handdator

Visa fullständig version : Ny razzia mot fildelare


Gabber
2005-03-10, 13:54
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/10/20050310125531_CS/20050310125531_CS.dbp.asp

ska man skratta, gråta eller bli förbannad. jag vet inte. vad känner ni när ni läser detta?

Grahn
2005-03-10, 13:56
De testar lagen igen, klart de skiter i att de skadar folk det gäller ju att maximera sin vinst.

Yankeee
2005-03-10, 13:57
Stasi :confused:

boxsquat
2005-03-10, 14:04
http://www.piratbyran.org/

Piranha
2005-03-10, 14:11
Jävla sopor ... hoppas Banhof stämmer dem för förlusterna de gör under driftstoppet ..

Piranha
2005-03-10, 14:13
Kryptera mera , nu slår jag av open access på min FTP och tillåter endast SSH inloggningar ..

boxsquat
2005-03-10, 14:19
Kryptera mera , nu slår jag av open access på min FTP och tillåter endast SSH inloggningar ..

Annars kan du ju köra ftp-ssl (helst med vsftpd). =) Lika sekure som sftp/scp.

Piranha
2005-03-10, 14:24
Annars kan du ju köra ftp-ssl (helst med vsftpd). =) Lika sekure som sftp/scp.


Japps , finns i serv-u som jag kör ..

Rataxes
2005-03-10, 14:27
Med den takt APB samlar på sig fiender och systematiskt eliminerar stöd från olika samhällsparter med sina handlingar tror jag inte de finns kvar om 6 månader. Det är lättande att läsa sånt här då man påminns om hur fruktansvärt effektiva APB är på att skapa negativ goodwill.

kelk
2005-03-10, 14:33
Finns det något lätt sätt att kryptera information? Jag menar så att dom inte vet vad man egentligen delar med sig av. =)

Yankeee
2005-03-10, 14:42
Finns det något lätt sätt att kryptera information? Jag menar så att dom inte vet vad man egentligen delar med sig av. =)

Dela ut linux-distar.

kelk
2005-03-10, 14:55
Hur kul är det =/

abjorn
2005-03-10, 15:03
orka... Universal, EMI och Sony behöver verkligen mer pengar för att kunna driva sin verksamhet *rolleyes*

Åker väl dit själv snart... Vette katten vad jag har i min dator som är lagligt ;)

Jet
2005-03-10, 15:14
HAHA, läste ni detta:

"Enligt uppgift söker tjänstemännen från kronofogden efter bevis på olaglig fildelning som distribuerat sammanlagt fyra låtar och fyra filmer."

HAHAHAHAHA

abjorn
2005-03-10, 15:20
HAHA, läste ni detta:

"Enligt uppgift söker tjänstemännen från kronofogden efter bevis på olaglig fildelning som distribuerat sammanlagt fyra låtar och fyra filmer."

HAHAHAHAHA


det är faktiskt 4 filmer och 8 album *rolleyes* *popcorn*

jwzrd
2005-03-10, 15:21
Sätter dom dit alla som otillåtligen kopierar texter och bild från olika Internet-sidor, eller dom som publicerar utan tillåtelse från upphovsmannen?

Baan
2005-03-10, 15:24
Sätter dom dit alla som otillåtligen kopierar texter och bild från olika Internet-sidor, eller dom som publicerar utan tillåtelse från upphovsmannen?

det blir ett djävla jobb egentligen :D

Gabber
2005-03-10, 15:28
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,615494,00.html

det är ju roligt hur stort detta blir fast det inte är det. löjligt värre...

Pez
2005-03-10, 15:40
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,615494,00.html

det är ju roligt hur stort detta blir fast det inte är det. löjligt värre...
" Bahnhof har 35 anställda och kontor på flera ställen i landet.
Huvudkontoret i Stockholm ligger på samma adress som Antipiratbyrån.
- De är dessutom kund hos oss, säger Karlung lite syrligt."

Jag skulle vilja höra hur det låter framöver när APB ringer kundtjänst.. :D

King Grub
2005-03-10, 15:44
Jag gillar ordet "Gryningsräd" i Aftonbladets artikel...

Baan
2005-03-10, 15:46
hm ännu en gång mest svenska filmer/artister som man letar efter... jaja man får väl hålla sig till det lilla omvärlden producerar ;)

jwzrd
2005-03-10, 15:46
det blir ett djävla jobb egentligen :D


Kommer aldrig hända i samma utsträckning, det finns inga pengar att tjäna där.

