handdator

Visa fullständig version : Mycket socker i juice?


krilleh
2005-03-08, 13:02
De e så att ja har hört av vissa att de e lika mkt socker i juice som i ex läsk! ere verkligen sant? låter ju inte riktigt klokt! Jag håller nu på att försöka få bort min mage så magrutorna kmr fram till sommarn! Ska jag då undvika juicen för att de e för mkt socker eler kan ja dricka ett par glas om dan? jag dricker de för att de e gott men de e väl nyttigt också? Men om ni säger att de e för mkt socker i och att de e inge bra om man frösöker få bort sin lilla mage kanske man ska undvika de =/

Hoppas nån expert där ute kan förklara hur de verkligen e

Puss hej

blekfet2
2005-03-08, 13:09
typ testa läs på föråpackningen...=D

aliquis
2005-03-08, 13:19
Det är inget tillsatt socker i juice, det är aftonbladet o co som är efterblivna och räknar alla sockerarter som "sockerbitar".

Ja, juice innehåller socker men inte vitt strösocker, det innehåller sockret som finns från början i alla frukter. Energimässigt innehåller det ju en del dock, så om du vill kan du ju dricka vatten istället. Vatten + frukter som inte är pressade mättar ju bättre och är snäppet nyttigare.

Juice
2005-03-08, 13:22
Kanske inte ett exakt svar på din fråga, men läsvärt ändå;
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36753&highlight=juice
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19014&highlight=juice

krilleh
2005-03-08, 13:24
ja förstår! Så ett äpple och vattten e alltså bättre? Som sagt så e ja försiktig va ja vräker i mig för vill ha bort magen! ska ja då sluta me juicen i dina ögon? Vet att de e upp till mig men vill ha lite svar för e dålig på att lita på mig själv!

Tack för svaret

King Grub
2005-03-08, 13:34
ja förstår! Så ett äpple och vattten e alltså bättre? Som sagt så e ja försiktig va ja vräker i mig för vill ha bort magen! ska ja då sluta me juicen i dina ögon? Vet att de e upp till mig men vill ha lite svar för e dålig på att lita på mig själv!

Tack för svaret

Ren juice innehåller ren fruktjuice och inget annat. Juice är ett skyddat namn, och drycker med tillsatt socker måste kallas nektar, saft, måltidsdryck eller liknande. Visst innehåller frukt socker, men det för naturell frukt också, i samma utsträckningen. De negativa aspekterna med juice i jämförelse med att äta frukten som den är, är större blodsockersvar och mindre mättnadseffekt.

krilleh
2005-03-08, 13:47
Den juicen ja har just nu hemma heter : multivitamindryck! Är den onyttigare eller nyttigare än vanlig juice? vet ni de? Har läst på förpackningen och de står inget om de!

jwzrd
2005-03-08, 13:50
Den juicen ja har just nu hemma heter : multivitamindryck! Är den onyttigare eller nyttigare än vanlig juice? vet ni de? Har läst på förpackningen och de står inget om de!

Om du läser tråden så ser du att om drycken i fråga heter juice, så är det enbart frukt i. Multivitamindryck kan innehålla vad som helst mer eller mindre. Vad den innehåller får du läsa på förpackningen.

Yankeee
2005-03-08, 13:50
Den juicen ja har just nu hemma heter : multivitamindryck! Är den onyttigare eller nyttigare än vanlig juice? vet ni de? Har läst på förpackningen och de står inget om de!

Jag skulle säga onyttigare. Det brukar vara 30-40% fruktjuice i dem, och tillsatt socker. Dessutom är det ingen höjdare med tillsatta vitaminer.

King Grub
2005-03-08, 13:51
Den juicen ja har just nu hemma heter : multivitamindryck! Är den onyttigare eller nyttigare än vanlig juice? vet ni de? Har läst på förpackningen och de står inget om de!

