handdator

Visa fullständig version : nått att snaska på !!


mini_biffen
2005-03-09, 22:12
skulle vara jätte tacksamm om någon kunde komma med förslag på vad man kan ha att snaska på framför tv eller lite då då ?? någonting som innehåller väldigt lite energi, med stor volym.. något som kan fungera som ett bra godis..
behöver något nu snabbt då min deff period presis är utökad med 6 veckor ..snälla kom men förslag

föresten de fins ju några sorter sockerfria godisar att köpa på lösvikt va tycker ni om dem ??

Fors
2005-03-09, 22:17
Sockerfritt är dessvärre inte kalorifritt. Godiset du syftar på brukar vara sötat med ett slags sockeralkohol, vilket ger ~3kcal/g. Det blir snabbt alldeles för mkt energi för att vara ett seriös alternativ.

Egentligen är det bara grönsaker som kan tänkas fylla dina önskemål. Minimalt med energi men en hel del att tugga på.
Ex. gurka innehåller inte mer än 10kcal/100g.

Till grönsakerna kan du dricka aspartamläsk/saft - typ fun light/pepsi max.

Johan
2005-03-09, 22:19
Bra fråga, det enda jag kan komma på är typ tärnad paprika, gurkstavar och sånt.
Vill du lyxa på lite så kan du ju välja popcorn eller nötter i väldigt begränsad mängd.
Sockerfritt godis har jag aldrig testat.

mini_biffen
2005-03-09, 23:01
okejj då e de väl bara köra vidare med grönsakerna..
när jag inlädde min deff åt jag ganska mycke pocorn och de va påverkade inte deffen så mycke.. nu har jag nötter so de enda riktiga fett itaget..
äter kanske lite för mycke av dem men så länge jag går ner i vikt eller iallfall inte upp så e de lungt haha..
hur stor skillnad är är skillnaden på fun light och coca cola light
lika okejj eller ??

nemd
2005-03-09, 23:06
Nej för coca cola light är inte speciellt light. Håll dig till Pepsi Maxi som nån innan sa. Annars Fun light jordgubb är ju bland det godast du kan dricka, är helst såld på den. :hbang:

PowPow
2005-03-09, 23:17
Nej för coca cola light är inte speciellt light. Håll dig till Pepsi Maxi som nån innan sa. Annars Fun light jordgubb är ju bland det godast du kan dricka, är helst såld på den. :hbang:

Vad är skillnaden på Pepsi Max och Coca cola light? Energimässigt menar jag.

Egentligen ganska irrelevant, med tanke på att cola light smakar apa, medan pepsi max är störtgott. Men kan ju vara intressant att veta ;)

Rataxes
2005-03-09, 23:19
Dietorelle. De kalorisnålaste smakerna ger knappt 70 kcal per påse, och en sån påse räcker lätt i 15-20 min om du inte slänger i dig flera karameller åt gången, de är ganska sega och ger alltså fint tuggmotstånd, tycker inte det finns något annat som tillfredsställer smaklökarna lika länge per kalori, grönsaker tycker jag inte kvalificerar som tillfredsställande. ;) Dessutom går det betydligt snabbare att trycka i sig 70 kcal grönsaker än en påse Dietorelle.

supremo
2005-03-10, 06:26
Nej för coca cola light är inte speciellt light.

Som någon innan nämnde; Nu får du nog förklara dig, eftersom Cola light och Pepsi Max är likvärdiga produkter.

mini_biffen
2005-03-10, 07:31
okejj men vart köper man dietorelle

King Grub
2005-03-10, 07:32
Vad är skillnaden på Pepsi Max och Coca cola light? Energimässigt menar jag.

Ingen.

Em1l
2005-03-10, 09:28
alltid lika skönt när King Grub kommer och ger rätsida på alla frågor och fungeringar :)

frukt smakar ju mumma! knåpa ihop en fruktsallad kanske?

