handdator

Visa fullständig version : Komma tillbaka till träningen


Gabber
2005-03-10, 15:32
Tja,

Hur gör ni som pga sjukdom, jobb, personliga problem eller andra skäl inte kunnat tränat i t.ex. 2 veckor i sträck för att ta er tillbaka?

Hur tränar ni första måndagen? Vilka övningar eller rättare sagt hur intesivt och kör ni helkroppspass eller en muskelgrupp i taget och hur hårt?

Jag är i den sitsen nu och jag körde ett helkroppspass i måndags och nu mår jag inte bra. 2 veckor borta från träningen och sen ett helkroppspass. nu är jag stel och har ont i hela kroppen. jag tränar nu en muskelgrupp per dag och förhoppningsvis kommer jag väl tillbaka om en/två veckor.

jakke
2005-03-10, 15:34
Tja,

Hur gör ni som pga sjukdom, jobb, personliga problem eller andra skäl inte kunnat tränat i t.ex. 2 veckor i sträck för att ta er tillbaka?

Hur tränar ni första måndagen? Vilka övningar eller rättare sagt hur intesivt och kör ni helkroppspass eller en muskelgrupp i taget och hur hårt?

Jag är i den sitsen nu och jag körde ett helkroppspass i måndags och nu mår jag inte bra. 2 veckor borta från träningen och sen ett helkroppspass. nu är jag stel och har ont i hela kroppen. jag tränar nu en muskelgrupp per dag och förhoppningsvis kommer jag väl tillbaka om en/två veckor.
Jag drar igång som vanligt. Kanske lite lungare, fast det blir det naturligt om man vart sjuk i några dagar

palme
2005-03-10, 15:37
Jag börja köra seriöst för 2 månader sen nåt, ett nytt träningsprogram samt längtan till resultat räckte för köra hårt. En 2v's sjukdom borde inte påverka din inställning till träning, pröva att va skadad i ett halvår.

jwzrd
2005-03-10, 15:39
Börja med halvkroppspass. LÄTT.

Dag 1: bröst, axlar, triceps, mage
Dag 2: rygg, biceps, ben, vader

Kör 2 dagar, vila en, kör så i ett par veckor. Efter 3-4 veckor har du kapacitet och styrka nog att köra på vikter du gjorde innan ett 3-4 månader långt pass. Det går fort som fasen. Men man måste börja lätt, inget failure, inget extrapumpande, inga dropset, inga forced reps osv. 1-2 övningar per kroppsdel, bara stora övningar. Man är tillbaka på nolltid.

Frazze
2005-03-10, 15:54
Tja,

Hur gör ni som pga sjukdom, jobb, personliga problem eller andra skäl inte kunnat tränat i t.ex. 2 veckor i sträck för att ta er tillbaka?



Seriöst? borta i två veckor? Vem bryr sig? Känns det ens någon skillnad? Det är bara att trumma på.

Gabber
2005-03-10, 16:16
Seriöst? borta i två veckor? Vem bryr sig? Känns det ens någon skillnad? Det är bara att trumma på.

det känns om du har spytt varje dag och jobbat samtidigt. nåt virus enligt läkaren. men nu känner jag mig bättre fast enormt svag och slapp, det är därför jag frågar.

men det där med Dag 1 och 2 verkar vara genoförbart just nu. det provar jag. tack

Baan
2005-03-10, 16:24
hm jag var väl borta nästna ett år, sommarn 2003 reste jag, sen blev det lumpen fram till april 2004 sen var det resa fram till skolstart i slutet av augusti, och mellan det så var den enda träninge lite discoträningne på skitgymmet på P4 samt några mer "seriösa" pass då jag var hemma lite.

Hade inga större problem att komma tillbaka, visst det tog ett tag att börja komma tillbaka på lite av dom vikterna man hade innan, samt självklart att man känner sig slut och ovan vid träning dom första veckorna men även efter en ganska lång vila så tycker jag man kommer in i det hela snabbt.

