handdator

Visa fullständig version : Hyresfrågor, hjälp!


Frazze
2005-03-09, 17:16
Hej
har en massa problem angående andrahandshyrning av lägenhet osv. Så om nån tror sig kunna bringa klarhet vore jag tacksam
Det är såhär att jag och min sambo hyrde en hyresrätt i andra hand av person M. Vi skrev på ett inneboendeavtal(med tre mån. uppsägningstid), fastän vi bodde där själva, enligt person M var fastighetsägaren SH med på detta och tyckte det var helt okej. Detta var i juli. Månaderna gick, men så plösligt kommer fastighetsägaren SH och säger per telefon till mig att vi hyr svart (eftersom M tydligen inte informerat SH om att vi hyr lägenheten) och att vi har fram till månadsskiftet nov/dec på oss att flytta.
Vi berättar för M att vi blivit "vräkta" av SH, hon säger att det har vi inte alls det, allt är helt okej. (här börjar vi inse att hon är skum)
Vi flyttar givetvis ändå, och betalar inte in mer hyra till M. Då får vi bla ett sms med ett mordhot, typ om vi inte betalar kan vi säga hejdå till våra familjer. (här inser vi att hon är dum i huvudet) (mordhotet har vi givetvis polisanmält)
Hon vet här om att vi flyttat, men vill alltså ha hyra för tre månaders uppsägningstid. Av någon anledning, chock och stress antar jag, betalar vi in en månads hyra extra, plus en elräkning (hon stod för elabonnemanget).

den 13 dec byter fastighetsägaren SH lås till lägenheten, efter att det suttit ett anslag på dörren som lydde i stil med att "SH önskar få kontakt med kontraktsinnehavaren M före den 13dec, om ej kontakt tagits före detta datum betraktas lägenheten som övergiven och återgår i SHs besittning" (tror det var besittning det stod). Och på kvällen den 13 hade de alltså bytt lås.
(alltså förutsätter jag att hon blev av med sitt förstahandskontrakt och räknas som vräkt)
Nu har vi fått brev från en advokatfirma i Falun som utger sig för att vara hennes ombud, och dessa ber oss nu betala in "resterande skuld" till M:s konto snarast.
Massa turer, men själva kärnfrågan är alltså, kan hon kräva oss på tre månaders hyra för uppsägningstid när hon själv blivit av med kontraktet och vi blivit vräkta? Tycker det låter lite orimligt.
Och vart vänder vi oss nu för att få hjälp?

Yankeee
2005-03-09, 17:22
Hyresgästföreningen skulle jag ta kontakt med.

Frazze
2005-03-09, 17:25
Hyresgästföreningen skulle jag ta kontakt med.
Väntar på svar från dem, de är inte direkt snabba som blixten. Tyvärr...
men tack ändå!

Cilia
2005-03-09, 17:34
har du brevväxling mellan de olika parterna?
har du skrivit brev till henne där du informerar om att du har blivit vräkt av hyresvärden och är tvungen att flytta?
alltid bra att ha korrespondens dokumenterad.

jag skulle gissa att hon inte har ngt case efter 13 dec för förutsättningen för kontraktet är ju att hon har en lägenhet att hyra ut och det har hon ju inte efter den 13 december. Dvs hon har brutit kontraktet i det läget då varan är förbrukad. Innan dess beror det på vad hyresvärden kan intyga men han kan väl ställa upp i en eventuell tvist?

Frazze
2005-03-09, 17:37
har du brevväxling mellan de olika parterna?
har du skrivit brev till henne där du informerar om att du har blivit vräkt av hyresvärden och är tvungen att flytta?
alltid bra att ha korrespondens dokumenterad.

jag skulle gissa att hon inte har ngt case efter 13 dec för förutsättningen för kontraktet är ju att hon har en lägenhet att hyra ut och det har hon ju inte efter den 13 december. Dvs hon har brutit kontraktet i det läget då varan är förbrukad. Innan dess beror det på vad hyresvärden kan intyga men han kan väl ställa upp i en eventuell tvist?

