handdator

Visa fullständig version : Sovit dåligt träna?


hobbitar
2005-03-13, 09:28
Är det bra att träna även fast man har sovit väldigt dåligt natten innan?

Bobbokrull
2005-03-13, 09:35
Det avgör du väl bäst själv? Är du pigg? har du energi? Det finns, så vitt jag vet, inga krav på att man måste sova X antal timmar innan fysisk aktivitet. Jag har tränat med enbart 4 timmars sömn i kroppen och det gick utmärkt.

Starkt kaffe och en liten tupplur på dagen gör underverk!

King Grub
2005-03-13, 09:36
Är det bara en natt du sovit dåligt och du vet att sömbristen inte berodde på infektion eller liknande är det helt okej att träna. Det är naturligtvis inte optimalt, men inte skadligt heller.

Beast
2005-03-13, 12:40
Var detta en seriös fråga??

Big_Vik
2005-03-13, 13:08
Beast: Varför skulle det inte vara det? Alla vill väl ha ett så optimalt pass som möjligt? :D

Själv börjar man skolan efter lovet imorgon, så man lär ju förlora några timmars sömn, hoppas bara man kan göra bra ifrån sig i bänken senare på kvällen. (Sov konstigt nog 11 h inatt :confused: ) Men jag har bara dåliga erfarenheter vad gäller träning efter dålig sömn. :(

Grisen
2005-03-13, 13:17
Beast: Varför skulle det inte vara det? Alla vill väl ha ett så optimalt pass som möjligt? :D

Själv börjar man skolan efter lovet imorgon, så man lär ju förlora några timmars sömn, hoppas bara man kan göra bra ifrån sig i bänken senare på kvällen. (Sov konstigt nog 11 h inatt :confused: ) Men jag har bara dåliga erfarenheter vad gäller träning efter dålig sömn. :(

Jag tycker dåligt sömn inte brukar påverka mig om jag sovit mycket dagarna innan. Elva timmars sömn första natten fyra timmars sömn den andra 11+4=15/2= 7,5 timmars sömn, räcker alldeles utmärkt!

Big_Vik
2005-03-13, 13:19
Jag tycker dåligt sömn inte brukar påverka mig om jag sovit mycket dagarna innan. Elva timmars sömn första natten fyra timmars sömn den andra 11+4=15/2= 7,5 timmars sömn, räcker alldeles utmärkt!

haha, om det vore så väl. Känner mig slö nu, som man blir då man sovit för mycket.

Diana
2005-03-13, 15:35
om du kan, ta en liten lur på nån timme eller så, då brukar iaf ja känna mej fräshare både i huvve o kropp.. ja har oxå bra erfarenhet av att träna efter 4-5 timmars sömn o de känns som vanligt faktiskt :thumbup: (om de inte e fler dar i sträck dvs.)

Robban
2005-03-13, 18:30
Har man en liten ängel hemma (14 mån.) så får man räkna med lite mindre sömn ibland. Det brukar dock inte påverka passen ett dugg. Lite svid i ögonen stoppar inte nya PB.

Beast
2005-03-13, 20:47
Beast: Varför skulle det inte vara det? Alla vill väl ha ett så optimalt pass som möjligt? :D

Jovisst vill man det, men att man skulle skita i ett pass bara för man fått lite dålig sömn är ju... :)

kroy
2005-03-13, 22:57
om du kan, ta en liten lur på nån timme eller så, då brukar iaf ja känna mej fräshare både i huvve o kropp.. ja har oxå bra erfarenhet av att träna efter 4-5 timmars sömn o de känns som vanligt faktiskt :thumbup: (om de inte e fler dar i sträck dvs.)

om man ska ta en s.k. powernap är runt 40min max, innan effekterna blir sämre av sovandet.. (typ att kroppen får för sig att sova länge, sen vaknar men efter bara en timme)

MagnuM
2005-03-14, 09:39
Jag har lite risiga arbetstider. Jobbar denna vecka mellan 6-15. Jag har också lite svårt att sova på natten, somnar ofta runt halv 12-12. detta gör att jag är som tröttast när jag ska bege mig till gymet, vid halv fyra tiden efter jobbet. Jag var inne i en period där jag åkte hem och sov ex antal timmar innan jag tränade. Det var skönt och träningen gick bra, men det slet att inte kunna sova på nätterna sen. Och jag blev sjuk till slut och var tvungen att göra ett uppehåll från träningen i ca en månad. Det jag vill komma till är. Sömnen är en del av många för att få bra resultat av din träning. Träna rätt, ät rätt och Sov bra!!

// MagnuM