handdator

Visa fullständig version : Min lyckodag?


mangs
2005-03-09, 09:30
Hela gårdagen var ett stort misslyckande och jag gick omkring och mådde dåligt och tyckte synd om mig själv. massor att göra på jobbet och dåligt med mat, ingen tid att träna mm mm.

Imorse vaknade jag upp av att det var rätt kyligt i huset. guess what. Gaspannan har gått sönder och måste bytas ut. Med installation skall det tydligen kosta 45.000 kr!!!!!

Hur i helvete kan det vara så dyrt?

Kul när man köpt ett dyrt hus för tre månader sedan och allt skulle vara i tip top. Inte nog med att alla pengar nu går till dyrt boende, nu skall man även hosta fram 45 laxar för absolut ingenting.


Ge mig en tablett. *cry*

sunkan
2005-03-09, 09:33
har du ingen försäkring som täcker det då? :(

Hades
2005-03-09, 09:33
Hela gårdagen var ett stort misslyckande och jag gick omkring och mådde dåligt och tyckte synd om mig själv. massor att göra på jobbet och dåligt med mat, ingen tid att träna mm mm.

Imorse vaknade jag upp av att det var rätt kyligt i huset. guess what. Gaspannan har gått sönder och måste bytas ut. Med installation skall det tydligen kosta 45.000 kr!!!!!

Hur i helvete kan det vara så dyrt?

Kul när man köpt ett dyrt hus för tre månader sedan och allt skulle vara i tip top. Inte nog med att alla pengar nu går till dyrt boende, nu skall man även hosta fram 45 laxar för absolut ingenting.


Ge mig en tablett. *cry*
Finns det ingen försäkring som täcker sånt där?

Edit: MEH!

mmartin
2005-03-09, 09:40
om du köpte det för 3 månader sedan och skrivit kontraktet med de som tidigare hade huset att det skulle vara i tip top skick, eller egentligen i ok skick så har väl de en viss skyldighet?

Känner en som köpte hus och blev tidigt tvungna att byta ut skorstenen och den trumman pga av någonting efter typ 3-4 månader och den notan åkte förra ägaren på, just för att han i kontraktet hävdat att det inte är nått fel på huset...

för 45 lax är det ju värt att kolla upp iaf

mvh

mangs
2005-03-09, 09:47
INgen försäkring täcker sådant här tyvärr. Gaspannan är ju inte helt ny utan ca 10 år gammal men den bör ju inte pajja efter så kort tid. Förra ägaren till huset var en riktigt fiflare och detta är inte det enda problemet jag haft men dock det mest kostsamma (än så länge). Jag är så ledsen och förbannad på honom att jag knappt orkar dra i det och jag vet inte ifall det skulle hjälpa. Det är ju bara muntligt och han har ju ljugit om allting annat med. Det är en lång historia som jag inte tänker lägga ut här men tydligen är det jag som ny ägare som får stå för kalaset. :furious:


EDIT: Tacj för att ni vll hjälpa till! *yourock*


Problemet är ju att sådant som gaspanna räknas som slitdelar och skall ju bytas ut efter hand. Huset jag bor i var tidigare en bostadsrätt och jag har fått reda på att när det köptes ut som hus så fick förra ägarna 45000 kr som skulle gå till att byta pannan den dagen den gick sönder för att det skulle bli rättvist för alla som köpte loss sina hus. Dessa oengar har jag dock inte sett röken av.

Hades
2005-03-09, 09:58
INgen försäkring täcker sådant här tyvärr. Gaspannan är ju inte helt ny utan ca 10 år gammal men den bör ju inte pajja efter så kort tid. Förra ägaren till huset var en riktigt fiflare och detta är inte det enda problemet jag haft men dock det mest kostsamma (än så länge). Jag är så ledsen och förbannad på honom att jag knappt orkar dra i det och jag vet inte ifall det skulle hjälpa. Det är ju bara muntligt och han har ju ljugit om allting annat med. Det är en lång historia som jag inte tänker lägga ut här men tydligen är det jag som ny ägare som får stå för kalaset. :furious:


EDIT: Tacj för att ni vll hjälpa till! *yourock*


Problemet är ju att sådant som gaspanna räknas som slitdelar och skall ju bytas ut efter hand. Huset jag bor i var tidigare en bostadsrätt och jag har fått reda på att när det köptes ut som hus så fick förra ägarna 45000 kr som skulle gå till att byta pannan den dagen den gick sönder för att det skulle bli rättvist för alla som köpte loss sina hus. Dessa oengar har jag dock inte sett röken av.
Kanske finns något skriftligt på det där. Du får gräva i det och se om någon vet någonting. Känns ju konstigt att de skulle få 45000 utan något avtal som säger vad de ska göra med pengarna.

mini
2005-03-09, 10:14
Kontakta mäklaren som sålde huset till dig. Är det så att pannan skulle ha bytts under förra ägarens tid så kan det eventuellt ligga på honom. Köpare har undersökningsplikt men säljare har upplysningsplikt. Visste han att pannan snart skulle behöva bytas kan det ligga på honom att tala om det. Ring mäklaren nu!

qwioutd
2005-03-09, 10:35
råkade ut för samma sak, iofs var den pannan 20år gammal så det var att räkna med, men det gick loss på 45.000