Svar ja, har skrivit och berättat, men har det EJ dokumenterat.
Låter vettigt det där, eftersom hon inte har någon lägenhet att hyra ut, så borde ju avtalet upphöra automatiskt...
Det som gör mig orolig är det att hon fått en jäkla advokatbyrå att ställa upp för henne, jag menar, har inte de ett rykte att tänka på, de borde liksom inte ta upp saker som är helt döfödda. Iof kanske hon inte riktigt informerat om alla omständigheter...
Sedan är hon iof så jävla dum i huvudet att hon kan ha förfalskat brevet.
edit: Brukar man inte gå till inkasso/kronofogden innan man anlitar en advokat? Dessutom, jag menar, det handlar om knappt 10,000 och det här är inte en människa som direkt har det fett ställt. Men det låter ändå dyrt och omständligt att skaffa sig en advokat i första skedet.

Frazze
2005-03-09, 17:47
Relaterad tråd (och smygbump) (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33122)

Sony
2005-03-09, 18:23
Är du med i hyresgästföreningen? I så fall har de ju jurister du kan prata med som har specialkunskap i hyresfrågor och därmed säkerligen varit med om ett liknande fall tidigare och kan berätta hur det gått då eller vad den rimligaste tolkningen av lagen är.

Att hon kontaktat en advokatfirma behöver inte alls betyda att hon sitter säkert, även om jag förstår att du känner dig oroad över det.

Tips nr 2 som är mycket bättre: Ring hyresnämden på din ort och prata med dem, jag fick tyvärr ha en del kontakt med dem för ett år sedan ungefär men deras jurist som jag pratade med ett par gånger var mycket bra att ha och göra med. Finns länk med tel.nr till dem någonstans på nätet...

Sony
2005-03-09, 18:26
Hyresnämnden finns på www.dom.se

Klicka på "Domstolsväsendet" sedan "Hyres & Arrendenämnderna". Finns rätt mycket information där och längst ner tel.nr till de olika städer.

Frazze
2005-03-09, 18:31
Sony, tack, ska prova att ringa imorgon och höra vad de säger. Ska ge mig på att försöka plöja lite på sidan också.

adlibris
2005-03-09, 19:07
Det enklaste är kanske att ringa upp advokatbyrån. Då slår du två flugor i en smäll. Dels vet du om de faktiskt representerar M, dessutom kan du ju förklara din version vilket jag misstänker gör byrån betydligt mindre sugen på att driva ärendet, som ju är fullständigt befängt. Är det som du säger känns det ganska troligt att byrån inte har fått en helt korrekt bild av vad som hänt.

Pez
2005-03-09, 19:09
Antar att det finns ett kontaktnr. till Advokatbyrån?
Kontakta dom och kolla av om det stämmer att dom representerar henne i detta fall, ja ring för att kolla att dom existerar öht.. kan ju vara en klassisk "fuling" - där hon fixat ett snyggt brevpapper och försöker få lite cash genom att skrämma med "advokat".

Sony
2005-03-09, 21:49
Det gör du alldeles rätt i, här uppe i Umeå var de iallafall mycket bra att ha och göra med på hyres/arrendenämden. Mycket bättre än motpartens advokat som snarare var intresserad av att skrämmas dessvärre. Du får höra av dig om hur det går, inte kul alls situation ni hamnat i. :( Hoppas det löser så småningom, med det jobbiga är att det oftast tar tid dvs man hinner oroa sig under lång tid..

