handdator

Visa fullständig version : hur lång tid?


Tulork
2005-03-12, 12:28
Hur lång tid efter man tagit sin proteindrink efter träningen ska man äta? Dricker eiselt ultraway.

aliquis
2005-03-12, 12:55
Brukar ju nämnas en timme, jag var alltid dum och såg till att vänta 1 timme även om jag var sugen förr. Ätstörningar ja tack =P, samma sak med 3-timmars regeln ;)

Ju tidigare desto bättre antar jag, sålänge vasslet och de snabba kolhydraterna har hunnit lämna matsäcken. Du kan ju alltid ta en lite mindre portion och följa upp med nästa lite tidigare istället.

Tulork
2005-03-12, 13:01
Brukar ju nämnas en timme, jag var alltid dum och såg till att vänta 1 timme även om jag var sugen förr. Ätstörningar ja tack =P, samma sak med 3-timmars regeln ;)

Ju tidigare desto bättre antar jag, sålänge vasslet och de snabba kolhydraterna har hunnit lämna matsäcken. Du kan ju alltid ta en lite mindre portion och följa upp med nästa lite tidigare istället.

Vad skulle hända annars? Fettinlagring? :cryout:

King Grub
2005-03-12, 13:03
Hur lång tid efter man tagit sin proteindrink efter träningen ska man äta? Dricker eiselt ultraway.

30-60 minuter senare kan det vara dags för första målet. Hellre ett flertal mindre påfyllningar under timmarna efter träning än ett par bastanta. Att vänta timtal med intag av kolhydrat och protein efter träning saktar ned återhämtning och glykogeninlagring markant och gör att proteinsyntes uteblir.

hammer95
2005-03-14, 17:12
30-60 minuter senare kan det vara dags för första målet. Hellre ett flertal mindre påfyllningar under timmarna efter träning än ett par bastanta. Att vänta timtal med intag av kolhydrat och protein efter träning saktar ned återhämtning och glykogeninlagring markant och gör att proteinsyntes uteblir.

Är det absolut bäst att slänga i sig protein direkt efter träningen, alltså bara några minuter efteråt?

King Grub
2005-03-14, 17:13
Är det absolut bäst att slänga i sig protein direkt efter träningen, alltså bara några minuter efteråt?

Ja, tillsammans med kolhydrat.

hammer95
2005-03-14, 17:29
Så kyckling tillsammans med någon Vitargo dryck t ex. Vitargo+creatin direkt efter träning förbättrar träningsresultatet, men med hur mycket?

King Grub
2005-03-14, 17:46
men med hur mycket?

Protein efter passet jämfört med inte protein efter passet? Flera hundra procent.

Levenhagen och andra (Med Sci Sports Exerc. 2002 May;34(5):828-37) visade att proteinsyntesen var förhöjd med 300% när kolhydrat och protein gavs direkt efter träning, men när man väntade tre timmar, gav detta bara en förhöjd proteinsyntes med 12%.

Utan protein efter passet stimulerar träningen alltså i princip ingen muskeltillväxt alls.

"Whereas postexercise intake of either NO or SUPP resulted in a net leg release of essential amino acids and net loss of whole-body and leg protein, SUPP+PRO resulted in a net leg uptake of essential amino acids and net whole-body and leg protein gain"

NO och SUPP-grupperna = 0 gram protein efter träning. SUPP+PRO-grupp 10 gram protein efter träning. Proteingruppen stimulerade proteinsyntes, grupperna utan protein förlorade muskelprotein. När man tog protein direkt efter träning stimulerades nybildning av muskelprotein; när man väntade... uteblev proteinsyntes.

Frazze
2005-03-14, 17:48
Ju tidigare desto bättre antar jag, sålänge vasslet och de snabba kolhydraterna har hunnit lämna matsäcken.
Blidde lite fel där väl? :)