handdator

Visa fullständig version : Svullen dagen efter bröstpass?


TheLoser
2005-03-09, 09:24
Dagen/dagarna efter varje bröstpass så blir jag svullen i muskeln. Svullen och svullen är väl fel ord, det är mer som en bula i överkanten på muskeln precis intill armhålan. När jag spänner muskeln så blir även bulan hård så jag antar att det inte är vätska för då borde den väl bli mer mjuk och plufsig?
Kan ju nämna att träningsvärken inte är större där än i övrigt i muskeln.
Brukar köra mina bröstpass såhär.
Bänkpress 3-4set 5-7 reps
Lutande bänk med hantlar 3 set 5-7 reps
Bänk med hantlar 3 set 5-7 reps
Netåtlutande bänk med hantlar 2-3set 5-7 reps
Så jag kör inte någon overkill på muskeln precis.
Jag undrar mest vad det är för något och vad det kan bero på om jag gör något fel eller liknande?

TheLoser

jwzrd
2005-03-09, 09:34
Det kallas muskler, det är vanligt att man får såna av att träna ;)

Ibland kallar folk det tryck också. Det är det som händer 36-48 timmar efter ett hårt pass, särskillt negativ träning. Muskeln fylls med lite mer vätska än vanligt. Det brukar vara 1-2 dagar.

hammer95
2005-03-09, 09:41
Det kallas muskler, det är vanligt att man får såna av att träna ;)

Ibland kallar folk det tryck också. Det är det som händer 36-48 timmar efter ett hårt pass, särskillt negativ träning. Muskeln fylls med lite mer vätska än vanligt. Det brukar vara 1-2 dagar.

Uppkommer detta oftare för folk, som tar kosttillskott t ex kreatin, som binder vatten i kroppen?

jwzrd
2005-03-09, 09:43
Uppkommer detta oftare för folk, som tar kosttillskott t ex kreatin, som binder vatten i kroppen?

Kreatin skapar en mer konstant känsla av lite mer vätska än vanligt. Det TheLoser beskriver är kopplat till träningsvärk, eller snarare orsaken/orsakerna. Det är ingenting farligt eller dåligt (så vitt jag vet). Det är snarare rätt behaligt, man går runt en hel dag och är lite större än vanligt :D

hammer95
2005-03-09, 09:48
Så kreatin binder inte mycket vatten i kroppen?
Är detta bara en myt?

TheLoser
2005-03-09, 09:53
Kreatin skapar en mer konstant känsla av lite mer vätska än vanligt. Det TheLoser beskriver är kopplat till träningsvärk, eller snarare orsaken/orsakerna. Det är ingenting farligt eller dåligt (så vitt jag vet). Det är snarare rätt behaligt, man går runt en hel dag och är lite större än vanligt :D

YEAH!! Biff för en dag! :hbang:

wintzell
2005-03-09, 10:00
Har nu precis upplevt liknande grej i triceps. Körde triceps riktigt hårt i fredags, och har fortfarande rejält med träningsvärk, mest i vänstra triceps. Det konstigaste är att mina triceps, särskilt vänster har blivit mycket större bara sen i fredags! Tom farsan såg en rejäl skillnad, och då brukar inte han se nånting. Kan en muskel växa så fort eller är det så att jag har en inflammation i muskeln?? Annars är det ju underbart!! Nån som vet hur mycket muskler kan växa på 5 dagar? (I vissa extrema fall, inte alltid)

sunkan
2005-03-09, 10:05
Har nu precis upplevt liknande grej i triceps. Körde triceps riktigt hårt i fredags, och har fortfarande rejält med träningsvärk, mest i vänstra triceps. Det konstigaste är att mina triceps, särskilt vänster har blivit mycket större bara sen i fredags! Tom farsan såg en rejäl skillnad, och då brukar inte han se nånting. Kan en muskel växa så fort eller är det så att jag har en inflammation i muskeln?? Annars är det ju underbart!! Nån som vet hur mycket muskler kan växa på 5 dagar? (I vissa extrema fall, inte alltid)

beror nog på hur stor inflammation i muskeln du är ute efter att få :cool:

wintzell
2005-03-09, 10:11
Okej, så det är en flammation då? :cryout:

Efter hur lång tid lägger sig en flammation då?
Jag körde inte så hårt;
Först axlar som tog en del på triceps.
Liggande tricepspress 3*4-6
Sittande french press 3*4-6
Stående tricepspress i hiss 2*4-6

borde väl inte ge en inflammation tycker jag?

jwzrd
2005-03-09, 10:40
Det är inte frågan om en inflammation. Får man en inflamamtion så gör det HORONT däremot. Då går det knappt att använda muskeln, det är farligt och sitter i länge. Det är ingenting man vill ha. Svullnaden är alltså inte en inflammation.

wintzell
2005-03-09, 10:42
Så jag har bara tränat riktigt bra? :D