handdator

Visa fullständig version : Koffein (snabbkaffe) i efterträningsdrinken


Keyser
2005-03-08, 14:22
Jag har kommit på ett sätt att få en välsmakande gainer - att blanda 2,5 tsk (4 g) snabbkaffe i den.

Min fråga är om koffeinet har några särskilda negativa effekter just i efterträningsdrinken? De trådar jag läst om koffein handlar mest om att ta koffein före träningen eller bara allmänt om kaffedrickande.

Det finns ju koffeinfritt snabbkaffe, problemet är att det är betydligt dyrare.

Keyser
2005-03-08, 23:03
Ingen som vet?

Baan
2005-03-08, 23:33
grub har jag för mig la upp någon ny forksning som visade sig att kaffe var riktigt kass överlag .. så kanske inte är så bra idé. Om jag inte kommer ihåg fel nu dvs :)

Lasse Kongo
2005-03-08, 23:48
grub har jag för mig la upp någon ny forksning som visade sig att kaffe var riktigt kass överlag .. så kanske inte är så bra idé. Om jag inte kommer ihåg fel nu dvs :)

shit, fattar inte hur folk kan leva normalt utan det otroligt väldoftande och välsmakande sotet :hbang: :D

30cm
2005-03-09, 00:00
Koffein höjer väl insulinnivån vilket borde vara bra i det här läget?

Snakebite
2005-03-09, 21:25
Tror att en kopp kaffe innan promenaden kan öka frisättningen av fettsyror i blodet, men är man en van kaffedrickare så vänjer sig kroppen vid koffeinet och dess fettförbrännande effekt.

Sverker
2005-03-10, 07:20
Tror att en kopp kaffe innan promenaden kan öka frisättningen av fettsyror i blodet, men är man en van kaffedrickare så vänjer sig kroppen vid koffeinet och dess fettförbrännande effekt.

Ligger en del i vad Snakebite skriver. Är man van så spelar det ingen roll. Har man druckit kaffe innan träningen så ligger ju koffeinet kvar i blodet även efter träningen. Halveringstiden för koffein är ju någonting kring 6 timmar.

Så praktiskt spelar det nog ingen roll.

Teoretiskt vill man ju gå från aktivitet med mycket adrenalin i kroppen och stor förbränning av energi i träningen till vila och upptag av näring m h a insulinet efter träningen. Att fortsätta med både gas och broms då är ju mer förstörande och borde störa glykogenbildningen. Teoretiskt alltså.


Själv så skulle jag inte få ned kaffe och kaffesmaken efter träningen. Då vill jag ha något lättdrucket istället.

turbocalle
2005-03-11, 21:09
hämmar det inte utsöndring utav kroppsvätskor eller har jag fått något om bakfoten.. Har för mig att jag läst det skrivet av Ove Rytter..

Mvh Carl