handdator

Visa fullständig version : Fiskolja på morgonen?


Chandler
2005-03-09, 12:58
Jag brukar (mest av gammal vana) ta min multivitamin och c-vitamin på morgonen och samtidigt fiskolja eller linfröolja. Men eftersom onödigt med fett sänker insulinkänsligheten, så borde det väl vara klokare att spara oljan till t.ex. kvällsmaten?

Slartibartfast
2005-03-09, 13:18
Jag har också förstått att man ska undvika fett på morgonen.

King Grub
2005-03-09, 13:20
Gäller främst mättat. Lite fiskolja kommer inte att sabotera något, och utan något fett alls - inget upptag av de fettlösliga vitaminerna. Äter man en havregrynsbaserad frukost räcker säkert fettet i grynen, men äter man All-Bran Plus med minimjölk och äggvitor skadar det inte med fiskolja, om inte annat för vitaminupptaget som sagt.

raZmus
2005-03-09, 13:48
Jag brukar ta 4 gram Fiskolja till min frukost som oftast består av Polarkraft Extrem, kavli lättost eller messmör, skinka samt. ~30g Fairing Complete III Protein med minimjölk. Blir väl inte så extremmycket fett va? :)

King Grub
2005-03-09, 14:07
Blir väl inte så extremmycket fett va? :)

Din uppräkning av frukostingredienser svarar på frågan åt dig.

raZmus
2005-03-09, 14:35
Är inte osäker på hur mycket fett det är, utan snarare om det ska anses som mycket eller lite (~10-11g). Om ni förstår. :)

King Grub
2005-03-09, 14:38
Synd att allt skall övertolkas med faktor 10. Skriver man att mjölk orsakar stor insulinutsöndring så läser man efter en månad "jag har inte druckit en droppe mjölk på 30 dagar". Samma sak här. Skriver man att fett på morgonen sänker insulinkänsligheten reageras det med att frukostens fettmängd skall nollas, trots att man försöker betona att det dels handlar om större mängder än en kapsel fiskolja eller två dels främst mättat fett. *rolleyes*

raZmus
2005-03-09, 14:48
Tackar för svaret, men avsäger mig från allt vad som sagts om "övertolkning". *popcorn*

formula4shape
2005-03-10, 16:51
Höjjer man förbränningen av dåligt fett om man innan t.ex. en morgon prommenad intar bra fett (t.ex. fiskolja)? Hört att byggare tar t.ex. olivolja + koffein innan de går ut?

Sverker
2005-03-10, 17:44
Det tar några timmar innan fettet du äter kommer ut i kroppen och hamnar på plats för att göra verkan.
Är alltså ingen bra ide att vakna, svepa en kapsyl olja och sedan gå sin morgonpromenad. Fettet hinner inte ut.

Fiskolja är ett långsiktigt projekt också. Det tar flera veckor efter man börjat innan fiskfettet är på plats för att öka insulinkänsligheten eller känsligheten för andra hormon också. Lika lång tid tar det att påverka alla de prostaglandiner som är så possitiva för hjärtat och blodkärlen.

Det är bättre ifall man fördelar fiskoljekapslarna över dagen och tar dem med lite annat fett. Som några kapslar till havregrynsgröten. Fettsyrorna EPA och DHA är längre och mer fleromättade så det tar lite längre tid för magens enzymer att bryta ned fiskfettet.