handdator

Visa fullständig version : fråga om bicepsvila


myggan
2005-03-13, 16:36
hej, börjar bli orolig för att jag piskar mina biceps för hårt
vill inte träna hårt och sen visar det sig att jag bara går bakåt
har alltid tränat biceps på ryggdagen så dom får vila en hel vecka men nu kör jag följande,

# tisdag: skivstångscurls, 3x8 - sittande hantelcurl 3x5 - scottcurl 3x6

#fredagar: skivstångsrodd 3x4-6, chins 6 set


får bicepsen tillräckligt vila om man kör sådär? finns det risk för överträning och bör man skära ner på något..

det känns som att bicepsen blivit mindre sen jag började köra det för 6 veckor sen ungefär men jag har ökat bra i styrka i dom, kanske känns som dom krymper pga dom är nerbrytna hela tiden ?

detta verkar lite löjlig fråga kanske men det känns dumt att köra stenhårt i 2 månader så visar det sig att man bara gått bakåt :(

fakta:

22 år - tränat 10 mån
vikt: 78-79kg
längd: 193cm
försöker trycka i mig så mycket mat jag pallar med
äter oftast 6-8 gånger per dag

aliquis
2005-03-13, 16:38
tror inte det är någon fara eftersom det väl primärt är rygg du tränar på fredagen, men om du vill kan du väl bara börja köra rygg+biceps på samma pass?

thezet
2005-03-13, 17:43
Om du upplever att ingenting händer med nuvarande upplägg föreslår jag att du höjer repetitionsantalet. 5 reps i hantelcurl är inte direkt något framgångsrecept för volym, 6 reps i scottcurlen är också i absolut underkant. Träning för volym sker i intervallet 6-12, att träna med vikter som endast tillåter < 6 reps kommer att ge viss volymökning, men är primärt träning för styrka. Det är mycket möjligt att du personligen gynnas av att ligga mellan 10-12 reps. Tyvärr har AST gjort åtskilliga noviser en otjänst genom att propagera för "MAX-OT", vilket i första hand är ett upplägg för styrka. En god idé är att träna i 6-12 reps men att emellanåt lägga in styrkeinriktad träning.

Byggare Bob
2005-03-13, 17:52
Jag tränar mina biceps 3gånger per vecka just nu.
Har ökat en halv centimeter på några veckor.
Kör på du! :thumbup:

Matte_Maiden
2005-03-13, 17:52
Jag tränar mina biceps 3gånger per vecka just nu.
Har ökat en halv centimeter på några veckor.
Kör på du! :thumbup:

Den där halva cm kan lika gärna vara uppsvälldhet. Hur mycket har du ökat i styrka?

Byggare Bob
2005-03-13, 17:57
Den där halva cm kan lika gärna vara uppsvälldhet. Hur mycket har du ökat i styrka?
Spikrakt uppåt.
Och med tanke på att jag håller och minska mitt bf, så tar jag det som en rätt bra ökning.

Matte_Maiden
2005-03-13, 18:14
Spikrakt uppåt.
Och med tanke på att jag håller och minska mitt bf, så tar jag det som en rätt bra ökning.

Inga uppskattningar tack. Exakt hur mycket har du ökat i styrka?


EDIT:
Vill absolut inte låta kaxig eller något, men det finns så många som kör ett program ett par veckor och tycker att de växer något otroligt. Sedan när man jämför har de knappt växt. :D

AnimalGen
2005-03-13, 18:24
Jag tränar mina biceps 3gånger per vecka just nu.
Har ökat en halv centimeter på några veckor.
Kör på du! :thumbup:
Hur mycket gör du per gång.

Sheogorath
2005-03-13, 18:49
Om du upplever att ingenting händer med nuvarande upplägg föreslår jag att du höjer repetitionsantalet. 5 reps i hantelcurl är inte direkt något framgångsrecept för volym, 6 reps i scottcurlen är också i absolut underkant. Träning för volym sker i intervallet 6-12, att träna med vikter som endast tillåter < 6 reps kommer att ge viss volymökning, men är primärt träning för styrka. Det är mycket möjligt att du personligen gynnas av att ligga mellan 10-12 reps. Tyvärr har AST gjort åtskilliga noviser en otjänst genom att propagera för "MAX-OT", vilket i första hand är ett upplägg för styrka. En god idé är att träna i 6-12 reps men att emellanåt lägga in styrkeinriktad träning.

