handdator

Visa fullständig version : Smärtsam knöl på handen


Decamber
2005-03-10, 20:37
Hej!
Min flickvän har haft en knöl på ovansidan av handen i ca ett år, som ibland gör ont. Hon minns inte vad som gjorde att denna uppstod, men förmodligen slog hon i handen i något, kanske på ett gymnastikpass. Hur som helst tänkte jag höra med er om ni kan säga någonting klokt utifrån min beskrivning. Hon ska ansöka om läkartid imorgon, men jag är ändå nyfiken eftersom läkartider ju brukar dröja.

Knölen är 1 cm x 0.5 cm ungefär och ligger just där fingrarnas senor går ihop, i början av vänstra handen på översidan. Något mer till höger om mitten. När handen böjs framåt/inåt syns den tydligare, men det gör som mest ont när handen böjs bakåt. Knölen känns ungefär som en sena när man trycker på den.

Smärtans vara och icke vara samt dess intensitet går i vågor. Ibland gör det ont konstant, ibland bara när handen trycks bakåt, och ibland känns det knappt alls.

Jag misstänker själv, utan någon kompetens överhuvudtaget inom området, att det kan röra sig om en stukning/vrickning som blivit inflammerad. Låter detta vettigt? Är det antiinflammatoriskt och kylning som gäller, tro?

Är min beskrivning alltför diffus för att utgå ifrån, eller har ni någon aning om vad detta kan vara?
Tack på förhand!

Grov
2005-03-10, 20:47
Hej!
Min flickvän har haft en knöl på ovansidan av handen i ca ett år, som ibland gör ont. Hon minns inte vad som gjorde att denna uppstod, men förmodligen slog hon i handen i något, kanske på ett gymnastikpass. Hur som helst tänkte jag höra med er om ni kan säga någonting klokt utifrån min beskrivning. Hon ska ansöka om läkartid imorgon, men jag är ändå nyfiken eftersom läkartider ju brukar dröja.

Knölen är 1 cm x 0.5 cm ungefär och ligger just där fingrarnas senor går ihop, i början av vänstra handen på översidan. Något mer till höger om mitten. När handen böjs framåt/inåt syns den tydligare, men det gör som mest ont när handen böjs bakåt. Knölen känns ungefär som en sena när man trycker på den.

Smärtans vara och icke vara samt dess intensitet går i vågor. Ibland gör det ont konstant, ibland bara när handen trycks bakåt, och ibland känns det knappt alls.

Jag misstänker själv, utan någon kompetens överhuvudtaget inom området, att det kan röra sig om en stukning/vrickning som blivit inflammerad. Låter detta vettigt? Är det antiinflammatoriskt och kylning som gäller, tro?

Är min beskrivning alltför diffus för att utgå ifrån, eller har ni någon aning om vad detta kan vara?
Tack på förhand!


Det låter rätt likt något jag själv har, jag har det på min högra hand på samma ställe som du beskriver att din flickvän har det på sin vänstra hand.
jag ser den ganska tydligt och om jag böjjer fram handen syns den extra tydligt och känns väldigt väl, framförallt om man jämför med den "friska" handen där den här "knölen" är helt obefintlig. Jag är så lat eller lat är fel uttryck men jag har inte orkat släpa iväg mig till läkaren ännu, för att få höra att det är någe skit bara, men jag väntar ivrigt på vad för svar din respektive får, verkar det vara någe lurt, skall jag med uppsöka läkare så snart som möjligt.

Detta började för ca ett år sedan för mig med, och det är främst när jag kör tunga pressövningar framförallt bänkpress militärpress samt snebänkpress, jag kör med handledslindor och efter varje set känns det som om högerhandleden skall gå av. Min "knöl" sitter alltså snett till vänster där senorna går ihop precis ovanför handleden typ.

Har hon fått någon läkartid ännu?

följer intressant tråden...

Lycka till !!

