handdator

Visa fullständig version : Axelproblem (förmodligen) från dips sabbar min bröstträning!


Player
2005-03-08, 22:51
Som rubriken lyder så har jag fått ont i höger axel när jag tränar bröstövningar. Jag tror att problemet uppstod för ca 3-4 veckor sedan då jag tränade bröst, axlar och triceps i samma pass. Efter hantelpress (bröst), militärpress och lutande hantelpress kände jag mig riktigt pigg i triceps och tänkte ge mig på mig en massa dips. *slap*
När jag var på det sjunde settet så blev det lite okoncentrerat och jag hamnade lite snett på nervägen mot höger sida. Då kände jag något otrevlig i höger axel som slog till.
Sedan dess har jag inte kört dips, utan andra tricepsövningar som alla fungerar alldeles utmärkt. Jag började även att träna rotatorkuffen seriöst här, värma upp före bröst och axelträningarna samt träna dem efter.
När jag idag tränade bröst och biceps så kände jag av något i höger axel som inte kändes bra i någon utav bröstövningarna. I bänken som jag startade med kände jag av det här lite grann i början bara, så jag fortsatte. På det tredje tunga settet så la jag ner då det inte alls kändes bra. Vissa rörelser gör att det tvärt strålar lite smärta i axeln, lite grann på insidan närmare bröstet, fast inne i axeln (om ni förstår nåt av detta).
Lutande hantelpress gick helt okey, lite ont gjorde det i vissa lägen men inte så värst farligt så jag ville avbryta. Liggande raka flyes gick inte över huvud taget! Jag har dock fruktansvärt dålig teknik i övningen då jag är ny på den, men när jag har kommit längst ner och ska vända så gör det riktigt ont.

Någon som känner igen detta? Jag är noga med att stretcha axlarna och bröstet, ja, de flesta muskler faktiskt.

Jag har öven fått nåt mystiskt i vänster bröst, ganska högt på "insidan" av vänster bröst, alltså närmare mitten på bröstkorgen. När jag sitter helt normalt med rak rygg och lutar huvudet lite snett åt höger så drar det liksom just där jag beskrev. Även när jag håller de lite tyngre vikterna, 25 kg:s kakorna, så känner jag av det just där.
Nån som vet vad det kan vara?

Blev ganska mycket, men är väldigt tacksam för alla svar!
Btw, är det en naprapat jag borde besöka om jag ska besöka nån speciallist på detta område? Nån som kan rekommendera nån bra i Umeå isåfall?

Tack på förhand!

Lizard
2005-03-09, 09:28
Jag har skrivit det här snart hundra gånger; säkraste sättet att undvika kroniska skador är att undvika rörelser som gör dig illa. Har du ont av vissa övningar så byter du ut dem. Får du ont av bänk och flyes så kör du maskiner och hantelpressar t ex. Kanske du inte ens kan göra fulla rörelser utan tvingas till att arbeta i en begränsad rörelsebana tills du sakta rehabiliterar dig. Det är överbelastning som bygger muskler och inte en specifik rörelse och smärta under och/eller efter övningsutförande är ett alldeles odiskutablet meddelande från kroppen att den inte vill vara med - vad tror du annars smärtinpulsen är till för?
Det är överambition och fåfänga som står bakom de flesta kroniska skador - man har fastnat för en övning och vill inte byta ut den i tron att den bygger mer än någon annan. Över tiden kommer den attityden att tvinga dig att helt sluta med träning i stället, något som alltså är lätt avhjälpt om du bara byter övningar och sakta känner dig för vilken belastning du kan hålla.

Lizard

Player
2005-03-09, 16:32
Jag har skrivit det här snart hundra gånger; säkraste sättet att undvika kroniska skador är att undvika rörelser som gör dig illa. Har du ont av vissa övningar så byter du ut dem. Får du ont av bänk och flyes så kör du maskiner och hantelpressar t ex. Kanske du inte ens kan göra fulla rörelser utan tvingas till att arbeta i en begränsad rörelsebana tills du sakta rehabiliterar dig. Det är överbelastning som bygger muskler och inte en specifik rörelse och smärta under och/eller efter övningsutförande är ett alldeles odiskutablet meddelande från kroppen att den inte vill vara med - vad tror du annars smärtinpulsen är till för?
Det är överambition och fåfänga som står bakom de flesta kroniska skador - man har fastnat för en övning och vill inte byta ut den i tron att den bygger mer än någon annan. Över tiden kommer den attityden att tvinga dig att helt sluta med träning i stället, något som alltså är lätt avhjälpt om du bara byter övningar och sakta känner dig för vilken belastning du kan hålla.

