handdator

Visa fullständig version : Omega 6 & Becel


Hoffa
2005-03-11, 16:34
När jag var och handlade så kollade jag på näringsinnehållet på Becel bordsmagarin. Det låter ju lovande, hälsosamt bla bla osv.

Detta är näringsinnehållet:

Per 100g:
320 kcal
Protein 2g
Kolhydrater 0g
Fett 35g

- Varav mättat 7g
- Varav enkelomättat 11g
- Varav fleromättat 17g - Varav omega-3 2g - Varav omega-6 15g (!)

Det som slog mig var det höga innehållet av Omega 6 fettsyran!
Jag har många gånger läst att Omega 6 är farligt fett om man inte äter tillräckligt med Omega-3. 7g mättat är ju överkomligt så det är ingen fara.
Men dom skriver på förpackningen, "högt innehåll av fleromättat fett" och sen fyller dom paketet med Omega-6! Visst är Omega-6 en fleromättad fettsyra men dom flesta refererar ju Omega-3 som den fleromättade fettsyran som är hälsosam och som också är det.

Så frågan är, om man äter kanske 10g av Becel varje dag, finns det några hälsorisker då? Utifrån synpunkten att det innehåller så mycket Omega-6.

Visst vet jag att det också innehåller höga halter av ett cancerframkallande ämne som heter PAH, men jag vet inte om det var just i Becel bordsmagarin, tror det var i Becel Pro-Active.

William
2005-03-11, 17:16
När jag var och handlade så kollade jag på näringsinnehållet på Becel bordsmagarin. Det låter ju lovande, hälsosamt bla bla osv.

Detta är näringsinnehållet:

Per 100g:
320 kcal
Protein 2g
Kolhydrater 0g
Fett 35g

- Varav mättat 7g
- Varav enkelomättat 11g
- Varav fleromättat 17g - Varav omega-3 2g - Varav omega-6 15g (!)

Det som slog mig var det höga innehållet av Omega 6 fettsyran!
Jag har många gånger läst att Omega 6 är farligt fett om man inte äter tillräckligt med Omega-3. 7g mättat är ju överkomligt så det är ingen fara.
Men dom skriver på förpackningen, "högt innehåll av fleromättat fett" och sen fyller dom paketet med Omega-6! Visst är Omega-6 en fleromättad fettsyra men dom flesta refererar ju Omega-3 som den fleromättade fettsyran som är hälsosam och som också är det.

Så frågan är, om man äter kanske 10g av Becel varje dag, finns det några hälsorisker då? Utifrån synpunkten att det innehåller så mycket Omega-6.

Visst vet jag att det också innehåller höga halter av ett cancerframkallande ämne som heter PAH, men jag vet inte om det var just i Becel bordsmagarin, tror det var i Becel Pro-Active.

Omega-6 i sig är inte farligt på ngt sätt. Det är en ngt snedvriden bild i media om den familjen men precis som omega-3 är livsnödvändig, är även omega-6 essentiell.

Problemen uppstår först när man äter på tok för mycket omega-6 i förhållande till omega-3. I Sverige är det inget större problem då vi har den bästa kvoten i Europa :thumbup:

Du kan lugnt ta Becel på mackan om du känner för det.

Angående Pro-Active, kolla här (http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage____7197.aspx).

/William

Hoffa
2005-03-11, 17:28
Problemen uppstår först när man äter på tok för mycket omega-6 i förhållande till omega-3.
/William

Aha, det redde ut en del trådar.

Men är det inte på tok för mycket omega-6 i förhållande till omega-3 i Becel?

William
2005-03-11, 17:36
Aha, det redde ut en del trådar.

Men är det inte på tok för mycket omega-6 i förhållande till omega-3 i Becel?

Den bästa kvoten för hälsa tror man ligger mellan 1:1 och 1:4, i Becel är det 1:7,5 så det är ju lite högre men det är långt ifrån katastrofalt. Dessutom spelar det ingen större roll vad kvoten är i ett enskilt livsmedel så länge det inte utgör den årimära fettkällan i kosten. Tanken är ju att kosten ska vara varierad och därigenom ska man uppnå rätt kvot.

/William

Sverker
2005-03-11, 18:09
Jag skulle vilja säga förhållandet 1:2 när man skall återställa balansen efter flera års överätande av Omega-6 och förhållandet 1 : 5 när man väl är i balans och allt flyter på.
Siffrorna är mycket nära Williams så förhållandet är nog av akademisk natur och inom det hyperoptimala området.

Hoffa
2005-03-11, 18:50
Men omega-6 har samma egenskaper som omega-3 vad gäller den positiva effekten på insulinkänsligheten? Vad skiljer omega-3 från omega-6 egentligen om man ser det ur ett tränings&kost perspektiv? Alltså fettförbränning, anabola egenskaper osv.

Sverker
2005-03-11, 19:53
Det här skrev jag för länge sedan.


Från Omega - 3 och från Omega - 6 fett bildar kroppen Prostaglandiner och Tromboxaner som har hormonliknade egenskaper. Den ena är gas och den andra är broms.
När vi tex får en blödning så levrar sig blodet. Från Omega - 6 kommer signalen " Täpp till, täpp till " så att jag inte förblöder och från Omega - 3 kommer signalen " lös upp, lös upp " så att jag får fram syre så att jag inte kvävs !
På samma sätt gäller det med spänningen i blodkärlen. Omega - 6 kniper åt så att blodtrycket stiger och vi inte svimmar av blodbrist till hjärnan och Omega- 3 slappnar av så att blodet kommer fram i de finaste blodkärlen långt ut i kroppen. En mycket fin balans.

Vi kan styra balanse Omega - 6 till Omega - 3. Mycket forsknig tyder på att vi skall äta förhållandet 5 : 1. Nu äter vi i Västerlandet betydligt mer Omega - 6 än -3 så för att återställa balansen måste man ned till 3 : 1 eller t o m 2 : 1. Slutsatsen är enkel = > ÄT MER FISK.


Omega-6 är i princip linolsyran, C18.2.
Finns främst i alla vegetabiliska oljor. Mest i tistelolja följt av solrosolja. Därefter kommer de vanliga matlagningsoljorna med ökad andel omättat fett, oljesyra, och Omega-3 fettsyran linolensyra.

Linolsyra, Omega-6 har inga possitiva effekter på insulinet.

aliquis
2005-03-11, 20:57
7g mättat är ju överkomligt så det är ingen fara.
Men dom skriver på förpackningen, "högt innehåll av fleromättat fett" och sen fyller dom paketet med Omega-6! Visst är Omega-6 en fleromättad fettsyra men dom flesta refererar ju Omega-3 som den fleromättade fettsyran som är hälsosam och som också är det.
...
Så frågan är, om man äter kanske 10g av Becel varje dag, finns det några hälsorisker då? Utifrån synpunkten att det innehåller så mycket Omega-6.

*whatever*
Alla vegetabiliska oljor förutom linfröoljan innehåller ju mest omega6, och fleromättat fett är nyttigast. Omega3 fettsyror får du väl fixa från något annat håll, men så sämst förhållande var det ju inte. Låter som något stenålderskost/ätmassaanimalisktfetttrams.
Och ja, 1.5gram omega6/dag kommer döda dig, definitivt!