handdator

Visa fullständig version : Att fuska eller inte fuska


The Draf
2005-03-09, 10:41
Har länge kämpat med att få kontakt i med bröstet när jag kör hantelpress. Kan ej heller köra bänkpress pga en axelskada. Den bröstövning som tar best för mig är hantelflies.

När jag lyfter går jag från nedersta läget, då hantlarna snuddar utsidan av axlarna, rakt upp och sedan ihop med hantlarna när jag når toppläget. Problemet med detta är att det tar mkt mer på triceps än bröst. Vilket har lett till att mina triceps är överdimentionerade till allt utom mina ben och möjligtvis biceps

Har därför exprimenterat lite och har märkt att jag får betydligt bättre kontakt med bröst om jag från bottenläget trycker hantlarna snett uppåt ut från kroppen och inte för ihop hantlarna översta läget.

Så min fråga är, tycker ni att jag ska fortsätta och köra textboks pressar eller köra mina "fusk" pressar?

sunkan
2005-03-09, 12:05
jag kände också bara ett det tog i triceps när jag körde hantelpress, men sen märkte jag att jag höll armbågarna väldigt nära kroppen. Sen ändrade jag på det och vinklade ut armbågarna från kroppen, funkar kanon nu :thumbup:

Arnesson
2005-03-09, 12:17
Testa som inlägget ovan skrev. Jag körde förut med armbågarna för nära kroppen, vilket gav mig större triceps jämfört med bröst.

The Draf
2005-03-09, 21:49
Tackar så mkt för svaren.
var å provade lite idag. Märkte att vinkeln mellan under och överarmen är mindre än 90 grader i bottenläget, pga att hanteln hamnar för nära axlarna. Rent logiskt så blir det ju en lite tricepspress när jag lyfter upp dom från det läget.
Ska försöka hålla ut hantlarna lite mer i bottenläget i fortsättningen samt hålla ut armbågarna från kroppen