Det är inte juice alls, utan sockerlösning med fruktsmak. ;) Multivitamindryck (om det är den jag tänker på är rätt undermålig. Finns ingen anledning att dricka vitaminberikad dryck heller om man sköter kosten någorlunda.

krilleh
2005-03-08, 14:05
Jag förstår! Ska sluta me den och börja me vanlig juice :D Så bara de står Juice på förpaknigen så ere inte tillsatt socker? isf har ja fattat! tack för svaren

Thompah
2005-03-08, 14:24
Fins bra multivitamndrycker också... Kolla bara på förpackningen asså :D

Inte svårare än så <5 kolydrater tycker jag är godkänt!

krilleh
2005-03-08, 14:53
ok så här står de exakt på den så alla blir glada o nöjda :D

: Multiviatmin dryck! Fremställd av koncentrerad juice och fruktpuré med socker och sötningsmedel. Fruktinnehåll 20 %! berikad med 9 vitaminer och 1 Provitanin!

Innehåll per 100 ml:
Energivärde 68jk
Protein 0.1G
Kolhydrater 3.5G

Sen står de massa vitaminer! antar att de e ointressangt när ja vill få reda på om de e mer eller mindre socker i denna än i vanlig juice och hur pass bra den e när man ska gymma och vill få bort sin mage!
Antar att den e onyttigare än vanlig juice när de står "Fruktinnehåll 20%" har jag rätt?

Jakobbus
2005-03-08, 15:00
Den dar innehaller mindre energi an Juice, du far alltsa i dig mindre kalorier av att dricka ett glas av den drycken an av juice.

jwzrd
2005-03-08, 15:01
Den dar innehaller mindre energi an Juice, du far alltsa i dig mindre kalorier av att dricka ett glas av den drycken an av juice.

Men mer socker...

krilleh
2005-03-08, 15:07
Sååå.. mindre kalorier men mer socker har vitamindrycken om jag fattar de rätt.. Vilken e mest nyttig då? ja menar mkt kalorier e väl inte så bra heller om ja ska tänka på magen! Men de e ju samma sak med socker =/

jwzrd
2005-03-08, 15:09
Sååå.. mindre kalorier men mer socker har vitamindrycken om jag fattar de rätt.. Vilken e mest nyttig då? ja menar mkt kalorier e väl inte så bra heller om ja ska tänka på magen! Men de e ju samma sak med socker =/

Kalori, eller kilokalori (kcal) är bara enheten på energi. Äter du mer energi än du gör av med så lagrar du in fett (milt förvanskad sanning). Socker är dåligt av andra anledningar, men som i sin tur gör det lättare att lagra in fett, må sämre än man behöver göra osv.

krilleh
2005-03-08, 15:31
så vad tipsar du om?

King Grub
2005-03-08, 16:22
Ren fruktjuice, om det är juice du är ute efter och inte den riktiga frukten. Apelsinjuice, äppeljuice, osv - är det ren juice så är det.

Thompah
2005-03-08, 20:35
Men mer socker...

Är det mindre kolhydrater så är det väl mindre socker också Vad är det jag har missat?

Det finns socker i allt vi äter, och i juice finns det fruktsocker

3,5 g kolisar / 100 g är ingenting, du får alltså i dig 120 kcal om du dricker en liter, vilket är ingenting jämfört med andra drycker, t ex mjölk.

King Grub
2005-03-08, 20:36
Det finns socker i allt vi äter.

Njaej... alla kolhydratkällor blir till socker i kroppen, och ju längre tid detta tar, desto bättre, vanligtvis. Fruktos är dock ett otäckt undantag som skippar två steg i glykolysen.

Shiff
2005-03-08, 20:53
Det är som King säger, (det är väll säkert därför han heter det?, hmmm) Men alla kolhydrater vi stoppar i oss omvandlas till socker i slutenden.

Men tillbaka till ämnet: Om man nu vill dricka juice så är mitt tips att pressa den själv, väldigt enkelt och mycket godare. Och du får desutom mycket nyttigheter utan tillsatser.

