handdator

Visa fullständig version : Ätardagar - farligt?


Jay-Z
2005-03-12, 23:30
Nu postar jag säkert något som någon annan redan har postat. Men, men.

Hur ser ni på ätardagarna? Inte ur ett näringsperspektiv främst, utan ur ett psykologiskt.

Jag börjar mer och mer betrakta ätardagar som en ganska ohälsosam företeelse. Svälta sig hela veckan för att slutligen i slutet av veckan få sin belöning, som i det här fallet är att, för många, äta till man mår riktigt illa. En sådan form av hetsätning tror jag kan leda till allvarliga ätstörningar.
(jämfört med gemene man har ju iofs de flesta här inne ätstörningar, men det är inte riktigt så jag menar.)

Jag är den första att säga att jag inte kan vidare mycket om ätstörningsområdet. Men hur långt kan steget till "riktiga" ätstörningar vara om man betraktar mat på det här sättet? Är nästa steg att börjar stoppa fingrarna i halsen, för att få upp den "farliga" maten? Då går ju deffen ännu bättre...

Hur nära farozonen tror ni att ni själva är? Eller finns det inga risker med att tokäta en gång i veckan?

Givetvis tycker jag att man ska unna sig något gott. Men när det övergår till att man hela veckan går och väntar på lördagens godis, pizza eller vad det må vara, hur friskt är det?

Fultjack
2005-03-13, 00:36
jag har inte haft en riktig ätardag sen jag började dieten ( mitten av januari ) ... är dock inte direkt så att jag går och svälter mig hela dagarna, känner inget sötsug nu heller

KIRE
2005-03-13, 01:42
En mkt bra frågeställning.

Man kan ju direkt slå fast att man har fel syn på mat om man svälter sig hela veckan så man mår kass av den orsaken för att sedan äta så in i h-e på ätardagen och må kass av den orsaken. Man mår alltså alltid kass och för dom flesta är det svineriet på ätardagarna som sätter käppar i hjulet för dietresultatet. Man kan inte ligga 500kcal minus varje dag i veckan och sedan äta 7000kcal på lördagen och samtidigt tro att dieten ska rulla på och ge resultat. Ska man kunna äta 7000kcal på ätardagen och ändå tappa fett
måste man ligga massor av kalorier minus i veckorna.

Garanterat har denna typen av dietande varit startpunkten på många personers ätstörningsproblem.

Ett betydligt hälsosammare alternativ vore att lägga sig högre hela veckan istället och inte ha ätardag. Kanske bara byta ut maten mot extra god på lördagen men hålla i stort sett samma kalorimängd som vanligt.

Det där var den psykiska biten.

.Rent fysiologiskt tror jag personligen att ätardagar är helt onödiga att ha innan man kommit ned på under 10% bf. Då kan man börja äta lite mera varannan helg eller nått. Sedan när man kommer ännu längre får man nog ha en del ätardagar om man vill ha kvar musklerna

Man får väga fördelen mot nackdelen med en ätardag. Om du har ätardagen så höjer du leptin osv och motverkar att din metabolism sänks.
Men i praktiken då? Hur mycket sänks metabolismen av att du skippar ätardagen? 50Kcal/dag MAX ? Hur mkt äter man på ätardagen? Minst 4000Kcal ofta mer. Vad kommer ge snabbast resultat på viktnedgången? Att dra upp metabolismen 50kcal eller äta +4000kcal för mkt varje helg?

Så frågan är ju hur stor nytta man i praktiken har av ätardagen rent resultatmässigt?
Någon som har koll?

Psykiskt hävdar många att dom inte kan deffa utan ätardag. Men hur kan man må bra av att överäta så man nästan spyr? Mår man bättre nästa dag?
NEJ man får bakfyllesymptom och har ett GRYMT lågt blodsocker när man vaknar. Mår man bra under tiden man äter? ja kanske under dom första 10 tuggorna, sen mår man konstant kass hela tiden tills ätardagen är över.

När mår man bra då? Det är ju det som ändå måste vara syftet med att hävda att man behöver ätardagen psykiskt.

Sedan finns det ju dietupplägg som kräver att man laddar in kolhydrat med jämna mellanrum, tex CKD-dieter. Men dom kan vi lämna sålänge.

