handdator

Visa fullständig version : Bok om bodybuilding


Pressarn
2005-03-15, 15:56
Jag är ute efter en bok om kroppsbyggning, inte kulturen utan "metoden". Det ska handla om kost, kosttillskott, preparat, sömnens betydelse kanske, träningsmetoder, inga övningsinstruktioner!
En källa på internet går minst lika bra, det måste dock vara mycket fakta, inga två-tre sidor alltså.

Har ni några tips?

hallar
2005-03-15, 16:00
Physiology of sport and exercise Tredje utgåvan. Wilmore & Costill

Pressarn
2005-03-15, 16:16
Physiology of sport and exercise Tredje utgåvan. Wilmore & Costill
Tack, fler förslag? Någon bra artikel på nätet hade varit guld värt.

z_bumbi
2005-03-15, 16:21
Det ska handla om kost, kosttillskott, preparat, sömnens betydelse kanske, träningsmetoder, inga övningsinstruktioner!



En bok som tar upp allt det har jag inte hittat ännu och jag tvivlar på att det någonsin kommer att dyka upp en sådan heller då hela området är väldigt stort. Man får nog rikta in sig på ett område i taget och köpa in några böcker där för att sen gå till nästa.

King Grub
2005-03-15, 16:22
Jag håller med z_bumbi: det är bättre att leta upp de säkraste källorna på de enskilda områdena. Jag har inte heller sett någon artikel eller bok som sammanfattar allt och gör det på ett heltäckande sätt.

Det absolut senaste vad gäller protein för styrketränande och andra atleter (kostar pengar):

http://taylorandfrancis.metapress.com/index/LU8LP24F50T78U3C.pdf

Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding:

http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Macronutrient%20Considerations%20for%20the%20Sport %20of%20Bodybuilding.pdf

Pressarn
2005-03-15, 16:24
En bok som tar upp allt det har jag inte hittat ännu och jag tvivlar på att det någonsin kommer att dyka upp en sådan heller då hela området är väldigt stort. Man får nog rikta in sig på ett område i taget och köpa in några böcker där för att sen gå till nästa.
Jag tänkte på nånting likt "Allt om fettförbränning" av Fredrik Paulún. Finns det någon artikel eller något som tar upp det mesta men sammanfattat? Ni får gärna länka till flera olika artiklar också. Många böcker har jag dock inte råd att köpa, eller tid att läsa.

Om vi säger att jag håller mig till ämnet "Hypertrofi"? Och struntar i sömn, kost och kosttillskott osv. det har jag redan en annan bok om.
Jag vill heller inte skriva om några radikala mirakelmetoder, ni vet nog vad jag menar.

Slartibartfast
2005-03-15, 16:24
Du håller hårt på lågproteindieterna du, Grub?

Eller du kanske skulle säga "tillräckligtmedproteindieterna".

King Grub
2005-03-15, 16:26
Du håller hårt på lågproteindieterna du, Grub?

Eller du kanske skulle säga "tillräckligtmedproteindieterna".

2-2.75 g per kilo kroppsvikt och dygn. Anser du det vara lågproteindiet? Inte många som skulle göra det... Det allra flesta, inklusive näringsfysiologer, skulle anse det vara en extrem högproteindiet.

Pressarn
2005-03-15, 16:28
Jag håller med z_bumbi: det är bättre att leta upp de säkraste källorna på de enskilda områdena. Jag har inte heller sett någon artikel eller bok som sammanfattar allt och gör det på ett heltäckande sätt.

Det absolut senaste vad gäller protein för styrketränande och andra atleter (kostar pengar):

http://taylorandfrancis.metapress.com/index/LU8LP24F50T78U3C.pdf

Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding:

http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Macronutrient%20Considerations%20for%20the%20Sport %20of%20Bodybuilding.pdf
Tack Grub.

King Grub
2005-03-15, 16:29
Böcker:

McArdle, W. D., Katch, F. I. and Katch, V. L. Exercise Physiology: energy, nutrition and human performance
Baltimore: Williams & Wilkins, 2001, (5th edition).
ISBN: 0781725445

Bean, A. The Complete Guide to Sports Nutrition
London: A & C Black, 2003, (4th edition).
ISBN: 0713667419

Williams, M. H. Nutrition for Health, Fitness and Sport
Boston, Mass.: WCB/McGraw-Hill, 2004 (7th edition).
ISBN: 0072441704

z_bumbi
2005-03-15, 16:35
Sen ska man inte hoppa på det senaste om man inte har grunden något så när klar.
Att läsa träningsböcker utan att veta något så när hur kroppen fungerar brukar innebära att man får lita på författaren och det brukar tyvärr inte alltid vara så bra.
Samma sak när det gäller tillskott, vet man inte grunderna i kost så har man i många fall svårt att försöka hänga med vad olika tillskott gör och om det i alla fall är något så när logiskt att de ska funka som de sägs göra.

Wilmore & Costill är min källa till att få i alla fall en grundläggande förståelse för hur kroppen funkar vid träning, Näringslära för högskolan är helt okey vad gäller kosten och ingen av böckerna är jättesvår och man måste inte förstå precis allt för att ha nytta av dem.
Sammanlagt kostar böckerna runt 1000 kr och det är väl investerade pengar, som 10 amerikanska byggartidningar plus en Body om man ska jämföra.