Så hem och pressa juice

krilleh
2005-03-09, 00:21
Är det mindre kolhydrater så är det väl mindre socker också Vad är det jag har missat?

Det finns socker i allt vi äter, och i juice finns det fruktsocker

3,5 g kolisar / 100 g är ingenting, du får alltså i dig 120 kcal om du dricker en liter, vilket är ingenting jämfört med andra drycker, t ex mjölk.


Okej! men ere inte mkt mer socker i den där drycken då som sagt ? för de va ju typ bara 20 % pressad frukt eller vad de stod! va e ditt tips för en kille som jag som ska ha bräda till sommarn? Ingen juice alls, eller kan ja kosta på mig ett par glas Juice eller vitamindryck?

Jakobbus
2005-03-09, 04:13
va e ditt tips för en kille som jag som ska ha bräda till sommarn? Ingen juice alls, eller kan ja kosta på mig ett par glas Juice eller vitamindryck?
Mitt tips ar att du ska se over hela din kost, rakna ut hur mycket mat du stoppar i dig och hur mycket mat du forbranner.
En viktnedgang handlar inte om huruvuda man dricker ett glas ljuice istallet for multivitamindryck var dag, utan om din kost som helhet, du maste gora av med mer an du forbranner.

Las och lar: King Grubs Deffguide (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)
Lycka till!

krilleh
2005-03-09, 04:26
Mitt tips ar att du ska se over hela din kost, rakna ut hur mycket mat du stoppar i dig och hur mycket mat du forbranner.
En viktnedgang handlar inte om huruvuda man dricker ett glas ljuice istallet for multivitamindryck var dag, utan om din kost som helhet, du maste gora av med mer an du forbranner.

Las och lar: King Grubs Deffguide (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)
Lycka till!

Yes ja håller helt klart me dig! Men om ja kollar på allt smågrejs ja stopppar i mig och slutar me de mesta som bara eonyttigt kmr jag nog få bättre resultat =)

Thompah
2005-03-09, 10:31
Din Multivitamindryck är nyttig och den ska du dricka. Punkt slut.

Yankeee
2005-03-09, 11:23
Din Multivitamindryck är nyttig och den ska du dricka. Punkt slut.

På vilket sätt är den nyttig?

jwzrd
2005-03-09, 11:33
Din Multivitamindryck är nyttig och den ska du dricka. Punkt slut.

Haha och därmed fastställde Bertram Yxskaft den sanningen. Nu vet vi! :thumbup:

Får jag föreslå att du läser något om ämnet innan du öppnar din ignoranta käft? Det är precis lika nyttigt som att pula in godis i truten. Eller att äta ett par sockerbitar. Vet du något om insulinresistens? Högt blodsocker? Återförfettning, hjärt- kärlsjukdomar? Typ II-diabetes? Fetma?

Det är en sak att dricka sockervattnet för att det är gott och sen skita i hur bra eller dåligt det är. Det köper jag. Du gör vad du vill osv. Men släpp inte ut nått skit om att det är nyttigt, nödvändigt eller bra på något vis.

Hah, fan vad jag snetänder på dig.

Det är verkligen du och alla andra kärringar som har fått för sig vad som är Nyttigt(tm). Just ordet nyttigt. Sallad är nyttidgt - kom igen, det är ju sallad!!11! Lite fett är nyttigt - kom igen, fett vill du ju inte ha på magen!11! Kött är dåligt - kom igen, det är ju .. dåligt!11! Ägg är inte bra - kom igen, kolestrol för bövelen !!11!.

Massor av gamla bajsmissuppfattningar som sprids aftonbladetliteratur. DET STÄMMER INTE! Sök på socker, gi, insulinresistens, allting skrivet av King Grub här på forumet och läs innan du drar ur dig mer dynga. Nu har jag lackat färdigt.