Gabber
2005-03-10, 12:42
du kan knappast bli skyldig att betala in någonting extra om du blivit lurad på det viset. du borde stämma henne för att hon ljugit för dig. hon får inte hyra ut i andrahand utan tillstånd och tillstånd får man endast om man pga jobb eller liknande skäl måste flytta längre bort ett tag t.ex.

det har hon tydligen inte gjort och detta är hennes problem, du har hotet på din sida och SH på din sida också enligt mig.

bara för att hon har advokat betyder inte det att hon kommer vinna eller att hon har rätt. ring H-nämnden 08-657 58 28 Marika Bok rotel 8 direkt. Hon hjälpte mig med mina problem och frågor. prova

Pez
2005-03-10, 13:10
tillstånd får man endast om man pga jobb eller liknande skäl måste flytta längre bort ett tag t.ex.
Äh.. offtopic - men det är bara ett av de vanligaste skälen till att man får tillstånd för andrahandsuthyrning, ett annat vanligt skäl är att man skall prova på sambolivet tex.. sen kan man få tillstånd från fastighetsägaren/brf av de konstigaste skäl eller tom utan skäl - även om det inte är så vanligt..

Gabber
2005-03-10, 13:20
Äh.. offtopic - men det är bara ett av de vanligaste skälen till att man får tillstånd för andrahandsuthyrning, ett annat vanligt skäl är att man skall prova på sambolivet tex.. sen kan man få tillstånd från fastighetsägaren/brf av de konstigaste skäl eller tom utan skäl - även om det inte är så vanligt..

jo självklart men jag skrev det som brukar vara vanligast och det var det enda jag kom på då. och jag har lärt mig att allt som står som "lag" inte är helt lätt att tolka, de brukar alltid förvränga allt till deras fördel.

Frazze
2005-03-10, 14:10
Så,då ska vi se, ringa hyresnämnden idag, det första de frågade var om jag var medlem i hyresgästföreningen, jag sa att; ja det är jag, då rekommenderade de mig att gå den vägen först. Varpå detta fick jag prata med en kvinnlig handläggare bara för att ha det dokumenterat, att jag sökt kontakt med dem, och hennes spontana reaktion var att det "låter väldigt märkligt med hela historien". Jag antar att det är bra.

Så, ringde nyss hyresgästföreningen, och de bad mig maila hela historien, vilket jag precis gjorde, så skulle de kolla igenom vem som skulle passa bäst för att hjälpa mig, varpå hon eller han skulle kontakta mig.

Det kan nog lösa sig det här, börjar bli riktigt less på hela situationen, man blir så fruktansvärt oroad och nervös när det blir sånthär.
Jag uppdaterar med hur det går framöver, och tack alla som hjälpt till. Egentligen skulle ni ha en stor *pÖzZiz* allihopa. :thumbup:

Staffo
2005-03-10, 16:06
Det verkar som du börjar få lite ordning på historien. Advokater struntar i om de tror att deras klient kommer att vinna eller förlora tvisten, de har ju betalt för att företräda personer och bevaka deras intressen. De ger självklart råd till klienten, men insiterar denne så går de såklart vidare. Bli inte rädd för advokater. Om hon skulle ha förfalskat brevet från advokatfirman så är hon illa ute, men det tror jag inte hon har.
Låt Hyregästföreningen sköta det där åt dig.

De kan de här sakerna 1000 ggr bättre än jag..
Lycka till!

adlibris
2005-03-10, 19:27
Det verkar som du börjar få lite ordning på historien. Advokater struntar i om de tror att deras klient kommer att vinna eller förlora tvisten, de har ju betalt för att företräda personer och bevaka deras intressen. De ger självklart råd till klienten, men insiterar denne så går de såklart vidare.

Du ser för mycket på TV. Det är knappast troligt att en advokatbyrå har något intresse av att skämma ut sig inför tingsrätten för ett sådant skitärende som det är frågan om. Det är ju just detta som kommer att ske om Frazzes version är helt riktig och hyresvärden dessutom kan bekräfta den.

Cilia
2005-03-10, 19:53
Du ser för mycket på TV. Det är knappast troligt att en advokatbyrå har något intresse av att skämma ut sig inför tingsrätten för ett sådant skitärende som det är frågan om. Det är ju just detta som kommer att ske om Frazzes version är helt riktig och hyresvärden dessutom kan bekräfta den.

precis som i alla branscher så finns det mer eller mindre seriösa företag bland advokatbyråer med.

