handdator

Visa fullständig version : Ont i benen när jag cyklar..


Fiona
2005-03-15, 13:31
För ca ett halv år sedan hade jag problem med mina ben. Det vissa sig vara
benhinneinflammation och fick ett recept.
Har haft ont i benen framåt tillbaka efter det.
Nu är det så att jag får ont i mina ben när jag cyklar.
Kan gå i högklackat en hel dag, kan springa 2km utan att få ont i mina ben.
Varför bara när jag cyklar?
Är det någon som har haft samma problem, eller som kanske
har en svag aning om vad det kan vara?!?

Tacksam för svar..

/ Vera

Johnny
2005-03-16, 10:43
Någon liten fråga. Hur länge cyklar du? På vilken sorts cykel? Använder du clips eller inte?

Fiona
2005-03-16, 11:03
Kan bara cykla i en minut sen får jag ont. Det är en vanlig motionscykel som finns på gym.

Johnny
2005-03-16, 11:14
Ytterligare en liten fråga, sitter fötterna fast på något vis?

Fiona
2005-03-17, 16:27
oj förlåt svara inte på det förra gången.
Jag har vanliga skor men jag spänner fast dom. Det är det ända.

Frazze
2005-03-17, 16:44
Det kan vara värt att titta på hur högt eller lågt du har sadeln. Har du för låg sadel "lyfter" du på tårna automatiskt och får krampliknande känningar i det aktuella området.

Fiona
2005-03-17, 16:53
Jag har prövat att höja ocj sänka sadeln och vad jag känner så lyfet inte mina tår sig automatiskt, men jag har fortfarande samma problem idag klara jag dock att sitta i fyra minuter.

Frazze
2005-03-17, 18:21
Jag har prövat att höja ocj sänka sadeln och vad jag känner så lyfet inte mina tår sig automatiskt, men jag har fortfarande samma problem idag klara jag dock att sitta i fyra minuter.
Jag menar ju inte att man lyfter på tårna i sig, utan att foten blir uppåtvinklad.

Johnny
2005-03-17, 18:23
Det var det jag hade tänkt komma till. Jag tror att du lyfter dina tår eller snarare hela underbenen. Om du ska spänna fast fötterna för att kunna "trampa runt", så är det viktigt att du drar med de stora musklerna, dvs höftböjarna och inte försöka lyfta pedalen med fötter och underben.

Fiona
2005-03-17, 20:38
Jag menar ju inte att man lyfter på tårna i sig, utan att foten blir uppåtvinklad.

Det var det jag också menade. Min fot är rak när jag cyklar eller vad man kan säga.

Fiona
2005-03-17, 20:39
Jag ska cykla imorgon. Så jag får känna efter hur jag gör, vilken muskel osv

Fiona
2005-03-19, 15:16
Cykla precis 2 km fick lite ont i benen i slutet, men det kanske bara är för att
jag inte cyklat på länge. ?!?
Höjde sadlen lite..

obesogen
2005-03-22, 11:50
Cykla precis 2 km fick lite ont i benen i slutet, men det kanske bara är för att
jag inte cyklat på länge. ?!?
Höjde sadlen lite..

Skulle du kunna vara lite mer precis och beskriva VART någonstanns på benen du får ont och hur smärtan känns samt hur länge det håller i sig.

mmartin
2005-03-22, 12:33
hmm vet ej alls vad det kan vara men ett tips som jag fick av en f.d landslags cyklist var att sänka sadlen jag och 80-85% som cyklar, sitter helt enkelt för högt upp på cykeln enligt honom.

Svårt att beskriva hur det skulle vara men sitter du på cykeln så ska benet på pedalen närmast marken var lätt böjt i läget längst ner, inte petigt lite böjt utan ändå hyffsat.

Annars var det iof inte benen som man fick problem med utan knäna, kan ju vara ett tips att tänka på iaf ;)

Fiona
2005-03-22, 12:48
Skulle du kunna vara lite mer precis och beskriva VART någonstanns på benen du får ont och hur smärtan känns samt hur länge det håller i sig.