Vilket (o)kvalificerat skitsnack. Det finns inget sådant som ett repetionsintervall primärt för styrka, eller för massa. Sålänge du inte ligger i ett väldigt högt intervall och tränar ren uthållighetsträning (bruce lee-style) kommer styrkeökningar alltid att medföra en massaökning. Man kan inte ha dålig muskulär utveckling i överkroppen och bänka 200 kg. Man kan inte ha dåliga ben om man böjer 250, eller dålig rygg om man drar 300 i mark. Om du varje träningspass statsar på att ta EN repetion mer än förra, eller att använda en tyngre vikt än du tidigare gjort, då spelar det ingen roll om du tränar i intervallet 4-6; 8-10 eller 6-12. Det hela blir en fråga om tycke och smak. För egen del kan jag hålla fokus bättre om jag ligger i 4-6, men får offra den härliga pumpen som högre reps ger. För mig är det en tradeoff jag kan leva med.

Att det skulle göra någon skillnad om man ligger 4-6 eller 6-12 är bara tramsigt PT-snack som byggarblaskor skriver för att ha något att skriva, som så mycket annat *grr*.

Edit: Jag har alltid tränat 4-6, och har således byggt hela min massa m.h.a. det intervallet. Totalt 21 kg på 2,5 år, och som du ser på bilden är jag inte bulkig.

End of rant.

myggan
2005-03-13, 19:14
om ni tränar en muskel relativt tätt (både primärt och sekundärt) i en viss period

hur upplever ni den muskeln inom den tidsramen jämfört med när ni tränar muskeln mera sällan ?

upplever ni det som att den är mera uppsvälld överlag eller mera nedbryten och mindre ?

eller är det ingen skillnad ?

thezet
2005-03-13, 20:10
Vilket (o)kvalificerat skitsnack. Det finns inget sådant som ett repetionsintervall primärt för styrka, eller för massa. Sålänge du inte ligger i ett väldigt högt intervall och tränar ren uthållighetsträning (bruce lee-style) kommer styrkeökningar alltid att medföra en massaökning. Man kan inte ha dålig muskulär utveckling i överkroppen och bänka 200 kg. Man kan inte ha dåliga ben om man böjer 250, eller dålig rygg om man drar 300 i mark. Om du varje träningspass statsar på att ta EN repetion mer än förra, eller att använda en tyngre vikt än du tidigare gjort, då spelar det ingen roll om du tränar i intervallet 4-6; 8-10 eller 6-12. Det hela blir en fråga om tycke och smak. För egen del kan jag hålla fokus bättre om jag ligger i 4-6, men får offra den härliga pumpen som högre reps ger. För mig är det en tradeoff jag kan leva med.

Att det skulle göra någon skillnad om man ligger 4-6 eller 6-12 är bara tramsigt PT-snack som byggarblaskor skriver för att ha något att skriva, som så mycket annat *grr*.

Edit: Jag har alltid tränat 4-6, och har således byggt hela min massa m.h.a. det intervallet. Totalt 21 kg på 2,5 år, och som du ser på bilden är jag inte bulkig.

End of rant.