Sony
2005-03-10, 21:17
Med tanke på att en jurist på hyresgästföreningen här ringde och mer eller mindre hotade mig och min sambo för möbelhyran hon tagit för en lägenhet hon hyrt ut i 4 månader så är nog allt möjligt. Men eftersom du är på den sidan som har hyresgästföreningen som hjälp är det ju bra för din del om de är pigga på att engagera sig.

För övrigt rätt kul när en man från dem ringde på och frågade om vi ville bli medlemmar och frågade om vi kände till dem: "Jo, det gör vi, ni stämde oss för ett par månader sedan". Han blev rätt paff kan jag säga. :D

autowah
2005-03-10, 21:32
Har för mig att vissa gärna kallar andrahandsuthyrning för "inneboende" för att slippa ha tillstånd. Men oavsett vad man kallar det för så kan man knappast begära hyra för något man inte kan erbjuda. Ni borde ha tillbaka hyran för december, hoppas att hyresnämnden hjälper er med allt.

adlibris
2005-03-10, 21:53
precis som i alla branscher så finns det mer eller mindre seriösa företag bland advokatbyråer med.

Jag pratar inte om moral utan om affärssinne. T.o.m. en idiot förstår bättre än att riskera hela sin trovärdighet genom att processa utan något som helst på fötterna. Om nu M har ljugit ihop en historia så är ju den det enda byrån har att gå på om inte Frazze ger sin bild av vad som hänt, samt berättar vad hyresvärden kan vittna om.

Frazze
2005-03-17, 14:38
Sisådär ja. Hyresgästföreningen har varit i kontakt med hennes advokat och berättat de omkringliggande omsätndigheterna i det här fallet, och han bad mer eller mindre om ursäkt för att han skickat oss det där brevet med kravet. Han hade alltså ingen aning om att hon blivit vräkt. Fastighetsägaren har också intygat att vår version är den som stämmer bäst med verkligheten, så att säga.

Vidare kan säga att HGF propsar på att vi borde kräva skadestånd(för att vi blivit tvugna att söka ny lgh omgående, adressändring, flyttkostnader osv, samt eventuellt de hyror hon inte betalat in till fastighetsägaren trots att hon fått dem av oss, plus det vi betalat in efter att vi flyttat, totalt 32700+ev skadestånd. Alternativt 12700+ev skadestånd(vilket enligt mig borde vara mer rimligt). Dessutom har det kommit fram att hon tagit ut en överhyra på 801:-/mån. Lite sugen är man på att tvåla till den här människan...

Dessutom har fastighetsägaren via HGF fått tag på hennes advokat, och därigenom meddelat att hon har en STOR obetald hyresskuld till dem.
Så, ja, allt ordnade sig till slut, nu ska vi bara fundera om det är värt risken att få en gammal hyresvärd i farstun med en yxa i handen och mord i blicken, för att gå till tingsrätten och kräva pengar.

Yankeee
2005-03-17, 14:52
Great :thumbup:

christian
2005-03-17, 14:53
Sisådär ja. Hyresgästföreningen har varit i kontakt med hennes advokat och berättat de omkringliggande omsätndigheterna i det här fallet, och han bad mer eller mindre om ursäkt för att han skickat oss det där brevet med kravet. Han hade alltså ingen aning om att hon blivit vräkt. Fastighetsägaren har också intygat att vår version är den som stämmer bäst med verkligheten, så att säga.

Vidare kan säga att HGF propsar på att vi borde kräva skadestånd(för att vi blivit tvugna att söka ny lgh omgående, adressändring, flyttkostnader osv, samt eventuellt de hyror hon inte betalat in till fastighetsägaren trots att hon fått dem av oss, plus det vi betalat in efter att vi flyttat, totalt 32700+ev skadestånd. Alternativt 12700+ev skadestånd(vilket enligt mig borde vara mer rimligt). Dessutom har det kommit fram att hon tagit ut en överhyra på 801:-/mån. Lite sugen är man på att tvåla till den här människan...

