handdator

Visa fullständig version : Sjuk/förkyld av träning! Hjälp!


wintzell
2005-03-15, 09:16
Jag blir sjuk så fort jag tittat på ett par hantlar verkar det som. Jag har på mig mycket kläder hela tiden, långkalsonger, mössa o.s.v. men blir ändå sjuk så fort jag tränar. Det började när vintern började komma och jag antar att det slutar när vintern tar slut. Men varför blir jag sjuk av träningen hela tiden? När jag väl blir sjuk så är det som en lätt förkylning med ont i halsen som övergår till snuva och sedan till hosta, eller ont i halsen som övergår till hosta. Ibland känns det som jag får två förkylningar samtidigt...

Någon som har någon aning om vad som är felet? Något med kosten? Villl ju kötta!

nossie
2005-03-15, 09:19
låter precis som för mig har varit sjuk 4ggr nu sen mitten på januari, sitter för övrigt i kö nu till hälsocentralen. måste få ett slut på detta nu. *grr27*

King Grub
2005-03-15, 09:22
Du blir förkyld av att bli smittad av virus, inte av att bli kall.

Immunförsvaret är tillfälligt nedsatt efter träning och då kan det vara en fördel att hålla sig borta från virus; dvs tvätta händerna och inte gnugga sig i ögonen när man varit på gymmet och liknande.

En tråd:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39163&page=1&pp=15&highlight=virus

wintzell
2005-03-15, 09:35
Rätta mig om jag har fel, men virusinfektioner har väl helt andra symptom? Jag blir ju inte speciellt sjuk, utan ont i halsen och lite snuva och lite hosta. En lätt förkylning helt enkelt. Virusinfektioner brukar man ju få feber o.s.v.
Det är inte immunförsvaret som hindrar kroppen från att få en infektion. Ett "bra" immunförsvar betyder att man hanterar infektionen på ett så bra sätt som möjligt (blir lite sjuk istället för mycket). Apropå kyla så påverkar inte det immunförsvaret nej. Men däremot tycker virus om kyla - dvs man blir lättare smittat i kyla eftersom virusen trivs där.

Jag har vart hos två läkare.

Läkare nr 1 svarade att jag bara va lite rosslig i halsen och att jag kunde träna på hur mycket jag ville samt att det bara var att ta en halstablett. - Han hade fel. Jag blev värre av att träna.

Läkare nr 2 svarade att det inte var virusinfektioner utan bakteriella infektioner. Det handlade inte om att jag hade dåligt immunförsvar utan att jag var mer mottaglig för bakterier. Han trodde att jag skulle bli bättre till sommaren. Han skrev ut antibiotika som jag skulle ta om jag blev riktigt sjuk, för det skulle kunna vara en vändpunkt på nåt vänster.

Men jag är jättelost! Men så jag bör låta bli att ta på mig själv efter jag tränat... Det blir ju omöjligt ;)

wintzell
2005-03-15, 09:41
Referens för virus kontra kyla - http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=205331

"Det finns inga vetenskapliga belägg, men iakttagelser visar att virus trivs och sprids bättre i kall väderlek.

inte vetenskaplig dock...

wintzell
2005-03-15, 09:48
låter precis som för mig har varit sjuk 4ggr nu sen mitten på januari, sitter för övrigt i kö nu till hälsocentralen. måste få ett slut på detta nu. *grr27*

Säg till vad du får för svar! Kan vara intressant!

King Grub
2005-03-15, 10:03
Referens för virus kontra kyla - http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=205331

"Det finns inga vetenskapliga belägg, men iakttagelser visar att virus trivs och sprids bättre i kall väderlek.

inte vetenskaplig dock...

"The greatest myth about the common cold is that susceptibility to colds requires a weakened immune system. Healthy people with normal immune systems are highly susceptible to cold virus infection once the virus enters the nose. In volunteers studies, approximately 95% of normal adults became infected"

Ref: Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.

"Research has shown that viruses, not exposure to cold temperatures, cause colds. Going outside with a wet head actually has no effect on whether or not one gets a cold or flu. Furthermore, scientists from the National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID), a division of the National Institutes of Health, have shown that exposure to cold temperatures does not influence the development or severity of a cold. This means that if a person is exposed to a cold virus but isn't necessarily showing symptoms, exposure to cold temperature doesn't make a difference as to whether this person gets sick or how sick this person will become."

Columbia University Health Service

Temperaturen har inget med saken att göra. Virusen befinner sig inte i luften, utan inne i kroppen.

"Den viktigaste förklaringen till att luftvägsinfektioner är vanligare under vinterhalvåret är att vi då är mer inomhus och alltså har mer närkontakt med andra människor."

http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=14123

Lägre luftfuktighet på vintern kan dock vara en faktor, eftersom virusen trivs bättre i torrare luft, och torrare luft påverkar slemhinnorna.

wintzell
2005-03-15, 10:12
Men hur är det med bakterier och kyla? Eftersom läkare nr2 verkar ju faktiskt vettigt (har haft honom som husläkare hela mitt liv) och han säger att det inte är virusinfektion d.v.s. bakteriell infektion. Hur påverkas bakteriella infektioner av kyla? Blir man mer motaglig för bakterier som orsakar "förkylningar" då?


Ang. virusen: Gött då slipper jag ha på mig min gigantiska vinterjacka som är sanslöst ful.