handdator

Visa fullständig version : "Ihoptryckt" rygg


guest
2005-03-12, 09:44
Tjosan

Jag som många andra sitter stilla största delen av dagen. Först i skolan och sedan hemma vid datorn. Jag har börjat känna vissa smärtor i ryggen och ska till sjukgymnast på måndag. Men jag undrar vad ni tror om att det kanske inte är en så bra ide att styrketräna? Det kanske bara är en löjlig ide jag fått men borde man inte bli mer "ihoptryckt" av alla dessa tunga vikter?
Sen undrar jag om det kanske skulle hjälpa att sticka ut och springa lite regelbundet, för att få upp lite rörlighet, lr är detta inte bra för ryggen det heller? (längesen jag tränade kondition :em: )
Kanske lite konstiga frågor men går ju och funderar och tänkte det var lika bra att fråga.

Halldin
2005-03-12, 09:55
Res dig upp och gå runt lite i rummet var femtonde minut eller så. Lite stretchning eller morgongymnastik kan vara skönt också.

Åse Columbus
2005-03-12, 10:06
Ta ngra promenader först....SEN kan du övergå till att springa om det känns bra..

Fatalist
2005-03-14, 14:04
Och själv ska du börja träna, det är ju där felet ligger *slap*

guest
2005-03-14, 15:10
Och själv ska du börja träna, det är ju där felet ligger

Vem jag?
Jag har tränat ett halvår ungefär

Frazze
2005-03-14, 15:17
Nej, du blir inte ihoptryckt av styrketräning, kanske om du kör tunga knäböj att du blir en cm kortare, men det går tillbaka efter en natts sömn. Men som normal styrketräningsmotionär är det en av de sista saker du behöver oroa dig för, då effekten snarare är motsatt.
Men om du ska få upp rörlighet av löpning? Är du osannolikt stel eller känner du dig bara stillasittande? Självklart ska du springa om du känner för det, du förbättrar konditionen och anävnder kroppen. All träning är bra för kroppen(genrellt sagt), förutsatt att du utför alla övningar rätt och inte överdriver vad gäller belastning och träningsdos.

guest
2005-03-14, 21:19
Att man inte blir ihoptryckt, det vet jag. Det jag menade är om att hantera de tunga vikterna, i vilken övning som helst egentligen, kan vara dåligt för en rygg som lätt sjunker ihop och blir lite öm, pga av för lång tids stillasittande.
När jag sa att jag ville få upp rörligheten klantade jag väl till det lite ordmässigt kanske. En kropp som är ute och springer och är aktiv borde väl ha lättare att hålla sig upprät om dagarna och inte säcka ihop, tack vare den regelbundna motionen, hellre än en som sitter på en stol om dagarna. Nu när jag skriver det så verkar det så självklart så funderar på att sudda ut, men det får stå kvar.
Inser att det ser konstigt ut, men jag vet inte hur jag ska skriva det bättre.
Bottom line : Att springa(röra på sig) och träna tungt bör ge stabilare "mellankropp" och är inte en dålig idé?

Frazze
2005-03-14, 23:31
Att man inte blir ihoptryckt, det vet jag. Det jag menade är om att hantera de tunga vikterna, i vilken övning som helst egentligen, kan vara dåligt för en rygg som lätt sjunker ihop och blir lite öm, pga av för lång tids stillasittande.
När jag sa att jag ville få upp rörligheten klantade jag väl till det lite ordmässigt kanske. En kropp som är ute och springer och är aktiv borde väl ha lättare att hålla sig upprät om dagarna och inte säcka ihop, tack vare den regelbundna motionen, hellre än en som sitter på en stol om dagarna. Nu när jag skriver det så verkar det så självklart så funderar på att sudda ut, men det får stå kvar.
Inser att det ser konstigt ut, men jag vet inte hur jag ska skriva det bättre.
Bottom line : Att springa(röra på sig) och träna tungt bör ge stabilare "mellankropp" och är inte en dålig idé?

Att börja konditionsträna i form av löpning är en mycket bra idé, oavsett anledning.
Vidare kanske du borde fundera lite på ergonomi när du sitter hela dagarna, väldigt lite kan göra väldigt stor skillnad...

Fatalist
2005-03-15, 15:41
Om du börjar köra marklyft (korrekt utförda såklart) får du en väldig stabilitet i överkroppen, om du inte redan gör det tycker jag du ska börja! Självklart ska du träna magen tungt också. Resten av kroppen med för den delen :)