handdator

Visa fullständig version : Vårdjobb!


Fors
2005-03-14, 12:59
Tänker söka sommarjobb inom vården. Vad kan man jobba som när man inte har någon utbildning mot vård?

Jolene
2005-03-14, 13:01
Som vårdbiträde.

jakke
2005-03-14, 13:01
Tänker söka sommarjobb inom vården. Vad kan man jobba som när man inte har någon utbildning mot vård?
Jag har jobbt extra som vik. vård biträde sen jag var 16 bast.
Det innebär att du gör samma sak som vanliga personalen med vissa utantag, tex får inte jag ge insulin av någon anledning. Ju mer du jobbar desto mer kommer du likna en "vanlig" anställd.

Thony
2005-03-14, 13:01
Har du inte tänkt tjäna några pengar eller ? Vården=0

Tolkia
2005-03-14, 13:18
... du gör samma sak som vanliga personalen med vissa utantag, tex får inte jag ge insulin av någon anledning.
Hett tips: För att du inte kan injicera, plus att du inte vet det du bör veta om insulin och diabetes ... (jo, det är skillnad på att veta "allt" om insulininsöndring och insulinkänslighet ur ett - sitt eget - byggarperspektiv och på att ha den kunskap som krävs för att ge det till andra i medicinskt syfte). Tro det eller ej, men de lär sig faktiskt ett och annat på sjuksköterskeutbildningen. ;)

Fors
2005-03-14, 13:19
Vårdbiträde it is, således. Tackar. Såg att något boende sökte sådana specifikt. Är det något man bör tänka på när man söker? Något de vill höra eller inte höra?

Thony - hur mkt pengar räknar du som 0?

Grejen är att jag står och väljer mellan inget jobb alls och ett inom vården.

Ni andra som provat på vårdyrket får gärna skriva hur mkt ni tjänade!

Jolene
2005-03-14, 13:22
Fors, såg din andra tråd ang detta.
Har du kollat på www.ams.se och Platsbanken där? Där finns det massa sommarjobb, tillfälliga jobb och jobb utan krav på yrkesutbildning.
Där finns även massa tips på vad man ska tänka på i jobbsökandet.

Thony
2005-03-14, 13:25
Ungefär 8000-9000..

jakke
2005-03-14, 17:22
Hett tips: För att du inte kan injicera, plus att du inte vet det du bör veta om insulin och diabetes ... (jo, det är skillnad på att veta "allt" om insulininsöndring och insulinkänslighet ur ett - sitt eget - byggarperspektiv och på att ha den kunskap som krävs för att ge det till andra i medicinskt syfte). Tro det eller ej, men de lär sig faktiskt ett och annat på sjuksköterskeutbildningen. ;)
Öhh, va?
Det handlar inte om det. Dom "ordinarie" vårdarna får ge insulin och många av dom har ingen utbildning. varför blanda in sjuksköterskor i det hela?
Om en 6åring kan lära sig att sticka in en nål i magen bör väl ändå jag kuna lära mig. Det har vart pågång vissa sommrar att vissa vik. skulle få utb. men det har aldrig blivit av.

Thony: jag har då dragit in det dubbla du skrev inom vården.

LunaSpice
2005-03-14, 17:47
Öhh, va?
Det handlar inte om det. Dom "ordinarie" vårdarna får ge insulin och många av dom har ingen utbildning. varför blanda in sjuksköterskor i det hela?
Om en 6åring kan lära sig att sticka in en nål i magen bör väl ändå jag kuna lära mig. Det har vart pågång vissa sommrar att vissa vik. skulle få utb. men det har aldrig blivit av.

Thony: jag har då dragit in det dubbla du skrev inom vården.

Vad anses vara "ordinarie" vårdare? En sjuksköterska får ge insulin. Det får inte en undersköterska eller biträde göra. Däremot så kan det finnas en generell delegering på avdelningen (vilket det nästan alltid gör) som gör att undersköterskor och ibland biträden får ge insulin...ibland även heparin, fragmin eller innohep på kirurgavdelningar. Det handlar inte om att kunna eller inte kunna sticka in en nål i huden. Det är inte svårt att lära sig. Det är den medicinska kunskapen (biverkningar, reaktioner etc.) och ansvaret kring det hela som styr vilka som får ge och inte ge sprutor, RIKa etc.

Thony
2005-03-14, 18:20
Öhh, va?
Det handlar inte om det. Dom "ordinarie" vårdarna får ge insulin och många av dom har ingen utbildning. varför blanda in sjuksköterskor i det hela?
Om en 6åring kan lära sig att sticka in en nål i magen bör väl ändå jag kuna lära mig. Det har vart pågång vissa sommrar att vissa vik. skulle få utb. men det har aldrig blivit av.

Thony: jag har då dragit in det dubbla du skrev inom vården.


Men då har du antagligen jobbat mer än 40h per vecka, samt helger.Visst vill man tjäna mer, så får man ju jobba mer..Men det är uselt betalt endå, kan man inte komma ifrån.

LunaSpice
2005-03-14, 18:28
Men då har du antagligen jobbat mer än 40h per vecka, samt helger.Visst vill man tjäna mer, så får man ju jobba mer..Men det är uselt betalt endå, kan man inte komma ifrån.


Beror på om du jobbar inom Landstinget, kommun eller uthyrningsföretag. Ganska rejäla löneskillnader.

jakke
2005-03-14, 18:47
Men då har du antagligen jobbat mer än 40h per vecka, samt helger.Visst vill man tjäna mer, så får man ju jobba mer..Men det är uselt betalt endå, kan man inte komma ifrån.
runt 100kr i timmen är inte såå dåligt.

jakke
2005-03-14, 18:49
Vad anses vara "ordinarie" vårdare? En sjuksköterska får ge insulin. Det får inte en undersköterska eller biträde göra. Däremot så kan det finnas en generell delegering på avdelningen (vilket det nästan alltid gör) som gör att undersköterskor och ibland biträden får ge insulin...ibland även heparin, fragmin eller innohep på kirurgavdelningar. Det handlar inte om att kunna eller inte kunna sticka in en nål i huden. Det är inte svårt att lära sig. Det är den medicinska kunskapen (biverkningar, reaktioner etc.) och ansvaret kring det hela som styr vilka som får ge och inte ge sprutor, RIKa etc.
Just, delegering hette det..

Fors
2005-03-14, 18:58
Har man större chans att få jobb om man siktar in sig på nattiderna? Vad gör man nattetid?

jakke
2005-03-14, 19:03
Har man större chans att få jobb om man siktar in sig på nattiderna? Vad gör man nattetid?
Man gör inte så mycket.
Hjälpa folk som lägger sig sent i säng, mycket tillsyn. Hjälpa folk på toa, ge medicin etc.

Nattjobb är nog svårare att fåtag på.
Varför inte bara säga att du kan jobba alla tider på dygnet