Metal_boy_
2005-03-13, 04:01
Nu postar jag säkert något som någon annan redan har postat. Men, men.

Hur ser ni på ätardagarna? Inte ur ett näringsperspektiv främst, utan ur ett psykologiskt.

Jag börjar mer och mer betrakta ätardagar som en ganska ohälsosam företeelse. Svälta sig hela veckan för att slutligen i slutet av veckan få sin belöning, som i det här fallet är att, för många, äta till man mår riktigt illa. En sådan form av hetsätning tror jag kan leda till allvarliga ätstörningar.
(jämfört med gemene man har ju iofs de flesta här inne ätstörningar, men det är inte riktigt så jag menar.)

Jag är den första att säga att jag inte kan vidare mycket om ätstörningsområdet. Men hur långt kan steget till "riktiga" ätstörningar vara om man betraktar mat på det här sättet? Är nästa steg att börjar stoppa fingrarna i halsen, för att få upp den "farliga" maten? Då går ju deffen ännu bättre...

Hur nära farozonen tror ni att ni själva är? Eller finns det inga risker med att tokäta en gång i veckan?

Givetvis tycker jag att man ska unna sig något gott. Men när det övergår till att man hela veckan går och väntar på lördagens godis, pizza eller vad det må vara, hur friskt är det?


Jag svälter mig inte i veckan även om jag äter bra mat, dessutom så smakar onnyttig och festlig mat mycket bättre om det bara intas nån gång i veckan (anser jag iaf). Till skillnad från när man går o äter skräp lite här o lite där av ren skitrutin.

Metal_boy_
2005-03-13, 04:07
En mkt bra frågeställning.

Man kan ju direkt slå fast att man har fel syn på mat om man svälter sig hela veckan så man mår kass av den orsaken för att sedan äta så in i h-e på ätardagen och må kass av den orsaken. Man mår alltså alltid kass och för dom flesta är det svineriet på ätardagarna som sätter käppar i hjulet för dietresultatet. Man kan inte ligga 500kcal minus varje dag i veckan och sedan äta 7000kcal på lördagen och samtidigt tro att dieten ska rulla på och ge resultat. Ska man kunna äta 7000kcal på ätardagen och ändå tappa fett
måste man ligga massor av kalorier minus i veckorna.

Garanterat har denna typen av dietande varit startpunkten på många personers ätstörningsproblem.

Ett betydligt hälsosammare alternativ vore att lägga sig högre hela veckan istället och inte ha ätardag. Kanske bara byta ut maten mot extra god på lördagen men hålla i stort sett samma kalorimängd som vanligt.

Det där var den psykiska biten.

.Rent fysiologiskt tror jag personligen att ätardagar är helt onödiga att ha innan man kommit ned på under 10% bf. Då kan man börja äta lite mera varannan helg eller nått. Sedan när man kommer ännu längre får man nog ha en del ätardagar om man vill ha kvar musklerna

Man får väga fördelen mot nackdelen med en ätardag. Om du har ätardagen så höjer du leptin osv och motverkar att din metabolism sänks.
Men i praktiken då? Hur mycket sänks metabolismen av att du skippar ätardagen? 50Kcal/dag MAX ? Hur mkt äter man på ätardagen? Minst 4000Kcal ofta mer. Vad kommer ge snabbast resultat på viktnedgången? Att dra upp metabolismen 50kcal eller äta +4000kcal för mkt varje helg?

Så frågan är ju hur stor nytta man i praktiken har av ätardagen rent resultatmässigt?
Någon som har koll?

Psykiskt hävdar många att dom inte kan deffa utan ätardag. Men hur kan man må bra av att överäta så man nästan spyr? Mår man bättre nästa dag?
NEJ man får bakfyllesymptom och har ett GRYMT lågt blodsocker när man vaknar. Mår man bra under tiden man äter? ja kanske under dom första 10 tuggorna, sen mår man konstant kass hela tiden tills ätardagen är över.

När mår man bra då? Det är ju det som ändå måste vara syftet med att hävda att man behöver ätardagen psykiskt.

Sedan finns det ju dietupplägg som kräver att man laddar in kolhydrat med jämna mellanrum, tex CKD-dieter. Men dom kan vi lämna sålänge.