Thony
2005-03-09, 12:06
OKey. Det är onyttigt punkt slut. :D

krilleh
2005-03-09, 12:24
uff! stabila svar! Ääh ja slutar me multivitaminshosan och dricket ett glas vanlig juice varje dag när ja vaknar för ja måste ha i mig nåt sånt bara efter en natt :D

Thompah
2005-03-09, 19:21
Haha och därmed fastställde Bertram Yxskaft den sanningen. Nu vet vi! :thumbup:

Får jag föreslå att du läser något om ämnet innan du öppnar din ignoranta käft? Det är precis lika nyttigt som att pula in godis i truten. Eller att äta ett par sockerbitar. Vet du något om insulinresistens? Högt blodsocker? Återförfettning, hjärt- kärlsjukdomar? Typ II-diabetes? Fetma?

Det är en sak att dricka sockervattnet för att det är gott och sen skita i hur bra eller dåligt det är. Det köper jag. Du gör vad du vill osv. Men släpp inte ut nått skit om att det är nyttigt, nödvändigt eller bra på något vis.

Hah, fan vad jag snetänder på dig.

Det är verkligen du och alla andra kärringar som har fått för sig vad som är Nyttigt(tm). Just ordet nyttigt. Sallad är nyttidgt - kom igen, det är ju sallad!!11! Lite fett är nyttigt - kom igen, fett vill du ju inte ha på magen!11! Kött är dåligt - kom igen, det är ju .. dåligt!11! Ägg är inte bra - kom igen, kolestrol för bövelen !!11!.

Massor av gamla bajsmissuppfattningar som sprids aftonbladetliteratur. DET STÄMMER INTE! Sök på socker, gi, insulinresistens, allting skrivet av King Grub här på forumet och läs innan du drar ur dig mer dynga. Nu har jag lackat färdigt.

Om du ursäktar mig så kan ju jag tycka att du pratar en massa skit, och det känns ju jävligt onödigt att gå till personangrepp. Ifrågasätter du vad jag kan och inte kan så kan du göra detta via pm

Och var tror du att det är mest socker? I Multivitamindryck eller i vanlig jucie, jo i jucie. Det omvandlas också till socker i kroppen. Jag anser iaf att att Multivitamndrycker som denna är mer eller mindre nyttig. Mycket vitaminer som sagt och väldigt lite socker.

Det var ju väldigt bra för dig att du är så upplyst! Kanonbra! verkigen alltså!
Och hur visste du att jag ar tagit allt från aftonbladet? Dem är ju mina gudar! Jag läser alltid deras artiklar om hälsa och de stämmer till 100 %...
Och klart att man dör av ägg! Det är grymt farligt! Och insulin... vad är det?

Nej ska sluta med detta nu, men det är bra att du tycker att du kan så mycket! :thumbup:

krilleh
2005-03-09, 19:43
blir lite förvirrad här nu! Ena säger multivitamin har mer socker andra att juice har =/

Johan_P
2005-03-09, 20:53
Rätt lätt val ändå...

Det finns massvis med tillsatt socker utöver fruktsockert (som kommer ändå finnas) och sötningsmedel som inte finns i juice, så välj vanlig juice... eller färskpressad :)

King Grub
2005-03-09, 20:55
blir lite förvirrad här nu! Ena säger multivitamin har mer socker andra att juice har =/

Multivitamindryck är sockerblask (oavsett mängd) med onödiga vitaminer.

Juice är ren pressad fruktjuice, med naturligt förekommande sockerarter.

Valet bör inte vara svårt.

Det allra bästa är att äta naturell frukt, men det är annan sak.

Thompah
2005-03-10, 12:09
hihi...
Om vi nu bortser från att Multivitamindryck/Nektar har tillsatt socker...

Multivitamindrycken har 3,5 g kol/100 g
Juicen har 8 g/kol100 g.

