handdator

Visa fullständig version : grönt te...lite fakta


Åse Columbus
2005-03-12, 16:43
Grönt Te

Grönt te består av de nyskördade och oftast lufttorkade tebladen. P g a att bladen enbart torkas, behåller de många av de nyttiga ämnena som gör grönt te till den hälsodrink den faktiskt är.
Vatten bör tas från kallvattenkranen och kokas, låt det därefter svalna en stund, det skall hålla ca 70-80 grader när det hälls över tebladen. Doseringen av te är 1 struken tesked per kopp. Grönt te kan antingen vara uppiggande och stimulerande med mild arom, det blir det när du låter det dra 2-3 minuter, eller så kan det ha en avkopplande och lugnande effekt som du får genom att låta det dra 5 minuter eller mer. Det får då också en kraftigare något besk eller sträv smak

Te innehåller ca hälften så mycket koffein som en kopp vanligt kaffe. Har man problem med koffein men ändå vill dricka te på kvällen kan man göra så här:
häll på en liten mängd hett vatten över tebladen och låta det dra ca 30 sekunder, häll sen bort vattnet. Häll sedan nytt vatten över bladen och låt dra ca 2-3 minuter

Ett annat alternativ är att pröva ett koffeinfritt te, t ex Rooibos som är ett rött te som är naturligt koffeinfritt

"Den japanska vanan att dricka grönt te kom från Kina 800 f kr. Användandet av te började när Buddistmunkar, som hade åkt till Kina för att studera, tog te med sig tillbaka som dracks som medicinsk dryck. Munken Eisai (1191-1333) påpekade de nyttiga effekterna av te i ett manuset med titeln Maintaining Health by Drinking Tea (1211): "Te är en mirakulös medicin för att bibehålla hälsan. Te har en enastående kraft att förlänga livet. Där som en person kultiverar te, kommer långt liv att följa"

På senare år har forskning i effekterna av grönt te givit vetenskaplig bekräftelse på detta gamla påstående, och nedan är en lista över huvudkomponenterna i grönt te och deras välgörande effekt:

Quercetin (antioxidant) Motverkar uppkomsten av cancer, tumörer och mutationer samt minskar risken för hjärtsjukdomar
Koffein Stimulerande och lätt uppiggande
C-vitamin Reducerar stress och förebygger förkylningar
B-vitamin Höjer och underlättar ämnesomsättningen samt stärker nervceller och muskler
Aminosyror Dämpar koffeinets effekter
Flavonoider Stärker blodkärlen samt stimulerar immunsystemet
Polysaccarider Sänker blodsockret
E-vitamin Anti-oxidant som reglerar åldrandet
Fluor och mangan kariesförebyggande samt uppbyggande effekt på bindväv, brosk och ben
Garvämnen lugnande verkan på mage och tarmar
Alkaloider Urindrivande, kärlvidgande, stimulerar hjärtverksamheten

Grönt te har i vetenskapliga tester visat sig ha positiv inverkan på följande sjukdomar/funktionsstörningar, men det måste poängteras att grönt te inte är någon mirakelkur som botar men däremot kan det förebygga sjukdomar samt användas som ett komplement till den traditionella medicinen

hjärtsjukdomar
Sjukdomar/bristsjukdomar i tänder och skelett
Cancersjukdomar
Sjukdomar i mage och tarmar
Svampsjukdomar i huden samt infektioner typ influensa
Diabetes

o sen ha vi denna medicinska länk..

http://www.primavi.se/news/printNews.cfm?newsID=338

http://www.contox.se/skydd/teartikel.htm

Runda Grodan
2005-03-12, 17:17
Men hur var det med leverskadorna man kunde få då (du postade om det i en annan tråd)?

Gällde det bara vissa sorters grönt te piller? Var det bara farlig om man redan hade någon form av sjukdomstillstånd? Jag förstod inte riktigt.

Åse Columbus
2005-03-12, 17:53
Men hur var det med leverskadorna man kunde få då (du postade om det i en annan tråd)?

Gällde det bara vissa sorters grönt te piller? Var det bara farlig om man redan hade någon form av sjukdomstillstånd? Jag förstod inte riktigt.

ja det gällde grönt te extrakt.....för hög halt

Runda Grodan
2005-03-12, 18:34
ja det gällde grönt te extrakt.....för hög halt
När anses halten vara för hög?

Doctor Snuggles
2005-03-12, 18:42
... Sen är det ju värt att nämna vitt te... d.v.s grönt te men gjort på bara de finaste bladen. Skall tydligen ha lite extra punch när det gäller hälsoeffekter, även om det inte har studerats ens i närheten lika mycket som grönt te.
F.ö. så rekommenderar jag japanska gröna teer, t.ex sencha och genmaicha (den senare får man oftast på sushi-restauranger, innehåller förutom te också rostade riskorn).

Halldin
2005-03-12, 18:54
Bara jag som tycker det smakar skit? *spy*

Det gick att dricka men det var fan så beskt... jag gillar visserligen inte vanligt te heller.

AjMinSko
2005-03-12, 19:04
När anses halten vara för hög?
Undrar samma sak och en liten följdfråga.
Är det möjligt att få i sig för höga halter utan att man käkar koncentrat.
Hur många liter grönt te snackar vi om för att det ska bli giftigt?

Doctor Snuggles
2005-03-12, 20:08
Bara jag som tycker det smakar skit? *spy*

Det gick att dricka men det var fan så beskt... jag gillar visserligen inte vanligt te heller.

