handdator

Visa fullständig version : Muskelgrupper


Brattström
2005-03-09, 19:07
Hej, blev tipsad av en polare om det här forumet och blev såld direkt!
sökt omkring här nu i 2 dagara och läst men har inte hittat nånting om vilka muskelgrupper man bör kombinera i sina pass så nu frågar jag det ;)
P.S: är inte stort fan av benövningar.....

Officer
2005-03-09, 19:19
Du kan kombinera muskelgrupper friskt, beroende på hur du själv tycker det känns.
Men det enda du behöver tänka på är att inte köra ben/rygg på samma dag eller ens tätt intill varandra (t ex måndag resp. tisdag), för det är de största och mest energikrävande muskelgrupperna att köra, och man behöver all energi man kan lägga ner. Du säger att du inte är fan av benövningar. Lär dig bli det!

Timme
2005-03-09, 19:21
Detta är de muskel grupper jag kombinerara.

Bröst - Triceps
Rygg - Biceps
Axlar - Vader
Fram och baksida lår

Det kan också vara skönt att kombinera Biceps och triceps för att dra något superset eller så, extrem pump! :thumbup:

Du får nog lära dig att gilla benövningar för det ser urfånigt ut att komma med en stor och vältränad överkropp men inte ha nått under som bär upp den, så iväg med dig nu och kör några set knäböj! :whipped: ;)

PowPow
2005-03-09, 19:39
Som AnabolicProtein skrev så är det ju upp till dig. Men mitt upplägg ser ut såhär:

ben/triceps
biceps/rygg
bröst/axlar

Bytar ibland plats på triceps och axlar, så att det blir
bröst/triceps
ben/axlar

Brukar försöka köra muskelgrupper tillsammans så att jag kan köra övningar som tar på båda muskelgrupperna, om du förstår. T.ex. som när man kör rodd (och många andra ryggövningar), så tar det ju både rygg och biceps. Samma sak med bänkpress (bröst, triceps, axlar).

Elajt
2005-03-09, 19:55
Jag kör efter MAX-OT, och de första veckorna ser det ut såhär:

Ben
Rygg
Biceps, Triceps, Underarmar, Mage
Bröst
Axlar

Ingen speciell ordning, men dom rekommenderar

ben,
armar, mage
axlar
ryggg
bröst