Det gäller att ha lite distans och sunt förnuft, det är väl aldrig bra att hetsäta o vräka i sig 7000kcal på en dag vare sig det gäller Lördag eller varje dag. Man unnar sig helt enkelt nått ,och det är ett enkelt sätt att veta att det är tex Lördagar jag käkar lite snask. Då kan man ha det lite gott och fira sin lyckade vecka genom en liten belöning, vilket är viktigt för psyket. Kan ses som ett litet kalas för ett litet lyckat delmål helt enkelt.

King Grub
2005-03-13, 07:01
Det gäller att ha lite distans och sunt förnuft, det är väl aldrig bra att hetsäta o vräka i sig 7000kcal på en dag vare sig det gäller Lördag eller varje dag. Man unnar sig helt enkelt nått ,och det är ett enkelt sätt att veta att det är tex Lördagar jag käkar lite snask. Då kan man ha det lite gott och fira sin lyckade vecka genom en liten belöning, vilket är viktigt för psyket. Kan ses som ett litet kalas för ett litet lyckat delmål helt enkelt.

Det som du beskriver tycker jag låter vettigt. :thumbup:

Det finns även en fysiskt behov för planerat överätande vid ett långvarigt energiunderskott, eftersom leptinnivåerna i kroppen sjunker, och dessa är till viss del ansvariga för din metabolism, energiförbrukning. Genom ett moderat, kolhydratbaserat överätande en dag var 10:e dag eller så är det åtminstone i teorin möjligt att höja dessa och därmed också din förbränning. Det är dock ett måttligt överskott, främst från kolhydrat, som gäller, inga 10000+ kcal frossardagar. ;) Ett måttligt överskott på kanske 1000 kcal extra från kolhydrat i form av stärkelse, dextros och maltodextrin dessa ätardagar kan stimulera leptinnivåerna uppåt och har ingen negativ inverkan på viktnedgången, annat än vätskevikt dagen efter, som dock snabbt kissas och svettas ut.

Det är frågan om en period på ungefär 12 timmar, alltså en dag. Det är inte heller frågan om vilken skräpmat som helst, utan det skall vara kolhydrater man äter den dagen, med max 40-50 gram fett totalt, från just stärkelse samt snabba kolhydrater som dextros och maltodextrin. För bästa effekt på leptinnivåerna skall sackaros och fruktos i möjligaste mån undvikas.

Ovan nämnda 10000+ kcal svullardagar förstår jag inte alls syftet bakom, vare sig mentalt eller fysiskt. Många, särskilt flickor, som jag talat med tycker snarare att dom känner sig rent bedrövliga både i huvudet och kroppen dagen efter en sådan ätardag, och gör man det tycker jag man skall slopa dom och ersätta dom med en dag där man, som Metal_boy beskriver, unnar sig något extra, som man längtat efter, men inte vräker i sig som om världen skulle gå under i morgon. Det tjänar man föga på. Jag vet att det finns personer som t o m tagit sina första kliv in på ätstörningarnas väg i och med ätardagar under diet.

Sverker
2005-03-13, 08:24
Bra motiveringar till att man inte skall skapa ångest efter ätardagar och istället använda ätardagen till något possitivt, det King Grub skriver, för viktnedgången.

Tyvärr så är inte hjärnan rationell under en diet utan de mest handlar om längtan efter någon speciell mat.
Det kan snurra runt rätt fort i hjärnan med tankar bara på något fett, sött och gott.

Har man kraft så gör det ju att en viss dag, lördagen när lönen kommit, sätta sig ned ute på stan och beställa det hjärnan vill ha.
Stor meny på hamburgeriet, En dubbel Calzone på Ramonas pizzeria i Borås, Fyra kanelbullar och en bit princesstårta på fiket nere på hörnet eller vad man nu har i huvudet. Bara det är skiljt från det egna köket och vardagen så man inte förfaller i att beställa två gånger till.

Resultatet blir en kort lycka och förhoppningsvis en insikt om att lyckan verkligen är kort.
Kräver enorm diciplin men är kanske för några ett sätt att få tankarna ur huvudet.