Smärtan sitter precis vid muskelfästet och ner bredvid skenbenet. Har mer ont ca 10 cm nedanför mina knä.Det är svårt att beskriva var smärtan sitter.
Smärtan kan sitta i ett tag allt från en timme till en hel dag. Man kan säga att det känns som en slags kramp, jag kan inte stödja mig på benet för då strålar det väldigt mycket. Ibland har jag så ont så jag kan börja gråta :em:

Fiona
2005-03-22, 12:50
hmm vet ej alls vad det kan vara men ett tips som jag fick av en f.d landslags cyklist var att sänka sadlen jag och 80-85% som cyklar, sitter helt enkelt för högt upp på cykeln enligt honom.

Svårt att beskriva hur det skulle vara men sitter du på cykeln så ska benet på pedalen närmast marken var lätt böjt i läget längst ner, inte petigt lite böjt utan ändå hyffsat.

Annars var det iof inte benen som man fick problem med utan knäna, kan ju vara ett tips att tänka på iaf ;)

Tack.
När jag cykla innan hade jag nog benet väldigt böjt nu höjde jag sadlen lite och det känns mer bekvämt.

obesogen
2005-03-22, 16:27
Smärtan sitter precis vid muskelfästet och ner bredvid skenbenet. Har mer ont ca 10 cm nedanför mina knä.Det är svårt att beskriva var smärtan sitter.
Smärtan kan sitta i ett tag allt från en timme till en hel dag. Man kan säga att det känns som en slags kramp, jag kan inte stödja mig på benet för då strålar det väldigt mycket. Ibland har jag så ont så jag kan börja gråta :em:

Symtomen låter som periostit (benhinneinflammation) som du tidigare dragits med :
-vid ansträngning känner man smärta framförallt på insidan av skenbenet, men även på dess utsida. Vid ökad belastning på kroppsdelen blir smärtan intensivare.
- Lokal ömhet och svullnad känns längs den främre, inre skenbenskanten

Dock är detta en mycket vanligare åkomma vid löpning än vid cykling.

Det är konstigt att du kan springa men inte kan cykla, det är därför jag skulle vilja ha lite mer detaljerad beskrivning av smärtområdet.
Menar du 10 cm nedanför tuberositas tibiae, muskelfästet för quadriceps, eller 10 cm nedanför knäskålen? Får du någon svullnad eller rodnad? Gör det ont när du palperar området?

Fiona
2005-03-22, 17:07
Symtomen låter som periostit (benhinneinflammation) som du tidigare dragits med :
-vid ansträngning känner man smärta framförallt på insidan av skenbenet, men även på dess utsida. Vid ökad belastning på kroppsdelen blir smärtan intensivare.
- Lokal ömhet och svullnad känns längs den främre, inre skenbenskanten

Dock är detta en mycket vanligare åkomma vid löpning än vid cykling.

Det är konstigt att du kan springa men inte kan cykla, det är därför jag skulle vilja ha lite mer detaljerad beskrivning av smärtområdet.
Menar du 10 cm nedanför tuberositas tibiae, muskelfästet för quadriceps, eller 10 cm nedanför knäskålen? Får du någon svullnad eller rodnad? Gör det ont när du palperar området?


Vad menar du med : Gör det ont när du palperar området? :em:
Jag menar 10 cm nedanför knäskålen.
Fick inte in en bild. Ska fortsätta försöka. Så är det kanske lite lättare
för dig och förstå vad jag får ont.

Johnny
2005-03-22, 17:36
Jag är inte så himla hemma på just benhinnor, men jag har svårt att tro att cykling kan ge just det tillståndet.

Jag skulle däremot gissa på att det kan vara en kompartment. Dvs att muskelfascian som omger muskeln inte "utvidgas" i takt med musklen. Det som sker när du cyklar är att du gör något fel och använder tibialis anterior muskeln istället för de lite större lårmusklerna. Den fylls med blod och om då fascian inte äe följsam så smärtar det när den trycker på muskeln.

Enkla saker för att råda bot på det är ordentlig uppvärming och strech. Som vanligt hoppas jag att någon kan bistå med en länk som visar bra strechövning för just tib.ant.

Det kan lindra det hela, för att verkligen bli av med det gäller det att du ändrar din teknik och lär dig cykla "rätt".

Edit: palpera=känna efter med fingarna.

Frazze
2005-03-22, 17:42
Tibialis anterior.
Främre skenbensmuskeln. Går från framsidan av skenbenet och ner till fotens insida. Stretchas genom att man sitter på hälen med fotleden sträckt och fotryggen mot ett relativt mjukt underlag. Tag tag om knäet och lyft. Skall kännas på skenbenets framsida och ner mot fotleden.

