handdator

Visa fullständig version : Företagarfråga ang. övertid


Jarod
2005-03-13, 23:00
Jag jobbar inom träindustrin för tillfället och jag undrar om någon vet hur mycket det kostar min chef för varje övertidstimme jag jobbar?

Låt oss för enkelhets skull säga att jag har 100kr/h. Är det fasta tariffer på när jag jobbar över efter ett visst klockslag? Och är det nån fast summa när man jobbar lördag el. söndag?

Men den viktigaste frågan är alltså - hur mycket betalar arbetsgivaren för varje timme övertid? Med arbetsgivaravgifter å skatter å sånt...

Yankeee
2005-03-13, 23:06
Om du har lön efter kollektivavtal så har du väl siffrorna där?

Annars kanske facket vet?

muskelbyggarn
2005-03-14, 08:17
Vad du skall ha i övertid beror dels på vad du eller kollektivavtalet förhandlat fram med arbetsgivaren. Går du under ett kollektivavtal på företaget så gäller de premisserna (fackförbund för "trä"?)

På löneuttagena tillkommer sedan 32,85% i arbetgivaravgifter (kan finnas nedsänknignar i denna, beroende på region i sverige).

Så lön (totalt med timmersättning + övertidsersättning) + arbetsgivaravgifter = företagets totala lönekostnad eller din totala lön om du så vill. Arbetsgivaravgifterna är ju en "dold" löneskatt som löntagare inte ser men som de faktiskt får betala...


Vänl,,,
Tobbe