Då skulle jag gärna vilja veta vad som ger mest insulinutsöndring av dessa om man dricker en liter av varje. Har sökt lite på GI och det ska ju inte vara stor skillnad. Sen att Jucie innehåller "socker" som kommer direkt från frukten har väl ingen enorm betydelse... Vore skönt om någon kunde tysta ner denna diskussionen ordentligt :)

jwzrd
2005-03-10, 17:28
Socker 97
Fruktos 27

King Grub
2005-03-10, 17:35
Socker 97
Fruktos 27

Njaaa... strösocker har ett GI på 81 och fruktos GI 16. (Lee BM, Wolever TMS. Effect of glucose, sucrose and fructose on plasma glucose and insulin responses in normal humans: comparison with white bread. Eur J Clin Nutr 1998; 52: 924-8).

Thompah
2005-03-10, 19:49
Socker 97
Fruktos 27

Och sen är inte heller multivitamindryck rent socker.

King Grub, varför är vitaminerna onödiga ? :confused:

King Grub
2005-03-10, 19:54
Och sen är inte heller multivitamindryck rent socker.

King Grub, varför är vitaminerna onödiga ? :confused:

Vitamintillskott har ingen effekt om man inte har brist, och vitaminbrist är minst sagt sällsynt i Sverige, och att sitta och pimpla vitamindryck kan istället leda till att man får i sig för mycket av någon vitamin eller mineral eller felbalanserat intag av dom.

Niclaaas
2005-03-10, 20:02
Njaaa... strösocker har ett GI på 81 och fruktos GI 16. (Lee BM, Wolever TMS. Effect of glucose, sucrose and fructose on plasma glucose and insulin responses in normal humans: comparison with white bread. Eur J Clin Nutr 1998; 52: 924-8).

jwzrd går väl efter skalan där man utgår från vitt bröd och du från den där man utgår från glukos?

King Grub
2005-03-10, 20:09
jwzrd går väl efter skalan där man utgår från vitt bröd och du från den där man utgår från glukos?

Nej, mina gäller vitt bröd. På glukosskalan är siffrorna 58 för strösocker och 12 för fruktos.

Siffrorna i t ex Pauluns tabeller är föråldrade och felaktiga och baseras på venösa blodtester som inte gav korrekta värden. Senare kapillära tester är mycket tillförlitligare.

Niclaaas
2005-03-10, 20:16
Nej, mina gäller vitt bröd. På glukosskalan är siffrorna 58 för strösocker och 12 för fruktos.

Siffrorna i t ex Pauluns tabeller är föråldrade och felaktiga och baseras på venösa blodtester som inte gav korrekta värden. Senare kapillära tester är mycket tillförlitligare.

ok då lärde man sig något nytt

abcd
2010-11-01, 22:20
De e så att ja har hört av vissa att de e lika mkt socker i juice som i ex läsk! ere verkligen sant? låter ju inte riktigt klokt! Jag håller nu på att försöka få bort min mage så magrutorna kmr fram till sommarn! Ska jag då undvika juicen för att de e för mkt socker eler kan ja dricka ett par glas om dan? jag dricker de för att de e gott men de e väl nyttigt också? Men om ni säger att de e för mkt socker i och att de e inge bra om man frösöker få bort sin lilla mage kanske man ska undvika de =/

Hoppas nån expert där ute kan förklara hur de verkligen e

Puss hej

Varför låter det inte riktigt klokt? Du känner väl att det är sött när du dricker?

difeddy
2010-11-01, 22:22
Snygg bump. :laugh:

Larsson85
2010-11-01, 22:23
Vitamintillskott har ingen effekt om man inte har brist, och vitaminbrist är minst sagt sällsynt i Sverige, och att sitta och pimpla vitamindryck kan istället leda till att man får i sig för mycket av någon vitamin eller mineral eller felbalanserat intag av dom.

Med andra ord ställer du dig inte bakom den senaste vitamin D trenden?

Edit: oops, såg att det var en gammal tråd.

abcd
2010-11-01, 22:23
Jag skulle säga onyttigare. Det brukar vara 30-40% fruktjuice i dem, och tillsatt socker. Dessutom är det ingen höjdare med tillsatta vitaminer.

