handdator

Visa fullständig version : Billig mat


KIRE
2005-03-10, 09:21
Efter att jag läst lite i matkostnadstråden blev jag uppmärksammad på att det faktiskt finns bönor osv som man kan äta och som är helt ok näringsmässigt.
Jag vet inget alls om bönor men det hade ju varit intressant att testa lite.

Så vi kanske skulle kunna hjälpas åt att diskutera fram ett bra kostupplägg där bönor ingår som bas och där man kör vassle på morgon och efter träning bara.
Inget kött alls alltså, perfekt för vegetarianer dessutom.

Ett dietupplägg och ett byggupplägg kanske? Båda kompletta med alla fettsyror och aminosyror samt vitaminer , mineraler.

Vad tycker ni, hur ska man lägga upp det? Vad finns att välja på?
Nyttighetsgrad? smidighetsgrad? prisnivå? tillgänglighet osv?

Kom loss nu alla insatta och var lite kreativa :thumbup: :)

Tolkia
2005-03-10, 22:19
Hmmm ... aliquis?

mmmCay
2005-03-11, 13:11
Ett dietupplägg och ett byggupplägg kanske? Båda kompletta med alla fettsyror och aminosyror samt vitaminer , mineraler.

Jag tänker hjälpa till här. Ska ta lite tid att samla alla informationen...

aliquis
2005-03-11, 15:56
Hmmm ... aliquis?
Jag äter ju dock inte "optimalt" ;)

Vitaminer och mineraler är nog lugnt sålänge du äter varierat, ju mer gröna grönsaker/kål som ingår desto bättre antar jag. Enda riktiga problemen på den fronten är vitamin b12 som inte finns i vegetarisk kost (iaf inte i några vettiga mängder och så man vet att det faktiskt fungerar i kroppen), löses med tillskott. Vitamin D tillverkas i huden av solljus men vi i norden får inte solljus av rätt våglängd under vinterhalvåret eftersom det filtreras bort i atmosfären. Därför är mejeriprodukter berikade med A- och D-vitamin men som vegetarian äter man ju inte dessa och får således fixa även D-vitamin på egen hand. D2 brukar vara vegetabiliskt framställt från uv-ljus bestrålad jäst medans D3 brukar vara animaliskt och produceras m.h.a. ullfett. Jod finns i berikat salt och alger, tillskott kan väl eventuellt vara vettigt. Oroar du dig över kalcium i brist på mejeriprodukter finns ju dolomitkalk.

Gällande fett kan man väl försöka undvika oljor med stora mängder omega6 relativt omega3, rapsolja är väl vettigaste matoljan. Linfröolja innehåller väldigt mycket omega3.

För att få i dig fullvärdigt protein bör livsmedel från minst två av grupperna sädesslag, baljväxter eller nötter/frön kombineras. Således ger ris o linser, bröd och jordnötssmör, osv ok proteinkvalite. Potatis och kidneybönor gör det inte. Det är dock inte alltför viktigt att blandningen sker i samma måltid.
Personligen äter jag dock alltid en skvätt sojaprotein till mina brödbaserade mål för att lösa det.

Om man nu inte äter vegansk kost utan bara lakto-ovo-vegetarisk (mjölk och ägg också) så behöver man väl i princip inte bry sig alls.

(Mitt val vegetarian finns på apoteket, inte så mycket till innehåll dock och dyrt. Själv äter jag new nordics multivitamin för vegetarianer som jag tycker har bättre sammansättning. Svenska nyform går ut med att deras blåa V&M inte innehåller några animaliska produkter men det gör den och de har ljugit om det under en väldans massa år, den innehåller Vitamin D3 där en av råvarorna är ullfettet. Lindroos producerar diverse algbaserade tillskott, däribland några tabletter av kelp som innehåller jod, smakar det man förväntar sig men vad gör man inte =P. Finns ju en massa intressanta alger överhuvudtaget men de smakar ju suspekt så det är inget jag brukar äta. (min linfröolja är rätt billig med 48kr/250ml och importeras från kanada via biofood, ekologisk är den också))

Sojabönor innehåller bra fetter, extremt långsamma kolhydrater (gi 20) och mycket protein (37g/100g) av bra kvalite (bv ~85). Quinoa är en sydamerikansk ört? gräs? med ett bv på drygt 70, innehåller mer protein än vete och har en aminosyraprofil som komplementerar både sädesslag och sojabönor bra. Rikt på fiber och fett(relativt..) är det också.
Ohh, och avokado innehåller mycket omega3 också.

Björn Pettersson har skrivit "Vegansk näringslära på vetenskaplig grund" utgiven av energica förlag.
http://se.pricerunner.com/books/9185506796/prices?f_author=Pettersson%2C+Bj%F6rn&f_title=Vegansk+n%E4ringsl%E4ra+p%E5+vetenskaplig+ grund
http://www.bokfynd.nu/cgi-bin/v2.0/www/nph-se.html/product/9185506796

72kr på netbokhandeln, 91kr inkl frakt. ISBN: 9185506796

mmmCay
2005-03-13, 23:25
Tack aliquis!

Eftersom båda mjölk och ägg kan ha sitt plats på det billiga kostschemat,
jag undrar vilka andra vitaminer man kan få brister om man äter bara bönor, linser, havregryn, ägg och mjölkprodukter.

Det vill säga, om man inte äter frukt eller grönsaker alls.

z_bumbi
2005-03-14, 07:53
Det vill säga, om man inte äter frukt eller grönsaker alls.

Varför skulle man utesluta det?

Tolkia
2005-03-14, 11:43
... jag undrar vilka andra vitaminer man kan få brister om man äter bara bönor, linser, havregryn, ägg och mjölkprodukter.
Det vill säga, om man inte äter frukt eller grönsaker alls.
Alldeles för många. För att inte tala om allt annat som finns i färska grönsaker och frukter (olika antioxidanter, t.ex.).
Apoteket (http://www.apoteket.se/) ; välj "rådgivning" - "vårda din kropp" - "vitamin och mineral".

mmmCay
2005-03-14, 12:53
Varför skulle man utesluta det?

Det skulle vara intressant att veta vilka brister man skulle ha och tänka på vilka frukter och grönsaker är bäst.

Och eftersom havregryn och bönor håller till växtvärlden är det möjligt att man behöver inte tillsätta mycket med frukt/grönt.