Johan O
2005-03-10, 15:51
Jag gillar ordet "Gryningsräd" i Aftonbladets artikel...

Hihi. Nyss var det ju även en "Sexattack" (notis på förstasidan) i Big brother när en dum jävel ollade nån ännu dummare jävel i nacken.

Baan
2005-03-10, 15:54
Kommer aldrig hända i samma utsträckning, det finns inga pengar att tjäna där.

nej det var ju ytterst skämtsamt menat med tanke på att folk lägger upp en hel drös med bilder här som är rätt upphovsrättskyddade men itne är det många som bryr sig, möjligtvis om upphovsmannen själv fick reda på det, men då skulle man nästan behöva tjäna pengar på hans verk för att det skulle vara värt att gå till domstol med det...

Pez
2005-03-10, 15:55
Vi försöker hålla tillbaka med snack om fildelning mm här på kollo... vill bara ge en liten påminnelse där..

Vad jag tycker är mest skamligt är hur APB tas emot av de statliga skattefinansierade instanser som medverkar till att bränna enorma summor pengar på att jaga enskilda fildelare... det verkar ju inte finnas några större svårigheter att jaga upp ett gäng poliser, kronofogdeanställda osv i gryningen för husrannsakan och "gryningsraider"... sen klagas det på att det finns för lite pengar av och hos dessa myndigheter.. JA DET ÄR KLART SOM FAN OM DOM TAR UT EN MASSA ARBETSTIMMAR FÖR SKITSAKER!

Sen att APB begår brott (brott mot PUL that is) i samma utsträckning som dom upptäcker det verkar det ses mellan fingrarna med.. *rolleyes*

Jaja.. detta är bara min högst personliga åsikt och reaktion.. *grr27*

palme
2005-03-10, 15:56
"Klockan nio i morse stövlade 20 tjänstemän in på Bahnhofs huvudkontor i Stockholm."

Är de snutar? Annars kan de ju knappast komma och tro att de kan gå in och rycka burkar hur som helst. Skalle på näsan skulle de ha.

Baan
2005-03-10, 15:57
intressant ändå att det är 20 pers, den "operationen" måste ändå kosta lite bara i löneväg, frågan är om dom ens kommer få fast särskilt många, intressant ha 20 pers som sätter fast 3 pers :D

Pez
2005-03-10, 16:02
"Klockan nio i morse stövlade 20 tjänstemän in på Bahnhofs huvudkontor i Stockholm."

Är de snutar? Annars kan de ju knappast komma och tro att de kan gå in och rycka burkar hur som helst. Skalle på näsan skulle de ha.
Kronofogdar..

palme
2005-03-10, 16:05
Kronofogdar..

Ja avdankade snutar då :laugh:

jwzrd
2005-03-10, 16:06
Ja avdankade snutar då :laugh:

Vakter? :laugh:

Pez
2005-03-10, 16:07
intressant ändå att det är 20 pers, den "operationen" måste ändå kosta lite bara i löneväg, frågan är om dom ens kommer få fast särskilt många, intressant ha 20 pers som sätter fast 3 pers :D
Det är iofs normalt - en dom, vad det än gäller för brott kräver en hel del personaltimmar (utredning, beslag, spaning, juridiskt mumbojumbo osv) men frågan är om det är ok att använda en såpass stor apparat för detta brott... jag anser att det är förkastligt, men det verkar ju finnas de i rättsapparaten som anser att det är nåt som borde prioriteras... *whatever*

muskelbyggarn
2005-03-10, 16:09
Håller med dig Pezen, hur kan våra skattekronor tillåtas användas så här? Bolagen bakom fjantbyrån får väl betala de statligt anställda tjänstemännen på kronofogden (förlåt wannabee copps) för det jobb de skall utföra. 4 filmer och 8 cd:s kom igen nu, en stab på 20 + 10 pers för det? Måste finnas en realitet i antalet till antalet som skall jagas.

Skulle vara kul att se när 20 poliser + 10 extra inkallade går ut på ett larm om en våldtäkt som skett under natten. De söker man ur huse för att få tag på gärningsmannen...

Vet varjefall vad jag skall säga till kronofogden nästa gång jag behöver deras tjänster för att driva in pengar, inte är det för att någon är skyldig mig pengar utan för att de är skyldiga mig pengar PLUS att de verkar vara ena jäkla filderare. Då kommer resurserna fram fort som fan tydligen...