Med all respekt är jag måttligt imponerad av din massa. Din avatar och det du skrev ovan ger inte fog för någon annan slutsats än att du är en kaxig nolla. Det är sant att styrkeökningar kommer att bidra till muskelutveckling, men att maximera styrkeökningen är inget optimalt sätt att maximera tillväxten. Om det är "PT-snack" att poängtera det förmånliga i ett högre repsantal, vet majoriteten av byggareliten inte vad den sysslar med. Nyligen länkades till en mycket bra text som sammanfattar min ståndpunkt. Jag föreslår att du läser den och därefter justerar kaxigheten en smula. Ytterligare ett tips är att hålla uppblåstheten i schack när man inte vet vem man diskuterar med, än mindre behärskar ämnet.

http://forum.bodybuilding.com/showpost.php?p=4350597&postcount=11

Sheogorath
2005-03-13, 20:18
Med all respekt är jag måttligt imponerad av din massa. Din avatar och det du skrev ovan ger inte fog för någon annan slutsats än att du är en kaxig nolla. Det är sant att styrkeökningar kommer att bidra till muskelutveckling, men att maximera styrkeökningen är inget optimalt sätt att maximera tillväxten. Om det är "PT-snack" att poängtera det förmånliga i ett högre repsantal, vet majoriteten av byggareliten inte vad den sysslar med. Nyligen länkades till en mycket bra text som sammanfattar min ståndpunkt. Jag föreslår att du läser den och därefter justerar kaxigheten en smula. Ytterligare ett tips är att hålla uppblåstheten i schack när man inte vet vem man diskuterar med, än mindre behärskar ämnet.

http://forum.bodybuilding.com/showpost.php?p=4350597&postcount=11

Min hänvisning till mina egna resultat, i siffror och visuellt, var helt enkelt ämnat för att belysa att Max-OT fungerar bra för massaökning.

Vad menar du med att "maximera styrkeökningen är inget optimalt sätt att maximera tillväxten"? Det finns inget sätt att öka i muskelmassa annat än att öka muskelstyrkan. Du kan inte gå på gymmet månad ut och månad in och lyfta samma vikter och tro att du ska växa. Du måste progressivt överbelasta musklerna för att de ska tvingas till tillväxt. Detta är så basalt att det förvånar mig mycket att någon (som kanske har mer gymår än mig på nacken, kanske?) inte lyfter fram det som DET mest centrala vid massabyggning. Varför tror du att alla byggare satsar på FLER reps eller STÖRRE vikt varje pass? Jo, för att det är så man bygger massa.

Arne Persson
2005-03-13, 20:18
Jag maler normalt enligt följande:
Mån: Bröst-biceps+grepp
Tis: Triceps-ben
Ons:Rygg-axlar+grepp
Tors: Bröst-biceps
Fre: Triceps-ben+grepp
Lör:Rygg-axlar

thezet
2005-03-13, 20:25
Vad menar du med att "maximera styrkeökningen är inget optimalt sätt att maximera tillväxten"?

Läs igenom texten jag länkade till. Kan du skriva under på vad som anförs där är vi överens.

Sheogorath
2005-03-13, 20:35
Läs igenom texten jag länkade till. Kan du skriva under på vad som anförs där är vi överens.

Självklart kan jag inte göra det. Ledsen. Det finns inga jämförande studier presenterade i texten. Bara information som säger att "så här är det". Sånt kan vem som helst skriva. De muskelfibrer som kan hypertrofera i så stor utsträckning att det är lönt att lägga ner energi på att träna dem är de explosiva muskelfibrerna. De rekryteras i låga repetionsintervall. Hade det inte varit så hade vi haft maratonlöpare med Palumbo-ben. Edit: men som sagt, jag tror inte att det gör någon skillnad om man jobbar 4-6 eller 6-12. Det är rätt muskelfibrer som rekryteras i båda fallen.

Om maximala styrkeökningar inte medför maximala massaökningar kan man ju fråga sig varför stora killar jobbar med monstervikter. Coleman med benpressar över ett ton, t.ex. Överhuvudtaget är det mycket lätt att se en korrelation mellan folks muskelmassa och folks styrka när man tittar sig runt på gymmet. Småkillar bänkar inte 150 kg, och stora killar jobbar inte med 30 kg i bicepscurl. Så är det bara.

Byggare Bob
2005-03-13, 20:44
Inga uppskattningar tack. Exakt hur mycket har du ökat i styrka?


EDIT:
Vill absolut inte låta kaxig eller något, men det finns så många som kör ett program ett par veckor och tycker att de växer något otroligt. Sedan när man jämför har de knappt växt. :D

Väldigt mycket i alla bicepsövningar. Kan inte skriva hur många kg direkt.