Halib
2005-03-13, 11:45
En dubbel Calzone på Ramonas pizzeria i Borås

Melodifestivalen? hehe

Robban
2005-03-13, 15:32
Jag har ätardag två ggr i veckan... De sammanfaller med mina två träningsdagar. Efter passet äter jag ca 400-800g "sockergodis" och 70g vassleprotein sen äter jag allt jag kommer över tills jag går och lägger mig. Träningen avslutas ca 08.15 och jag lägger mig ca 23.00. När jag når drömmarnas land har jag avnjutit ca 8000-10 000 kcal. Detta passar mig utmärkt! Men jag är en livsnjutare som älskar att äta så det faller sig naturligt... :eating:
"Det ska va gött å leva annars kan de kvitta"

Metal_boy_
2005-03-14, 00:12
Ovan nämnda 10000+ kcal svullardagar förstår jag inte alls syftet bakom, vare sig mentalt eller fysiskt. Många, särskilt flickor, som jag talat med tycker snarare att dom känner sig rent bedrövliga både i huvudet och kroppen dagen efter en sådan ätardag, och gör man det tycker jag man skall slopa dom och ersätta dom med en dag där man, som Metal_boy beskriver, unnar sig något extra, som man längtat efter, men inte vräker i sig som om världen skulle gå under i morgon. Det tjänar man föga på. Jag vet att det finns personer som t o m tagit sina första kliv in på ätstörningarnas väg i och med ätardagar under diet.

Är det personer som försökt att gå ner i vikt du pratar om som börjat kliva in i ätstörningar?

Jag har hjälpt en tjej som åt godis varje dag att leva ett sundare liv genom att ha som mål att äta bra mat( som jag instruerat henne om vad det är) 5 ggr om dagen, och hon äter godis o sånt 1dag i veckan, men vräker inte i sig och jag tycker att det har funkat bra.Hon mår bättre med sig själv nu och har bättre självfortroende, samt är inte lika slö. Jag menar, det är nog inte lika riskfyllt om nån har som mål att bara sluta vräka i sig godis i veckorna och leva sundare vad det gäller kostvanor som lett till början av fetma, samt inte har som mål att direkt deffa. :)

Tombstone
2005-03-14, 07:39
Frågan är varför man måste vräka i sig onyttig mat? Jag har också en ätardag men då käkar jag min Pizza eller vad det nu kan vara tills jag är mätt, känns lite onödigt att äta så man mår illa!Efter pizzan blir det lite godisbitar och något glas Cola jag behöver inte så mycket godis för att tillfredställa godis-suget efter maten, det kanske beror på att jag snusar så när jag sitter där och äter godis längtar jag faktisk ofta mer efter en snus än godis :cool:

z_bumbi
2005-03-14, 08:03
Metal_boy_: Tänk snarare jag ska gå ner så och så mycket, jag har en ätardag och ställer mig på vågen dagen efter och inser att jag väger 3 kg mer så då struntar jag i att äta så mycket jag behöver dagen plus jag kör ett extra konditionspass för "jag har ju gått upp så mycket".
Nästa ätardag så äter man precis lika mycket men sen smyger man in på toa och gör sig av med sista målet bara för att inte "behöva" svälta dagen efter.

Det finns ju även de som äter mycket mindre än vad de behöver dagen innan ätardagen bara för att visa att de visst gick ner den veckan fast de åt massor helgen innan.

Jag förstår fortfarande inte de som inte utnyttjar ätardagen för att träna, Robbans variant ovan (fast i en mer moderat tappning) ser jag som mycket smartare i längden, utnyttja allt man smäller i sig för att ge musklerna överskott av precis allt de kan tänkas vilja ha under en deff.

Hoffa
2005-03-14, 15:48
Ett måttligt överskott på kanske 1000 kcal extra från kolhydrat i form av stärkelse, dextros och maltodextrin dessa ätardagar kan stimulera leptinnivåerna uppåt och har ingen negativ inverkan på viktnedgången, annat än vätskevikt dagen efter, som dock snabbt kissas och svettas ut.


Men ett överskott lagras väl alltid in i fettdepåer eller muskler? Visst går lite energi åt (8%) till att omvandla kolhydrater till fett för att lagra i fettdepåerna. Men ett överskott, även fast det kommer från kolhydrater främst stimulerar ju ändå fettinlagring eller? Man borde kanske gå upp 0.4-0.5 kg fett på den dagen ?
Men det kanske inte funkar så?

