handdator

Visa fullständig version : Stukat finger!


sanoj
2005-03-09, 08:50
Jag stukade mitt finger igår och det började direkt svullna ut och se ut som 2 fingrar tillsammans och det gör ont att sträcka ut det men inte att böja in, men det är väldigt stelt av svullnaden. Jag har ett styrkepass ikväll och undrar om man kan linda handen på något bra sätt så det inte känns så mycket i fingret? känner att jag verkligen inte vill missa ett pass till.

Johnny
2005-03-09, 10:10
Du skulle ha lindat direkt då skadan uppstod, visst kan det kanske avlasta lite nu, men mitt råd är att du vilar.
Om fingret är dubbelt så stort som det brukar vara kanske det är ett tecken att något är fel.

illuminaughty
2005-03-09, 10:29
Jag quotar min flickvän från en gammal tråd:

Vad gäller läkandet av stukningar är aktiv vila det bästa. Börja belasta i takt med att det inte gör ont. Fingrar kan vara lämpligt att tejpa för att stabilisera och slippa slita upp skadan igen.
Värme-Kyla-massage kan påskynda läkningen. Går till så att man masserar skadan först med något varmt (ex.v. duschen) i 1 minut, därefter med något kallt 1 minut, fortsätt så en stund. Men även detta är ju lite knepigt med fingrar förstås.

Det primära när det gäller mjukdelsskador är att undvika svullnad. Svullnaden bidrar till betydligt längre läktid.

Hur du ska tejpa dina fingrar är svårt att säga, det bästa är att du testar dig fram. Mitt råd är dock att du vilar fingret ett par dygn innan du börjar belasta det.