handdator

Visa fullständig version : Byta efternamn?


Tolkia
2005-03-12, 21:53
Om man vill byta efternamn vänder man sig till PRV, så mycket vet jag, men jag skulle vilja veta om det finns någon sida där man kan kolla upp om ett tänkt efternamn redan finns eller inte (typ: Skriv in ditt förskag i rutan, tryck "enter" - Biiip! Sorry, namnet finns redan, hitta på något annat.). Hittade inte detta på PRV - men det kan förvisso vara bara jag som är dålig på att söka. Någon som vet något lämpligt sökställe?

abjorn
2005-03-12, 21:56
Ska du ha ett unikt efternamn? Varför?

vega
2005-03-12, 21:56
http://www.scb.se/templates/Standard____31245.asp
Kolla in denna sida, kanske e det detta du söker!

Monoxide
2005-03-12, 21:59
Inte för att det här svarar på din fråga, men så vitt jag vet så är alla efternamn tillåtna så länge det inte är frågan om gamla adelsnamn. Du får alltså inte byta namn till exempelvis Natt och Dag eller Trolle.


Men om du, eller vem det nu är som är intresserad av att byta namn, är ute efter originalitet och då kan jag tyvärr inte hjälpa till.

spacedog
2005-03-12, 22:03
Nej, det är (tack och lov) inte begränsat till adliga namn. Du får inte byta till något existerande efternamn om du inte kan bevisa någon form av anknytning till den släkten. (Typ mammas flicknamn.)

Monoxide
2005-03-12, 22:12
Nej, det är (tack och lov) inte begränsat till adliga namn. Du får inte byta till något existerande efternamn om du inte kan bevisa någon form av anknytning till den släkten. (Typ mammas flicknamn.)


Åh fan? Där ser man.
Men hur är det med riktigt vanliga patronymikon som Andersson eller Johansson? Är de också verboten trots att de knappast innehas av endast en släkt?

Edit: Patronymikon är naturligtvis fel ord i sammanhanget. Jag syftade på gamla patronymikon som numera är bundna som släktnamn.

spacedog
2005-03-12, 22:24
Åh fan? Där ser man.
Men hur är det med riktigt vanliga patronymikon som Andersson eller Johansson? Är de också verboten trots att de knappast innehas av endast en släkt?

Om din pappa heter Anders eller Johan så får du ta namnen Andersson eller Johansson, annars verkar det vara tvärstopp.

"11 § Den som vill byta sitt efternamn till ett nybildat efternamn eller
till ett efternamn som inte kan förvärvas enligt 1--10 §§ kan göra
ansökan om tillstånd till bytet hos patent- och registreringsverket."

...där 1--10 §§ alltså beskriver alla de "normala" sätten på vilka man kan förvärva ett efternamn.

Pellefant
2005-03-12, 22:28
Rent teoretiskt, kan man betala en adlig person av motsatt kön, gifta sig, sedan skilja sig efter några veckor och behålla adelsnamnet?

Monoxide
2005-03-12, 22:32
Då har man lärt sig något idag också.
Tack så mycket, rymdjycken. :)


Lycka till i ditt sökande, Tolkia.

spacedog
2005-03-12, 22:37
Rent teoretiskt, kan man betala en adlig person av motsatt kön, gifta sig, sedan skilja sig efter några veckor och behålla adelsnamnet?

Det verkar inte vara några problem. Däremot får inte din framtida maka eller maka ta ditt nya adelsnamn. Jag antar också att Riddarhuset har sina egna bestämmelser och avför dig från sina rullor eller vad det nu kan vara de håller sig med.

z_bumbi
2005-03-13, 12:30
Det verkar inte vara några problem. Däremot får inte din framtida maka eller maka ta ditt nya adelsnamn. Jag antar också att Riddarhuset har sina egna bestämmelser och avför dig från sina rullor eller vad det nu kan vara de håller sig med.

Varför skulle inte en ny partner få ta det namnet?

spacedog
2005-03-13, 14:25
Varför skulle inte en ny partner få ta det namnet?

Därför att:

"Efternamn får antas som gemensamt efternamn endast om den vars
namn avses lämnar sitt samtycke och namnet inte har förvärvats genom ett
tidigare äktenskap. Lag (2003:652)"

Det gäller alltså alla efternamn, adliga eller ej.

Åse Columbus
2005-03-13, 14:59
http://www.prv.se/NAMTWeb/default.jsp

kolla!! klicka längst ner!!

Tolkia
2005-03-14, 00:08
Abjorn: Ja, det var ju ett osedvanligt informativt och hjälpsamt svar (JA, jag är trött och snarstucken).
Vega: Jo, något i den stilen är det jag letar efter. Tack för tipset; tillförlitligheten lär i och för sig inte vara optimal (t.ex. p.g.a. viss eftersläpning med statistiken och att de inte tar upp namn som bärs av färre än fyra), men den gav onekligen viss hjälp.