Visst lägger man stora delar av intaget efter träning så blir det ju en annan effekt men det är ju ändå energi in/ut och när in är större än ut så måste ju överskottet lagras och allt kan väl inte lagras som glykogen? Alltså kanske måste den som kör en "bra ätardag" ändå deffa en vecka längre kanske för att få bort det denne vill få bort?

Men å andra sidan, ätardagen fyller en funktion om man utför den rätt, nämligen att höja förbränningen, skulle man ligga på samma underskott i 4 månader så skulle kroppen till slut sänka ämnesomsättningen oavsett hur man skapar underskottet eller hur stort det är, så ätardagen kanske hjälper då i ett längre perspektiv?

King Grub
2005-03-14, 15:56
Lyckas du förhindra eller åtminstone mildra sänkningen av leptinnivåerna får du ju en högre förbränning och förbrukar mer energi hela tiden.

KIRE
2005-03-14, 15:57
Men ett överskott lagras väl alltid in i fettdepåer eller muskler? Visst går lite energi åt (8%) till att omvandla kolhydrater till fett för att lagra i fettdepåerna. Men ett överskott, även fast det kommer från kolhydrater främst stimulerar ju ändå fettinlagring eller? Man borde kanske gå upp 0.4-0.5 kg fett på den dagen ?
Men det kanske inte funkar så?

Visst lägger man stora delar av intaget efter träning så blir det ju en annan effekt men det är ju ändå energi in/ut och när in är större än ut så måste ju överskottet lagras och allt kan väl inte lagras som glykogen? Alltså kanske måste den som kör en "bra ätardag" ändå deffa en vecka längre kanske för att få bort det denne vill få bort?

Men å andra sidan, ätardagen fyller en funktion om man utför den rätt, nämligen att höja förbränningen, skulle man ligga på samma underskott i 4 månader så skulle kroppen till slut sänka ämnesomsättningen oavsett hur man skapar underskottet eller hur stort det är, så ätardagen kanske hjälper då i ett längre perspektiv?


Hur tänker du nu?

Efter en veckas deff ligger man ju fortfarande kaloriminus. Äter man då 1000kcal över sin förbrukning så finns det plats för dessa 1000kcal i glykogendepåerna. Alltså trots att man äter 1000kcal mer så ligger man ändå kaloriminus totalt dett man lagrar det bara som glykogen inför nästa veckas träning.

Hoffa
2005-03-14, 17:30
Aha, okej, tackar båda två!

Men i praktiken, när det blir deff igen om man ska ha en ätardag, då var det stärkelse, dextros och maltodextrin som gällde, förutom 2-3 g/kg protein och 40-50 g fett.

Stärkelse, då kan gramhamsgrynsgröt passa? Fullt med stärkelse och ingen sackaros eller fett nästan. Vetemjöl kan också passa? Alltså inte vetmjöl ensamt men pannkakor kanske? Inte så näringsrikt, men till detta ändamål passar det?

Maltodextrin hittar man nästan bara i rent maltodextrin eller?
Laktos ska man undvika va? Alltså inget messmör? *grr*

Dextros är ju druvsocker, men det är ju glukos, glukos är väl en monosackarid eller? Men fruktos är också en monosackarid har jag för mig? Vilket gör att jag inte kan söka på monosackarid som innehåll eller?

Man kan ju söka på vilka livsmedel som har högst andel stärkelse i sig i vissa livsmedels databaser, men inte vilka livsmedel som har mest dextros/maltodextrin?

Så gärna, tips på lämplig "ändamåls enlig" mat till ätardag för höjning av leptin nivåerna eftersökes eller tips på ämnen att söka på i livsmedelsdatabaser?

Tack!

KIRE
2005-03-14, 17:47
Aha, okej, tackar båda två!

Men i praktiken, när det blir deff igen om man ska ha en ätardag, då var det stärkelse, dextros och maltodextrin som gällde, förutom 2-3 g/kg protein och 40-50 g fett.

Stärkelse, då kan gramhamsgrynsgröt passa? Fullt med stärkelse och ingen sackaros eller fett nästan. Vetemjöl kan också passa? Alltså inte vetmjöl ensamt men pannkakor kanske? Inte så näringsrikt, men till detta ändamål passar det?