Lizard

Om det nu är något som är fel så blir det väl inte bättre att bara köra t.ex. halva rörelsebanan? Det är väl ändå något i just den rörelsen som inte är bra för kroppen om det tar ont. Om jag då fortsätter med samma rörelse fast jag kortar av den så ger det väl ingenting då jag måste öka vikterna för att nå överbelastning?
Den smärta jag känner har jag inte haft något problem med förut, så just det faktum att jag nu får ont i vissa rörelser pekar väl på att något inte stämmer? Det kan jag väl inte bara strunta i och fortsätta med rörelser som inte tar ont, alltså sluta träna bröst i princip? Jag känner ju av smärtan i höger axel nu i vardagen i vissa rörelser utan någon som helst belastning.
Det måste väl finnas någon förklaring, ex. skadat axelleden eller liknande, samt tips på hur man ska bli återställd, eller?
Att sluta med rörelser i träningen som gör ont förstår jag själv, men jag vill även veta hur jag kan påverka detta.

Är det ingen som känner igen problemet?

Lizard
2005-03-09, 17:32
Det kan jag väl inte bara strunta i och fortsätta med rörelser som inte tar ont, alltså sluta träna bröst i princip?

Är det jag som utrycker mig ofullständigt? I så fall ber jag om ursäkt. Jag menade just det att du inte skall använda de övningar som du får ont av. Bänk, dips och flyes i det här fallet.
Visst kan du helt utesluta träning, men på din fråga:
Är det ingen som känner igen problemet?
så svarar jag ja. Och min erfarenhet säger att vanligtvis läker skador väldigt dåligt av att vila konstigt nog. Bättre att aktivera leden/muskeln/fästet, fast lindrigt.
Genom att välja alternativa rörelser och kanske till och med göra dem i en kortare rörelsebana (tillfälligtvis medans du rehabiliterar dig) så kan du bibehålla/öka i muskelmassa samtidigt som du rehabiliterar dig.
Vill du ha en mer precis diagnos får du gå till läkaren som jag, också av erfarenhet, anar kommer att ge dig cox2 och "vila en vecka eller så".
Ont i axlarnas framsida är för all del inget ovanligt och allt jag ville ha sagt är att det läker inte om du fortsätter med de rörelser som du redan får ont av.

Lizard

n1klas
2005-03-09, 17:51
Jag har också probs med axeln...fick i bänken...Nu för tiden så när ajg börjar komma till dom slutliga repsen lr om jag maxxar så sticker jag ut höger armbåge på nå vis...den vill lixom inte

Player
2005-03-09, 18:07
Är det jag som utrycker mig ofullständigt? I så fall ber jag om ursäkt. Jag menade just det att du inte skall använda de övningar som du får ont av. Bänk, dips och flyes i det här fallet.
Visst kan du helt utesluta träning, men på din fråga:

så svarar jag ja. Och min erfarenhet säger att vanligtvis läker skador väldigt dåligt av att vila konstigt nog. Bättre att aktivera leden/muskeln/fästet, fast lindrigt.
Genom att välja alternativa rörelser och kanske till och med göra dem i en kortare rörelsebana (tillfälligtvis medans du rehabiliterar dig) så kan du bibehålla/öka i muskelmassa samtidigt som du rehabiliterar dig.
Vill du ha en mer precis diagnos får du gå till läkaren som jag, också av erfarenhet, anar kommer att ge dig cox2 och "vila en vecka eller så".
Ont i axlarnas framsida är för all del inget ovanligt och allt jag ville ha sagt är att det läker inte om du fortsätter med de rörelser som du redan får ont av.

Lizard

Tack så mycket för ditt svar, speciellt för det andra stycket du skrev som svar på min fråga. Jag kanske är lite trög men jag tycker mig få ett bättre svar av det.

Någon annan som kan tilläga något? Alltid kul med många synpunkter!