Varför skulle tillsatta vitaminer vara dåligt? Menar du att det är hälsoskadligt?

Dreas
2010-11-01, 22:24
Med andra ord ställer du dig inte bakom den senaste vitamin D trenden?Kolla datum på trådens inlägg!

Morrris
2010-11-03, 22:54
Bra bump. Kul att läsa jwzrd raljera.

cero
2010-11-04, 10:33
Är väldigt förvirrad nu. Hur kan BRAVO juice smaka så sjukt sött om man jämför med färskpressad juice, om ingen av dem innehåller tillsatt socker? Antagligen en ganska korkad fråga, men så får det vara. :D

Sniggel
2010-11-04, 10:37
Är väldigt förvirrad nu. Hur kan BRAVO juice smaka så sjukt sött om man jämför med färskpressad juice, om ingen av dem innehåller tillsatt socker? Antagligen en ganska korkad fråga, men så får det vara. :D

Spekulerar i om det är en industriellt förfinad mekanisk process i fallet BRAVO som gör att sockret blir mer tillgängligt och inte inbuntat i fibern, att allt socker kommer i kontakt med smaklökarna och inte slinker igenom, gömt i fruktköttet.

Nitrometan
2010-11-04, 11:12
Är väldigt förvirrad nu. Hur kan BRAVO juice smaka så sjukt sött om man jämför med färskpressad juice, om ingen av dem innehåller tillsatt socker? Antagligen en ganska korkad fråga, men så får det vara. :D

Spekulerar i om det är en industriellt förfinad mekanisk process i fallet BRAVO som gör att sockret blir mer tillgängligt och inte inbuntat i fibern, att allt socker kommer i kontakt med smaklökarna och inte slinker igenom, gömt i fruktköttet.

Intressant.

Bravo säger: http://www.bravo.nu/omjuice/fragorochsvar/

Innehåller juice tillsatser?

De flesta juicer innehåller inga tillsatser alls, även om man enligt livsmedelslagen tillåter följande tillsatser i apelsin- och äpplejuice: askorbinsyra (C-vitamin), citronsyra och socker. Den tillåtna mängden socker varierar mellan olika sorters juice, men sockret får aldrig användas tillsammans med citronsyra.

Alla tillsatser måste alltid deklareras på förpackningens ingrediensförteckning, och om juicen innehåller socker måste dessutom "sötad" finnas med i produktnamnet. Bravo innehåller inga tillsatser eller tillsatt socker.

Får vilken dryck som helst kallas juice?

Namnet juice är skyddat enligt livsmedelslagen. Bara drycker som innehåller 100 % juice, till exempel från pressad apelsin, får säljas under namnet juice. Dessutom kräver lagen att färg, arom och smak ska stämma överens med den ursprungliga frukten eller grönsaken.

Drycker som nektar, fruktdryck och saft innehåller visserligen också juice eller puré (passerad frukt), men i mindre mängder. Nektar behöver till exempel bara innehålla 25-50 g per 100 g färdig dryck, och saft eller fruktdryck bara 6-9 g.

Livsmedelsverket säger:
Det är i dag tillåtet att söta juice, och tillsätta högst 150 gram socker per liter, men denna juice måste märkas ”sötad” eller ”med tillsatt socker”. Detta är bakgrunden till att dagens regler inte hindrar märkningen ”utan tillsatt socker” av juice. Det är också tillåtet att tillsätta en liten mängd socker, högst 15 gram per liter, i fruktjuicer för att justera den sura smaken utan att ange detta i beteckningen, enligt EU:s gemensamma juicestandard.

Kischen
2010-11-05, 22:48
Det är i dag tillåtet att söta juice, och tillsätta högst 150 gram socker per liter, men denna juice måste märkas ”sötad” eller ”med tillsatt socker”.

What a joke :laugh:

WHITEFOLKS
2010-11-05, 22:51
Bara 150g :D

Naturligt innehåller den väl 100g/liter eller liknande.