handdator

Visa fullständig version : havregryn - mineraler


Niclaaas
2005-03-14, 10:25
hur är det med minderalerna i havregryn, är de bundna så kroppen inte kan nyttja dem? isåfall - kan man inte ta upp dem alls eller kan man ta upp en del?

Frazze
2005-03-14, 11:07
Hur menar du med bundna?

Niclaaas
2005-03-14, 12:05
havre (cerealier) innehåller fytat som binder mineralämnena och gör att kroppen inte kan ta upp dem. undrar om man inte kan ta upp dem från havregryn heller och isåfall om man inte kan ta upp alls eller delvis, hur mycket osv osv

Frazze
2005-03-14, 12:47
Cerealier innehåller också enzymet fytas som jobbar mot fytatet. Tyvärr försvinner en del fytas när man behandlar havregryn och gör just gryn av dem, men lite finns kvar, så en gissning vore väl att man bara delvis kan ta upp mineraler från havregryn. Dessutom har jag för mig att havrefytas är ovanligt svåraktiverad. Om man kunde utsätta havregrynen för mältning hemma i köket kanske det skulle bli bättre...

Niclaaas
2005-03-14, 12:55
Cerealier innehåller också enzymet fytas som jobbar mot fytatet. Tyvärr försvinner en del fytas när man behandlar havregryn och gör just gryn av dem, men lite finns kvar, så en gissning vore väl att man bara delvis kan ta upp mineraler från havregryn. Dessutom har jag för mig att havrefytas är ovanligt svåraktiverad. Om man kunde utsätta havregrynen för mältning hemma i köket kanske det skulle bli bättre...

okej! ingen aning om hur mycket man kan ta upp? kvalificerade gissningar gills också ;)

Frazze
2005-03-14, 13:01
okej! ingen aning om hur mycket man kan ta upp? kvalificerade gissningar gills också ;)
Omkring 60%* av havregrynets fytas förstörs, så om vi antar att fytas/fytat går jämnt upp för att du ska kunna absorbera 100% innebär det att du kan ta upp 40% av mineralerna. Fast nu är det redan från början "för lite" fytas i havre, så i så fall torde svaret bli mindre än 40%.
Men, detta låter väldigt lågt, och jag är ute på väldigt djupt vatten just nu, vi får vänta på någon av chefskemisterna :)





*60% är vad jag läst någon gång, någonstans, kanske någon vet mer exakt?

Frazze
2005-03-15, 10:44
Bumpiledump

Niclaaas
2005-03-15, 21:52
en bump till... ingen som har en aning?

Sverker
2005-03-16, 07:04
Visst är fytinsyran ett problem när det gäller att ta upp mineraler från havre eller andra sädesslag. Då är det främst järnet som avses.

Havregryn är för mig den bästa källan till magnesium jag vet. En viktig mineral för oss som tränar hårt och dricker mycket vattten. Det finns så rikligt med magnesium i havregryn så 10 eller 20 % som inte kan tas upp spelar ingen roll. upptaget av magnesium är ändå inte bättre än 30 eller 40 % av vad vi äter.

Vad jag vet så är alla fytasenzymer utslagna/denaturerade i havregryn. Det hjälper alltså inte att blötlägga grynen.

Niclaaas
2005-03-16, 10:32
tack för svaret :)

Frazze
2005-03-16, 10:43
Instämmer med föregående talare, tackar.