Låter som du bryggt det för länge. Grönte skall endast bryggas i ca 30 sekunder - första koppen (det beror förstås på kvaliten och sorten). Annars blir det för mycket garvsyra och det smakar mycket riktigt, beskt.
Du kan alltid testa rött te (sydafrikanskt), har ingen koffein och inga beskämnen, så det kan bryggas hur länge som helst. Men det har en ganska specifik smak, som jag personligen inte är så förtjust i.
Det skall dock också ha en massa hälsoeffekter.

Doctor Snuggles
2005-03-12, 20:10
Undrar samma sak och en liten följdfråga.
Är det möjligt att få i sig för höga halter utan att man käkar koncentrat.
Hur många liter grönt te snackar vi om för att det ska bli giftigt?

Rör sig nog om mer än du kan hälla i dig på en dag. Optimala hälsoeffekter har enligt vissa studier erhållits med 5-10 koppar per dag. Det blir väl ett antal liter.

Åse Columbus
2005-03-13, 11:52
sen skriver ju pressen om alla udda fall.....

http://www.expressen.se/index.jsp?a=254263

aliquis
2005-03-13, 13:23
... Sen är det ju värt att nämna vitt te... d.v.s grönt te men gjort på bara de finaste bladen. Skall tydligen ha lite extra punch när det gäller hälsoeffekter, även om det inte har studerats ens i närheten lika mycket som grönt te.
Vitt te görs väl ändå på blommorna? Lägre halt koffein tror jag, och mer antioxidanter sades det.
Inte särskilt gott dock ;)

De däringa.. uhm.. musclemayhem? hade en jättelång tråd om grönt te som jag eventuellt postade här någon gång ;)

kuhn
2005-03-16, 22:35
Jag läste någonstans att grönt te skulle inverka negativt på muskeltillväxten, att flavonider skulle vara anti-anabola. Är det någon som vet något om detta?

På ett annat forum stod det att grönt te ev skulle kunna vara cancerframkallande?

Doctor Snuggles
2005-03-17, 10:58
Jag läste någonstans att grönt te skulle inverka negativt på muskeltillväxten, att flavonider skulle vara anti-anabola. Är det någon som vet något om detta?

På ett annat forum stod det att grönt te ev skulle kunna vara cancerframkallande?

Struntprat.
Det skulle innebära att blåbär, grönsaker, bönor, oliver osv är katabola, eftersom de innehåller mängder av flavonoider också.
Vill gärna se en studie på att grönt te är cancer-framkallande. Alla studier jag har sett tyder på att effekten är tvärtom.

Doctor Snuggles
2005-03-17, 10:59
Vitt te görs väl ändå på blommorna? Lägre halt koffein tror jag, och mer antioxidanter sades det.
Inte särskilt gott dock ;)

De däringa.. uhm.. musclemayhem? hade en jättelång tråd om grönt te som jag eventuellt postade här någon gång ;)

Var de blommorna? Kanske det. Har inte smakat själv, men återkommer när jag gjort det. Vilket märke drack du?

jwzrd
2005-03-17, 11:23
Svart te innehåller väl dessutom mycket mer flavanoider än grönt?

Doctor Snuggles
2005-03-17, 12:31
Svart te innehåller väl dessutom mycket mer flavanoider än grönt?

Inte vad jag har läst, tvärtom.

EDIT: Utdrag från http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/phytochemicals/tea/

"Flavanols are the most abundant class of flavonoids in tea. Flavanol monomers are also known as catechins. The principal catechins found in tea are epicatechin (EC), epigallocatechin (EGC), epicatechin gallate (ECG), and epigallocatechin gallate (EGCG) (figure 1) (2). When catechins are enzymatically oxidized by polyphenol oxidase during fermentation, they form polymers known as theaflavins and thearubigins (figure 2). Unfermented teas are rich in catechins, while fermented teas are rich in theaflavins and thearubigins (see Types of Tea above). Tea is also a good source of another class of flavonoids, called flavonols. Flavonols found in tea include kaempferol, quercetin, and myricitin (figure 3). The flavonol content of tea is less affected by processing, and flavonols are present in comparable quantities in fermented and unfermented teas. Unlike flavanols, flavonols are usually present in tea as glycosides (bound to a sugar molecule). For more detailed information on flavonoids, see the separate article on Dietary Flavonoids."

aliquis
2005-03-17, 17:00
Var de blommorna? Kanske det. Har inte smakat själv, men återkommer när jag gjort det. Vilket märke drack du?
clipper

AjMinSko
2005-03-17, 17:49
Jag läste någonstans att grönt te skulle inverka negativt på muskeltillväxten, att flavonider skulle vara anti-anabola. Är det någon som vet något om detta?

På ett annat forum stod det att grönt te ev skulle kunna vara cancerframkallande?

Blir nyfiken nu.
Du har inte lust att lägga upp en länk till det stället du läste att det skulle vara negativt?

kuhn
2005-03-18, 13:40
Struntprat.
Det skulle innebära att blåbär, grönsaker, bönor, oliver osv är katabola, eftersom de innehåller mängder av flavonoider också.

Ja, det skulle väl framförallt betyda att äpplen och lök skulle inverka negativt på muskeltillväxten i så fall.

Blir nyfiken nu.
Du har inte lust att lägga upp en länk till det stället du läste att det skulle vara negativt?

Jag hittar tyvärr inte tillbaks dit. Men det var i ett forum för hst-träning. Och att en substans i grönt te, pga likhet, skulle kunna ersätta en kvävebas i DNA och på så sätt vara cancerframkallande, var det någon som påstod att hans kemilektor/professor sagt. Det läste jag antingen på detta forum eller halso.info.

Men det verkar ju inte ligga någonting i det här som sagt.