Maltodextrin hittar man nästan bara i rent maltodextrin eller?
Laktos ska man undvika va? Alltså inget messmör? *grr*

Dextros är ju druvsocker, men det är ju glukos, glukos är väl en monosackarid eller? Men fruktos är också en monosackarid har jag för mig? Vilket gör att jag inte kan söka på monosackarid som innehåll eller?

Man kan ju söka på vilka livsmedel som har högst andel stärkelse i sig i vissa livsmedels databaser, men inte vilka livsmedel som har mest dextros/maltodextrin?

Så gärna, tips på lämplig "ändamåls enlig" mat till ätardag för höjning av leptin nivåerna eftersökes eller tips på ämnen att söka på i livsmedelsdatabaser?

Tack!


En mkt kunnig person gav mig rådet att äta vetemjöl och mannagryn samt wheyprotein på mina ätardagar. Kommer inte ihåg exakt varför men tydligen var det bra på något sätt.

Inte alls mkt whey, bara 100g totalt kanske och sedan resten kolhydrat.

Ingen mjölk att blanda mannagrynen med. Antingen blanda dom i proteindrinkarna eller med vatten eller funlight.

-xR-
2005-03-14, 18:17
Hur lång tid skall man låta gå innan man börjar med "ätardagar"?

Sedan tänkte jag angående godis på ätardagarna:
det borde väl inte vara optimalt iom att det är 25% fruktos som lagras i levern och reserven är begränsad?

King Grub
2005-03-14, 18:20
När du tycker att din förbränning avstannat kan det vara dags.

Godis är vare sig optimalt eller bra alls som kolhydratkälla.

-xR-
2005-03-14, 18:33
Tack Grub men godis är väl inte så jättedumt i mindre mängd eller? Glukoset är ju snabbt fast inte fruktoset.

Sen tänkte jag fråga, hur många morgonprommenader är nog för att börja i dieten? Kanske enklare om jag formulerar mig som så att är det stor chans att det lätt blir för många?

King Grub
2005-03-14, 20:26
Inget är dåligt i rimliga mängder, även om det är minst sagt svårt att göra godis nyttigt. ;)

Hur många promenader du "ska" gå i veckan är svårt för någon annan att säga. Du får se hur många du behöver gå. Förbrukar du 200 kcal på en promenad är det 200 kcal du slipper dra ner extra på maten och får därigenom i dig mer näringsämnen. Du måste inte gå morgonpromenader alls, utan det är upp till dig om du vill reglera energiförbrukningen- och intaget genom kosten, promenader, intensivare former av konditonsträning, eller en kombination av allt.

Metal_boy_
2005-03-14, 23:48
Inget är dåligt i rimliga mängder, även om det är minst sagt svårt att göra godis nyttigt. ;)

Men för folk som inte klarar att hålla sig till små mängder , speciellt om det utsprids lite godis här och där så kan ju en godisdag va bra tillsamans med sundare kostvanor(för vanligt folk nu, ingen überdeffare) ??

btw läste du mitt inlägg innan?

chopper
2005-03-15, 10:12
Hur funkar det med fettförbränningen efter en ätardag?

Om har en ätardag och sen kör 6 dagar fettförbränning & diet på underskott, kommer man då bara att förbruka glykogen ur musklerna som man lagrat in under ätardagen?

Eller kommer fettförbränningen vara lika bra efter en ätardag som innan?

Hoffa
2005-03-15, 10:15
Ska man undivka laktos på ätardagar? Om man vill va optimal... :D

Isåfall inget messmör?

chopper
2005-03-15, 13:41
Ingen som vet? Alltså om:

Hur funkar det med fettförbränningen efter en ätardag?

Om har en ätardag och sen kör 6 dagar fettförbränning & diet på underskott, kommer man då bara att förbruka glykogen ur musklerna som man lagrat in under ätardagen?

Eller kommer fettförbränningen vara lika bra efter en ätardag som innan?

Hoffas fråga är också intressant, någon som vet?
Alltså:

Ska man undivka laktos på ätardagar? Om man vill va optimal...

Isåfall inget messmör?