Baan
2005-03-10, 16:14
Det är iofs normalt - en dom, vad det än gäller för brott kräver en hel del personaltimmar (utredning, beslag, spaning, juridiskt mumbojumbo osv) men frågan är om det är ok att använda en såpass stor apparat för detta brott... jag anser att det är förkastligt, men det verkar ju finnas de i rättsapparaten som anser att det är nåt som borde prioriteras... *whatever*

jojo visst men jag menade, iofs sa jag vlä det inte :D , att det känns lite overkill med tanke på "brottet" osv. Men lite onödigt av mig att klaga på alla "skattepengar" som går åt det när jag väl betalat några tusenlappar i skatt hittills

Pez
2005-03-10, 16:22
jojo visst men jag menade, iofs sa jag vlä det inte :D , att det känns lite overkill med tanke på "brottet" osv. Men lite onödigt av mig att klaga på alla "skattepengar" som går åt det när jag väl betalat några tusenlappar i skatt hittills
Nej jag tycker inte det är "onödigt" att klaga när man som medborgare ser nåt man inte gillar.. speciellt i detta fall.. klaga på och låt myndigheterna förstå att vi inte accepterar att dom kissar bort våra skattepengar på skitsaker!

Jag är upprörd. Faktiskt.

ErikWrestlingFreaket
2005-03-10, 16:26
Det är väl lagligt att ladda ner filmer och musik men inte att sprida det eller?

Grahn
2005-03-10, 16:27
Nej jag tycker inte det är "onödigt" att klaga när man som medborgare ser nåt man inte gillar.. speciellt i detta fall.. klaga på och låt myndigheterna förstå att vi inte accepterar att dom kissar bort våra skattepengar på skitsaker!

Jag är upprörd. Faktiskt.

Prioriteringarna verkar ju vara helt åt helvete, fan vad sjukt det måste kännas för de grova brottsoffer som inte fått rättvisa när de läser om detta.
Vilket hån....

palme
2005-03-10, 16:28
Vakter? :laugh:

Nej just kronofogdar brukar vara gammla snutar som fortfarande måste ha nåt typ av "makt" yrke.

Baan
2005-03-10, 16:28
Det är väl lagligt att ladda ner filmer och musik men inte att sprida det eller?

ja några månader frammåt, sen den förste i någon månad till sommaren (jag har faktiskt taskigt minne) så komer det även vara förbjudet att inneha upphovsrättskyddad materiel. kanske 1. juni.. kommer inte ihåg

Pez
2005-03-10, 16:32
ja några månader frammåt, sen den förste i någon månad till sommaren (jag har faktiskt taskigt minne) så komer det även vara förbjudet att inneha upphovsrättskyddad materiel. kanske 1. juni.. kommer inte ihåg
Det är det som är lite kul.. för det första så måste då APB begå ett brott för att kunna dokumentera det.. :D

För det andra så är rättsläget otroligt osäkert i dagsläget - att få en fällande dom innebär att det måste bevisas att en överföring av filen skett.. innehav är som sagt inte brottsligt fn..

PS. 1 juli är det sagt.

Gabber
2005-03-10, 16:36
http://antipiratbyran.se/

:)

Yankeee
2005-03-10, 16:38
http://antipiratbyran.se/

:)

Alltid lika roligt :D

Baan
2005-03-10, 16:39
Det är det som är lite kul.. för det första så måste då APB begå ett brott för att kunna dokumentera det.. :D

För det andra så är rättsläget otroligt osäkert i dagsläget - att få en fällande dom innebär att det måste bevisas att en överföring av filen skett.. innehav är som sagt inte brottsligt fn..