Från Rygg och muskelaktuen (www.ryggochmuskelakuten.se)

obesogen
2005-03-22, 18:29
Jag skulle däremot gissa på att det kan vara en kompartment. Dvs att muskelfascian som omger muskeln inte "utvidgas" i takt med musklen. Det som sker när du cyklar är att du gör något fel och använder tibialis anterior muskeln istället för de lite större lårmusklerna. Den fylls med blod och om då fascian inte äe följsam så smärtar det när den trycker på muskeln.
.
Det skulle det kunna vara, vanligt i underbenet. Dock fortfarande mycket lustigt att det uppkommer vid cykling då kompartmentsyndrom också är vanligare vid löpning. Har du fötterna fastspända när du cyklar så att du arbetar med framsidan av underbenet på vägen upp? Jag frågar igen: uppstår det någon form av svullnad eller hudförändring där det gör ont? Om du lyfter på tårna, hur känns det då?

Fiona
2005-03-25, 19:41
Jag är inte så himla hemma på just benhinnor, men jag har svårt att tro att cykling kan ge just det tillståndet.

Jag skulle däremot gissa på att det kan vara en kompartment. Dvs att muskelfascian som omger muskeln inte "utvidgas" i takt med musklen. Det som sker när du cyklar är att du gör något fel och använder tibialis anterior muskeln istället för de lite större lårmusklerna. Den fylls med blod och om då fascian inte äe följsam så smärtar det när den trycker på muskeln.

Enkla saker för att råda bot på det är ordentlig uppvärming och strech. Som vanligt hoppas jag att någon kan bistå med en länk som visar bra strechövning för just tib.ant.

Det kan lindra det hela, för att verkligen bli av med det gäller det att du ändrar din teknik och lär dig cykla "rätt".

Edit: palpera=känna efter med fingarna.

Tack =D
Men jag har svårt att tro att jag cyklar fel.
För cyklat ett tag innan min benhinneinflamation emn nu efter får
jag ont. Det kan ju vara att jag cyklat fel innan också och nu efter så är jag mycket mer känslig.

Fiona
2005-03-25, 19:45
Tibialis anterior.
Främre skenbensmuskeln. Går från framsidan av skenbenet och ner till fotens insida. Stretchas genom att man sitter på hälen med fotleden sträckt och fotryggen mot ett relativt mjukt underlag. Tag tag om knäet och lyft. Skall kännas på skenbenets framsida och ner mot fotleden.

Från Rygg och muskelaktuen (www.ryggochmuskelakuten.se)

Tack så jätte mycket för länken.
Väldigt bra sidan, står mycket intressanta saker.
Streching övning var jätte "skön" eller hur man kan beskriva det.

Fiona
2005-03-25, 19:49
Det skulle det kunna vara, vanligt i underbenet. Dock fortfarande mycket lustigt att det uppkommer vid cykling då kompartmentsyndrom också är vanligare vid löpning. Har du fötterna fastspända när du cyklar så att du arbetar med framsidan av underbenet på vägen upp? Jag frågar igen: uppstår det någon form av svullnad eller hudförändring där det gör ont? Om du lyfter på tårna, hur känns det då?

Oj förlåt har nog missat en fråga.
Jag får en liten svullnad men inte några hudförändringar.
När jag sitter ner på en stol och lyfter tårna gör det lite ont i benen,
har inte tänkt på det innan. Det spänner och sprängs i benen.
N'r jag cyklar så sticker jag i fötterna i ett spänne, man kan däremot inte dra till det så att det sitter hårt mot fötterna.

obesogen
2005-03-27, 02:52
Oj förlåt har nog missat en fråga.
Jag får en liten svullnad men inte några hudförändringar.
När jag sitter ner på en stol och lyfter tårna gör det lite ont i benen,
har inte tänkt på det innan. Det spänner och sprängs i benen.
N'r jag cyklar så sticker jag i fötterna i ett spänne, man kan däremot inte dra till det så att det sitter hårt mot fötterna.

jag tycker du ska kolla upp det hos en leg. sjukgymnast. Det är omöjligt att ställa en diagnos över nätet utan man måste se och känna samt prova olika övningar för att se i vilket skede det gör ont. Sen tycker jag du ska undvika att spänna fast fötterna överhuvudtaget då det låter som tibialis anterior eller någon av framsida vadens andra muskler är inblandade och då är det dumt att belasta i onödan.