Halldin
2005-03-10, 09:56
Du kan ju ha diverse grönsaker och någon riktigt lätt dip.

mini_biffen
2005-03-10, 14:25
de är ju bara de att man börjar bli så himmla trött på att hacka grönsaker och skala morötter.. men men

MyungChul
2005-03-10, 14:36
de är ju bara de att man börjar bli så himmla trött på att hacka grönsaker och skala morötter.. men men


det är ju helt upp till dig.. no pain no gain.. dessutom kan du ju fixa till massa samtidigt och ha i kylen (i en bunke med vatten och plast över)

som dip kan du röra ihop kesella med nånon sås du gillar, t.ex. chilisås eller salsa :thumbup:

Proteus
2005-03-10, 16:05
En sak som jag brukar käka som faktiskt är förvånansvärt smaskigt med tanke på att jag inte är någon direkt grönsaksätare är:

Ett rätt stort gäng morötter skalade och skurna i lagom söta stavar..
En burk lättkesälla ihoprörd med lagom mängd lättfil för att få till en krämig gräddfilsliknande konsistens, sen i med en påse estrella/olw dip pulver...

Dippa och njut..

Edit: Taco och tortilla dipparna är godast :D

Baan
2005-03-10, 16:48
tycker själv popcorn kan funka skapligt när man känner att man behöver lite skitmatknark

Jolene
2005-03-10, 17:27
okejj men vart köper man dietorelle
På vanliga mataffärer.

Dom är äckliga. *spy*

- ante
2005-03-11, 01:08
En sak som jag brukar käka som faktiskt är förvånansvärt smaskigt med tanke på att jag inte är någon direkt grönsaksätare är:

Ett rätt stort gäng morötter skalade och skurna i lagom söta stavar..
En burk lättkesälla ihoprörd med lagom mängd lättfil för att få till en krämig gräddfilsliknande konsistens, sen i med en påse estrella/olw dip pulver...

Dippa och njut..

Edit: Taco och tortilla dipparna är godast :D

Detta är en höjdare, gurka funkar också ;)

Em1l
2005-03-11, 08:44
käkade en massa annanass igår.. klockrent! :)

mini_biffen
2005-03-11, 15:13
de här blir bara bättre och bättre. men jag börjar innse att de e de gamla vanliga som jäller. grönsaker extremt lätt dip pocorn och en bit väldigt mörk choklad sen brukar jag äta nötter.....
men kesselan med saft lite kiwi, mandariner, nötter är ju helt underbart skulle fan kunna äta hur mycke som hälst av de

melchiorsen
2005-03-12, 12:14
tuggummi

aliquis
2005-03-12, 13:31
Stoppa i dig rostade sojabönor med banan. Energirikt? ja, men mättande som fasiken. Och gott.

Energifattiga alternativ är ju inte alltid bättre, jag äter en del läkerol, ger ju knappt någon energi men jag blir hungrigare efteråt och vill äta något riktigt =P
Får börja köpa choklad istället, godare och på riktigt :)
tuggummi
Suger ju, dyrt, man tar flera bitar, smaken försvinner, häller i sig några till, smaken försvinner.. och inte blev man mättare heller. Värdelöst. Glää, köper ju inte choklad för att det är energirikt och socker men måste fixa. Vad gäller de positiva effekterna tror dock jag att kakao går precis lika bra, men om man nu kan äta något gott och se någon fördel med det så varför inte =P

Ananas, jordgubbar och kärnfria vindruvor är gott.. torkad ananas, papaya, mango är inte heller helt fel... fikon är nyttiga.

Mons
2005-03-21, 13:15
testa hårda sugkarameller typ turkisk peppar, et inte ritkigt hur mycket energi det finns i dem men en håller ju munnen sysselsatt i flera minuter. Eller så kan du ta starka tuggumin typ extra eukalypus för även om du spottar ut tuggumit så har du en stark mintsmak i munnen så allt annat blir äckligt.

bubbleman
2005-03-21, 17:29
Läkerol:=)