräta mig tagen från någon viktväktar grej. orkar inte räkna ut innehållet, då det är lite diffust :P

smaklig måltid.

MyungChul
2005-03-15, 20:04
här kommer något väldigt lättlagat, men tar lite tid

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=34941&highlight=limekyckling

Thompah
2005-03-15, 20:31
Valfri mängd pasta + en halv burk krossade tomater + lite chilli + 2 vitlöksklyftor + en burk tonfisk... Inte världens svåraste mat direkt :D

Thompah
2005-03-15, 20:36
Ta en rejäl bit laxfilé typ 500 gram och salta den väl. Peppra sedan med citronpeppar!

Lägg den i folie och lägg också 4-6 skivor citron på den. Lägg på kraftigt med dill!

Packa in den ordentligt i folie och in med den i ugnen på 225 grader i typ 25 minuter. (beroende på storlek)

Koka potatis och gör en kall sås på minifraiche!!!

Gör samma sak med 400 gram torskfilé. Fast här lägger du i två ner hackade vitlöksklyftor och pepprar med vitlökspulver och svartpeppar. Låt stå i ugnen i 20 minuter på 225 grader. Servera med potatis eller råris och kall sås på minifraiche.

Niclaaas
2005-03-15, 20:40
jag har en grej jag brukar laga som är väldigt lättlagat och väldigt gott, har inget recept utan höftar bara lite:

1 kycklingfilé
ris
sås, typ uncle bens/ajvar relish eller liknande med passande smak
paprika

stek kycklingfilén, krydda efter smak och koka riset. när riset är färdigt häller man i ris, paprika och sås i stekpannan sedan är det bara att steka på det lite ett tag sen är det klart. otroligt lättlagat och gott. brukar bli lite olika varje gång också för mig, olika kryddor såser osv. sen en liten sallad till det på sidan om

blir fettsnålt så jag brukar hälla på lite olja också och röra om när det är klart

YTS
2005-03-20, 00:16
Det här är receptet på en god japansk soppa.

5 dl vatten, 1 fiskbuljongtärning, 75g champinjoner skivade, 50g purjolök fint strimlad, några droppar sojasås, ett vispat ägg.

Låt buljongen koka upp, tillsätt svampen, koka 3-4 minuter. Tillsätt purjon och låt koka 1 minut. Häll ned ägget under kraftig omrörning, så att äggmassan inte stelnar i tjocka klumpar.

Servera genast. På japanskt vis, sörplar man i sig buljongen från kanten på en skål, för att avsluta med att äta grönsakerna med pinnar.

YTS
2005-03-20, 00:21
4 portioner
175g morot.
450g rödbetta.
275g vitkål.
275g gul lök.
200g små vita bönor (torrvikt).
2 msk olivolja.
1,5 buljong tärning.
1 msk rödvinsvinäger.

På morgonen: blötlägg 200 g vita bönor i 1,5 l vatten utan salt, 10h.

1. Koka bönorna i 2 l saltat vatten (2 tsk) med 2 tsk kyndel, ca 20 - 30 minuter.
2. Sätt en 3 liters gryta med 2 liter vatten och buljongen, till kokning.
3. Skär rotfrukterna i stavar och strimla vitkål och tärna lök. Spara en av rödbettorna till senare.
4. Fräs grönsakerna med oljan i 2 minuter på medelvärme i en traktörpanna.
5. Koka grönsakerna 18 minuter.
6. Tillsätt den sista (finrivna) rödbettan och vinägern och de kokta bönorna, koka 2 minuter till.

Servera med en skiva (55 g) pumpernickel med ett tunt lager phiadelphia ligth, samt ett glas lättmjölk per portion.



Yngve

Trance
2005-03-20, 19:04
Mellanmål:

Ingredienser.
Två stycken polarbröd extrem. En burk makrill i tomatsås.

Utförande:

Ta ut ett polarbröd extrem ut påsen och ta av överdelen, öppna och applicera en halv burk makrill. Lägg på överdelen igen. Ät. Repetera sedan.

Svårighetsgrad:
Ganska lätt, till och med för en ung ungkarl. :)

userfriendly
2005-03-23, 09:01
Hade gjort det här idag egentligen men jag saknar ägg i kylen.....

Tonfisk-biff/burgare

1 burk tonfisk
1 ägg (litet går nog bra annars blir det lite kladdigt)
Lite havregryn som bindningsmedel
Svartpeppar

blanda i hop allt så att det blir en fast massa. Forma till en eller två biffar, lättare att göra två små....
stek efter behag ;)

kan serveras mellan två bröd som burgare eller till potatis/ris. Eller bara sallad om man deffar :)
Trevligare än dessa jla tonfisksåser.... tycker jag :)

userfriendly
2005-03-23, 09:17
Curry-banan-grejs

valfri mängd:
kycklingfilé i bitar eller räkor.
lättmjölk/minimjölk.. vafan mellanmjölk o fet mjölk går det me...
Keso
och:
En banan
lite cashewnötter, jordnötter går oxå bra
Curry...


Stek kycklingen/räkorna.
Ha på lite mjölk... hur mycket beror på hur mkt "kött" du har men det ska inte bli en gryta utan mer lite slemmigt :cool:
Ha i Keso... samma sak här.. keson blir som smält ost så det är frivillig mängd.
Skiva bananen o ha i den när det inte är lång tid kvar på resten av grejerna.
strö över cashewnötterna...
Serveras nog bäst till ris... eller till bara sallad :)

lite flummigt beskrivet men det blir gott! :)




Eller som jag o Ninjasmurf gjorde härom månaden:

Fiskgryta....för 2 pers

400g Torsk
en påse Hackad spenat (500g?)
1/2 Fiskbuljong
Nån slags lätt matlagningsyoghurt/fraiche
2 Morötter
1 Selleri
4-6 Potatisar

Tina fisken.
Skala och skvia morötter,potatis o selleri. (Potatisen ska vara tjockare skivor)
Sätt på en kastrull :naughty:
Lägg i den frysta spenaten så att den blir ofryst o såsig (fan vilka jla förklaringar)
du får kanske hälla i lite vatten också.
Lägg i fiskbuljongen.
Lägg i potatisen.
efter en liten stund lgger du i morötter o sellieri.
Sist lägger du i fisken... den behöver ungefär 10-15min på sig tror jag. Oso fraichen
Sen får allt bara puttra!

Tänk på: Fisken går lätt sönder. Gör gärna bitar och rör inte om spec mkt. Iof är geggamojja rätt ok oxå :)


(e ledig o har jligt tråkigt)
Här e en kaka vi (jag) gjorde en ggn: