handdator

Visa fullständig version : Stora problem med Trapezius.


Naom
2005-03-11, 17:11
hej har helt enkelt stoora problem med att få mina Trapezius att växa.
Jag kör 3 set shrugs 1 gång i veckan när jag kör rygg men de vägrar bara att växa medans resten av ryggen växer.
Finns de ingen annan övning till övre Trapezius än Shrugs ?
Eller är shrugs den bästa och att jag bara bör köra hårdare och hoppas på de bästa?

jwzrd
2005-03-11, 17:15
Frivändningar och drag är något som verkligen svider i trapsen. Annars, kör på tungt och hårt, trapsen tål mycket smörj. Testat med både hantlar och skivstång?

palme
2005-03-11, 17:16
Marklyft!

jwzrd
2005-03-11, 17:17
Marklyft!

Yes. Den härjar rejält i trapsen!

Naom
2005-03-11, 17:18
Frivändningar och drag är något som verkligen svider i trapsen. Annars, kör på tungt och hårt, trapsen tål mycket smörj. Testat med både hantlar och skivstång?

Bara testat med hantlar. Ska väl testa me stång och se hur de känns.

palme
2005-03-11, 17:19
Yes. Den härjar rejält i trapsen!

Säker? Kan be seagorath rita streckgubbar...

jwzrd
2005-03-11, 17:20
Säker? Kan be seagorath rita streckgubbar...

Haha jag tänkte på det innan jag postade.

Fatalist
2005-03-11, 17:53
Det var ett problem få förunnat :eek: Om du inte kör marklyft borde du börja med det!

Sheogorath
2005-03-11, 18:05
Säker? Kan be seagorath rita streckgubbar...

Sålänge du inte påpekar exakt vad i mina steckgubbar som är fel kan du ju ta och knipa igen. Rejält.

(och ja, marklyft är bra för trapsen, med eller utan streckgubbar)

Doctor Snuggles
2005-03-11, 18:35
Helt ofrivilligt har mina traps börjat växa som gräs. Av vad?
Marklyfts-lockouts. Till det behövs förslagsvis ett powerrack - man skall nämligen bara lyfta stången kanske ett kvarts marklyft eller mindre till lockoutläge.

bubbe
2005-03-11, 19:50
Helt ofrivilligt har mina traps börjat växa som gräs. Av vad?
Marklyfts-lockouts. Till det behövs förslagsvis ett powerrack - man skall nämligen bara lyfta stången kanske ett kvarts marklyft eller mindre till lockoutläge.

kronlyft?

mystic[-_-]
2005-03-11, 19:57
kronlyft?

borde vara det han menar :)

MAXX
2005-03-11, 20:04
Ot: Hur mkt kör ni på i skivstångs shruggs?

Tycker jag var ganska stark som körde på 180 i det idag *flex*

AnimalGen
2005-03-11, 20:05
Se till så att dina shrugs verkligen är strikta så du bara inte står och "juka" med hantlarna.

Fultjack
2005-03-11, 20:08
en lite mer udda övningar annars som är kanon är farmers walk :thumbup:

MAXX
2005-03-11, 20:09
Se till så att dina shrugs verkligen är strikta så du bara inte står och "juka" med hantlarna.
nej jag håller skivstången stilla någon sekund i toppläget så nej jag juckar inte :D

AnimalGen
2005-03-11, 21:03
nej jag håller skivstången stilla någon sekund i toppläget så nej jag juckar inte :D
Bra. :thumbup:

Doctor Snuggles
2005-03-12, 02:14
kronlyft?

Nja, inte riktigt. Som jag sa så är det "lockouts", alltså då man "låser ut" vikten. Kronlyft börjar från precis under knät ungefär. Detta börjar vid låret någonstans. Jag kör det mest som en greppövning och viktvänjningsövning för vanliga mark än något annat, men trapezius får (uppenbarligen) ordentligt med stryk också. Faktum är att det är såpass effektivt att jag funderar på samma princip (stabilisering med tunga vikter i sträckmomentet) för andra muskelgrupper som släpar. :D

Shadow Warrior
2005-03-12, 11:02
20reps hantelshrugs och dropsets?

Gripper 200 LB
2005-03-12, 11:18
Övningar som är guld värda när man ska bygga trapezius är framförallt marklyft, frivändningar, ryck och farmers walk.

aliquis
2005-03-12, 12:41
trodde "småryckandet" var ok med, det är ju iaf rätt vanligt att man ser folk köra det. Är väl inte tal om någon from där dock.

tobbe__
2005-03-13, 12:37
Vad är 'farmers walk'?

Gripper 200 LB
2005-03-13, 13:23
Ett snabbt exempel, ta upp två hantlar från golvet sedan går du med hantlarna så långt som möjligt till du tappar dom eller tills du når en speciellt uppsatt sträcka.

På strogmantävlingar så brukar man lyfta och gå med speciella Farmers Walkväskor, kan se ut på lite olika sätt. Finns bilder att se om man söker på nätet eller tittar in på någon strongman sida.

Har själv tränat en del Farmers Walk och det är kanon för trapzen, händerna, underarmarna och ryggen. Övningen ger både styrka och uthållighet och dessutom tränar man mer eller mindre alla stora muskelgrupper i kroppen när man tränar denna övning seriöst.