Fiona
2005-03-27, 12:26
jag tycker du ska kolla upp det hos en leg. sjukgymnast. Det är omöjligt att ställa en diagnos över nätet utan man måste se och känna samt prova olika övningar för att se i vilket skede det gör ont. Sen tycker jag du ska undvika att spänna fast fötterna överhuvudtaget då det låter som tibialis anterior eller någon av framsida vadens andra muskler är inblandade och då är det dumt att belasta i onödan.

Okej.
Jag ska ringa till en läkare på tisdag då alla har öppet.
Tack så jätte mycket för dina svar.
Skriver när jag varit hos läkare.

mini_Arnold
2005-03-27, 13:03
Provar här först innan jag startar en ny tråd.

Ibland när jag joggar i lugn takt så får jag avbryta efter 5-10 min pga att nån muskel vid smalbenet sväller upp och gör ont?
Hände så sent som idag och då försökte jag stretcha den genom att stå på vaderna en stund men det hjälpte inte.

Är jag otränad eller är det nån muskelinflammation?
Händer väldigt sällan när jag promenerar och väldigt ofta när jag springer.

Vad sägs?

obesogen
2005-03-27, 13:59
Provar här först innan jag startar en ny tråd.

Ibland när jag joggar i lugn takt så får jag avbryta efter 5-10 min pga att nån muskel vid smalbenet sväller upp och gör ont?
Hände så sent som idag och då försökte jag stretcha den genom att stå på vaderna en stund men det hjälpte inte.

Är jag otränad eller är det nån muskelinflammation?
Händer väldigt sällan när jag promenerar och väldigt ofta när jag springer.

Vad sägs?

Låter precis som en inflammation i tibialis anterior som tidigare diskuterats i den här tråden. Anledningen till att du får det när du springer är att det blir en mycket större belastning på muskeln. Se tidigare inlägg för stretching.

obesogen
2005-03-27, 14:02
Okej.
Jag ska ringa till en läkare på tisdag då alla har öppet.
Tack så jätte mycket för dina svar.
Skriver när jag varit hos läkare.

Det var så lite så :) Alltid kul att kunna vara till hjälp. Studerar själv till sjukgymnast så ämnet intresserar mig.
Tips: Strunta i läkaren och ring till en sjukgymnast direkt. Gärna till någon som inriktat sig på idrottsmedicin. Sjukgymnasterna är mycket duktigare på rörelseapparaten och läkaren kommer antagligen bara remittera dig vidare till en sjukgymnast och det kanske inte är så kul med dubbla kostnaden i onödan.

Fiona
2005-03-27, 14:41
Det var så lite så :) Alltid kul att kunna vara till hjälp. Studerar själv till sjukgymnast så ämnet intresserar mig.
Tips: Strunta i läkaren och ring till en sjukgymnast direkt. Gärna till någon som inriktat sig på idrottsmedicin. Sjukgymnasterna är mycket duktigare på rörelseapparaten och läkaren kommer antagligen bara remittera dig vidare till en sjukgymnast och det kanske inte är så kul med dubbla kostnaden i onödan.

Okej. Låter skoj!
Går hos en läkare som är "känd" för att vara duktig på ben och axlar.
Tyvärr har han väldigt lång väntetid. Får leta efter någon dukitg sjukgymnast här nere. Betalar hellre mer där man får bättre hjälp.

Fiona
2005-04-05, 17:30
Hej.

Jag var hos min idrottsläkare idag.
Usch ajaj vad ont det gjorde.
Var där begrund av mina ben och min axel.

jag hade ont i mina ben pågrund av att jag är överrörlig ( tror det stavas så )
Det är därför jag får så ont som jag får. Kan inte göra något speciellt åt det utan att på en bra teknik när jag t.ex. cyklar jah kinde även träna mina lår 4 - 5 dagar i veckan :S
Min axel:
jag har en låsning i min högra axel, vet inte riktigt varför jag fick den.
Så han drog och vred och ojoj vad det knaka. Usch.
Nu ska jag sträcka ut och ha havrekudde på sen komma tillbaka och göra samma sak. =)