Decamber
2005-03-10, 20:58
Grov,
Det låter som att ni har samma skavank! Jag ska hålla tråden uppdaterad så fort jag hört något från läkaren. Flickvännens mamma skulle snacka med läkaren imorgon i samband med ett eget ärende, så förhoppningsvis kan hon bli undersökt nästa vecka (vi bor i en rätt liten stad).

Decamber
2005-03-10, 21:12
Nu har jag googlat lite och hittat något som verkar mycket sannolikt att det är. Ganglion Cysts, kallas det på engelska, alltså gangliecysta (vet inte om det är korrekt fackterm dock).

http://orthoinfo.aaos.org/brochure/thr_report.cfm?Thread_ID=8&topcategory=Hand

Högst upp.

Grov
2005-03-10, 21:18
Grov,
Det låter som att ni har samma skavank! Jag ska hålla tråden uppdaterad så fort jag hört något från läkaren. Flickvännens mamma skulle snacka med läkaren imorgon i samband med ett eget ärende, så förhoppningsvis kan hon bli undersökt nästa vecka (vi bor i en rätt liten stad).

Okay bra där ser man, ja jag skall kolla på länken du angivit så snart jag skrivit detta inlägg..

Men som sagt kung att du uppdaterar så man får se om hon får något vettigt svar när och om hon besöker läkare.

Grov
2005-03-10, 21:22
En annan fråga när hon trycker på "knölen" känns den mjuk eller hård?
min känns som en blandning mellan sena/ben dvs rätt hård men ändå lite lite mjuk skum förklaring men det ja är så den känns haha.

Decamber
2005-03-10, 21:27
Jag tror jag förstår din förklaring, hehe, jag skulle nog beskriva det likadant. Det känns typ som en sena fast den är större, men samma "material" som en sena.

Här är en bild på en "ganglion cyst" tagen från nätet:
http://www.davidlnelson.md/images/ganglion1.jpg

Grov
2005-03-10, 21:38
Jag tror jag förstår din förklaring, hehe, jag skulle nog beskriva det likadant. Det känns typ som en sena fast den är större, men samma "material" som en sena.

Här är en bild på en "ganglion cyst" tagen från nätet:
http://www.davidlnelson.md/images/ganglion1.jpg

Okay hehe ja den där handen var ju 110år gammal :cool: näe men allvarligt så där stor knöl har jag inte, hrmm f-n jag måste nog gå till farbror doktor någon dag....

Är din flickväns "knöl" sådär stor?

Decamber
2005-03-10, 22:29
Vadå 110 år... det där är ju min flickväns hand... :(

...
Just ja, jag har redan sagt att jag hittade den på nätet. Fasen. ;)
Skämt åsido. Hennes knöl är inte alls sådär stor, den syns knappt om hon inte böjer in handen. Den sitter dock på samma ställe och är likadant formad.

Helea
2005-03-10, 23:03
ja, jag har precis samma sak! Dock har jag det på båda händerna samt att jag börjar få samma på fötterna. Inte kul att köpa joggingskor längre - inget passar *grr27*
Det konstiga med knölarna är att de verkar variera i storlek, ivargefall mina på händerna. Vissa dagar syns de extremt och kan göra ont, andra dagar inte.

Jag har hört att det här är ärftligt och det verkar stämma för min mamma har samma sak. Hon blev tvungen att åka till sjukahuset och operera bort dem. Tydligen var det mest var i dem... usch.... :MrT:

Helea
2005-03-10, 23:04
"att Vara eller inte Vara" haha tjohoo :D

Arne Persson
2005-03-10, 23:11
Förr tog läkarn fram bibeln eller dylik tjock bok och smällde den över "knutan" så den sprack! ;)