Gripper 200 LB
2005-03-13, 13:26
http://davedraper.com/gallery/showphoto.php/photo/313/sort/1/size/medium/cat/518/page/

RobbeliRobban
2005-03-13, 13:36
Ett snabbt exempel, ta upp två hantlar från golvet sedan går du med hantlarna så långt som möjligt till du tappar dom eller tills du når en speciellt uppsatt sträcka.

På strogmantävlingar så brukar man lyfta och gå med speciella Farmers Walkväskor, kan se ut på lite olika sätt. Finns bilder att se om man söker på nätet eller tittar in på någon strongman sida.

Har själv tränat en del Farmers Walk och det är kanon för trapzen, händerna, underarmarna och ryggen. Övningen ger både styrka och uthållighet och dessutom tränar man mer eller mindre alla stora muskelgrupper i kroppen när man tränar denna övning seriöst.

Tycker att den är skönare och känns betydligt säkrare, om man bara lyfter upp och håller kvar. (Dvs utan att kuta omkring). tid istället för sträcka.

AnimalGen
2005-03-13, 18:23
Tycker att den är skönare och känns betydligt säkrare, om man bara lyfter upp och håller kvar. (Dvs utan att kuta omkring). tid istället för sträcka.
Precis, fattar inte varför man ska kuta omkring, det räcker med att man håller dem.

Gripper 200 LB
2005-03-14, 00:20
Precis, fattar inte varför man ska kuta omkring, det räcker med att man håller dem.

Om man bara står på en och samma plats utan att röra sig förvandlas övningen istället till en isometrisk övning vilket innebär att det kommer att beröra färre muskelgrupper. Sedan finns det andra faktorer som spelar in.

1. Du får absolut ingen träning i benen om du bara står stilla, går du med tunga vikter under en viss tid så kommer du att känna av det ordentligt i benen vilket betyder att benmusklerna får sig en omgång.

2. Du får upp konditionen genom att gå omkring med vikterna, särskilt om du försöker att hålla ett snabbt tempo, man blir rejält andfådd efter ett tag kan jag lova.

3. När du går omkring med vikterna så kommer dessa att sättas i gungning vilket gör att musklerna får jobba ännu mer och i olika vinklar, dessutom går du inte heller på samma sätt hela tiden även om man försöker att hålla så rak kurs som möjligt, övningen blir därmed mer dynamisk och tack vare detta så kan flera muskler aktiveras och även balansen tränas till en viss del.

Det heter ju Farmers Walk av en anledning ;)

Fors
2005-03-14, 00:36
Om man bara står på en och samma plats utan att röra sig förvandlas övningen istället till en isometrisk övning vilket innebär att det kommer att beröra färre muskelgrupper. Sedan finns det andra faktorer som spelar in.

1. Du får absolut ingen träning i benen om du bara står stilla, går du med tunga vikter under en viss tid så kommer du att känna av det ordentligt i benen vilket betyder att benmusklerna får sig en omgång.

2. Du får upp konditionen genom att gå omkring med vikterna, särskilt om du försöker att hålla ett snabbt tempo, man blir rejält andfådd efter ett tag kan jag lova.

3. När du går omkring med vikterna så kommer dessa att sättas i gungning vilket gör att musklerna får jobba ännu mer och i olika vinklar, dessutom går du inte heller på samma sätt hela tiden även om man försöker att hålla så rak kurs som möjligt, övningen blir därmed mer dynamisk och tack vare detta så kan flera muskler aktiveras och även balansen tränas till en viss del.

Det heter ju Farmers Walk av en anledning ;)


Med det resonemanget får benen ingen träning av knäböj.

Baan
2005-03-14, 00:51
Med det resonemanget får benen ingen träning av knäböj.

nej du läser inte vad han skriver. Klart du rör åp musklerna och jobbar dynamiskt i böj, men står du STILL med vikter i händerna så händerj u ingenting, benen jobbar dynamiskt, och står du helt rakt med benen så blir det mycket tyngt på lederna. Går du runt däremot så blir det dynamisk träning i en del delar av kroppen och statisk i andra. Hela poängen med farmers wakl är just som han förklarat att man går runt och gör om det till en dynamisk övning istället bara för att stå still och köra någon statisk träning av grepp..

Sheogorath
2005-03-14, 08:46
Dessutom får ju trapsen parera och stabilisera mer när man går eftersom ju väskorna/hantlarna/whatever knappast kommer att vilja befinna sig på en rak fin linje utmed kroppen när man börjar konka. Tycker att det är uppenbart att trapsen får jobba hårdare vid riktig farmer's walk än vid "holdbar"-varianten, även om de såklart jobbar mycket där också.

Just my two cents... :thumbup:

palme
2005-03-14, 08:51
Sålänge du inte påpekar exakt vad i mina steckgubbar som är fel kan du ju ta och knipa igen. Rejält.

(och ja, marklyft är bra för trapsen, med eller utan streckgubbar)

Haha annars vad?

Ingen ide att argumentera med dig för du inser inte att du har fel. Men orka tjaffsa. Lycka till med byggandet :thumbup:

pellepedal
2005-03-14, 09:13
Precis, fattar inte varför man ska kuta omkring, det räcker med att man håller dem.

Det är Farmers Hold. :thumbup:

Jense
2005-03-14, 09:28
amen bara ta i mer så växer det, det är inte svårare än så

Gripper 200 LB
2005-03-14, 12:35
Med det resonemanget får benen ingen träning av knäböj.

Du har missuppfattat det hela, läs inlägget igen, annars tyckte jag att Baan och Sheogorath svarade bra.