handdator

Visa fullständig version : Ny säng!


Jet
2005-03-14, 20:39
Ok, nu är det dags för lillkillen att införskaffa ny sovplats.

Dilemmat är ju dock att det finns en jävla massa sängar, med priser från 10k upp till 50k, vilket gör det hela lite jobbigt.

Så jag tänkte höra om här finns någon som kan redogöra för skillnaderna mellan ex. Hästens, Hilding Anders, Wonderland etc.. T.ex är en hästens för 50k så mycket bättre än en Wonderland för 15k?

sunkan
2005-03-14, 20:45
va blev det för fel på IKEA-sängar nu då? :D

HenrY
2005-03-14, 20:45
Kommer inte ihåg vad jag har för säng, men på min står det "optimal sovkomfort" vilket gör den till det OPTIMALA alternativet!:D

Mindek
2005-03-14, 20:52
Ok, nu är det dags för lillkillen att införskaffa ny sovplats.

Dilemmat är ju dock att det finns en jävla massa sängar, med priser från 10k upp till 50k, vilket gör det hela lite jobbigt.

Så jag tänkte höra om här finns någon som kan redogöra för skillnaderna mellan ex. Hästens, Hilding Anders, Wonderland etc.. T.ex är en hästens för 50k så mycket bättre än en Wonderland för 15k?


Finns väl fan billigare sängar än 10k :MrT:

Elajt
2005-03-14, 20:54
Jag sover i en bädsoffa ifrån Sparsörs möbler i Borås :D
trivs välidgt bra i den.

Jet
2005-03-14, 20:57
Finns väl fan billigare sängar än 10k :MrT:

Ja, det finns på Jysk Bäddlager för 1500:-, men det är inte riktigt en sådan jag är ute efter...

Jag köper en dyrare säng av en mängd anledningar:

Bättre Kvalité

Bättre sömn

Bättre hållbarhet

+ det faktum att jag väger en del samt även min flickvän sett till hur lång hon är gör, att man inte vill lägga sig i en säng för 2k..

Dessutom är det inte så mycket om man slår ut det, köp en säng för 30k som håller i 10 år, dvs kostnad på 3k om året om du slår ut det...

Hur länge varar en bil för 30k, eller en Plasma-Tv? Inte 10 år iallfall, samt det faktum att jag spenderar iallfall 6-9 h om dagen i den gör att jag är beredd att betala lite extra

sunkan
2005-03-14, 20:59
Hur länge varar en bil för 30k, eller en Plasma-Tv? Inte 10 år iallfall, samt det faktum att jag spenderar iallfall 6-9 h om dagen i den gör att jag är beredd att betala lite extra

bra sagt :bow:

The_RobRoy
2005-03-14, 21:03
Sant det du säger, men ikeas näst dyraste säng tycker jag är helt okej, köpte den nyligen.. ..flickvännen o jag ligger bra i den (den viker inte in sig mot mitten som hennes säng gör). Vi är inga lättviktare heller..

Provade min kompis säng, som kostade 20k+ blev inte värst imponerad, för mjuk.. ..har även provat 2 olika hästens en kort stund, inget speciellt det heller, inte för att dom va dåliga, men inte värt pengarna tycker jag.

Mindek
2005-03-14, 21:04
Ja, det finns på Jysk Bäddlager för 1500:-, men det är inte riktigt en sådan jag är ute efter...

Jag köper en dyrare säng av en mängd anledningar:

Bättre Kvalité

Bättre sömn

Bättre hållbarhet

+ det faktum att jag väger en del samt även min flickvän sett till hur lång hon är gör, att man inte vill lägga sig i en säng för 2k..

Dessutom är det inte så mycket om man slår ut det, köp en säng för 30k som håller i 10 år, dvs kostnad på 3k om året om du slår ut det...

