handdator

Visa fullständig version : Mäta fettförbränning under natten


CeCe
2005-03-09, 12:36
Vet ju att vissa här har en skillnad på morgon- och kvällsvikt på ca 2 kg. Är det ett tecken på att förbränningen är bra? Om man bara tappar ca 0.5 kg betyder det att förbränningen avstannat till viss del?

Kan kroppen dra ner förbränningen och få vikten att ligga still om man har ett kaloriunderskott på ca 1000kcal? Om man ändå äter 0.9g fett/kg kroppsvikt och rätt mängd protein? Det måste ju finnas en "gräns" mellan för lite energi (typ anoreximängd) och precis för lite för förbränningen som kroppen ändå kan dra ner förbränningen på.
konstigt formulerad fråga kanske.... men jag är lite nyfiken på hur mycket kroppen kan kompensera med att dra ner förbränningen utan att vikten minskar. ;)

MyungChul
2005-03-09, 12:44
kroppen ställer in sig på svält och gnager på musklerna istället? eller förstog jag inte frågan .. :confused:

Jakobbus
2005-03-09, 12:45
Vet ju att vissa här har en skillnad på morgon- och kvällsvikt på ca 2 kg.
Jag tror du missuppfattat dom, det later valdigt konstigt om nan skulle ga ner 2 kg over en natt..
Vad dom menade var nog att dom kan oka 2 kg i vikt under en dag pga av maten dom stoppar i sig med mera, sen bajsar dom.

CeCe
2005-03-09, 13:05
Jag tror du missuppfattat dom, det later valdigt konstigt om nan skulle ga ner 2 kg over en natt..
Vad dom menade var nog att dom kan oka 2 kg i vikt under en dag pga av maten dom stoppar i sig med mera, sen bajsar dom.

Så har jag tolkat det iaf, att det vägde två kilo mer innan de gick och la sig och när de sedan vägde sig på morgonen. Man tappar ju alltid under natten vissa mer och andra mindre och det undrar jag om det delvis beror på ämnesomsättningen under natten.

King Grub
2005-03-09, 13:12
Det är ju nästan uteslutande vätskeförlust.

Hoffa
2005-03-09, 16:01
Att skapa ett större kaloriunderskott än 1000 ökar chanserna dramatiskt för att kroppen ska dra ned på sin energiförbrukning. Att äta för lite fast inte det inte resulterar i mer än 1000 kcal i underskott kan också göra att kroppen sänker sin energiförbrukning. Vill man vara på den säkra sidan så ska man äta så mycket mat man kan och se till att man skapar underskottet endast med hjälp av motion/cardio, det är det bästa alternativet enligt mig.

TylerDurden84
2005-03-11, 18:16
Som Grub skrev, det är mest vätska.Testa en gång att väga er före/ efter ni har dratt morgonpinken. Ett helt kilogram skillnad har jag kommit upp i (vilket liv man har ;))

Hoffa
2005-03-11, 18:52
Som Grub skrev, det är mest vätska.Testa en gång att väga er före/ efter ni har dratt morgonpinken. Ett helt kilogram skillnad har jag kommit upp i (vilket liv man har ;))

Haha, pissade du ut 1 kilo urin? Jag fattar dock vad du menar. ;)