handdator

Visa fullständig version : Bröststretching


swiftin
2005-03-13, 01:32
Idag på bröstpasset provade jag stretcha med hjälp av två tiokiloshantlar. Jag la mig på en bänk och gick ner långt ner som i hantelpress och tryckte axlarna bakåt så att det nästan blev en declinepress. det sträckte otroligt bra i brösten. när jag har stretchat innan har jag inte alls kännt att det sträckt.

någon sa att det inte var "bra" att stretcha med hjälp av vikter. borde ju inte spela någon roll?

Fatalist
2005-03-13, 01:35
Du får ju en liknande stretch när du kör flyes - så det borde inte vara farligt inte sant?

Man ska nog vara lite försiktig dock, det är ganska lätt att överbelasta lite för mycket om man slänger på vikter och stretchar

Matte_Maiden
2005-03-13, 01:39
Varför ska du stretcha?

n1klas
2005-03-13, 01:48
Varför ska du stretcha?

Han kanske vill bli vig och inte va som dig, det är ju en fördel om man kan bresa sig i sängen

Fatalist
2005-03-13, 02:43
Varför ska du stretcha?

Det finns ganska bra anledningar till att stretcha bröst; t ex slippa framåtroterade axlar :thumbup:

King Grub
2005-03-13, 07:03
Jag föredrar att ställa mig i en dörröppning med armarna på var sin sida om dörrhålet och kliva fram till lagom stretcheffekt uppnås. Det känns betydligt mer kontrollerat än att använda lösa vikter som stretchbelastning.

ölobrännvin
2005-03-13, 08:47
Jag brukar stå mot en vägg med vinklad armbåge och stretcha en i taget. Och som Grub säger så känns det lite som att det kan bli för mycket stretch med hantlar.

swiftin
2005-03-13, 11:12
Jag föredrar att ställa mig i en dörröppning med armarna på var sin sida om dörrhålet och kliva fram till lagom stretcheffekt uppnås. Det känns betydligt mer kontrollerat än att använda lösa vikter som stretchbelastning.


Jorå, det har jag allt provat med och det tar - när jag är kall. Men när jag har kört 10-12 sett bröst och "stretchat" i bottenläget vid hantelpress t ex så känner jag nada. Men jag ska prova hårdare stretching nästa gång som du sa, i en dörröppning alltså. Men det jag provade tog fruktansvärt bra alltså.

swiftin
2005-03-13, 11:13
Varför ska du stretcha?


Jag ska stretcha för placeboeffekt och för att det kändes bra igår. ;)

Jay-Z
2005-03-13, 11:37
Jag stretchar i en minut efter avslutad muskelgrupp, 50/50 mellan viktbelastad stretching och ej viktbelastad. Tanken med min stretching, som jag inte vet fungerar egentligen, är att töja ut muskelfascian som finns kring muskeln för att ge muskeln mer utrymme att växa i.
Kan vara total bullshit men skönt är det iaf. Efteråt.

Edit: Annars kan man ju alltid stretcha i en pecdec-maskinen.

Sheogorath
2005-03-13, 11:47
Jag brukar köra en en inclinefly med 10 eller 12.5 kg hantlar som jag håller i bottenläget i 20-25 sekunder. Efter det vilar jag någon minut och slappnar av och kör sedan ett "set" till. Hård stretching för bröst och främre axlar är bra för hållningen :thumbup:.

mystic[-_-]
2005-03-13, 12:00
Kör flyes som sista övning och om de är tillräckligt djupa så tycker jag det räcker.

Johnny
2005-03-13, 12:08
Abledningar till att strecha (förenklat):

En förkortad muskel kan ge olika besvär, de vanligaste är smärta, ökad skaderisk, muskelsvaghet och entrapment av nerver.

Således kan man förhindra att dessa besvär uppstår. Man kan åstadkomma smärtlindning, styrkeökning. Det är dessutom väldigt bra vid rehab och är skadeförebyggande.

Matte_Maiden
2005-03-13, 18:45
Det finns ganska bra anledningar till att stretcha bröst; t ex slippa framåtroterade axlar :thumbup:

Om du tränar resten av kroppen lika hårt och bra medan du samtidigt sköter rörelselängden lär du inte få några problem med framåtroterade axlar. Det är främst grabbarna som bara lirar bänk och biceps som riskerar sådant.