Hur länge varar en bil för 30k, eller en Plasma-Tv? Inte 10 år iallfall, samt det faktum att jag spenderar iallfall 6-9 h om dagen i den gör att jag är beredd att betala lite extra


Med lillkillen trodde jag du menade din son typ :D

mini
2005-03-14, 22:10
Oj, sängar är en hel vetenskap...
Jag rekommenderar inte Hästens. Materialen ger sig snabbare än vad de borde vid det priset. Fundera lite på hur de finansierar sin reklam. Det finns många alternativ som är lika bra men mer prisvärda.
Om jag skulle köpa en ny säng nu skulle jag kolla på Ekens (i den lägre prisklassen, har en ny säng på gång), Jensen, Dux (överlägsen kvalitet men ganska dyra). Ett system med pocketresår är bra.
Ska ni sova två i sängen skulle jag välja två 90 cm resårbottnar och en 180 cm bäddmadrass. Lättare att flytta, håller bättre, individuell sovkomfort. Ni kan välja varsin hårdhet.
Om ni är långa gör de flesta sängar som är 210 cm långa. Lite knepigare att hitta lakan och eventuell sängram, men ni slipper sova med fötterna utanför.
Hm, en snabb introduktion. Fråga om det är mer du undrar.

William
2005-03-14, 22:11
Jag kan lätt rekommendera Jensens - Diplomat, kostar runt 10k för en 120 cm bred. Köpte själv en för ett år sen och det var den bästa investeringen i mitt liv. Har problem med ryggen så för mig har den nya sängen gjort underverk. Finsn dock ett litet problem, har svårt att gå upp på mornarna eftersom det är så skönt att ligga kvar :) Faktum är att i början när jag fick sängen så försov jag mig rätt mycket :em:


Mvh

William

Yankeee
2005-03-14, 22:13
Fanns en tråd någonstans om hästens, kommer självklart inte ihåg var. Hur som helst är det i princip samma säng som de på IKEA.

TommyBoy
2005-03-14, 22:14
Håller med, det är viktigt att sova gott. En IKEA-säng håller bara en bråkdel av den tid man kan ha en riktig säng.

Jag har en Wonderland med 10 cm tjock silikonbaserad bäddmadrass. Sängen är byggd för folk som sover på magen, dvs. den är något hårdare i mitten än i huvud- och fotände. Extra hård madrass dessutom.
Kostade en slant men jag sover bra.

abjorn
2005-03-14, 22:16
jag har en sängbotten som står på träben. Har jag större lägenhet kopplar jag ihop 2 st sängbottnar så man itne riskerar ramla ur sängen när man vänder sig ;)

kostar inte alls många lappar och är hur skönt som helst. En nackdel är att dom är lite mjuka bara, men det kanske beror på kroppshyddan och inte sängen *flex*

Jet
2005-03-14, 22:16
Fanns en tråd någonstans om hästens, kommer självklart inte ihåg var. Hur som helst är det i princip samma säng som de på IKEA.

Ja, och de säljer Hilding Anders på Jysk för 2000:-, lite lurade alla blir som köper för 20k..... *spy*

Yankeee
2005-03-14, 22:17
Ja, och de säljer Hilding Anders på Jysk för 2000:-, lite lurade alla blir som köper för 20k..... *spy*

Ok, strunta i vad jag skrev då.

dude
2005-03-14, 22:20
Jag kan göra dig en bra säng mannen! Jag jobbar ju på hästens :D

Jag borde kanske ta och köpa sig en man får 46% på dom...

Tolkia
2005-03-14, 22:22
Jag köpte min säng på Jysk; en av de dyrare Hildingvarianterna (dock kommer jag inte längre ihåg vad den hette mer exakt). Jag har varit enbart nöjd hittills, och den är fortfarande i god kondition efter ... öhh ... kanske tre-fyra år (är man senil så är man). Jag tror visst att det lönar sig att lägga lite extra pengar på en bra säng, men jag är långt ifrån säker på att satatusmärkena som t.ex. Hästens verkligen är SÅ mycket bättre än alla andra sängar som de borde vara med tanke på prisskillnaden. Snarare som ett slags sängbranschens märkesjeans ...

dude
2005-03-14, 22:25
Det finns ju rätt stora prisskillander inom hästens med...

Allt från 10papp till 250papp.

Skulle jag köpa nåt där skulle de bli en naturally eller en Exel för övrigt.

Löjtnant Blank
2005-03-14, 22:29
Jag kan göra dig en bra säng mannen! Jag jobbar ju på hästens :D

Jag borde kanske ta och köpa sig en man får 46% på dom...
Jag får ungefär samma rabatt på betong. Vi byter rakt av - tio ton grovbetong mot en säng. Okej? Okej.

dude
2005-03-14, 22:30
Visst för fan! Men undra vad jag ska göra med all betong...

mystic[-_-]
2005-03-14, 22:31
Visst för fan! Men undra vad jag ska göra med all betong...

bygg ett slott :thumbup:

TPS
2005-03-14, 22:33
Asså att Hästens kostar 50.000:- det är förstårligt för fysatan så jävla sköna de är.

