handdator

Visa fullständig version : Är Viktväktarna bra?


Metal_boy_
2005-03-09, 14:36
Vad anser ni på kolo? är viktväktarna bra? Tar dom för mycke hänsyn till en dålig måttstock med points där intaget av ett chips kan begränsa ett intag på istället nått nyttigt som fyller upp den gränsen m.m svårt o förklara, nån annan kanske vet mer??

Tolkia
2005-03-09, 15:55
Det kommer säkert att komma en hel armé av inlägg som totalsågar VV, så jag gör mig till advokat för deras sak, eftersom jag tycker att metoden faktiskt har både bra och dåliga sidor. Jag har en känsla av att det beror beror väldigt mycket på vem man är som skall använda sig av deras metod om den fungerar eller inte. Den fungerar t.ex. förmodligen jättebra för personer som dittills inte haft någon som helst koll på kosten (t.ex. knappt ätit en grönsak eller frukt någonsin, inte fattat skillnaden på låg- och högfettsvarianter av mejeriprodukter etc.) eller för den delen för personer som inte har någon koll på hur mycket och vad de faktiskt äter ("hur kan jag bli tjock fast jag inte äter någon lunch ... ja, jag brukar äta en snickers på rasten, men det spelar väl ingen roll, den är ju så liten ...?") - man skapar en medvetenhet om vad maten innehåller (det är i alla fall meningen att "kurserna" skall ge lite basic näringslära), hur mycket man äter, att man kanske inte äter för att man är hungrig alla gånger, utan av någon annan anledning (har tråkigt, är ledsen, vill belöna sig sov) osv. Gruppbantningen blir dessutom ett stöd (man får se att man inte är den enda med problemet vilket reducerar skuld- och skamkänslor lite, man kan prata om ett problem man kanske inte kan prata med sin familj eller sina kompisar om osv.) och en piska (veckovägningar inför konsulenten gör att det känns pinsammare att balla ur).

Vad gäller deras kostrekommendationer är jag lite tveksam till systemet att räkna så gott som alla frukter och grönsaker som "noll" eftersom de ju faktiskt innehåller energi - det GÅR att äta sig tjock på frukt också, och jag tror att en och annan viktväktare som undrar varför det slutat gå nedåt hittar lösningen här. Folk som redan äter mycket frukt och grönt och lite fett lär sig inte mycket nytt. När det sedan gäller hur intaget av något minre nyttigt kan begränsa intaget av något nyttigt gäller det ju inte VV specifikt - vill man tappar i vikt är det "mindre energi in än ut" som gäller oavsett vilken metod man följer. Försöker du banta och vill äta chips gäller det att de ryms inom ditt föreskrivna energiintag - annars går du inte ned. Svårare (eller skall man säga lättare ...) än så är det inte. Däremot är det generellt sett svårare att äta fullvärdigt ju mindre energi man vill få i sig, eftersom man har "färre kalorier att spela på" och därför mindre utrymme för mat som är energirik men näringsfattig (typ som chips).

Metal_boy_
2005-03-09, 16:00
Du verkar veta vad du pratar om, men tycker inte du att det vore enklare att folk fick lära sig mer att bara äta bra mat helt enkelt utan en massa krångel och tabeller som totalsänker motivationen efter ett tag hos folk? Desutom så verkar det inte som att Viktväktarna tar hänsyn till snabba och långsamma kolhydrater om det inte gäller rent socker dvs.

mmmCay
2005-03-09, 16:43
VV är i princip ett förenklat kaloriräkningssystem, räkna "poäng" istället för kalorier. kalorier in vs. kalorier ut är ju det viktigaste för viktminskning/hålla vikten så visst funkar det.

Metal_boy_
2005-03-09, 16:48
VV är i princip ett förenklat kaloriräkningssystem, räkna "poäng" istället för kalorier. kalorier in vs. kalorier ut är ju det viktigaste för viktminskning/hålla vikten så visst funkar det.

Så långt har jag me förstått :)

z_bumbi
2005-03-09, 16:55
För det pris man får betala skulle jag kräva en personlig genomgång av den kost jag har idag och hur jag kan förändra den.

Att räkna points istället för kalorier är ju bara ett sätt att hitta på en egen metod som går att sälja, visst det är lite lättare att hålla reda på men alla som kan räkna points kan lära sig räkna kalorier.

Instruktörerna kan oftast bara räkna i points och inget annat, träningsbiten har de ofta inte den minsta koll på t ex. Iofs ingen större skillnad mot många andra kostrådgivare...

Det är självklart bättre än att bananbanta men det är det mesta. :)

DjaN
2005-03-09, 16:56
Appropå VV.. Min morsa sa att de på VV sa att man inte får hoppa över smöret på smörgåsen. Gör man det så tappar man håret, eller något liknande.. Ligger det något i det, eller är det BS?

