handdator

Visa fullständig version : Annorlunda projektarbete?


Kimball
2005-03-10, 22:21
En tanke slog mig som vore rätt intressant.
Jag tänkte om 3-5 pers i min klass (inkl jag, går i 2an) skulle kunna ha en liten "tävling" om vem som kan gå upp mest ren muskelmassa på ett år?
Behöver ju inte läggas upp som en tävling, utan mest för att se hur mkt de faktiskt kan bli för en medelålderskid liksom. Man för loggbok under varannan månad då man skriver ner mat och träning osv.
Man mäter kroppsfettnivå innan och efter.

Men sen är min fråga... går det på ngt sätt checka halvt exakt hur mkt muskelmassa man innefattar? Eller är de en omöjlighet?
Kan inte tänka riktigt ordentligt nu efter att ha skrivit svenskaarbete, men de borde väl på utan att kalla in ett stort forskarlag, eller?

En tanke bara, vore kul att se.

henke_in_training
2005-03-10, 22:41
om ni kan se till att ni ligger på ungefär samma fettprocent och sedan kolla vikten, men det blir nog svårt, finns säkert nåt sätt att mäta muskelmassa fråga nån kunnig :)

ugly_kid
2005-03-10, 23:23
Ja det finns redskap för att mäta muskelmassa, vissa impedancvågar klarar detta, och det finns även en annan typ som också skickar singnaler i kroppen som jag har testat, men vet tyvärr inte vad maskinen heter

hallar
2005-03-11, 06:52
Man kan mäta det med en sk bioimpedansmätning. Kan utföras på vårt gym för 75 kr (Gerdahallen i Lund). Det ger inte ett perfektvärde, men det är ett bra sätt att mäta utveckling. Kommer själv att använda mig utav en sådan apparat under min diet.

z_bumbi
2005-03-11, 07:19
Kör bioimpedans och kaliper, ha som en del av arbetet att förklara felkällor.

Kimball
2005-03-11, 07:55
Så det skulle alltså räcka att checka bf nivån nu och då? Hur vet man hur mkt som är vätska osv? Kanske ligger inom felmarginalerna ^^

Peter
2005-03-11, 09:31
Jag har tidigare jobbat med att göra bioimpedansmätningar och det var rätt vanligt att elever gjorde olika projektarbeten och uppsatser just som det du beskriver.

Med bioimpedansmätningen ser du fettvikt, ecm (det som inte är celler) och bcm (cellmassan) det gör att du kan dra mycket bättre slutsatser om muskelmassan än via en kalipermätning där du bara mäter tjockleken på lunderhudsfettet. Under en period där du äter fel/ för lite och är under muskelnedbrytning kommer du se en minskning av bcm och en ökning ecm vilket du inte skulle märka i kalipermätning.

Berätta vilken stad du bor i så ska jag tipsa om var du kan mäta i närheten.