Yankeee
2005-03-14, 22:33
http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=263210&avdelning_1=102&avdelning_2=273

Synd att du inte lyssnar på mig bara. Men mår du bättre av att köpa en säng för 50k, så varsågod :thumbup:

Loke
2005-03-14, 22:39
Min IKEA-säng har jag ärvt av min bror, som i sin tur har ärvt den av äldsta brodern. Den är säkert 30 år gammal. Funkar utmärkt att sova i. Så jag tycker inte hållbarhet är ett argument för att köpa en dyrare säng.

Bao-Bao
2005-03-14, 22:46
Min bror och hans fru har behövt byta bäddmadrass på sin Hästenssäng 3-4 gånger och den är väl ungefär fem år gammal. Behöver jag ens säga att dom inte är så nöjda med sin investering.

Yankeee
2005-03-14, 22:50
Min bror och hans fru har behövt byta bäddmadrass på sin Hästenssäng 3-4 gånger och den är väl ungefär fem år gammal. Behöver jag ens säga att dom inte är så nöjda med sin investering.

Det är ju dessutom ingen garanti på madrassen heller. Garantin gäller endast fjäder- och rambrott.

Grisen
2005-03-14, 22:53
Jag får ungefär samma rabatt på betong. Vi byter rakt av - tio ton grovbetong mot en säng. Okej? Okej.

Bygg en futuristisk studio =)

Baan
2005-03-14, 22:57
liggunderlag och markisolation, vad mer behöver man. Ja just det, ett liggunderlag för bruden med. Fan vad folk ska vara kräsna nu för tiden

:)

mini
2005-03-14, 22:57
Det finns ingen anledning att använda tagel i sängar idag. Alla som legat på en gammal tagelmadrass förstår vad jag menar.

MacLeod
2005-03-14, 23:22
Hur menar du med finansieringen av deras reklam? Att dom gör lite sämre sängar för att få folk att köpa fler så att dom i sin tur kan göra mer reklam?
I mina ögon är Jan Ryde ett geni som fått Sveriges befolkning att tänka Hästens när dom tänker på sängar.

Oj, sängar är en hel vetenskap...
Jag rekommenderar inte Hästens. Materialen ger sig snabbare än vad de borde vid det priset. Fundera lite på hur de finansierar sin reklam. Det finns många alternativ som är lika bra men mer prisvärda.
Om jag skulle köpa en ny säng nu skulle jag kolla på Ekens (i den lägre prisklassen, har en ny säng på gång), Jensen, Dux (överlägsen kvalitet men ganska dyra). Ett system med pocketresår är bra.
Ska ni sova två i sängen skulle jag välja två 90 cm resårbottnar och en 180 cm bäddmadrass. Lättare att flytta, håller bättre, individuell sovkomfort. Ni kan välja varsin hårdhet.
Om ni är långa gör de flesta sängar som är 210 cm långa. Lite knepigare att hitta lakan och eventuell sängram, men ni slipper sova med fötterna utanför.
Hm, en snabb introduktion. Fråga om det är mer du undrar.

mini
2005-03-14, 23:28
Hur menar du med finansieringen av deras reklam? Att dom gör lite sämre sängar för att få folk att köpa fler så att dom i sin tur kan göra mer reklam?
I mina ögon är Jan Ryde ett geni som fått Sveriges befolkning att tänka Hästens när dom tänker på sängar.
Absolut. Hästens är ett fantastiskt koncept. Hela sängbranchen profiterar på dem. De har ökat kunskapen och intresset för sömn och sängar. Därmed inte sagt att de gör de bästa sängarna. Självklart är det konsumenten som betalar reklamen i slutändan. Så om man jämför vad man får för pengarna så köper man reklam hos Hästens där det är större sannolikhet att man får andra värden hos andra företag.

Edde_1
2005-03-15, 08:54
Jag sover iallafall i en Hästen Naturally. 180*210 cm.