Dessutom har fastighetsägaren via HGF fått tag på hennes advokat, och därigenom meddelat att hon har en STOR obetald hyresskuld till dem.
Så, ja, allt ordnade sig till slut, nu ska vi bara fundera om det är värt risken att få en gammal hyresvärd i farstun med en yxa i handen och mord i blicken, för att gå till tingsrätten och kräva pengar.

Go get it!

Big_Vik
2005-03-17, 15:12
Sisådär ja. Hyresgästföreningen har varit i kontakt med hennes advokat och berättat de omkringliggande omsätndigheterna i det här fallet, och han bad mer eller mindre om ursäkt för att han skickat oss det där brevet med kravet. Han hade alltså ingen aning om att hon blivit vräkt. Fastighetsägaren har också intygat att vår version är den som stämmer bäst med verkligheten, så att säga.

Vidare kan säga att HGF propsar på att vi borde kräva skadestånd(för att vi blivit tvugna att söka ny lgh omgående, adressändring, flyttkostnader osv, samt eventuellt de hyror hon inte betalat in till fastighetsägaren trots att hon fått dem av oss, plus det vi betalat in efter att vi flyttat, totalt 32700+ev skadestånd. Alternativt 12700+ev skadestånd(vilket enligt mig borde vara mer rimligt). Dessutom har det kommit fram att hon tagit ut en överhyra på 801:-/mån. Lite sugen är man på att tvåla till den här människan...

Dessutom har fastighetsägaren via HGF fått tag på hennes advokat, och därigenom meddelat att hon har en STOR obetald hyresskuld till dem.
Så, ja, allt ordnade sig till slut, nu ska vi bara fundera om det är värt risken att få en gammal hyresvärd i farstun med en yxa i handen och mord i blicken, för att gå till tingsrätten och kräva pengar.

Get dat money :D

Skönt att det ordnade sig :thumbup:

AngelLove
2005-03-17, 15:30
Hade inte tvekat en sekund att sätta dit personen... Tänk efter, vad är det enda personen ifråga har försökt göra med er, jo sko sig på er bekostnad.

Dessutom kan du ju lägga med mordhotet om det på något sätt går att spåra/bevisa att hon de facto gjort och säga att du är rädd/oroad för ev repressalier..

Men som sagt, tvåla till idioten !!

Frazze
2005-03-17, 15:35
Hade inte tvekat en sekund att sätta dit personen... Tänk efter, vad är det enda personen ifråga har försökt göra med er, jo sko sig på er bekostnad.

Dessutom kan du ju lägga med mordhotet om det på något sätt går att spåra/bevisa att hon de facto gjort och säga att du är rädd/oroad för ev repressalier..

Men som sagt, tvåla till idioten !!
haha, jo, hon är så smart att hon dels skickat sms och dels pratat in på mobilsvar.

Yankeee
2005-03-17, 16:38
När man läser detta känns det värt att betala 70 kr / månaden. Hos hyresgästföreingen får man faktiskt valuta för pengarna. Jag känner mig faktiskt alltid säker om något skulle strula med bostaden.

Frazze
2005-03-17, 18:34
När man läser detta känns det värt att betala 70 kr / månaden. Hos hyresgästföreingen får man faktiskt valuta för pengarna. Jag känner mig faktiskt alltid säker om något skulle strula med bostaden.

Ja, verkligen, HGF iz dA sHiTT!
Med tanke på att detta utspelade sig innan det att vi blev medlemmar dessutom, och de jobbar grymt snabbt, och ja, bara ros. Så hyr du lägenhet- join them.

Yankeee
2005-03-17, 19:42
Jag är redan medlem :naughty:

Allan
2005-03-17, 19:46
.... nu ska vi bara fundera om det är värt risken att få en gammal hyresvärd i farstun med en yxa i handen och mord i blicken, för att gå till tingsrätten och kräva pengar.


Klart det är värt det. Du tränar ju på gym - dyker hon upp får du väl fejka lite roidrage...
:thumbup:

allan