Grov
2005-03-10, 23:36
Förr tog läkarn fram bibeln eller dylik tjock bok och smällde den över "knutan" så den sprack! ;)

jag undrar dock om det är samma sak jag har, något är det dock iaf haha, kanske man får sig en speciell upplevelse om man går dit då :hbang:

drkrupp
2005-03-11, 00:53
Samma som jag har? Jag fick min på jobbet för en massa år sedan. Vissa år försvann den, men kom tillbaka. Nu har den funnits några år. Ingenting jag har ont av, dock.

http://www.drkrupp.se/bilder_forum/kruppknut.jpg

Helea
2005-03-11, 08:08
Samma som jag har? Jag fick min på jobbet för en massa år sedan. Vissa år försvann den, men kom tillbaka. Nu har den funnits några år. Ingenting jag har ont av, dock.

http://www.drkrupp.se/bilder_forum/kruppknut.jpg


Ja, ser ut som min. Fasst det e lite mindre hår på min dock :cool:

Grov
2005-03-11, 08:30
Samma som jag har? Jag fick min på jobbet för en massa år sedan. Vissa år försvann den, men kom tillbaka. Nu har den funnits några år. Ingenting jag har ont av, dock.

http://www.drkrupp.se/bilder_forum/kruppknut.jpg

Påminner om min, min är dock lite lite mindre.

raZmus
2005-03-11, 08:37
Vilket sammanträffande! Pratade igår med en tjej som hade dessa symptom som du beskriver. Hon hade fått diagnosen Ganglion och har en remiss och ska fixa det på måndag. Hon sa att hon fått det pga att hon överansträngt handleden så att ett ben skavt hål på ledbandet. Detta hade sedan gjort att ledbandsvätska läckt ut och sedan kapslats in.

Låter precis som du beskriver det, blir större när man vinklar handen framåt osv.

Grov
2005-03-13, 22:50
Vadå 110 år... det där är ju min flickväns hand... :(

...
Just ja, jag har redan sagt att jag hittade den på nätet. Fasen. ;)
Skämt åsido. Hennes knöl är inte alls sådär stor, den syns knappt om hon inte böjer in handen. Den sitter dock på samma ställe och är likadant formad.


har det hänt något mer har hon besökt läkare ännu?

Lizard
2005-03-13, 23:45
Förr tog läkarn fram bibeln eller dylik tjock bok och smällde den över "knutan" så den sprack! ;)
*spy*

Lizard

Decamber
2005-03-14, 06:55
har det hänt något mer har hon besökt läkare ännu?

Hon har via sin mor utav läkaren fått den preliminära diagnosen ganglion, men hon ska själv dit imorgon. Förmodligen blir hon då remitterad till något annat ställe.
Jag kan posta här när tjejen själv snackat med läkaren.

Grov
2005-03-14, 08:23
Hon har via sin mor utav läkaren fått den preliminära diagnosen ganglion, men hon ska själv dit imorgon. Förmodligen blir hon då remitterad till något annat ställe.
Jag kan posta här när tjejen själv snackat med läkaren.

ja gör gärna det tackar

Decamber
2005-03-15, 17:28
Nu har tjejen snackat med läkaren, och han trodde det var ganglion. Hon blev dock remitterad till ett annat ställe för röntgen, för att försäkra att det inte var något i skelettet (cancer). Risken var väldigt liten trodde läkaren. Om diagnosen ganglion verifieras, tömmer de den sedan.

AndersHermansson
2005-03-15, 18:38
Jag hade en sån där som ömmade när jag spelade mycket datorspel :D Det försvann av sig själv.

Grov
2005-03-18, 18:28
Nu har tjejen snackat med läkaren, och han trodde det var ganglion. Hon blev dock remitterad till ett annat ställe för röntgen, för att försäkra att det inte var något i skelettet (cancer). Risken var väldigt liten trodde läkaren. Om diagnosen ganglion verifieras, tömmer de den sedan.

Okay där ser man kankse bäst man går och kollar sig då, thanx för svaret-

Metal_boy_
2005-03-18, 19:01
folk får discbråck, har ni fårr runkbråck?