King Grub
2005-03-09, 16:57
Appropå VV.. Min morsa sa att de på VV sa att man inte får hoppa över smöret på smörgåsen. Gör man det så tappar man håret, eller något liknande.. Ligger det något i det, eller är det BS?

För lite fett i kosten är inte bra, men man behöver inte få det från smörgåsmargarin eller smör.

Tolkia
2005-03-09, 16:57
... tycker inte du att det vore enklare att folk fick lära sig mer att bara äta bra mat helt enkelt utan en massa krångel och tabeller som totalsänker motivationen efter ett tag hos folk?
Jo, i den bästa av världar vore det naturligtvis det bästa - och där skulle det också leda till en "nomal och sund" kostmedvetenhet och inte GI-hysteri, fettfanatism, sockerskräck eller för den delen ngåon mer allvarlig ätbeteendestörning (anorexi, bulimi, ortorexi osv. ...). För, handen på hjärtat, det är ju inte så att alla som "bara fått lära sig att bara äta bra mat" utan att följa någon speciell metod har en sund och vettig syn på vad som är bra mat och hur man skall äta, eller? I så fall skulle vi ju inte ha hälften så många fal av ohälsosam övervikt/undervikt/överträning/"underträning" som vi har. ta extremfallet anorexipatienter - visst finns de som utvecklat sin anorexi under sin tid på VV, men jag tror att de är i försvinnande liten minoritet jämfört med antalet som utvecklat den alldeles på egen hand med bara skolhemkunskapen, folkhälsoinstitutets rekommendationer (typ kostcirkeln - som ju ÄR sund och vettig om den tillämpas som den skall) och en kaloritabell ...

Hur mycket det sänker motivationen att behöva hålla på med en massa tabeller etc. kan jag dåligt svara på eftersom jag inte prövat VV själv, men de flesta viktminskningsmetoder kräver nog att man lägger ned en del tid på Målet är väl (antar jag) att man på sikt skall ha vant sig vid att äta lagom mycket och på ett vettigt sätt - och, inte minst, rätt saker - så att man kan skippa tabellerna eftersom det "blir rätt av sig själv" och man inte längre behöver kontrollera hela tiden (Ett närliggande exempel: Jämför hur många här beskriver att de registrerar varenda bit de stoppar i sig med hur allas vår kostguru Grub beskriver att HAN äter. Det är inte vägning av varenda äpple innan han vågar ta en tugga - och han svällde inte ut över alla bredder i samma studn han släppte kontrollen, om jag inte fattat saker och ting fel ...) . Vägen dit kan dock vara rätt lång skulle jag tro; vi ändrar ju inte beteende sådär jättesnabbt och jätteenkelt, och här handlar det verkligen om livsstilsförändring. Om det skall funka i längden, alltså. För den del tror jag att det faktiskt kan vara lite av en sporre och en motivationshjälp med poinsträknandet; man får helt enkel ett redskap för att ta tag i sitt problem. och om det är särskilt mycket krångligare än att räkna kalorier vet jag egentligen inte (och någon sorts uppskattning av energiintaget måste man garanterat göra om man skall få någon koll på hur mycket man stoppar i sig, det egna omdömet är oftast inte så tillförlitligt - då skull man ju inte ha ett problem, liksom). Men hur man reagerar på "kontrollerandet" och metoderna för det är säkert också högst individuellt.
Dessutom så verkar det inte som att Viktväktarna tar hänsyn till snabba och långsamma kolhydrater om det inte gäller rent socker dvs.
Jag tror i och för sig inte att de skiljer på kolhydraterna när det gäller "pointsvärdet", men jag tror nog att de kurser som leds av vettiga och ambitiösa konsulenter tar upp sådant som snabba och långsamma kolhydrater, skillnaden på stärkesle och socker etc. Det händrar ju i slutänden om att lära sig äta på ett nyttigt och "i längden hållbart" sätt, och där ingår inte att tro att skumsockerbitar och fullkornsbröd är hugget som stucket (kolhydrater som kolhydrater ...). Och man måste ju inte alltid kunna ge exakta GI- och II-värden på allt för att kunna ge ett riktigt svar på vad som är nyttigare än något annat. Men det kan förmodligen variera mellan olika kursorter och olika konsulenter.

Edit: Jag menar inte att göra någon slags oreflektead VV-reklam här, jag ville bara påpeka att metoden faktiskt fungerar för ganska många, trots de invändningar som man kan vilja resa. Det innebär INTE att jag tycker att det pris de tar ut är rimligt eller att jag tror att alla VV-konsulenter är experter i näringslära. Å andra sidan är det sista ju precis vad Paulún är, och man skulle nog kunna säga ett och annat om mycket som krupit fram ur vrårna med utgångspunkt i hans teorier också ...