Är kanonnöjd, har haft en Hilding och en Ikea innan, och har hela tiden haft problem med bihållorna, vet inte om det är något material i deras tyg eller stoppning som jag inte tål.
Men nu är jag som ett sportavgasrör genom näsan, placebo eller ej? skit samma. Jag är 100% nöjd och sover som en stock. Har minskat sömnbehovet ca 1,5 h per dygn :thumbup:

skaparn
2005-03-15, 13:15
Oj, sängar är en hel vetenskap...
Jag rekommenderar inte Hästens. Materialen ger sig snabbare än vad de borde vid det priset. Fundera lite på hur de finansierar sin reklam. Det finns många alternativ som är lika bra men mer prisvärda.
Om jag skulle köpa en ny säng nu skulle jag kolla på Ekens (i den lägre prisklassen, har en ny säng på gång), Jensen, Dux (överlägsen kvalitet men ganska dyra). Ett system med pocketresår är bra.
Ska ni sova två i sängen skulle jag välja två 90 cm resårbottnar och en 180 cm bäddmadrass. Lättare att flytta, håller bättre, individuell sovkomfort. Ni kan välja varsin hårdhet.
Om ni är långa gör de flesta sängar som är 210 cm långa. Lite knepigare att hitta lakan och eventuell sängram, men ni slipper sova med fötterna utanför.
Hm, en snabb introduktion. Fråga om det är mer du undrar.

Jisses! När disputerar du?

Brukar själv bara peka på den billigaste, kanske anledning att tänka om.

Grisen
2005-03-15, 13:36
Leta efter kvalitetstester på sängar, DN gjorde en för ett år sedan ungefär, den kanske finns kvar?

Lasse Kongo
2005-03-15, 13:39
vi kör ekornes svane, inget alls att klaga på, håller bra för ett fetto som mig tom :)

ahw, sökte lite http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=263210&avdelning_1=102&avdelning_2=273

Yankeee
2005-03-15, 13:39
Leta efter kvalitetstester på sängar, DN gjorde en för ett år sedan ungefär, den kanske finns kvar?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=304&a=270144

Men det är samma test som jag länkade till innan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1060&a=272536

Kan man ju läsa också om man vill ;)

Grisen
2005-03-15, 13:48
Bra! Där var den.

Jet
2005-04-22, 16:30
Det blev en Wonderland Windsor tillslut

X-tra hård för lillkillen och Medium för lilltjejen

Faktiskt en betydligt "fastare" känsla i Wonderland än i Ekens som också var aktuell länge i förhandlingarna.....

http://www.wonderland.no/windsor1.html

Cilia
2005-04-22, 20:47
Jag gillar Dux.
Dom har bra kvalitet, håller länge och är sköna.

joak1m
2005-04-22, 21:29
Hur är det med tempurs sängar då? Nån som vet?

mini
2005-04-22, 22:02
Hur är det med tempurs sängar då? Nån som vet?
Varför vill du ha tempur?

Jorgen
2005-04-22, 22:21
Det blev en Wonderland Windsor tillslut

X-tra hård för lillkillen och Medium för lilltjejen

Faktiskt en betydligt "fastare" känsla i Wonderland än i Ekens som också var aktuell länge i förhandlingarna.....

http://www.wonderland.no/windsor1.html
Vad kostade kalaset?

//Jörgen

joak1m
2005-04-23, 00:23
Varför vill du ha tempur?
dom verkar ha hög kvalitet på sina sängar

WHITEFOLKS
2005-04-23, 00:49
jag har 2 tempurkuddar, fruktansvärt sköna :)

edit: inte tempurpedic, märket heter isotonic eller nåt sånt. samma skumgrejside dock.

Cilia
2005-04-23, 07:18
Hur är det med tempurs sängar då? Nån som vet?
jag har en tjock tempurmadrass på landet och den är väldigt skön.
men det känns inte som om man svävar i rymden som dom försöker förespegla

Lizard
2005-04-23, 09:35
mini och McLeod :bow:

Alltså, vad vi svenskar kallar för en säng nuförtiden är inget annat än en sängbotten.
Dux var, när Olof Palme var statsminister, sängarnas säng i Sverige. Med tiden så blev inköpssiffrorna stabila och då kunde man öka vinsten med att skära ned på marknadsföringen, eller bara lägga samma summa trots att mediabruset mångfaldigades - för att synas behöver man mer och mer resurser.
Hästen har inga som helst fördelar, och som någon utryckte det, det är inte direkt state-of-the-art att ha hästtagel i madrassen och klamrade, råhyvlade furustommar. Men genom att påstå att det är en enorm fördel, vilket är en alldeles utomordentlig strategi, så har Hästens blivit synonymt med lyxsäng. Jag har själv en enorm, tung och svindyr stående i källaren till ingen nytta.

