handdator

Visa fullständig version : linsgryta


potte
2005-03-12, 17:48
denna linsgryta tycker jag är riktigt enkel och smaskig. :thumbup:

ingredienser:
- 400gr röda linser
- 2brkar krossade tomater
- 1 zucchini
- 1 paprika
- 1 lök

koka linserna tills de är någorlunda mjuka. fräs lök, paprika och zucchini. häll över de krossade tomaterna och linserna. låt puttra ett tag. krydda med curry, riven ingefära (viktigt!), salt, peppar och eventuellt spiskummin. du kan även slänga i lite basilika, oregano eller vad du känner för men viktigast är curry (massor) och ingefära. servera med ris.

blir väl en sisådär 3-4 portioner för mig. går alldeles utmärkt att frysa in.

Johan_P
2005-03-12, 22:19
Känner mig lite outbildad, men vad är en zucchini?

ArooN
2005-03-12, 23:24
Känner mig lite outbildad, men vad är en zucchini?
Den ser ut som en gurka.
Kolla i grönsaksdisken efter en gurkliknande sak :D

//Andreas

potte
2005-03-13, 01:33
Känner mig lite outbildad, men vad är en zucchini?

jag använder zucchini till nästan all mat jag gör. köttfärssås, wok, grytor, tonfisksås, mm. smakar inte så mycket i sig men suger åt sig massor med härlig smak från sin omgivning. rekommenderas starkt!

aliquis
2005-03-13, 01:54
http://www.obst-gemuese.at/images/product/imgbig/zucchini.jpg
http://www.fruktogront.se/ suger och låter mig inte länka direkt till grönsaken så jag kopierar istället:
http://www.fruktogront.se/produkter/asp/g/squash.gif
Cucurbita pepo Sommarpumpa-gruppen
Zucchini / Squash / Courgette
Squash har många namn. Den vi odlar i Sverige kallas squash, i Italien heter den zucchini och i Frankrike courgette. Squash tillhör samma familj som gurka och pumpa och härstammar från Sydamerika där indianerna odlade den långt innan européerna kom. Namnet squash har indianskt ursprung.

Utseende och storlek varierar. Vanligaste sorten är gurkliknande, ofta något bredare i blomändan och mörkgrön. De kan vara små, 10-15 cm långa. Andra kan väga upp till 1,5 kg och däröver. Nu finns också klargul squash. Maten blir vacker om man blandar mörkgrön och klargul squash.

Squash äts naturell, som gurka. Lätt kokt squash är god som tillbehör till kött och fisk. Man kan dela frukterna, fylla dem med t ex köttfärssås och baka dem i ugn.

Det finns svensk squash under hösten. Resten av året importerar vi från Europa.

Förvaras svalt men inte kallt.



(finns inte img-taggen längre? togs bort för att den missbrukades? synd)

eva_
2005-03-15, 11:24
åh squash e ju grymt bra! den e hur kalorisnål som helst, 20 kcal/100 gr! det blir jättemycket mat när man drygar ut tex grytor eller soppor eller så. jag använder squash i ex fiskgrytor. går även utmärkt att mixa tillsammans med ex kokta röda linser, eller kokta gula ärter, eller kikärter... tillsammans med vitlök, citron lite olivolja o kryddor blir det en grym variant av hoummus (kommit på helt själv!):)

växte upp på landet, o då var morsan helt tokig i att odla squash. så på sensommaren växte det så det knakade i landet, och vi skördade squash o sen va d squash till frukost lunch o middag, hehe.
riven squash e superduper att blanda i bröddegen (om nu ngn fortfarande käkar bröd i dessa low-carb-tider), gör brödet saftigt.
squash e såklart jättenyttigt, en massa mineraler o vitaminer o antioxidanter, o renande för blodet...
man kan oxå använda den i tsaziki istället för gurka (squash, nat yoghurt, vitlök, salt o peppar = mumma) bra o kalorisnålt tillbehör/sås till vad som helst.

hehe, squash ligger mig varmt om hjärtat:):)