Det är inget program jag kört nån vecka... Har kört det i ganska långa perioder till och från i över tio års tid.

Byggare Bob
2005-03-13, 20:46
Hur mycket gör du per gång.

Inte mycket.
oftast 1 övning.. 3-5 set. varierar repsantal varje pass.

thezet
2005-03-13, 20:52
Självklart kan jag inte göra det. Ledsen. Det finns inga jämförande studier presenterade i texten. Bara information som säger att "så här är det". Sånt kan vem som helst skriva. De muskelfibrer som kan hypertrofera i så stor utsträckning att det är lönt att lägga ner energi på att träna dem är de explosiva muskelfibrerna. De rekryteras i låga repetionsintervall. Hade det inte varit så hade vi haft maratonlöpare med Palumbo-ben. Edit: men som sagt, jag tror inte att det gör någon skillnad om man jobbar 4-6 eller 6-12. Det är rätt muskelfibrer som rekryteras i båda fallen.

Om maximala styrkeökningar inte medför maximala massaökningar kan man ju fråga sig varför stora killar jobbar med monstervikter. Coleman med benpressar över ett ton, t.ex. Överhuvudtaget är det mycket lätt att se en korrelation mellan folks muskelmassa och folks styrka när man tittar sig runt på gymmet. Småkillar bänkar inte 150 kg, och stora killar jobbar inte med 30 kg i bicepscurl. Så är det bara.

De studier som det hänvisas till har såvitt jag känner till inte ifrågasatts.

Hur många reps per set kör Coleman? Eller någon bodybuilder av klass? Jag har aldrig träffat en bodybuilder på elitnivå som inte baserat sin träning på 6-12 reps (och nej, Skip byggde inte sin fysik med MAX-OT). En annan sak är, såsom framhölls i länken, det finns en poäng i att emellanåt köra rent styrkeinriktad träning för att kunna arbeta med tyngre vikter (i 6-12 reps). Coleman, som i likhet med många andra började som styrkelyftare, förstår naturligtvis värdet av detta.

Det vore intressant att veta huruvida det enligt din åsikt överhuvudtaget finns några skillnader i hur en styrkelyftare respektive en bodybuilder tränar. Hur många intensitetshöjande tekniker kan du, och hur många utav dessa involverar ökade vikter? Är den optimala vilotiden densamma för styrkelyftare och bodybuildern? Hur förklarar du att bodybuilders är större än styrkelyftare i samma viktklass?

Taurus
2005-03-13, 21:00
Självklart kan jag inte göra det. Ledsen. Det finns inga jämförande studier presenterade i texten. Bara information som säger att "så här är det". Sånt kan vem som helst skriva. De muskelfibrer som kan hypertrofera i så stor utsträckning att det är lönt att lägga ner energi på att träna dem är de explosiva muskelfibrerna. De rekryteras i låga repetionsintervall. Hade det inte varit så hade vi haft maratonlöpare med Palumbo-ben. Edit: men som sagt, jag tror inte att det gör någon skillnad om man jobbar 4-6 eller 6-12. Det är rätt muskelfibrer som rekryteras i båda fallen.

Om maximala styrkeökningar inte medför maximala massaökningar kan man ju fråga sig varför stora killar jobbar med monstervikter. Coleman med benpressar över ett ton, t.ex. Överhuvudtaget är det mycket lätt att se en korrelation mellan folks muskelmassa och folks styrka när man tittar sig runt på gymmet. Småkillar bänkar inte 150 kg, och stora killar jobbar inte med 30 kg i bicepscurl. Så är det bara.
Hur många repetitioner gör coleman vid dessa vikter då ;)

OBS, de finns faktiskt de med större muskler än en annan, som ändå är svagare.. då menar jag INTE om det är stora skillnader...

Magnus samuellson är visserligen stor, men är han inte mindre än coleman?
dessutom har han en del bf

Ta en titt på den här, bedöm själv, kan ju iofs vara någon som svamlar totalt, vad vet jag?