I större delen av Europa sover man inte alls på det viset och jag kan intyga att herr och fru Europé sover alldeles utomordentligt i sina designade spjälstommesängar med valfri madrass från Dunlop, Pirelli och DuPont. Materialen varierar från enkla skummadrasser och springpocket med avancerade system som t ex DUX har i sina lyxmadrasser, ända upp till luftkuddar som pumpar ut kroppsväme när man rör sig och gelkapslar med samma grundteknologi som återfinns i dina mest avacerade träningsskor.

Sängens betydelse för sömnen tror jag är kraftigt överdrivet med tanke på att en miljard kineser, oräkeneligt antal japaner och alla naturfolk sover som stockar på några milimeter dämpning. Ett gott samvete brukar vara den bäst huvudkudden och jag skulle vilja tillägga att kroppslig ansträngning är den bästa madrassen.

Sov gott.


Lizard

Arne Persson
2005-04-23, 09:37
Verkar bara vara jag som kör med vattensäng. :)

kmike
2005-04-23, 09:39
Jag trivs superbra i min IKEA-säng. Mycket bättre kvalitet än många andra grejer på IKEA. 30 års garanti har jag för mig den hade också. :thumbup:

Dumleman
2005-04-23, 09:41
Gästsäng för 200kr på rusta :thumbup:. Hade en säng som jag köpte för 20kr på puls men den har syrran fått, mycket prisvärd säng :).

William
2005-04-23, 09:57
Sängens betydelse för sömnen tror jag är kraftigt överdrivet med tanke på att en miljard kineser, oräkeneligt antal japaner och alla naturfolk sover som stockar på några milimeter dämpning. Ett gott samvete brukar vara den bäst huvudkudden och jag skulle vilja tillägga att kroppslig ansträngning är den bästa madrassen.

Sov gott.


Lizard

Jag kan bara tala för mig själv men sedan jag uppgraderade min sovplats förra våren har min sömn förbättrats avsevärt. Som jag nämnde tidigare var det mitt livs bästa investering...so far iaf :) Mitt samvete är lika rent som förr...iaf intalar jag mig själv att det är så :D

Johan_P
2005-04-23, 10:01
Gästsäng för 200kr på rusta :thumbup:. Hade en säng som jag köpte för 20kr på puls men den har syrran fått, mycket prisvärd säng :).

Sådana sängar måste ju vara farligt för både rygg, kropp & själ lol :laugh:

mini
2005-04-23, 10:30
Apropå tempur: De har byggt upp ett enormt förtroende genom att tidigare bara låta kiropraktorer och liknande sälja deras madrasser. Och absolut, har man problem med ryggen är det ibland ett mycket bra alternativ. Bekväm, nja. Det blir ju både hårt och stumt när du väl ligger på plats. En kudde i samma material däremot är ofta bra för de flesta, då vanliga kuddar sällan har ett fullgott stöd för nacken och därmed inte hjälper till att hålla nacken i linje med ryggraden.
Lizard: Visst klarar man sig utan en supersäng. Allt handlar om vana. Sover man på stockar hela livet funkar det. Om man har en pinnstol att sitta på när man klistrar varningstexter på leksaker i en fabrik 12 timmar om dagen funkar det också. Inte sagt att det inte kan förbättras. Ergonomi handlar ju inte om vad som är rätt, utan vad som är rätt för dig. Sömnen är ju som du också påpekar beroende av andra faktorer, tex fysiskt och psykiskt välmående.

Cilia
2005-04-23, 12:44
Bekväm, nja. Det blir ju både hårt och stumt när du väl ligger på plats.
Jag tycker den är väldigt bekväm och inte alls hård.

Jet
2005-04-23, 13:32
Vad kostade kalaset?

//Jörgen

32k, värt varenda krona

Lizard
2005-04-23, 17:17
Mitt samvete är lika rent som förr...iaf intalar jag mig själv att det är så :D

..så tråkigt för dig.... :devil:

Lizard