handdator

Visa fullständig version : Kyla vs Värme efter träning?


- ante
2005-03-09, 23:07
Har funderat lite på hur omgivningens temperatur efter ett träningspass påverkar återhämtning, träninsvärk osv..
Om skillnaden i praktiken inte märks är jag inte särskilt brydd om, vill helt enkelt veta hur det ligger till. :)

Bastu vs Isbad tex, eller kanske det är så att rumstemperatur är det bästa?

Någon som har koll?

Baan
2005-03-09, 23:09
kyla är inte bra för leder så jag vet inte, om du slitit på kroppen och sen fryser ner lederna .. inte altlför bra idé :)

bastu har visat sig ha en smärre effekt på förbränning har jag för mig att jag läset i någon rapport grub visade, annars tror jag i vilket fall som hellst inte att det skadar.

Men överlag, jag skulle hellre hålla kroppen varm än kall.

- ante
2005-03-09, 23:13
Såg ett par killar som deltar i en MMA dokusåpa, dom tävlar om en plats i UFC.. hursomhelst, dom hoppade i ett badkar fyllt med is efter träningen.
En annan av dom satt i ett badkar med varmt vatten, sen sprang han in i duschen och spolade kallvatten på sig, sen tillbaka till badkaret, upprepade detta ett par gånger.

Daniiiel
2005-03-09, 23:19
Såg ett par killar som deltar i en MMA dokusåpa, dom tävlar om en plats i UFC.. hursomhelst, dom hoppade i ett badkar fyllt med is efter träningen.
En annan av dom satt i ett badkar med varmt vatten, sen sprang han in i duschen och spolade kallvatten på sig, sen tillbaka till badkaret, upprepade detta ett par gånger.


killen som hoppar i badkaret har nog förlorat lite för många matcher genom submission strypning

- ante
2005-03-09, 23:20
killen som hoppar i badkaret har nog förlorat lite för många matcher genom submission strypning

Risken finns :)

jonk
2005-03-10, 14:35
Är ny på forumet men jag har läst att genom att växla mellan kyla och värme efter ett träningspass så skall det vara lättare att återhämta sig. Detta för att både kyla och värme ökar blodcirkulationen.
Har själv provat detta med att växla mellan några minuter i bastu och några minuter i kall dusch och upprepa några gånger. Jag tycker själv att man känner sig piggare efteråt, men det kan ju vara bara jag!!

z_bumbi
2005-03-10, 14:42
Det finns vad jag vet inga bevis för att växla kyla och värme underlättar återhämtningen men det finns en stark tro på den metoden bland en rad människor som både har tränat själva, tränat andra och forskat lite på hur kroppen fungerar. Det kan ligga något i det med andra ord men det är ett område som det är svårt att forska på.
Enklare är iofs att växla mellan kalla och varma duschar och inte att bada i isvatten vilket nog sliter på kroppen det med.

Själv vill jag ha det svalt men utan drag efter träningen så att kroppstemperaturen sakta återfår sin normala nivå utan att jag känner mig kall.

pedro
2005-03-10, 15:55
Jag vet inte så mycket om ifall det gör nån nytta att växla mellan varmt och kallt på det sättet, men kan berätta att han som gjorde det, Diego Sanchez, är obesgrad med 12-0 proffsmatcher i MMA under bältet.

Grahn
2005-03-10, 16:31
har för mig att jag läst studier om att värme direkt efter träning försämrar återhämtningen.

Fast jag har inte Grubs tålamod så några studier orkar jag itne visa. :)

Baan
2005-03-10, 16:34
har för mig att jag läst studier om att värme direkt efter träning försämrar återhämtningen.