PS. 1 juli är det sagt.

jojo, självklart är det inte lätt för dom fälla någon, till min och säkert många andras glädje (dock med tanke på hur lite jag tankar och att jag inte försöker sälja någon något så tror jag inte jag riskerar något heller) och det är ju ganska klart att det är svårt att bevisa sånt, vilket egentligen är bra för man vill ändå på något sätt inte känna sig "ägd" av staten i sådanna här frågor, utan att staten, som alla andra, måste presentera bra bevis om det ska bli något. Sen är det ju klart inte lätt visa att man delat med sig upphovsrättskyddad material, man skulle säkert kunna diskutera delningen på DC t ex som rätt "oskyldig" då man aldrig avsåg att någon skule tanka från en, man bara följde reglerna på respektive hub ;) nu börjar det bli lite för mycket *bs* iofs hehe

men i vilket fall som helst så låter det ju rätt illa efter 1 juli, dvs inget innehav alls av upphovsrättskyddade grejer, det jag undrar är, räknas bilder och sånt med, jag är ändå tämligen säker på att alla som har internetuppkoppling har någon gång snott med sig något upphovsrättskyddad från internet. Men det blir säkert inget mer med förutom att dom kommer ha bra mycket lättare att fälla dom som tas varje år p g a ändrade regler och att det räcker att du har filmerna på datorn. Tror dock inte många fler kommer åka fast.

christian
2005-03-10, 16:50
Papper från tingsrätten

http://www.idg.se/ArticlePages/200503/10/20050310125531_CS/tingsratten.pdf

muskelbyggarn
2005-03-10, 17:17
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,615543,00.html

Ok, det är en annan femma...
Men det rättfärdigar ändå inte så många från kronofogden, vi snackar inte 500 datorer som skall undersökas...

Chris
2005-03-10, 17:37
Shit vad rädd jag blev idag, hade just läst den här tråden och kollat runt lite allmänt om piratkopiering. Så går man till postlådan och hittar ett brev från polisen där det står "anmälan - stöld" på. HAha.. fan, höll på skita på mig :D Men det var nånting angående min stulna plånbok. *flex*

Allan
2005-03-10, 17:50
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,615543,00.html

Ok, det är en annan femma...
Men det rättfärdigar ändå inte så många från kronofogden, vi snackar inte 500 datorer som skall undersökas...

Man tog tillfället i akt att låta en massa nybörjare följa med ett par rutinerade. Allt i avvaktan på den "stora" räden. Det här är bara början. Jag har skrivit tidgare att APB kommer att ge sig på webbhotell och nätleverantörer - och ska man ge sig på BBB lär man behöva rätt många som hjälper till.

allan

zanzi
2005-03-10, 18:21
jahapp, dags att AES kryptera linuxburkarna och fylla på med några gig ram på winburkarna... APB (aftonbladet) har lyckats skrämma mig =)

Fatalist
2005-03-10, 18:27
..."Härmed anmäler jag Antipiratbyrån för brott mot Personuppgiftslagen.

Enligt rapportering i media samlar Antipiratbyrån in personuppgifter genom automatiska sökvertyg. Dessa personuppgifter behandlas på ett okänt sätt och utan personers uttryckliga medgivande. Det är oklart om Antipiratbyrån får personuppgifter från Internetleverantörer
eller tvärt om, men enligt Antipiratbyråns egen utsaga skickas det ut varningsbrev från deras företag till personer som hittats genom automatisk datasökning.
Om uppgifter ges ut av Internetleverantörer till andra företag anmäler jag även dessa för spridning av personuppgifter utan medgivande.

Jag vill vara anonym i min anmälan."

skickas till datainspektionen@datainspektionen.se om du också motsätter dig deras verksamhet :thumbup:

ivandrago
2005-03-10, 18:31
När jag läste om den nya fildelningslagen sade en hög herre hos polisen att lagen inte kommer spela någon roll i praktiken, för polisen kommer ändå inte lägga några som helst resurser på att jaga folk som delar ut filer så länge det finns en massa ouppklarade mord, rån, våldtäkter etc - man prioriterar redan bort en massa saker som är värre än fildelning...

Man undrar ju hur APB har lyckats få polisen att tydligen ändra sig?

Allan
2005-03-10, 18:31
...skickas till datainspektionen@datainspektionen.se om du också motsätter dig deras verksamhet :thumbup:

Inte för att jag stöder det där, men jag ska genast berötta att ni ska inte eposta. Ni ska skriva på papper, lägga i kuvert, frankera och stoppa i en brevlåda.
Nördheadz har nämligen redan trampat igång fejkmejlandet - vilket datainspektionen givetvis genomskådade omedelbart. Det verkar ju lite underligt att fyrahundra personer skickade från exakt samma IP-adress inom loppet av åtta sekunder....



allan

palme
2005-03-10, 18:35
Inte för att jag stöder det där, men jag ska genast berötta att ni ska inte eposta. Ni ska skriva på papper, lägga i kuvert, frankera och stoppa i en brevlåda.
Nördheadz har nämligen redan trampat igång fejkmejlandet - vilket datainspektionen givetvis genomskådade omedelbart. Det verkar ju lite underligt att fyrahundra personer skickade från exakt samma IP-adress inom loppet av åtta sekunder....



allan

Ja men alla vi sitter ju inte med samma ip adress eller hur?