Grov
2005-03-10, 16:39
2veckor, då kör jag ett helkroppspass ca 2set på varje övning och 2övningar på varje muskelgrupp. Vila 2-3dar, sedan smäller jag igång som vanligt.

Grisen
2005-03-10, 20:31
Jag sänker vikterna ganska rejält och fokuserar på att träna med bra teknik.

Frazze
2005-03-10, 20:34
det känns om du har spytt varje dag och jobbat samtidigt. nåt virus enligt läkaren. men nu känner jag mig bättre fast enormt svag och slapp, det är därför jag frågar.

men det där med Dag 1 och 2 verkar vara genoförbart just nu. det provar jag. tack

Ja, okej, men då skulle jag vila mig i form, det funkar alltid :)

Gabber
2005-03-11, 10:26
har kört igenom hela kroppen på 2 dagar, totalt 6 h och det känns jättebra. det är lite snurrigt i huvudet fortfarande men jag känner att det tog riktigt bra och på söndag byter jag gym och kör hårt igen.

z_bumbi
2005-03-11, 10:28
har kört igenom hela kroppen på 2 dagar, totalt 6 h och det känns jättebra. det är lite snurrigt i huvudet fortfarande men jag känner att det tog riktigt bra och på söndag byter jag gym och kör hårt igen.


Har du kört 3 h per dag som komma igång träning? Hur ser dina vanliga pass ut i så fall, 5 timmar i sträck?

Gabber
2005-03-11, 10:30
Har du kört 3 h per dag som komma igång träning? Hur ser dina vanliga pass ut i så fall, 5 timmar i sträck?

onej, inte sen jag började jobba. passen vara 1-1.5 h varje dag. men jag tänkte att det är bättre att göra allt och pressa mig igenom hela kroppen istället för att slösa en vecka för varje del och träna lätt. och det gav resultat. im back.

z_bumbi
2005-03-11, 10:35
onej, inte sen jag började jobba. passen vara 1-1.5 h varje dag. men jag tänkte att det är bättre att göra allt och pressa mig igenom hela kroppen istället för att slösa en vecka för varje del och träna lätt. och det gav resultat. im back.

Läs igenom det du har skrivit tidigare i tråden och sen det du skrivit ovan.
Tänk sen lite på hur du säger emot dig själv..

Varför ska du pressa dig när du är orolig för hur du ska kunna komma tillbaka efter ett uppehåll pga sjukdom?

Gabber
2005-03-11, 10:41
Läs igenom det du har skrivit tidigare i tråden och sen det du skrivit ovan.
Tänk sen lite på hur du säger emot dig själv..

Varför ska du pressa dig när du är orolig för hur du ska kunna komma tillbaka efter ett uppehåll pga sjukdom?

brukar du aldrig ändra dina tankar, åsikter och idéer eller? När jag skrev det där hade inte jag varit till gymmet. men när jag drog dit så ändrades mitt sätt att tänka.

det blir så när man älskar att träna, det kommer tillbaka. men när du sitter framför datorn och ett forum halvsjuk så är det lätt att snacka så.

hänger du med?

jwzrd
2005-03-11, 11:18
Att totalt sluta tänka är inte samma sak som att tänka i andra banor. 3 timmar på gymmet efter sjukdom?!

Gabber
2005-03-11, 11:39
Att totalt sluta tänka är inte samma sak som att tänka i andra banor. 3 timmar på gymmet efter sjukdom?!

sluta tänk på vad som är rätt och fel och gör det bara. inget tjafs. så ska man tänka. ångrar mig bara att jag tog upp ämnet när jag ändå brukar lösa allt på det viset. och det funkar varenda gång.

3 h efter sjukdom? det är inte så att jag brutit benet eller ryggen.

Yankeee
2005-03-11, 11:43
Efter 2 veckor kör jag som vanligt. Dock lite längre vila efter passen.