Fast jag har inte Grubs tålamod så några studier orkar jag itne visa. :)

det måste ju vara lögn. bastu efter träning är ju klockrent. slutsats: det kan ju inte vara illa med värme efter träning

;)

Grahn
2005-03-10, 16:35
Bastu är alltid najs ;) men kanske inte optimalt för *flex*

Diana
2005-03-10, 22:06
att värme(bastu) skulle va sämre efter träningen va de nån som skrev sist den här frågan va uppe oxå, men ja kommer tyvärr inte ihåg om den hade nån studie eller forskning att referera till..

o appropå va som e effektivt o inte för återhämtningen- om man sitter me benen i förhöjjt läge jämfört me resten av kroppen, som man brukar göra när man skadat ett ben- har de nån betydelse för återhämtningen troo? blodcirkulationen blir ju sämre i benen tex...
skulle va intressant o veta :cool:

Baan
2005-03-10, 22:10
att värme(bastu) skulle va sämre efter träningen va de nån som skrev sist den här frågan va uppe oxå, men ja kommer tyvärr inte ihåg om den hade nån studie eller forskning att referera till..

o appropå va som e effektivt o inte för återhämtningen- om man sitter me benen i förhöjjt läge jämfört me resten av kroppen, som man brukar göra när man skadat ett ben- har de nån betydelse för återhämtningen troo? blodcirkulationen blir ju sämre i benen tex...
skulle va intressant o veta :cool:

jag hade faktiskt för mig att grub hade någon intressant rapport bakom bastande och fördelarna med att basta. får se om han reagerar :D

puppas
2005-03-10, 22:14
Acta Physiol Scand. 1986 Sep;128(1):77-81. Related Articles, Links

Some cardiovascular and metabolic effects of repeated sauna bathing.

Leppaluoto J, Tuominen M, Vaananen A, Karpakka J, Vuori J.

Ten healthy male volunteers were exposed to the dry heat of a Finnish sauna (+80 degrees C) for 1 h twice a day for a period of 7 days. After each exposure rectal temperature rose by 0.8-1.1 degrees C and body weight dropped by 0.7-0.9 kg. The systolic blood pressure recorded 3-5 min after the sauna did not change during the experiments but the diastolic blood pressure decreased by 7-37 mmHg (P less than 0.05). The pulse rate rose from 75-80 to 106-116 beats min-1 (P less than 0.05) after the sauna. The increased responses of pulse and temperature adapted to heat exposures so that they were significantly lower after the 3rd day (rectal temperature) or after 6th day (pulse). Metabolic rate increased by 25-33% (P less than 0.01) after the first day. Serum total proteins, Hb and Htc were significantly increased on the 1st and 3rd days but not later, although the dehydration in response to sauna was unchanged as judged from the weight losses. Serum K, Na and Fe were significantly decreased on the 3rd and 7th day indicating that special attention should be given to the electrolyte balance in long-lasting intense heat exposure. No ECG changes were found in recordings taken on the 7th day.

Diana
2005-03-10, 22:18
aaah! vi har en grubb-vikarie! :thumbup:

puppas
2005-03-10, 22:21
:naughty:

z_bumbi
2005-03-10, 22:28
o appropå va som e effektivt o inte för återhämtningen- om man sitter me benen i förhöjjt läge jämfört me resten av kroppen, som man brukar göra när man skadat ett ben- har de nån betydelse för återhämtningen troo? blodcirkulationen blir ju sämre i benen tex...
skulle va intressant o veta :cool:

Om du har tränat ben så tror jag det kan vara negativt, att ligga ner är negativt överhuvudtaget skulle jag tro.

Det man bör göra efter träningen är nog inte att lägga sig eller sätta sig ner och vara stilla (Skinnsoffan i lyftarrummet är så lockande. :cryout: ) utan att man rör på sig tills puls och temperatur har gått ner och sen kan man ta det lugnt.
Att hålla kroppen i rörelse gör att man transporterar runt blodet bättre och får cirkulation i de tränade kroppsdelarna (Här kommer kallt och varmt in igen.), inom friidrotten så kallas det att jogga ner men för styrketräningen räcker det antagligen med att bara gå runt på gymet.
För egen del brukar det ske med automatik då jag tränar mindre saker som rotatorcuff och underarmar på sluten och sen stretchar jag på olika ställen på gymet.