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/artiklar040602_magnusagren.pdf

Sheogorath
2005-03-13, 21:11
Hur många repetitioner gör coleman vid dessa vikter då ;)

OBS, de finns faktiskt de med större muskler än en annan, som ändå är svagare.. då menar jag INTE om det är stora skillnader...

Självklart. Genetiska skillnader och teknikskillnader kan göra sådana skillnader, och i extremfall STORA skillnader (lättviktare i tyngdlyftning för att nämna en sådan grupp). Men den generella linjen är onekligen: större styrka -> större muskelmassa

Magnus samuellson är visserligen stor, men är han inte mindre än coleman?
dessutom har han en del bf,

Han är i världsklass och en unik individ på så sätt. Och som sagt, han är ju faktiskt stor som ett hus :).

Ta en titt på den här, bedöm själv, kan ju iofs vara någon som svamlar totalt, vad vet jag?

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/artiklar040602_magnusagren.pdf

Har svårt att uttala mig om validiteten i den artikeln.

Timme
2005-03-13, 21:24
Jag håller med Sheogorath till 100%

Det där med att det inte går bra att öka i massa om man ligger mellan 3-5 reps
är SKIT SNACK! Kör du hårt och intensivt och ligger på 3-5 reps så kan jag garantera ökning i massa.

Alla är vi olika och våra kroppar svarar olika bra på olika sorts träning. En del av oss får kanske mest muskel ökning om de ligger runt 8-12 reps medan andra ökar bäst när de ligger runt 3-5 reps. Det är så det ligger till men att påstå att muskeln växer dåligt om du kör 3-5 reps är somsagt skit snack.

En grej till. Tycker ni att Jeff Willet's biceps ser små ut? Han kör max ot och ligger mellan 4-6 reps på biceps curlen och låt mig också tillägga att han kan curla över 100kg *flex*

Kolla länken

http://www.*******.se/jeff_willet/RoadTo2003_Daily/vecka1/journal_2003_traning_index_fredag_vecka1.asp

Rataxes
2005-03-13, 22:26
Ingen har väl påstått att man inte kan växa bra på under 6 reps *rolleyes* Inte för att jag är kvalificerad att säga om det thezet säger är sant eller inte, men om någon påstår att man rent generellt växer bättre med 6-12 reps än med 1-6 reps så ser jag inte hur någon enstaka persons personliga erfarenhet kan vara något motbevis.

Arne Persson
2005-03-13, 22:36
In mina pass ligger alltid många set mellan 1-3 reps och det har givit bra styrke tillväxt och hyfsad volym. Dessutom är det det bästa för att stärka senor, ursprung och fästen.

pellepedal
2005-03-14, 09:40
Jag varierar mellan 5 till 15 reps..
Tycker det fungerar bra.

Snakebite
2005-03-14, 12:19
Måste också säga att jag instämmer med sheogorath. Jag fastnade rejält i muskeltilväxt under en period och kom först ur den när jag överbelastade musklerna rejält (2-4reps). Visst jag förstår Tezets snack också. Tror inte på att bara köra svintungt. Variation är bäst för bra resultat. Men förespråkaren i din text hävdar också att man kan gå upp 10kg i ren muskelmassa på 12 veckor. Tror man på dessa resultat är man ute och cyklar! Textförfattaren lägger också in mycket personligt tyckande, vilket inte jag tycker hör hemma i en "vetenskaplig" artikel.

skaparn
2005-03-14, 13:52
Jag maler normalt enligt följande:
Mån: Bröst-biceps+grepp
Tis: Triceps-ben
Ons:Rygg-axlar+grepp
Tors: Bröst-biceps
Fre: Triceps-ben+grepp
Lör:Rygg-axlar

Bra intensitet! Dessutom ett kristet upplägg.

Sex dagar kan ni samla det, men den sjunde dagen är det sabbat; då finns där ingenting.

Sheogorath
2005-03-14, 14:48
Bra intensitet! Dessutom ett kristet upplägg.

You say that like it's a good thing... :)