Däremot är det ju inte anonymt...

Baan
2005-03-10, 19:09
När jag läste om den nya fildelningslagen sade en hög herre hos polisen att lagen inte kommer spela någon roll i praktiken, för polisen kommer ändå inte lägga några som helst resurser på att jaga folk som delar ut filer så länge det finns en massa ouppklarade mord, rån, våldtäkter etc - man prioriterar redan bort en massa saker som är värre än fildelning...

Man undrar ju hur APB har lyckats få polisen att tydligen ändra sig?

ja alltså polisen är inte den som samlar bevis och massa skit mot fildelarna, det är ju självklart storbolagen, APB och kanske några andra organisationer (har inte 100 koll på det där) -- däremot har ju polisen säkerligen skyldighet att agera när man väl samlat bevis och ska gripa någon, men det är nog inga större resurser från polisen som går på det. Det sura är väl att APB i sig kostar skattebetalarna pengar (dom är ju knappast självförsörjande, eller?)

Allan
2005-03-10, 19:15
Vi har rett ut det här i den här tråden http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39452

Och som jag fattat det är APB självgående. I bakgrunden ligger ju TimeWarner...och de har en och annan krona där. Det finns strategiska skäl till att de väljer Sverige - vi är datortätt, folk här laddar ner mycket, det är lätt att spåra filer via språk etc. Och får man ett gäng prejudicerande domar här kommer det att kunna ge genomslag i resten av Europa.


allan

Baha
2005-03-10, 19:23
Som sagt inga domar ännu, så vad vet man egentligen.


Även domstolarna är ju fullbokade, polisen är fullbokade, kanske lägger man nu kraft på att få dit ngn, men i det stora loppet så spelar det ju ingen roll..så gott som ingen normal ladda filmer person kommer att dömas , finns varken resurser eller intresse för det.

spelar ingen roll hur mkt pengar man lägger från filmbolagens sida, för några extra domstolar o några extra poliser det blir det inte.

Gabber
2005-03-11, 08:24
är det några här som fått in Antipiratbyrån i loggfilerna på Peerguardian?

satt och ladda hem Linuxdist från Sunet då så jag fattar inte. Kontrollerar de hela tiden alla eller letar de efter något speciellt?

ska man behöva oroa sig för att de finns i min loggfil?

Besserwisser
2005-03-11, 09:05
Man tog tillfället i akt att låta en massa nybörjare följa med ett par rutinerade. Allt i avvaktan på den "stora" räden. Det här är bara början. Jag har skrivit tidgare att APB kommer att ge sig på webbhotell och nätleverantörer - och ska man ge sig på BBB lär man behöva rätt många som hjälper till.

allan
Eller så kanske det har att göra med att liknande tillslag (jmf konkurrensverkets gryningsräder) utförs med viss hänsyn tagen till det aktuella företaget. Med andra ord; fler personer - snabbare bevissäkring - mindre olägenhet för det utsatta företaget.

muskelbyggarn
2005-03-11, 11:34
Man tog tillfället i akt att låta en massa nybörjare följa med ett par rutinerade. Allt i avvaktan på den "stora" räden. Det här är bara början. Jag har skrivit tidgare att APB kommer att ge sig på webbhotell och nätleverantörer - och ska man ge sig på BBB lär man behöva rätt många som hjälper till.

allan


Tror faktisk inte det, detta är ett spel för galleriet. Man visar en gång sin myndighetsutövning i skrämsel propaganda. De kommer aldrig komma åt fildelarna till 100% hur gärna de än vill. Det utvecklas motvapen hela tiden. Men liknande räder som denna kommer komma då och då för att just demonstrera myndighetsutövandet. Alltid skrämmer det någon!

Jag tror apm kommer fortsätta ge sig på de större servrarna som i detta fall glocalnet, där kan det finnas pengar och där finns konkreta bevis. En FTP server är lättare att få en dom på och företag kan ha pengar...

Det förekommer liknande ftp på andra isp


Vänl,,,
Tobbe