Pericval
2005-03-15, 13:46
Varför skulle kroppen någonsin endast använda glukos som energikälla? Om du inte går på ketodiet kommer du alltid ha kolhydrater lagrade i musklerna, vilket med ditt resonemang skulle göra fettförbränning omöjlig. *slap*

chopper
2005-03-15, 13:55
Varför skulle kroppen någonsin endast använda glukos som energikälla? Om du inte går på ketodiet kommer du alltid ha kolhydrater lagrade i musklerna, vilket med ditt resonemang skulle göra fettförbränning omöjlig. *slap*

Okej, då förstår, muskelglykogenet förbränns inte i större utsträckning oavsett om det är välfyllt eller icke. Tänkte liksom att kroppen hellre förbrukar lite mer glykogen när kroppen har gott om det, särskilt om man ligger lågt på BF%.
Tackar!

Laktos frågan kvarstår dock? Är det Okej eller Inte på ätardagar?
Alltså typ messmör som hoffa skrev.

thezet
2005-03-15, 13:58
Edit: Inlägget överflödigt

Action
2005-03-15, 14:13
Ätardagar under diet för mig är lika med avslappningsdagar. Det är dagen i veckan då jag inte tänker på diet överhuvudtaget. Jag inleder alltid med en lång promenad innan frukost. Sedan äter jag det som jag tycker är gott under dagen. Skitsamma om det är Pizza, glass, chips, choklad eller vanligt smågodis. Det jag för dagen är sugen på slinker ner. Jag bryr mig inte alls om hur mycket protein jag stoppar i mig och passar på att fika och umgås med mina vänner, gå på restaurang etc etc..

Man kan inte leva slaviskt efter matscheman varje dag i veckan. Mat är gott och ska njutas av, detta gärna i goda vänners lag. *popcorn*

DGARD
2005-09-05, 15:07
Jag har pendlat en hel del i vikt om man kollar på en 10 års period. Och har när jag dietat haft ätardagar (väldigt måttliga iofs) men problemet har alltid varit att jag väckt gottedraken som bor i magen och vips så har jag alltid avslutat dieterna innan jag uppnåt mitt mål.

Har börjat dieta igen och hittills gått ner en 4 - 5 kg och brallorna har äntligen börjat sitta skönt. Men denna gången så kör jag efter en annan princip. Jag har ingen specifik ätardag utan har bestämt att jag inte ska äta nåt skräp hemma om vi inte har gäster och inte ute heller om jag inte är bortbjuden på middag eller nåt tillfälle då det inte går att undvika och då äta väldigt måttligt av det goda.

Detta har funkat väldigt bra hittills och jag har mer jämnt humör, känner mig inte svullen som en gris på helgen och det bästa av allt är att jag inte har nåt sug efter skräpmat/godis mm längre vilket är oerhört skönt.

Men frågan var väl hur sunt det egentligen var med ätardagar. För dom som kan hantera det utan att det blir värsta frosserierna/fixeringen eller att 1 ätardag blir 2 osv så är det nog bara att köra på. Men för egen del så kommer jag nog att hålla mig borta från ätardagarna.

Lalla
2005-09-05, 18:45
DGARD > Men det du beskriver handlar väl snarare om hälsosamt och sunt leverne. Man äter det man vet kroppen mår bra utav och behöver, då mår du mentalt bra också. Sen om man en lördag går o tar en fika med kompisarna eller lagar en god middag/pizza eller godis till filmen, så är ju inte det hela världen.

Var det inte så att föräldrarna införde "lördagsgodis" av en orsak? ;)
Jag försöker också leva efter det, bra mat med kvalité 9dgr av tio i rätt mängder. Tionde dagen blir det något gott som man är sugen på, dock utan att svulla för det kommer ju en dag imorron också.

Vill man ner i fettvikt, lägg till lite förbränningsträning och/eller minska portionsstorleken något. Vill man öka i muskelmassa, lägg till lite extra på varje portion eller en extra portion.
Tävlar man i BB eller liknande så är det givetvis en annan sak, men då faller man in under kategorin elitidrottare och det, vågar jag påstå, är ALDRIG speciellt hälsosamt i längden.

Man har bara en chans att leva, ta vara på den! :bpump: :eating: o var glad!