handdator

Visa fullständig version : Ska löpare ta drink efteråt?


Slartibartfast
2005-03-15, 15:52
Min tjej klagar på att hon ofta känner sig så orkeslös. Jag sade att det kan ha något att göra med att hon knappt äter nåt efter att hon kommer hem från löpningen. Hon äter en skål yoghurt med banan och bär och några skivor knäckebröd med ost och skinka.

Jag föreslog att hon kanske kunde börja köra med malto och vassle efter passet. Är det vettigt? Hon är alltså inte ute efter muskeltillväxt utan bara att återhämta sig bra mellan passen.

Hon springer kring en mil tre gånger i veckan och en gång i veckan springer hon nästan två mil.

Annars verkar hon äta tillräckigt mycket eftersom hon inte går ner i vikt.

Jag föreslog att hon skulle fråga nån här på forumet som är mera insatt än jag, men eftersom jag har tråkigt så frågar jag åt henne. ;)

Slartibartfast
2005-03-15, 15:54
Fan också! Fel forum! Vilket amatörmisstag. :em:

Kan nån flytta den. please?

Varför kan man inte deleta längre??

Jax
2005-03-15, 15:56
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=28503
Gissa vem som har svarit i den tråden =)

Bamse
2005-03-15, 15:57
Här snackades det oxå lite grann i ämnet.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39779

King Grub
2005-03-15, 16:04
Läs. (http://www.sfsn.ethz.ch/PDF/08_J_Decombaz.pdf) :)

Slartibartfast
2005-03-15, 16:11
mmkay.

Grejen är att jag tycker hon äter så väldigt lite annars, så det kanske inte är smart att låta så stor del av kalorierna komma från socker? Om hon äter lika mycket (lite) mat plus malto/vassle, så ökar hon ju i vikt. Hon skulle gärna få feta till sig lite för min skull, men det vill hon knappast själv. ;)

Jax
2005-03-15, 16:14
Ta en drink efter träningen och sen något riktigt ett tag efter. Funkar skitbra. Går hon upp i vikt kan hon minska på något annat i kosten men maten efter träning är särskilt viktigt för återhämtningen.
Och någon som springer 3-4 mil i veckan brukar inte ha så stora problem med plötsliga viktökningar.

Slartibartfast
2005-03-15, 16:21
Ta en drink efter träningen och sen något riktigt ett tag efter. Funkar skitbra. Går hon upp i vikt kan hon minska på något annat i kosten men maten efter träning är särskilt viktigt för återhämtningen.
Och någon som springer 3-4 mil i veckan brukar inte ha så stora problem med plötsliga viktökningar.

Ja, det är ju sant, men som sagt så är det en ganska stor del av totala intaget som kommer från socker då, och det är väl inte helt bra. Det hela slutar ju med att hon bara äter socker (något överdrivet)

Jag tycker själv att jag dragit ner ganska mycket på maten för att få plats med sockret, så jag är lite orolig att hon skulle måsta dra ner så stor del av den bra maten för att kunna klämma en efterträningsdrink. :MrT:

Jax
2005-03-15, 16:27
Säg att hon tar 40 gram malto i drinken. Det kan väl inte vara så farligt. Precis det kroppen behöver direkt efter träningen i alla fall.

*edit*
40 g kolhydrat = 670 kJ
Fullt med energi kvar att käka. Gissar vilt att hon borde ligga på närmare 9 000 kJ per dag. Vet ju inte hennes vikt.

Slartibartfast
2005-03-15, 16:30
Säg att hon tar 40 gram malto i drinken. Det kan väl inte vara så farligt. Precis det kroppen behöver direkt efter träningen i alla fall.

Ja, du har nog rätt. jag tänkte på mina egna elefantdoser. :em:

Även om hon väger mera än 40 kg. (1 g/kg kroppsvikt)

Emilia
2005-03-15, 16:31
hej, det är alltså jag som undrar men har haft så bråttom idag att jag inte hunnit fråga.

grejen är att jag äter för lite, men orkar inte trycka i mig så mycket som jag skulle behöva. hatar att bli proppmätt och trycka i mig fast jag inte är hungrig.

det skulle vara så lätt med en drink bara.

jag joggar omkring 45 kilometer i veckan så jag behöver ju en hel del energi. längd 176 cm, vikt 64 kilo ungefär.

jaha, såg just jax svar. låter bra med konkret och enkelt tips för min jäktade hjärna. tack! ska prova.

Slartibartfast
2005-03-15, 16:33
hatar att bli proppmätt och trycka i mig fast jag inte är hungrig.


Då vet du hur jag har haft det de senaste fyra åren på bulk. ;)

Med drinken så får du ju i ig mera energi med mindre mättnad. Tror det är en bra idé.

Slartibartfast
2005-03-15, 16:35
närmare 9 000 kJ per dag.

Hur många kalorier är det?

Jax
2005-03-15, 16:35
Har också problem att få i mig tillräckligt. Brukar försöka lösa det med en drink efter varje träningspass (tränar i stort sett varje dag), plus vanliga måltider.

-frukost
-lunch
-mellanmål
-middag
-kvällsmat

Eftersom jag har lättast att äta på kvällen så äter jag mycket till kvällsmat. Att kvällsmaten blir runt 22 p.g.a. träning ser jag inte som ett problem. Tycker bara det känns bra att ha ätit mycket innan jag går och lägger mig.

Jax
2005-03-15, 16:38
Hur många kalorier är det?
Förstod att hon väger mer än 40 kg, men man behöver inte alltid vara optimal.
Det går att köra på känn också ;)

9 000 kJ ~ 2150 kcal (9000/4,2)

Men det var bara en siffra jag slängde ur mig, som borde ligga någorlunda nära sanningen.

KIRE
2005-03-15, 16:39
Man blir väl inte seg och orkeslös beroende på vad man äter efter ett träningspass? Det som kan påverkas är ju prestationsförmågan till nästa pass isåfall. Knappast det generella välmåendet mellan.

Det hon käkar nu låter helt okej att äta efter en löpträning. Finns ingen anledning att röra till det och ändra på det.

Se över hennes generella levnadsvanor istället och gör inte misstaget att fokusera på någon obetydlig småsak.

Emilia
2005-03-18, 11:37
generella levnadsvanor? vilka saker ska man se på då?

jag menar inte att jag äter för lite efter träningen utan generellt, att jag äter för lite totalt sett. då kan det väl hjälpa med kosttillskott?

King Grub
2005-03-18, 13:04
generella levnadsvanor? vilka saker ska man se på då?

jag menar inte att jag äter för lite efter träningen utan generellt, att jag äter för lite totalt sett. då kan det väl hjälpa med kosttillskott?

Ja, om du inte vill styra upp kosten, av någon anledning - du verkar ju veta att du äter för lite. Och det är alltid det viktigaste. Det heter kosttillskott av en anledning. Men en drink med snabba kolhydrater och protein efter ett löppass passar alla som vill försäkra sig om en snabb återhämtning. :)

Slartibartfast
2005-03-19, 12:10
Emilia tar inget protein utan bara maltodextrin. Är det vettigt?

Det är ju klart att det är bättre med protein, men är det nödvändigt?

King Grub
2005-03-19, 12:46
Inte för glykogeninlagring och återhämtning. En viss skillnad blir det med protein till i och med insulinutsöndringen från detta, men inte så det påverkar normalidrottsmannen/kvinnan signifikant.

Att äta en normal måltid med normalt proteininnehåll inom rimlig tid efter passet räcker bra.

Slartibartfast
2005-03-19, 13:11
Det var det som jag lite tänkte.

Tack!