handdator

Visa fullständig version : Protargo som mellanmål


Snakebite
2005-03-08, 20:45
Jag är inte så hemma på proteinblandningar men vad tros om produkten Protargo som jag för tillfället använder? Det är en Kassinat - vassle-blandning med fördelningen 57,4 vassle respektive 42,6% kassinat. Använder den i dagsläget både som mellanmål och kvällsdrink. Till drinkarna tar jag oftast brod med hela korn eller fruk. Är detta en ok mellanmåls - respektive kvällsdrink? Bidrar vasslet med för stort insulinpåslag när den står för lite mer än hälften av drinken. Jag deffar i dagläget och vill inte surpla fel tillskott... ;)

z_bumbi
2005-03-08, 20:54
Ganska värdelöst som mellanmål då det innehåller snabba kolhydrater..

King Grub
2005-03-08, 20:55
Det är snarare kolhydraterna i produkten, Vitargo, som är våldsamt supersnabba och inte bör användas annat än vid träning.

Snakebite
2005-03-08, 21:29
Det är snarare kolhydraterna i produkten, Vitargo, som är våldsamt supersnabba och inte bör användas annat än vid träning.

ok, trodde de inte kolisarna var så "farliga" eftersom det inte var så stor mäng av dem. Men om vi bara snackar proteinet då? E det ok med en blandning eller? Man skulle ju på rak arm tro att det var bra med båda snabbt och långsamt protein, men som sagt, jag är som sagt inte så inläst på II etc. :confused:

King Grub
2005-03-08, 21:39
Protein skulle vara okej att använda som du nämner - okej, men inte optimalt. Kolhydraterna däremot går inte att hitta värre. Förutom vid träning då: då går det inte knappt att hitta bättre. Varför inte använda produkten som en gainer kring träning?

Snakebite
2005-03-08, 21:52
Vilket skulle vara det optimala mellanmåls respektive kvällsproteinet då? Protargo som gainer?? Kan man verkligen ladda glykogendepåerna med den lilla mängden kolhydrater?

King Grub
2005-03-08, 22:10
Extra kolhydrat är väl enkelt och billigt att blanda i, så blir det en utmärkt gainer. Däremot är det väl i det närmaste omöjligt att få det till ett bra mellan- eller kvällsmål.

Bra kvällprotein om du vill ha det i pulverform är kaseinprotein (men all mat fungerar ypperligt), men utan toksnabba kolhydrater. Vill du ha kolhydrater, tillsätt långsamma sådana till proteinet vid mellan- och kvällsmål.

Snakebite
2005-03-21, 21:32
Extra kolhydrat är väl enkelt och billigt att blanda i, så blir det en utmärkt gainer. Däremot är det väl i det närmaste omöjligt att få det till ett bra mellan- eller kvällsmål.

Bra kvällprotein om du vill ha det i pulverform är kaseinprotein (men all mat fungerar ypperligt), men utan toksnabba kolhydrater. Vill du ha kolhydrater, tillsätt långsamma sådana till proteinet vid mellan- och kvällsmål.

Är det vettigt att i något läge inta kasseinet med mjölk om man deffar. Hur stor insulinsvar blir det av 4dl mjölk egentligen?

King Grub
2005-03-21, 21:40
Magra mjölkprodukter brukar inte ställa till med några problem under deff; möjligen kan det vara en tanke att utesluta dem sista tiden innan ev tävling.

Hur stor insulinsvar blir det av 4dl mjölk egentligen?

Ungefär lika stort som efter intag av samma energimängd druvsocker. Det gäller vassleproteinpulver också, kanske i ännu högre utsträckning. Skulle du skippa vasslet av den anledningen? Det tar man förvisso i samband med träning, men ändå. Även kasein är ett mjölkprotein, och det är just mjölkens protein som står bakom dess insulineffekt.