handdator

Visa fullständig version : Halsen.


muffmuff
2005-03-09, 01:37
Jag har äntligen börjat styrketräna seriöst och tycker det är alldeles underbart!
Måste vidare bara tacka alla som skriver i detta forum. Varje gång jag känner mig omotiverad så surfar jag in här och läser. Den absolut bästa källan till motivation!:) Vidare är det även bra när det kommer "erfarna" personer på gymmet och säger att man utför någon övning "fel"

T.ex. hände det för någon vecka sedan då jag körde knäböj. Då kom det fram en kille som sa att det var jättefarligt att köra djupa knäböj eftersom man skadade ryggen! Jag skrattade lite lätt och berättade precis allt jag hade läst här på forumet om just knäböj. Snacka om att han gick därifrån med svansen mellan benen:)

Hur som helst, jag har tränat nu i ca en månad med ett tre dagars-schema vilket har fungerat bra för mig, dock har det varit lite problem med återhämtningen stundtals, jag har ökat äckligt mycket både i vikt och i muskler! Helt sjukt hur mycket man ökar bara på en månad. För övrigt så är jag 19år, 178 cm lång och väger precis just nu cirkus 63 kilo. Jag vägde 59 nu innan jag började träna. Det jag har märkt är hur hungrig jag är nu hela tiden mot förut.. det "suger" i magen precis hela tiden känns det som.

Problemet jag har har haft sen förra hösten är att jag har varit jättetjock i halsen och halsmandlarna har varit mycket svällda. Har under denna tid ätit ca 5 pencilinkurer och praktiskt taget inte utsatt mig för några som helst fysiska påfrestningar. Efter jul kändes det faktiskt som att det hade gått över och jag började med styrketräningen har känts riktigt bra tills för ca 3 veckor tillbaka då jag har känt hur halsmandlarna "svält" upp igen. Jag har varit på öron- näsa hals och fått prata med läkare och de rådde mig att operera bort dem då de sa att de har blivit överkänsliga och gjort sitt helt enkelt. Självklart väljer jag att göra det då jag tycker detta problem är mycket stort. Men som ni alla vet så är det ganska fina väntetider på nästan alla typer av operationer så det lär ta några månader. Eftersom jag var mycket orolig över min träning så frågade jag givetvis läkaren om hur jag skulle göra. Självklart ger han det diplomatiska svaret "Träna när du orkar, men klart det är inte bra att du överanstränger dig om det skulle vara en infektion". Sådana svar vill man helt enkelt inte ha. Antingen kan man träna eller inte! Hur som helst så har jag ju tränat några veckor när jag haft så här och jag känner då ingenting och jag fortsätter att öka ordentligt.

Hur är det generellt med halsproblem, kan man träna eller ej?

Big_Vik
2005-03-09, 01:48
Har haft problem med halsen väääldigt länge, men nu är jag trött. :sleep: Skriver imorgon.

muffmuff
2005-03-09, 01:58
gör så, ska sova med strax:)

Viperman
2005-03-09, 20:40
Hur är det generellt med halsproblem, kan man träna eller ej?

Tja! Jag förstår att du är ivrig att fortsätta träningen men du, har du en infektion i kroppen så träna EJ! hur tråkigt det än låter. När man har en infektion så vill kroppen att du håller dig still medan den reparerar skadan. Den stora risken med en infektion är att den kan sprida sig runt i kroppen om man inte vilar. En halsinfektion kan t.ex sprida sig långt ner i kroppen om det vill sig riktigt illa och det värsta tänkbara är att den sätter sig på hjärtat eller i bröstet. Den andra farligheten med att träna med infektion är att immunförsvaret är upptaget och därför inte har något att sätta emot ifall du får ännu en infektion till i kroppen. Vila hellre tills du är frisk och operationen är över innan du fortsätter träna hårt. Är du ändå envis nu och inte tänker lyssna på mig, så snälla gå till din läkare regelbundet och gör ett vilo EKG på ditt hjärta samt blodanalys.

Lycka till med operationen, livet blir mycket enklare efter den =)

muffmuff
2005-03-10, 03:41
Men det är inte säkert att jag har en infektion vad jag förstod av läkaren. Det enda som är säkert att halsmandlarna inte fungerar som de ska längre och har blivit överkänsliga. Dock blir man ju lite orolig.. Just nu känns det som en omöjlighet med massa veckor utan träning:(

BTW läkaren skrev även ut Cefamox, vilket är pencilin. Tydligen kan det försvinna om jag har tur. Har vidare käkat kåvepenrin, dalacin osv. Hjälpte dock med det sistnämnda och jag blev riktigt bra:) Cefamox ska vara likvärdigt med dalacin.

Viperman
2005-03-10, 15:06
Men det är inte säkert att jag har en infektion vad jag förstod av läkaren. Det enda som är säkert att halsmandlarna inte fungerar som de ska längre och har blivit överkänsliga. Dock blir man ju lite orolig.. Just nu känns det som en omöjlighet med massa veckor utan träning:(

BTW läkaren skrev även ut Cefamox, vilket är pencilin. Tydligen kan det försvinna om jag har tur. Har vidare käkat kåvepenrin, dalacin osv. Hjälpte dock med det sistnämnda och jag blev riktigt bra:) Cefamox ska vara likvärdigt med dalacin.

Just därför bör du regelbundet ta ett blodprov,typ var tredje vecka fram tills operationsdax, det visar på en gång om du har infektion i kroppen. Har du inte det så är det ju bara att köra på. :hbang:

Mvh

z_bumbi
2005-03-10, 15:26
Lägg träningen på en lägre nivå så minskar riskerna att du blir dålig igen.

Kör inte det sista repset och/eller setet, vila ex dag extra mellan passen då och då, träna mer på utförandet än på vad du lyfter osv.
Det sista har du igen mångfallt när du kan träna igen efter operationen.

muffmuff
2005-03-12, 17:28
Lägg träningen på en lägre nivå så minskar riskerna att du blir dålig igen.

Kör inte det sista repset och/eller setet, vila ex dag extra mellan passen då och då, träna mer på utförandet än på vad du lyfter osv.
Det sista har du igen mångfallt när du kan träna igen efter operationen.

Jo jag har faktiskt försökt göra det, har vilat längre mellan passen. Vissa veckor har jag känt helt enkelt att kroppen måste få vila och har därför bara kört två pass. Vidare kör jag 2x10 för att just träna på utförandet.