Metal_boy_
2005-03-09, 17:16
Det låter bra av det du säger, men det här med GI-hysteri tror jag bara finns för själva tabellens skull. Det är normalt i en sund kosthållning att äta långsamma kolhydrater om det inte gäller direkt efter träningen, sen har folk lagt beslag på den här tabellen, och sett ett sätt att tjäna pengar på att komma me böcker som heter GI-metoden m.m Därav tror jag att det som igentligen är en logisk fakta när det gäller bra mat har hamnat bland de andra bantningsmetoderna och det är synd.

jwzrd
2005-03-09, 17:22
Points-systemet är heller inte en direktöversättning från kalorier. Man bestraffar vissa varor genom att tilldela dom mer points än vad energiinnehållet som sådant står för, andra varor har enligt samma modell något längre points-värde. Följer man deras råd så lever man sunt och bra.

Jag tror inte VV är särskillt imponerade av kroppsbyggares kärleksförhållande till protein dock.

Metal_boy_
2005-03-09, 18:12
Points-systemet är heller inte en direktöversättning från kalorier. Man bestraffar vissa varor genom att tilldela dom mer points än vad energiinnehållet som sådant står för, andra varor har enligt samma modell något längre points-värde. Följer man deras råd så lever man sunt och bra.

Jag tror inte VV är särskillt imponerade av kroppsbyggares kärleksförhållande till protein dock.

Men det du menar är att det är ett bra sätt för en vanlig svensson att leva ett sundare liv?

Tolkia
2005-03-09, 22:12
Men det du menar är att det är ett bra sätt för en vanlig svensson att leva ett sundare liv?
Nu var frågan inte ställd till mig, men jag bodrar emd ett bonsussvar ... ;) Jag skulle inte vilja säga att det egentligen är ett "sunt" liv när man måste räkna allt man stoppar i sig, så svaret måste bli "nej" av princip - däremot tror jag att det kan funka bra som "inkörsport", s.a.s. som en metod att lära sig leva ett sundare liv.

Ejkej
2005-03-10, 17:17
Tanterna på min praktikplats minskar o minskar i storlek, och dom är med i viktväktarna! Jag tror att det är dom som inte orkar lära sig nåt om mat som väljer vv som sista utväg. Lättare att räkna points än att lära sig om kost från grunden kanske..

bubbleman
2005-03-10, 21:00
Viktväktarna är bra för otränat folk som inte är speciellt intresserade av att lära sig om kost och träning men ändå vill gå ned. Det känns som om de får ett uppstakat program att följa, och följer de det så går de ner, och det är ju bra.

Hoffa
2005-03-10, 22:32
Hur förhåller sig viktväktarna till kalori underskottet?

Alltså förespråkar dom ett moderat 500 kcal underskott eller kör dom mer på fullt ös medvetslös alà 1000 kcal underskott?

Jag vet inte, men en del av dom jag sett som varit med i viktväktarna och lyckats med viktnedgången (viktnedgång inte är samma som fettnedgång) dom är oftast taniga och skrynkliga jämfört med tidigare. Dom har alltså tappat fett men också mycket muskler. Sen när dom är nöjda med sin vikt så har dom sänkt sin metabolism så mycket att när dom återgår till den mat dom åt innan så går dom upp igen. Detta är inte fallet med alla, en del har mindre underskott och fortsätter att äta sunt och ökar mängden mat i rätt takt.

Tolkia
2005-03-10, 23:39
Hur förhåller sig viktväktarna till kalori underskottet?
Det har säkert varierat genom åren, men som jag har förstått det räknar man ut hur många "points" man skall äta per dag baserat på den vikt man vill uppnå och den vikt man utgår från (stor kropp = mer mat). Man rekommenderas att äta alla sina points och inte försöka dra ner så mycket som det bara går just för att inte strypa förbränningen - eller för den delen bli så vansinneshungrig att man till slut helt tappar kontrollen och börjar hetsäta (ganska vanlig biverkning av bantning, f.ö.). Att man ser "tanig" och "slapp" ut efter en stor viktminskning behöver ju f.ö. inte betyda att man tappat några avsevärda mängder muskelmassa - det är ju inte säkert att man hade så mycket mer muskler under polstringen än vad som behövdes för att gå och stå. Man skall nog inte glömma bort att VV inte lanserades som en deffmetod för bulkiga byggare, utan som en bantnings-/livsstilsomläggningsmetod för halvslappa medelsvenssons (som efter "omprogrammering" förhoppningsvis inte längre skulle vara vare sig så överviktiga eller så slappa - motion uppmunstras, även styrketräning).

Pontus
2005-03-11, 17:22
Tanterna på min praktikplats minskar o minskar i storlek, och dom är med i viktväktarna! Jag tror att det är dom som inte orkar lära sig nåt om mat som väljer vv som sista utväg. Lättare att räkna points än att lära sig om kost från grunden kanske..
Just det, så låt bli pulverpåsarna du dricker :mallan: